Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimistot ovat ruvenneet lähettämään velvoittavia työtarjouksia, joissa työ edellytetään tehtäväksi yrittäjänä

Vierailija
15.03.2017 |

TE-toimistot ovat keksineet uuden tavan kaunistaa työttömyystilastoja. Ne ovat ruvenneet lähettämään velvoittavia työtarjouksia, joissa työ edellytetään tehtäväksi yrittäjänä. Työtarjouksissa ilmoitetaan, että tehty työ laskutetaan joko oman yrityksen nimissä tai ukko.fi -laskutuspalvelun kautta. Näihin työtarjouksiin, kuten muihinkin TE-toimiston tarjoamiin töihin, sisältyy selkeä karenssiseuraamuksen uhka, mikäli työtön työnhakija kieltäytyy tällaisesta työstä.

Noista työtarjouksista ihan ohimennen sen verran, että nehän eivät ole varsinaisia tarjouksia. Ne ovat vain tulosteita TE-toimiston sivuilla auki olevista työpaikoista, joita käsketään hakemaan karenssin uhalla. Nyt on ruvettu pakottamaan karenssin uhalla ihmisiä yrittäjiksi.

Ansa on lähes täydellinen. Työttömyysturvalain 2 luvun 5 §:n mukaan työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen siltä ajalta, jona hän työllistyy päätoimisesti yrittäjänä tai sitä vastaavalla tavalla omassa työssään yhdenjaksoisesti yli kahden viikon ajan. Henkilön katsotaan työllistyvän yrittäjänä tai sitä vastaavalla tavalla omassa työssään päätoimisesti, jos toiminnan vaatima työmäärä on niin suuri, että se on esteenä kokoaikatyön vastaanottamiselle. Työtön on ajettu ansaan. Jos hän hakee ja saa yli kaksi viikkoa kestävää työtä, josta hän laskuttaa yrittäjänä, niin hän menettää työttömyysetuutensa kannattipa yrittäminen tai ei. Jos yrittäminen ei kannata, niin takaisin työttömyysetuudelle pääseminen kestää paperisodan takia pahimmillaan muutaman kuukauden. Ensin yritys on lakkautettava ja sen jälkeen annettava erilaisia selvityksiä.

Jos hän ei hae tätä työtä, niin hän menettää työttömyysetuutensa työstä kieltäytymisen takia.

Ansa olisi muuten täydellinen, mutta siinä on yksi paha vika. Se on laiton.

http://blogit.image.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2017/03/15/lahes-tay…

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kamalaa, ilmaista tukea nostavaa työtöntä pyydetään tekemään työtä, hyi hirveää!

Ei, vaan pyydetään ryhtymään yrittäjäksi. Tämä on sen verran raadollista hommaa, että ei tähän riitä rahkeet läheskään kaikilla. 

- Yksinyrittäjä, joka ei ole ollut päivääkään työttömänä

Onko joku niin yksinkertainen, että ei ymmärrä tavallisen työntekijän ja yrittäjän eroa? Katsos kun yrittäjä laskuttaa työn teettäjältä myös sosiaaliturva- ym. maksunsa. Usein yrittäjällä on oltava myös omat työvälineet ja hän vastaa itse omasta työturvallisuudestaan.

Mutta eikö siinä ole ristiriita, että "yrittäjällä" on vain yksi työnantaja? Muistaakseni sitä oli velvollinen maksamaan kaikki työnantajakulut myös "yrittäjänä" toimineesta, jos tällä "yrittäjällä" ei ole ketään muita asiakkaita? Vai onko tietoni vanhentunut?

Oletatko tosissasi, että jos otat yrityksen vaikka korjaamaan kattosi, niin et maksa hinnassa myös sosiaaliturva- ja eläkemaksuja? Että ne laskutetaan vain silloin, kun ostat yrittäjän työpanoksen? Mistäköhän ne yrityksen saavat rahaa palkkojen sivukuluihin jos ei töiden tilaajilta.

Vierailija
22/27 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan näin meidän kesken: kyllä tuollaisia työtarjouksia on tehty ainakin 3 vuoden ajan. Jos asiakas kertoo, että yritystoiminta kiinnostaa, mutta ei ole vuoden aikana saanut sitä asiaa kiinnostuksen astetta valmiimmaksi, niin tuollaisia tarjouksia alkaa tulla. Toisin kuin uuninpankkopoika väittää, ne eivät ole velvoittavia kuin niille, jotka ovat kertoneet aikovansa yrittäjiksi. Eikä aina heillekään.

Juristiksi uuninpankkopoika on aika lailla yksiviivainen. Ehkä juuri siksi hän ei ole töissä.

Työkkärin päivystävä virkamies taas sössöttämässä. Teetkö tätä ilmaiseksi vapaa-ajallasikin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä aivan p***eestä! Varsinkin nuoret lankeavat ansaan. Laitoin jo toiseen keskusteluun, että aion äänestää tulevissa 2 vaaleissa Vasemmistoliittoa perustulon takia. On varmasti tulevaisuudessa monia muita samassa tilanteessa kuin minä: Pienet lapset, arvaamaton keikkatyö, josta saa stressata, riittääkö rahat, tuleeko tukia. Perustulon avulla voisin vähitellen perustaa omaa toiminimeä, kun lapset kasvaa voisin siirtyä kokopäivätöihin. Ei haittaisi makssaa suurempaa veroa, jos kuitenkin saa sen perustulon? Työttömät lisääntyy ja työ vähenee, ja sitä pitäisi itse keksiä. Miksi pienyrittäminen on tehty niin vaikeaksi nyt?!

Vierailija
24/27 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

yyhoopeetee kirjoitti:

Tämä on kyllä aivan p***eestä! Varsinkin nuoret lankeavat ansaan. Laitoin jo toiseen keskusteluun, että aion äänestää tulevissa 2 vaaleissa Vasemmistoliittoa perustulon takia. On varmasti tulevaisuudessa monia muita samassa tilanteessa kuin minä: Pienet lapset, arvaamaton keikkatyö, josta saa stressata, riittääkö rahat, tuleeko tukia. Perustulon avulla voisin vähitellen perustaa omaa toiminimeä, kun lapset kasvaa voisin siirtyä kokopäivätöihin. Ei haittaisi makssaa suurempaa veroa, jos kuitenkin saa sen perustulon? Työttömät lisääntyy ja työ vähenee, ja sitä pitäisi itse keksiä. Miksi pienyrittäminen on tehty niin vaikeaksi nyt?!

Perustulon pitäisi minimissään olla 1500 e/kk, jotta se kattaisi asumismenot pääkaupunkiseudulla eli ei erikseen asumistukea ja raha riittäisi elämiseen. Samalla summalla eläisi jossain maaseudulla todella hyvin ja jäisi rahaa säästöönkin. Maksetaanko siis pääkaupungissa asuvalle enemmän kuin muualla asuville? Kannattaa siis muuttaa asumaan Helsinkiin (yhteen yksiöön kirjoille 100 muuramelaista), jotta saa paremmat tuet.

Vierailija
25/27 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kamalaa, ilmaista tukea nostavaa työtöntä pyydetään tekemään työtä, hyi hirveää!

Ei, vaan pyydetään ryhtymään yrittäjäksi. Tämä on sen verran raadollista hommaa, että ei tähän riitä rahkeet läheskään kaikilla. 

- Yksinyrittäjä, joka ei ole ollut päivääkään työttömänä

Onko joku niin yksinkertainen, että ei ymmärrä tavallisen työntekijän ja yrittäjän eroa? Katsos kun yrittäjä laskuttaa työn teettäjältä myös sosiaaliturva- ym. maksunsa. Usein yrittäjällä on oltava myös omat työvälineet ja hän vastaa itse omasta työturvallisuudestaan.

Mutta eikö siinä ole ristiriita, että "yrittäjällä" on vain yksi työnantaja? Muistaakseni sitä oli velvollinen maksamaan kaikki työnantajakulut myös "yrittäjänä" toimineesta, jos tällä "yrittäjällä" ei ole ketään muita asiakkaita? Vai onko tietoni vanhentunut?

Oletatko tosissasi, että jos otat yrityksen vaikka korjaamaan kattosi, niin et maksa hinnassa myös sosiaaliturva- ja eläkemaksuja? Että ne laskutetaan vain silloin, kun ostat yrittäjän työpanoksen? Mistäköhän ne yrityksen saavat rahaa palkkojen sivukuluihin jos ei töiden tilaajilta.

Et tainnut ymmärtää, mitä tarkoitin. 

Jos sillä työttömällä katonkorjaajalla ei ole ennestään ensimmäistäkään asiakasta eikä minun jälkeeni tule enää koskaan toista, onko hän uskottava yrittäjä?

Kyllä minä sen tiedän, että yrittäjä laskuttaa kaikki kulut työnteettäjältä, mutta onko hän todella yrittäjä, jos minä olen hänen ainoa asiakkaansa? Hyväksyykö verottaja kaikki hänen "yrityksensä" tappiot, vaikka ei selvästi ole tarkoituskaan tuottaa tuloa vaan siirtää mm. työvälineiden kustannukset työnteettäjältä verovähennyksiin?

Vierailija
26/27 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten laskutuspalvelun käyttäminen tekee sinusta yrittäjän? Vassarilogiikkaa?

TE-toimisto saattaa määritellä pöytälaatikkorunoilijankin yrittäjäksi. Riippumatta siitä onko hän edes yrittänyt julkaista runojaan tai tienata niillä rahaa. Silläkään ei ole väliä osaako tämä pöytälaatikkorunoilija edes kirjoittaa runoja.

Yrittäjyyteen riittää se että mainitsee harrastuksestaan työvoimavirkailijalle.

Heidän kanssaan kannattaa olla tarkkana mitä kertoo itsestään ja tekemisistään.

Vierailija
27/27 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuules nyt idiootti. Ap kirjoittaa painavaa asiaa. Kyseessä on ihmisen nöyryyttäminen, josta erittäin suurella todennäköisyydellä seuraa syrjäytyminen, taloudellinen katastrofi ja sen kaikki seurannaisvaikutukset. Siis kiusantekoa. Yrittäjyys on vaativaa, eikä siitä voi tulla yhtään mitään painostuksen alla. Lisäksi tuo loukku riistää oikeuden sosiaaliturvaan juuri silloin heikoimmalla hetkellä. Siihen sosiaaliturvaan joka sinunkin elämääsi turvaa. Minä olen toiminut itseni työllistäjänä pitkään, ja todellakin tiedän kuinka törkeää ja epätasa-arvoista, suorastaan sairasta kohtelua tuo on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä