Vesalan "Ei pystynyt hengittää" - laulu sairaasta lapsi-vanhempisuhteesta?
Onko tuo Vesalan uusi "Ei pystyny hengittää"-laulu mielestänne parisuhteen päättymisestä kertova erolaulu vai laulu siitä, kun aikuinen lapsi irrottautuu alistavasta vanhemmastaan?
Alunperin ajattelin sen parisuhdelauluksi, mutta nyt kun tarkemmin olen sanoja kuunnellut, se kuulostaa jonkinlaiselta vanhemmastaan irrottautumislaululta.
Aikuinen lapsi vihdoinkin uskaltaa itsenäistyä ja on rohkaistunut hylkäämään sairaan vanhempansa. Miten jo lapsena on opetettu valehtelemaan, "sä voit puhua musta ihan mitä vaan ja ihan kenelle vaan", asetellut jo tarpeeksi kauan verhoja ja nähnyt miten muihin sattuu jne.
Kuunnelkaapas! Mitä olette mieltä?
Kommentit (40)
"Pystyä hengittää". Voi tätä suomen kielen rappeutumista.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon myös aina ottanut sen niin että aikuinen lapsi irrottautuu alistavasta vanhemmastaan, mutta kai tuon jokainen pystyy tulkitsemaan sen oman kokemuksen kautta, joka kertoo sen että on tehty todella hyvin sanoitukset, koska moni pystyy samaistumaan ja sen tulkinta jää kuitenkin kuntelijalle.
Paula taitaa muutenkin olla aliarvostetuin artisti suomessa, ihan huikea nainen kun katsoin vain elämää jakson, vahva itsenäinen ja hyvä sanoittaja.
Vähän ohi aloituksen, mutta lähtikö se pojan kanssa kaksin jenkkeihin? Todella rohkea jos näin ja siellä maisteri opinnot(?) Siinä on kyllä monelle naiselle ja tytölle roolimallia. Upea, taisin vähän ihastua.
Mutta onhan Paula tosi arvostettu ja hypetetty - ja ihan syystä kyllä.
Olivat vielä Laurin kanssa yhdessä kun muuttivat Yhdysvaltoihin.
Huomasitteko kuinka Vesala kertoi, että hänen perheeseensä kuuluu äiti ja sisarukset. Myös siis ne äidin uuden miehen kanssa tekemät, mutta se mies ei enää siihen kuulu.
Jotenkin ohitettiin yhdellä virkkeellä koko asia, vaikka muuten paljastettiin omasta elämästä vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon myös aina ottanut sen niin että aikuinen lapsi irrottautuu alistavasta vanhemmastaan, mutta kai tuon jokainen pystyy tulkitsemaan sen oman kokemuksen kautta, joka kertoo sen että on tehty todella hyvin sanoitukset, koska moni pystyy samaistumaan ja sen tulkinta jää kuitenkin kuntelijalle.
Paula taitaa muutenkin olla aliarvostetuin artisti suomessa, ihan huikea nainen kun katsoin vain elämää jakson, vahva itsenäinen ja hyvä sanoittaja.
Vähän ohi aloituksen, mutta lähtikö se pojan kanssa kaksin jenkkeihin? Todella rohkea jos näin ja siellä maisteri opinnot(?) Siinä on kyllä monelle naiselle ja tytölle roolimallia. Upea, taisin vähän ihastua.
Se ei ole ihmien omaa ansiota, jos uskoo itseensä. Eihän tuollaisiin vetoihin tarvita MITÄÄN MUUTA, kuin uskoaitseensä. Ja se on lahja kotoa, joko geeneinä, tai niin, ettei sinusta ole tehty kotona nollaa OMASSA MIELESSÄSI. Alistava vanhempi osaa senkin. En sano, että kaikki alsitavat vanhemmat saavat sen aikaan, ettei ihminen usko itseensä, mutta OSA SAA, eikä se ole KENENKÄÄN MUUN VIKA, siis sen uhrin, jota sä et sitten nyt voi ihailla, koska hänpä ei uskokaan itseensä.
Maailmassa on tuhansia Pulaa lahjakkaampia ihmisiä, jotka eivät mene jenkkeihin kiitos kasvatuksensa.
Minä uskon, että jokainen meistä uskoisi itseensä, jos saisi. Mitään järkevää syytä kellään ei ole olla uskomatta.
Aivan turha ihailla ihmistä siitä, että hän uskoo itseensä, parempaa on olla itse sellainen ihminen, ja kaikille se ei ole edes vain mahdollista.
Etenkin suomessa tuntuu, että täällä on aina koitettu ottaa lapsilta luulot pois.
Vierailija kirjoitti:
"Pystyä hengittää". Voi tätä suomen kielen rappeutumista.
Tyylikeino, taidetyyli.
Täällä ei irrottauduta suhteista, kuolema erottaa kajaanilaiset
Swoman kirjoitti:
Huomasitteko kuinka Vesala kertoi, että hänen perheeseensä kuuluu äiti ja sisarukset. Myös siis ne äidin uuden miehen kanssa tekemät, mutta se mies ei enää siihen kuulu.
Jotenkin ohitettiin yhdellä virkkeellä koko asia, vaikka muuten paljastettiin omasta elämästä vaikka mitä.
Eikö se mies ole kuollut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole ihmien omaa ansiota, jos uskoo itseensä. Eihän tuollaisiin vetoihin tarvita MITÄÄN MUUTA, kuin uskoaitseensä. Ja se on lahja kotoa, joko geeneinä, tai niin, ettei sinusta ole tehty kotona nollaa OMASSA MIELESSÄSI. Alistava vanhempi osaa senkin. En sano, että kaikki alsitavat vanhemmat saavat sen aikaan, ettei ihminen usko itseensä, mutta OSA SAA, eikä se ole KENENKÄÄN MUUN VIKA, siis sen uhrin, jota sä et sitten nyt voi ihailla, koska hänpä ei uskokaan itseensä.
Maailmassa on tuhansia Pulaa lahjakkaampia ihmisiä, jotka eivät mene jenkkeihin kiitos kasvatuksensa.
Minä uskon, että jokainen meistä uskoisi itseensä, jos saisi. Mitään järkevää syytä kellään ei ole olla uskomatta.
Aivan turha ihailla ihmistä siitä, että hän uskoo itseensä, parempaa on olla itse sellainen ihminen, ja kaikille se ei ole edes vain mahdollista.
Etenkin suomessa tuntuu, että täällä on aina koitettu ottaa lapsilta luulot pois.
Sanoisin vielä sen, että ennemmin minä ihailisin ihmistä, joka kykenee auttamaan MUITA uskomaan itseenä. Siinä on sentään jo vaadittu jotain muutakin, kuin pelkkää sattumaa. Ainakin halu jakaa lahjaansa eteenpäin aidon hyvän nimissä, jos lahja itselle onkin kyky uskoa itseensä.
No, saa sitä ietenkin ihailla lahjakasta itsensätoteuttajaakin, mutta en kyllä itse saa siitä mitään. Eri asia, jos on oikeasti jotenkin uran uurtaja, kuten aikoinaan Björk oli tai Madonnakin.
Swoman kirjoitti:
Lapsuus-viittaukset sitovat tämänKIN kappaleen lapsuuden perheeseen ja sen jäseniin.
Vesalan isä ja alkoholisoitunut isäpuolihan ovat molemmat jo kuolleet, se on ollut ihan julkista tietoa.
Yllättävän hiljaa Vesala on aina ollut suhteestaan äitiinsä vaikka tätä kuolleen isäpuolen alkoholismia ja biologisen isän varhaista kuolemaa on usein julkisesti käsitelty.
Mulle on aina tullut tunne (voin toki olla väärässäkin), että joku hiertää äidin ja tyttären välejä: se tuli viimeistään selväksi jo viime talven kohubiisistä ”Mulla ei oo lapsuudensankarii”.
”Kato äiti
kuitenki lähin tän näkösenä
Sama perkeleen penikka
Joo, se olen vaan minä”
Vierailija kirjoitti:
Swoman kirjoitti:
Lapsuus-viittaukset sitovat tämänKIN kappaleen lapsuuden perheeseen ja sen jäseniin.
Vesalan isä ja alkoholisoitunut isäpuolihan ovat molemmat jo kuolleet, se on ollut ihan julkista tietoa.Yllättävän hiljaa Vesala on aina ollut suhteestaan äitiinsä vaikka tätä kuolleen isäpuolen alkoholismia ja biologisen isän varhaista kuolemaa on usein julkisesti käsitelty.
Mulle on aina tullut tunne (voin toki olla väärässäkin), että joku hiertää äidin ja tyttären välejä: se tuli viimeistään selväksi jo viime talven kohubiisistä ”Mulla ei oo lapsuudensankarii”.”Kato äiti
Sama perkeleen penikka
Joo, se olen vaan minä”
Ok, en ole Vesalan juttuihin tutustunut, kun se ärsyttää mua niin paljon. No joo, eipä sen äitiä kauheasti tuossa jaksossa käsitelty, vaan kehui pikkuveljiä. Äiti oli pelkkää ilmaa, joten siellähän se virtahepo olohuoneessa piileskelee.
Vierailija kirjoitti:
Niin oon tullu aina kun pyydetään,
tullu peittelee kaikki jäljet
Olen oppinut valehtelemaan,
jo pienenä tietenki,
heiii
Sain tuttuu kaavaa toistaa
Voi ihan hyvin kertoa myös läheisriippuvuudesta, jonka juuret ulottuvat usein lapsuuteen. Kun on hankala vanhempisuhde (alkoholismia, mt-ongelmia, jyrkkää uskonnollisuutta), helposti aikuisena haalii lähelleen samankaltaisia ihmisiä joista on vaikea irrottautua, kun on jo lapsesta asti tottunut tiettyihin toimintakaavoihin. Eli minun mielestä tämä kappale voi kertoa mistä vaan hankalasta ihmissuhteesta, mutta parisuhteissa nuo ongelmat yleensä kasaantuvat herkimmin.
Mammat pääsee taas fiilistelemään kun oma mies on just sellanen, ettei pysty hengittämään.
Omista kokemuksista johtuen oon aina tulkinnut tän laulun kertovan narsistisen äidin tai isän otteesta pyristelevästä aikuisesta tai aikuistuvasta lapsesta.
Tämä vanhempi on uhkaillut lasta hylkäämisellä ja sillä, että puhuu pahaa selän takana, mustamaalaa lasta suvulle ja tutuille jos lapsi ei tee niin kuin hän haluaa. Tällä lapsi on saatu tähän asti jäämään, sietämään, toimimaan narsistin haluamalla tavalla, pitämään yllä kulisseja ja ripustelemaan valheellisia esirippuverhoja sen oikean totuuden eteen. Kunnes lapsi voimaantuu ja uskaltaa lähteä koska ei vaan enää pysty hengittämään.
Vesalahan muutti pois lapsuudenkotoaan jo 15-vuotiaana taidelukioon monen sadan km:n päähän. Teki töitä henkensä pitimiksi koulun ja harrastusten ohella. Kova halu siis ollut päästä kauas ja pois, uhrauksista välittämättä.
Brooke ja Ridge eroaa, siitä se kertoo. Paula on katsellut liikaa kauniita ja rohkeita.
Vierailija kirjoitti:
Swoman kirjoitti:
Vesalan isä ja alkoholisoitunut isäpuolihan ovat molemmat jo kuolleet, se on ollut ihan julkista tietoa.Yllättävän hiljaa Vesala on aina ollut suhteestaan äitiinsä vaikka tätä kuolleen isäpuolen alkoholismia ja biologisen isän varhaista kuolemaa on usein julkisesti käsitelty.
Mulle on aina tullut tunne (voin toki olla väärässäkin), että joku hiertää äidin ja tyttären välejä: se tuli viimeistään selväksi jo viime talven kohubiisistä ”Mulla ei oo lapsuudensankarii”.”Kato äiti
Sama perkeleen penikka
Joo, se olen vaan minä”
Jossain haastattelussa puhuttiin juuri "mulla ei oo lapsuudensankarii" kappaleesta ja siitä kuinka rinnastetaan heti kirjoittajan omaan elämään.
Täytyy muistaa, että Vesala on tehnyt satoja sanoituksia ja on erittäin taitava siinä mitä tekee.
Hänellä myös oli lapsuudensankari.
Justhan vain elämässä se analysoi ton biisin, kattokaa sieltä.
Hitsit, olen aina kuullut sanat väärin "joku raja" kappaleessa. Tajusin sen Tuiskun versiossa.
-Jos lyöt vielä kerran niin minä tapan sut-
Olen sen aina kuullut: Jos lyöt vielä kerrankin, niin mä tapan sut.
Alempi parempi.
Selvästi äiti-tytär suhteesta kertova. Samastun täysin, kiitos av kun avasit!
Mun mielestäni tämä kertoo aikuistuneesta lapsesta, joka ei enää jaksa alkoholistivanhempaansa. Tuo "jälkien peittely" ja "pienestä pitäen valehtelu" viittaisi siihen, miten lapsi on joutunut pitämään perheen kulisseja pystyssä niin koululaisena kuin myöhemminkin ("tullut pyydettäessä peittelemään jäljet" - soittamaan työpaikalle selityksiä kun vanhempi on ollut krapulassa, siivonnut asunnon, keksinyt selitykset naapureille).
"Niin oon tullu aina kun pyydetään,
tullu peittelee kaikki jäljet
Olen oppinut valehtelemaan,
jo pienenä tietenki,
heiii
Sain tuttuu kaavaa toistaa"