Hollannissa asuvat! Miten suojelette lapsenne huumeilta?
Tarkoitan nyt nimenomaan laillisilta huumeilta.
Kysymys koskee Hollannin lisäksi vastaavia maita, joissa marihuanan käyttö on laillista.
Millaista huumekeskustelua maassa käydään ja onko iso ongelma, että nuorilla alkaa pössyttelykokeilut jne.
Kommentit (25)
Miten tää muka eroaisi siitä miten Suomessa tai missä tahansa muualla suojellaan lapsia alkoholilta tai tupakalta?
Sellaista asiaa kuin "laillinen huume" ei määritelmällisesti ole olemassa.
Olisi kiva kuulla Hollannissa asuvien kertovan, ei Suomessa asuvien viisasteluja.
Vierailija kirjoitti:
Miten tää muka eroaisi siitä miten Suomessa tai missä tahansa muualla suojellaan lapsia alkoholilta tai tupakalta?
Esim. olutta, siideriä ja viiniä ihan 13% saakka saa Keski-Euroopassa ostaa jo 16-vuotiaat. On siinä erilaiset haasteet, kun nuoret pääsee itse ostoksille.
Luulenpa että mitä sallitumpaa, sen vähemmän väärinkäyttäjiä? Ei mun hollantilainen mies oo ikinä ees kokeillu kannabista.
Onhan se vanhemmille paljon vaikeampaa, kun alkoholiostoksille pääsee 16-vuotiaat lapset. Eikä Euroopassa juoda nuorten keskuudessa mitenkään sivistyneemmin. Esim. Espanjassa on nuorten keskuudessa humalahakuisesta juomisesta tullut ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. olutta, siideriä ja viiniä ihan 13% saakka saa Keski-Euroopassa ostaa jo 16-vuotiaat. On siinä erilaiset haasteet, kun nuoret pääsee itse ostoksille.
Ei saa enää Hollannissa. Nostettiin 2014 18-vuotiasisiin.
Älä selosta jos et oikeasti tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vanhemmille paljon vaikeampaa, kun alkoholiostoksille pääsee 16-vuotiaat lapset. Eikä Euroopassa juoda nuorten keskuudessa mitenkään sivistyneemmin. Esim. Espanjassa on nuorten keskuudessa humalahakuisesta juomisesta tullut ongelma.
Ei saaaa.
Legal drinking age increased:
http://www.netherlands-tourism.com/legal-drinking-age-increased-18/
Miksi tämä aloitus saa niin paljon alapeukkuja? Olisihan tosi mielenkiintoista tietää teini-ikäisten vanhemmuuden haasteista muualla. Mutta ei kun alapeukuttamaan vaan. Outoa porukkaa. Mua ainakin kiinnostaisi.
DEA poistanut valheita kannabiksesta nettisivuiltaan.
http://www.safeaccessnow.org/iqa_victory
“The DEA’s removal of these popular myths about cannabis from their website could mean the end of the Washington gridlock” said Steph Sherer, Executive Director of Americans for Safe Access. “This is a victory for medical cannabis patients across the nation, who rely on cannabis to treat serious illnesses. The federal government now admits that cannabis is not a gateway drug, and doesn’t cause long-term brain damage, or psychosis. While the fight to end stigma around cannabis is far from over, this is a big first step.”
DEA:n sivuilla oli väitteitä, että kannabis on porttihuume, aiheuttaa älykkyyden laskua aikuisilla, psykooseja ja keuhkosyöpää.
“DEA:n tekemät yleisten myyttien korjaukset kotisivuillaan voi olla merkki Washingtonin umpikujan avautumisesta. Tämä on voitto kaikille kansakunnan kannabista käyttäville potilaille, joille kannabis merkitsee helpotusta vakavaan sairauteen. Liittovaltio myöntää nyt, että kannabis ei ole porttihuume, ei aiheuta aivovaurioita eikä psykooseja. Vaikka kamppailu kannabiksen ympärille lyödyn stigman poistamiseksi ei ole läheskään ohi, on tämä yksi merkittävä askel", ASA:n toiminnanjohtaja Steph Sherer selittää.
Lain täytäntöönpanon ylimpänä valvojana Jeff Sessionsilla pitää olla käytettävissään tieteellisesti todennettu tietopohja, jotta hän kykenee tekemään perusteltuja päätöksiä liittovaltion huumelakien täytäntöönpanosta. ASA jatkaa kampanjointiaan DEA:n jakaman informaation oikaisemiseksi.
Lähde: Forbes 3.1.2017, Huffington Post 19.1.2017, ArcView Market Research: The State Of Legal Marijuana Markets, The Free Thought Project 13.1.2017, Washington Post 11.1.2017, MPP 6.2.2017, Monitoring Health Concerns Related to Marijuana in Colorado: 2016., Toke Signals 10.2.2017, MassRoots 8.2.2017, Anthony A. Braga, Desiree Dusseault: Can Homicide Detectives Improve Homicide Clearance Rates? Crime & Delinquency 25.11.2016. , MSN 9.2.2017, EAZE tiedote
Alkaa valehtelun aika loppua kun kannabista eniten maailmassa vastustanut järjestö on nyt valheensa myöntänyt. Suomessa tietysti kannabisvastaiset ”opetuslapset” jatkavat samojen juttujen jankuttamista.
Toi nyt on lähinnä stereotypia.
Mieheni on 90 000 ihmisen kaupungista Brabantista ja koko paikassa ehkä 1 tai 2 "kahvilaa", joista sitä pilveä saa.
Eihän katukauppa ym. ole sallittua ja noissa paikoissa ikärajat.
Ja ei niissä oikeasti kukaan käy. Toki jossain Amsterdamissa ne on turisteja täynnä, mutta ei se liittyy hollantilaisiin mitenkään.
Kaikki ketä sieltä tunnen eivät tosiaankaan polttele.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä aloitus saa niin paljon alapeukkuja? Olisihan tosi mielenkiintoista tietää teini-ikäisten vanhemmuuden haasteista muualla. Mutta ei kun alapeukuttamaan vaan. Outoa porukkaa. Mua ainakin kiinnostaisi.
Silloin kun 16-vuotiaat vielä sai kaljaa ja mieheni oli nuori niin kuulemma joskus koulun jälkeen olivat ulkona ja joivat pari kaljaa. Mutta ei mitään perseitä, eipä kai se ole niin jännää se kalja jos sitä sai kaupasta itse.
Miten suojelette Suomessa lapsia saunomisen vaaroilta? Yli sadassa asteessa veri alkaa kiehua.
Jos huumeita on saatavilla laillisesti, niin ei se tarkoita että niitä jaellaan myös kaikille alaikäisille.
Miten itse suojelet lapsiasi viinalta? Sehän on laillista Suomessa.
No veikkaan ikärajoja ja rajoitettua saatavuutta, täysin sama Alankomaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa enää Hollannissa. Nostettiin 2014 18-vuotiasisiin.
Älä selosta jos et oikeasti tiedä.
Puhuin Keski-Euroopasta enkä enää erityisesti Hollannista. Ainakin Saksassa ja Sveitsissä saa noita mietoja alkoholijuomia 16-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Ihan käsittämätön keskustelu.
Hirveet raget vedetään asiallisesta kysymyksestä.
Mitkä raget? Viina ynnä muut täällä laillisia, ei se pilvi mitenkään eroa.
Kyse ei kuitenkaan ole kokaiinista tai vastaavasta.
Asun Saksassa ja on täällä paljonkin puhetta nuorten "kooma-juomisesta" eli tiedottomuuteen johtavasta kännäämisestä. Se ilmiö taitaa onneksi olla lientymään päin koko Euroopassa esim. Saksassa ja Espanjassa, joissa se on ollut iso ongelma. Huumeista kannabis on toki esillä, mutta enemmän nuo synteettset huumeet, joiden käyttö on nousussa, valitettavasti.
Saa ostaa sitten kun täyttää 18. En kannusta käyttämään, mutta en kielläkään. Sama kuin alkoholin kanssa.
Mitä omaan pilven kokeiluun tulee niin kokeilin pari kertaa huomatakseni ettei ole minun juttuni. Siihen jäi :)
Vaikeampaa pilveä on siellä saada kuin täällä viinaa.
nosto