Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hevonen hautaan, eikä teuraaksi

Vierailija
15.03.2017 |

Miten ihmiset voi haudata syömäkelpoisia eläimiä? Monet teurastajat ottaa ja maksaakin vielä terveistä. Mieluummin ostetaan epäeettisesti tuotettua lihaa halvalla ja ne onnellisena eläneet laitetaan hautaan.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas kauhistellaan kun kasvatan kaneja ja syödään itse poikueista ne jotka ei mene kaupaksi. "Miten kukaan voi syödä kania?"

Itse mietin: - Miten kukaan viitsii haudata maahan 5kg puhdasta itsekasvatettua lihaa?

Kun sitä ei oo kääritty muoviin niin ihmiset ei enää edes ruuaksi tunnista.

T. Lihakanin kasvattaja

Paljonko on hintaa? Kaninliha on yksi terveellisimmistä protskunlähteistä. Ei pitäisi olla mitään kauhistelua kun kaikkihan kaipasta teurastettua eläintä syö.

Jos puhtaana (rotu) kasvatan niin parhaimmat lähtee (elävinä 😃) 60- 80€/kani. Lihana 20-25€/kani vakuumiin pakattuna. 10€/kokonaisena koiraporukalle treenikaniksi. Käsittelemätön turkki 2-5€/kpl ja kuivatut hännät 1€.

Jos kasvussa ollu jotain ongelmaa tai ruhossa vikaa niin ne koirille. Aikalailla kaikki menee käyttöön.

Vierailija
22/35 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös  tällä logiikalla kannattaisi myös syödä ihmisiä hautaamisen sijaan, kunhan kaikki lääkettieteelliset tutkimukset on ensin suoritettu, jotta liha on turvallista syödä? Itse en koe enkä tunne mitään eroa sille syötäisiinkö, riistaa, karjaa vaiko ihmistä.

Ihmislihan syönti aiheuttaa ihmiselle muunmuassa naurutautia.

Ei pidä syödä ihmisestä kuin turvalliset ja terveet palat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas kauhistellaan kun kasvatan kaneja ja syödään itse poikueista ne jotka ei mene kaupaksi. "Miten kukaan voi syödä kania?"

Itse mietin: - Miten kukaan viitsii haudata maahan 5kg puhdasta itsekasvatettua lihaa?

T. Lihakanin kasvattaja

Paljonko on hintaa? Kaninliha on yksi terveellisimmistä protskunlähteistä. Ei pitäisi olla mitään kauhistelua kun kaikkihan kaipasta teurastettua eläintä syö.

Juu juu, mutta kuka ne omat kasvatetut kanit oikein tappaa?

Itsekö sen teette? Entä minkä ikäisille kaneille?

Ja eikö siinä ole ongelmaa, jos niiden elämä vaan tuosta noin päätetään, kun ihminen sattuu niin haluamaan?

Niin eläin pitää tappaa, jos se halutaan syödä. Ei oikeesti  voi olla näin kauheaa tai vaikeaa. Elätte pumpulikuplassa. Minun aikana 90-luvun yläasteella näytettiin seiskaluokalla, miten ihan oikea jänis nyljetään. Nykyään ei taideta moista tehdä missään kouluissa.

Vierailija
24/35 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hevosen liha on ehkä parasta, mitä suuhun voi laittaa. Kylmäsavuheppa.. mmm.. siinä jää kyllä kaiken maailman härät reilusti kakkoseksi

Miksi tämä on saanut niin monta alapeukkua, kasvissyöjiltäkö?

Niin monta = 2? Onpas tosiaan monta. Yksi ei ehkä olisi ollut.

Vierailija
25/35 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Lihakanin kasvattaja

Minulle tässä ainakin muodostuisi ongelmaksi se itse kasvatettujen kanien tappaminen!  Siis miten te teette sen?

Sen ymmärrän, jos syödään jo kuollutta kania, mutta miten riittää pokka sen elävän pehmoisen & suloisen pupun lahtaamiseen?

No sanotaanko niin että kun niitä useampi kymmenen siinä kerralla pyörii ja joka paikka täynnä kaneja niin niitä ihan mielellään alkaa pois laittaa. Kani tekee kerralla n. 8- 14 poikasta ja mulla yleensä 2 emoa samassa kun astutan. Tekee poikaset samaan ja hoitaa yhdessä. Poikueita saattaa olla kuusikin kerralla ja mulla tämä on vielä pientä.

Kani on luonnostaan arka saaliseläin, eli ei se kesyynny jos et sitä kesytä. Siitä on suloisuus kaukana kun joka päivä siivoat 100 kanin papanat/päivä kun yksi kani papanoi sen 300 kpl/pv. Tähän lisäksi se että saat haaviin kans niitä metsästää jos yhtään isompi tarha ja arempi poikue. Mutta on käynyt niinkin että joku sosiaalisin tapaus onkin muuttanut vallan sisäpupuksi kun ei sitä ole luonteen puolesta voinut pois pistää. Lapsilla myös oma lemmikkiosio - Niin monta saa pitää kun itse hoitaa. Jos oikein kiva luonne niin kyllä minä yritän lemmikkikodin sille löytää.

Itse lopettaminen on "ihan siistiä hommaa". (Eihän se koskaan mukavaa ole, mutta nopea ja sillä tavalla siisti että kani menee tajuttomaksi heti) Siihen on oma tainnutusjousi, josta nappia painamalla menee piikki aivoihin ja kani aivokuolee heti. Ei oo koskaan epäonnistunut yksikään lopetus eli sitä en koe pahana.

Vierailija
26/35 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sen ruhon itse hautaaminen ole laitonta?Ei saa itse piilottaa laitumet alle vaan pitää hävittää.

Harvoin liha on enää syötävää koska lääkkeet mutta on myös niitä jotka kuolevat olosuhteissa joissa kelpaavat lihateollisuudelle.

Vierailija
27/35 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Lihakanin kasvattaja

Juu juu, mutta kuka ne omat kasvatetut kanit oikein tappaa?

Itsekö sen teette? Entä minkä ikäisille kaneille?

Ja eikö siinä ole ongelmaa, jos niiden elämä vaan tuosta noin päätetään, kun ihminen sattuu niin haluamaan?

Itse se tehdään ja jos ihan lähtökohtaisesti lihaksi kasvattaa niin 4- 6kk iässä ne on paras pois laittaa. Ja itse ne pitää lopettaa. Harvempi teurastamo niitä ottaa ja suotta niitä lähtee kauas kuskaan. Kalliiksi tulee teurastaja kotiin palkata.

Itse valkkaan mitkä menee myyntiin, mitkä jää kasvatukseen ja mitkä lihaksi. Saattaapa lemmikkiksikin jokunen lähteä mutta nämä tuotantopuolen rotujen luonteen ei aina oo ihan parhaat mahdolliset.

Vierailija
28/35 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Lihakanin kasvattaja

Haa! Täällä toinen :) Kaneja on ja lihoiksi menee pääosin. Osa penikoista paikalliselle matelijaharrastajalle ja muutama lähtenyt maailmalle lemmikiksikin.

Yks tuttu järkyttyi tästä pupusten murhaamisesta niin, että teki elsun, kun "kidutetaan eläimiä". Juuh, kävi oikeen viranomaiset tarkastuksella ja kommentti oli, että ilahduttavan hyvät ja siistit olot on eläimillä. Meillä kun ei mitään minimikoon häkkejä harrasteta yms. Mut on se vaan kamalaa, kun joku kasvattaa lihansa itse eikä kanna tehotuotantosikaa paketissa Prismasta...

Vierailija
29/35 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Lihakanin kasvattaja

Haa! Täällä toinen :) Kaneja on ja lihoiksi menee pääosin. Osa penikoista paikalliselle matelijaharrastajalle ja muutama lähtenyt maailmalle lemmikiksikin.

Yks tuttu järkyttyi tästä pupusten murhaamisesta niin, että teki elsun, kun "kidutetaan eläimiä". Juuh, kävi oikeen viranomaiset tarkastuksella ja kommentti oli, että ilahduttavan hyvät ja siistit olot on eläimillä. Meillä kun ei mitään minimikoon häkkejä harrasteta yms. Mut on se vaan kamalaa, kun joku kasvattaa lihansa itse eikä kanna tehotuotantosikaa paketissa Prismasta...

Minä en oo uskaltanut tuttavien piirissä kovin isosti edes puhua, ja senhän tietää että vähintäänkin elsu tehdään kun ei kanit vieressä nuku. Moni on järkyttynyt jo siitä kun kerron yleisesti että liharotuja. - LIHA? Syökö joku kaneja!? 😂 Itseasiassa suurinosa jo järkyttyy tästä.

Ja tilojen suhteen ei oo moittimista täälläkään, yleensä porukka joka tätä tekee haluaa nimenomaan kasvattaa sen lihan hyvin tehotuotetun sijasta.

Vierailija
30/35 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Lihakanin kasvattaja

Minulle tässä ainakin muodostuisi ongelmaksi se itse kasvatettujen kanien tappaminen!  Siis miten te teette sen?

Sen ymmärrän, jos syödään jo kuollutta kania, mutta miten riittää pokka sen elävän pehmoisen & suloisen pupun lahtaamiseen?

No sanotaanko niin että kun niitä useampi kymmenen siinä kerralla pyörii ja joka paikka täynnä kaneja niin niitä ihan mielellään alkaa pois laittaa. Kani tekee kerralla n. 8- 14 poikasta ja mulla yleensä 2 emoa samassa kun astutan. Tekee poikaset samaan ja hoitaa yhdessä. Poikueita saattaa olla kuusikin kerralla ja mulla tämä on vielä pientä.

Kani on luonnostaan arka saaliseläin, eli ei se kesyynny jos et sitä kesytä. Siitä on suloisuus kaukana kun joka päivä siivoat 100 kanin papanat/päivä kun yksi kani papanoi sen 300 kpl/pv. Tähän lisäksi se että saat haaviin kans niitä metsästää jos yhtään isompi tarha ja arempi poikue. Mutta on käynyt niinkin että joku sosiaalisin tapaus onkin muuttanut vallan sisäpupuksi kun ei sitä ole luonteen puolesta voinut pois pistää. Lapsilla myös oma lemmikkiosio - Niin monta saa pitää kun itse hoitaa. Jos oikein kiva luonne niin kyllä minä yritän lemmikkikodin sille löytää.

Itse lopettaminen on "ihan siistiä hommaa". (Eihän se koskaan mukavaa ole, mutta nopea ja sillä tavalla siisti että kani menee tajuttomaksi heti) Siihen on oma tainnutusjousi, josta nappia painamalla menee piikki aivoihin ja kani aivokuolee heti. Ei oo koskaan epäonnistunut yksikään lopetus eli sitä en koe pahana.

Isoeno ennen vanhaan kirveellä lopetti. Kasvattivat lihakaneja vielä pitkälle -90-luvulle, ennenkuin piti muuttaa syrjäkylältä kunnan keskustaan, kun ei enää ajokorttia saanut. Yksi kani lähti lemmikkinä sitten kyytiin. Kanit oli erittäin vanhaa ennen sotia jo ollutta ns. broilerikanikantaa, ja en ole missään nähnyt niin isoja kaneja, kuin isoenolla oli, ne oli ison kissan kokoisia. En tiedä, olisiko pitänyt ottaa yksi poikanen lemmikiksi, mutta en saata niin isoa eläintä häkissä pitää. En kylläkään pystynyt lopetusta katsomaan, mutta kyllä se kaninliha hyvää oli. Mummukin (jonka luona asuin 90-luvun alussa) sai niitä pakkaseensa ja kanipaistia tehtiin jouluksikin. Nylkeminen tuli mulle tutuksi jo 10 veenä, kun isä (mummon poika) opetti metsäjäniksen nylkemään. Joskus oli kantava naaras, ei siinä sitten voinut kun harmitella.

Juu, ei kaikki ruoka toisaankaan ole kaupan "valmistamaa" ja muovikääreessä. Ensin oli elämää.

Vierailija
31/35 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevosten hautaamisella on Suomessa pitkät perinteet. Entisaikaankin, kun oli kova puute ruuasta, talon hevosta ei yleensä teurastettu syötäväksi vaan haudattiin.

Vierailija
32/35 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja hevosta löytyy myös pakkasesta, siitä kanin vierestä.

Täälläkin ilmoittautuu yksi, joka on syönyt niin hevosta kuin kania. Nykyään kukaan ei tuo enää meille kaneja hoitoon ... hevosia kyllä.

Mieluummin syön hevosen kuin hautaan sen, koska hautaan joutuvalle hevoselle on yleensä sattunut jotain niin kamalaa, että sitä on ensin kovasti lääkitty tai se on kuollut itsestään.

Vierailija
33/35 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se teurastusmenetelmä hirvittää.

Oma hevoseni nukutettiin eläinsairaalassa. Ruumis meni kai hävitykseen.

Tiedätkö, että monia hevosihmisiä hirvittää paljon enemmän monivaiheinen "nukuttaminen" piikillä lopetettaessa kuin asianmukainen teurastus?  Kun menetelmä on tarkka ampuminen oikeaan paikkaan joko hätäteurastuksena hirvikiväärillä kotipihassa tai asiamukaisella välineellä teurastamolla, hevonen on varmasti kuollut ennen kuin tipahtaa maahan.

Vierailija
34/35 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä sen ruhon itse hautaaminen ole laitonta?Ei saa itse piilottaa laitumet alle vaan pitää hävittää.

Harvoin liha on enää syötävää koska lääkkeet mutta on myös niitä jotka kuolevat olosuhteissa joissa kelpaavat lihateollisuudelle.

Ei ole laitonta. Pitää vaan erikseen kysyä lupa vaikka eläinlääkäriltä, eikä saa haudata pohjavesialueelle. Hevosissa ei ole mitään niin kamalia tauteja kuin hulluissa lehmissä.

Vierailija
35/35 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pitkäaikainen hevosystävä haudattiin laitumeensa.Kuoli kuljetusvaunuun (ähky) matkalla suureläinklinikalle.En kyllä muutoinkaan olisi teurastamolle vienyt..Haudalla tulee käytyä silloin tällöin.Käsittämättömiä nämä tyypit jotka haluavat "mielummin syödä"kun haudata.Ystävänsä..Jonka kanssa on koettu paljon..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi