Vierailija

Teen haastavaa työtä, asiakkaina mm. paljon mielenterveys- ja päihdepotilaita. Asiakkaat tietävät koko nimeni tai heillä on oikeus selvittää se. Työkaverini ovat saaneet uhkauksia henkilökohtaisiin sähköposteihin ja facebookiin, sitten salasivat tiedot ja lähtivät fb:stä/eivät ole koko nimellään siellä. Minäkin ajattelin nyt lähteä mm. Linkedinistä, vaihtaa nimeni fb:ssä ja laittaa instaprofiilin salaiseksi. Kuitenkin minua on alkanut vaivata se, että olen jalkapallopiireissä erittäin aktiivinen. Seuran sivuilta löytyy mun etunimi ja sukunimi, valokuvia ja sähköpostiosoite, mistä mut tavoittaa (yhdistyy henkilökohtaiseen sähköpostiin). Olen alkanut vähän pelätä, että mitä jos asiakkaat oikeasti haluavat minuun yhteyden tai saavat jotain päähänsä, koska tosiaankaan ei tarvii olla mikään Sherlock, että googleen pistää mun nimen niin tadaa sieltä löytyy kuvaa ja ties mitä.

Miten te muut olette tehneet? Mua siis ei olla uhkailtu tai näin, mutta jotenkin ällöttää ajatus jostain asiakkaasta etsimästä musta tietoa. Selkeästi harrastavat osa tätä kun työkavereille lähetellään myös "sellaisia" viestejä, yksikin lähetti alastonkuvan itsestään.

Olenko teidän mielestä neuroottinen jos salaan tietoni, myös jalkapallopiireistä poistan mun koko nimen?

• ylös 3
  • alas 0

Kommentit (8)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Luulisi että työnantajalla olisi tuohon jo olemassaoleva ratkaisu, kun ongelma on olemassa ja se on potentiaalinen turvallisuusriski työntekijöille. Tuo toisen nimen käyttäminen työssä olisi ihan ok ratkaisu. Minusta tämä on työnantajan ratkaistava asia, ottakaa koko työyhteisön voimin puheeksi tuo asia.

Vierailija

Älä ole somessa tai kovetu ihmisenä.
Itse käytän vain etunimeä aspa töissä koska laillisesti en ole henk.koht. vastuussa säännöistä. Jos sulla on epätavallinen nimi käytä vaikka toista nimeä töissä.

Olen itse heittänyt piikin naiselle joka väitti olevansa sossu 14v (terve Sonja edelleen viranomaisena esiintyminen on laitonta!) ja lähdin feissistä pois. Tyyppi itki miksi ei saa vastata no siksi kun laki on laki ja en välitä mitä valepukki mulle vastaa kun on jo kerran jäänyt kiinni.

Vierailija

Meidän tapauksessa asiakkaalla on lain mukaan oikeus saada nimi selville. Esimerkiksi kyllähän ihmisellä on oikeus tietää lääkärinsä koko nimi tai vaikkapa sosiaalityöntekijän koko nimi, vaikka ei sitä missään nimikyltissä huudella. Meillä vähän samankaltainen tilanne.

kkokoa

Yksi mahdollisuus on kieltää harrasteseuran kuvien käyttö tai nimesi julkaiseminen. Mikäli olet merkittävässä roolissa kuten sihteeri tms. voinee seuralle avata yhteydenottoa varten oman sähköpostin tai puhelinnumeron yhteydenottoja varten. Tänä päivänä on aika haastavaa olla pelkästään kaupassakin töissä, kun osassa kaupoissa edelleenkin näkyy henkilökortissa koko nimi. Lisääntyvä ongelma kyllä on nykyisessä digiyhteiskunnassa, jossa helposti palveluammattilainen saatetaan lynkata julkisesti netissä.

Vierailija

Kyllä asiakkaalla tai potilaalla on oikeus tietää julkisessa ammatissa toimivan asiakaspalvelijan nimi.

Eiköhän se ole ihan lainmukainen asia.

Vierailija

Tottahan potilaalla ja asiakkaalla pitää olla oikeusturva julkisissa palveluissa.

Muutoinhan häntä saatettaisiin kohdella miten vain, eikä henkilö tiedä kenen kanssa hän on asioinut saadessaan vaikkapa aivan lainvastaista kohtelua.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.