Miksi viiniä pidetään hienona juomana?
Miksi viiniä pidetään hienona juomana? Kyseessähän on maataloustuote. Jäänne ajalta jolloin ei ollut jääkaappeita ja vesi + muut alkoholittomat juomat pilaantuivat helposti. Viiniä viljelevät maajussit. Suomessahan maajusseja pidetään saatanasta seuraavina. Lisäksi viinitilat saavat kymmenien miljardien edestä maataloustukia vuosittain.
Kommentit (30)
Wt:t yrittää todistella sillä jotakin, kun kerrankin ostetaan muuta kuin siideriä tai kaljaa
No siis huono viini on huonoa ja hyvä viini hyvää. Ei kait siinä sen kummempia. Oisko muuta mikä askarruttaa? Mä mietin miks jengi juo maitoa, etoo.
No mikä nyt sitten ei ole maataloustuote? No ehkä limua ei voi pitää maatalous- vaan teollisuustuotteena. Itse kyllä arvostan niitä maataloustuotteita huomattavan paljon korkeammalle kuin synteettisiä teollisuustuotteita.
Viinin viljely ja tekeminen ovat osaamista vaativia hommia, ja monet tilat ovat olleet samoissa suvuissa jo satoja vuosia. Alalla on paljon ammattiylpeyttä ja pitkiä perinteitä. Mutta tokihan voi arvostaa maidon lypsäjiä tai limpparin tekijöitä enemmän, jos siltä tuntuu.
Aloittaja haki varmaan nyt sitä, että miksi kaljaa lipittelevä kansalainen on huonompaa kastia kuin nämä viininmaistelijat.
Eli miksi viini on luokiteltu "paremmaksi" kuin vaikka keskikalja.
Niin tai vaikkapa maito, kotikalja tai limsa? Tai miksi eurooppalainen on jotenkin hienompaa kuin suomalainen? Kyllähän maidontuotantokin vaatii paljon osaamista.
- Ap
Kalja tai kirkas viinapullo on helpompi ostaa Alkosta, kuin arpoa satojen erilaisten viinipullojen edessä. Ja jos ei ole tottunut viinin kuivuuteen ja ehkä happamuuteenkin, verrattuna kaljaan tai makeilla lantrattuun viinaan, niin viini voi maistua ensin pahalta.
Tavallinen maataloustuotehan viinikin on. Jossain massa sitä tuotetaan pienillä tiloilla, jossain tuhansien hehtaarien suurtiloilla.
Itse juon olutta silloin kun olut maistuu, ja viinejä silloin kun viini maistuu. Ei siinä mitään ihmeellistä ole.
Sen verran tapakulttuuriin kuuluvaa viineissä kuitenkin on, että joissakin tilanteissa oluen juominen on etikettivirhe. Mutta jos viini ei silloin maistu, vettäkin voi juoda.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja haki varmaan nyt sitä, että miksi kaljaa lipittelevä kansalainen on huonompaa kastia kuin nämä viininmaistelijat.
Eli miksi viini on luokiteltu "paremmaksi" kuin vaikka keskikalja.
On tavallista keskiolutta parempia viinejä, ja sitten on huonompia. Ei siinä mitään luokittelua ole, että viini olisi lähtökohtaisesti parempaa.
Siksi kun Kirsi Piha ja Jaana Pelkonen haluavat viinit maitokauppoihin.
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun Kirsi Piha ja Jaana Pelkonen haluavat viinit maitokauppoihin.
Myöhäistä. Viimeiset maitokaupat suljettiin jo 50 vuotta sitten.
En minäkään tiedä ketään, joka pitää viiniä hienona juomana.
Siis kallis viini on hieno. Vähän kuin Illyn kahvi on hienompaa kuin costa rica, tai mersu on hienompi kuin lada. Mutta ei viini viininä ole hienoa, kuten ei kahvikaan.
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen maataloustuotehan viinikin on. Jossain massa sitä tuotetaan pienillä tiloilla, jossain tuhansien hehtaarien suurtiloilla.
Itse juon olutta silloin kun olut maistuu, ja viinejä silloin kun viini maistuu. Ei siinä mitään ihmeellistä ole.
Sen verran tapakulttuuriin kuuluvaa viineissä kuitenkin on, että joissakin tilanteissa oluen juominen on etikettivirhe. Mutta jos viini ei silloin maistu, vettäkin voi juoda.
Kerropa sitten, missä tilanteissa oluen juominen viinin sijaan on etikettivirhe :DD?
No kyllähän se vähän liittyy yhteiskuntaluokkaankin. Wt-perheissä yleensä ryypätään suomiviinaa,lonkeroita,sidukkaa ja kaljaa kun akateemisissa tai keskiluokkaisissa juodaan useammin viiniä.
toisinaan laitan viinillä pääni sekaisin, oluen sijasta.
En tiedä onko hieno juoma, mutta se on sellainen juoma, joka viimeistelee mun yksin ja nimenomaan yksin nauttimani juhla-ateriat. Eipähän kukaan ole pilaamassa tunnelmaa.
Viiniltäni edellytän tiettyjä asiota, jotka juhlistavat sitä ja nostavat tunnelmaani.
Mieleeni ei tulisi lainkaan, että kaataisin sen jostakin pahvitörpöstä (mm alkon huttunen) tai narauttaisin kierrekorkillisen pullon aluksi auki.
Siinä on vaan jotain sellaisia mielikuvia mulla, esim alkuperämaasta, jossa olen nuorempana käynyt aikaan, jolloin kaikissa viinipulloissa oli korkki-korkki jossa avaamisen jälkeen näkyi kauniita kuvia korkin pitkillä sivuilla... mielellään pullossa kullanvärinen verkko tai vähintään merkintä gran reserva sun muuta, pullot yksilöllisesti numeroitu (halvoissakin tuo kriteeri täyttyy mm. Castillossa)
Juhla-aterialla nautin myös vinoon leikattua patonkia jolle silpaisen joka suupalalle sopivasti huoneenlämmössä pehmentynyttä aitoa meijerivoita. Monasti maustan tuota juhla-ateriaani myös valkosipulilla.
Eli itse pidän ehkä viiniä hienona tuollaisissa tilanteissa ja olisi lähes häväistys alkaa särpimään sitä juovuksiin tulemis tarkoituksessa. Siihen on eri juomat sitten.
En tiedä, milloin viinistä on tullut semmoinen muka-sivistynyt tapa vetää kännit. Eihän se viini ole oikeasti muuta kuin käynyttä rypälemehua. Ja siitä jaksetaan pikkurilli pystyssä analysoida ja arvostella.
Harva juo mehua aterialla, mutta kun siihen mehun sekaan laitetaan alkoholia, niin kylläpä yhtäkkiä maistuukin hyvältä.
Ja ihan perspektiivinä: Itse tykkään juoda viiniä, enkä oikein tiedä mitään parempaa juomaa hyvän pihvin kanssa. Liekö kulttuurisen kasvatuksen tulosta vai mitä, mutta outoa olisi vettä vetää hyvän liha-aterian kanssa.
En tiedä kun en tunne ketään, joka pitäisi sitä hienona.