Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vesalan "Ei pystynyt hengittää" - laulu sairaasta lapsi-vanhempisuhteesta?

Vierailija
14.03.2017 |

Onko tuo Vesalan uusi "Ei pystyny hengittää"-laulu mielestänne parisuhteen päättymisestä kertova erolaulu vai laulu siitä, kun aikuinen lapsi irrottautuu alistavasta vanhemmastaan?

Alunperin ajattelin sen parisuhdelauluksi, mutta nyt kun tarkemmin olen sanoja kuunnellut, se kuulostaa jonkinlaiselta vanhemmastaan irrottautumislaululta.
Aikuinen lapsi vihdoinkin uskaltaa itsenäistyä ja on rohkaistunut hylkäämään sairaan vanhempansa. Miten jo lapsena on opetettu valehtelemaan, "sä voit puhua musta ihan mitä vaan ja ihan kenelle vaan", asetellut jo tarpeeksi kauan verhoja ja nähnyt miten muihin sattuu jne.

Kuunnelkaapas! Mitä olette mieltä?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhdelaulu

Vierailija
2/40 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää mennäkki heti kuunteleen, niin pääsee fiilikseen! Hah, oon pitäny sitä ero-biisinä ja ite kun oon vasta eronnut ni tullu kuunneltua tätä päivttäin. Noh, tän jälkeen en tiiä kuuntelenko enää samassa tarkotuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parisuhdelaulu

Vesalan itsensä mukaan tää EI ole parisuhdelaulu vaan laulu kuristavasta ihmissuhteesta irtautumisesta.

Tää kuristava, tukahduttava ihmissuhde voi olla suhde vanhempaan, kaverisuhde, mutta ei siis parisuhde, vaikka monet varmasti sanoja niin tulkitsevatkin.

"

Mä en käy sun kanssa sotaa,

ei en osallistu ollenkaan

Mä vaan haluun päästä niin kauas kuin mä voi koskaan päästä sun luotas

Väsyin verhojas asettelemaan,

olen nähnyt kun toisiin sattuu

Ei mua saa jäämään

Sä voit puhuu musta ihan mitä vaan,

ja ihan kenelle vaan, joo-oo

Mä en pelkää enää mitään,

en puheita, yksinäisyyttäkään

Oli mullakin tunteet,

oli mullakin sydän

Eooo

Ja se päättyy nyt tähän,

oli mullakin voimaa,

vaan vähän

Mä en oo näkymätön,

mä oon hengissä vielä

Eooo

Mun on pakko lähtee,

sun lähellä ei vaan pystyny hengittää

Vaikka vietkin kaiken tilan,

kerrot kuinka mä tuun sen pilaamaan

Niin oon tullu aina kun pyydetään,

tullu peittelee kaikki jäljet

Olen oppinut valehtelemaan,

jo pienenä tietenki,

heiii

Sain tuttuu kaavaa toistaa

Sä voit puhuu musta ihan mitä vaan,

ja ihan kenelle vaan, joo-oo.

Ne voi uskoo, jos ne haluu,

mä en jaksa mitään selittää.

"

Vierailija
4/40 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka miten sitä kuuntelen ja sanoja luen, niin parisuhdelauluna sen näen.

Samalla tavalla voisi ajatella, että Joku raja kertoo kieroutuneesta lapsi-vanhempi -suhteesta

Vierailija
5/40 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulu ikävän ihmissuhteen katkaisemisesta, ei välttämättä parisuhde. Kun noita sanoja lukee, tulee omista kokemuksista johtuen mieleen vaikea äiti-tytärsuhde.

http://www.iltalehti.fi/viihde/201611222200030998_vi.shtml

Vierailija
6/40 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin oon tullu aina kun pyydetään,

tullu peittelee kaikki jäljet

Olen oppinut valehtelemaan,

jo pienenä tietenki,

heiii

Sain tuttuu kaavaa toistaa

Vierailija
7/40 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteesta eniten miellän sen kertovan vaikka sopii moneen muuhunkin suhteeseen.

Vierailija
8/40 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuristava ja riitaisa lapsi-vanhempisuhde mun mielestä. Tai joku muu läheinen sukulaisuussuhde, ehkä sisarus?

Laulajaa juoksutettu lapsesta asti tekemään likaiset työt aina kun on tarvittu ja laulaja tullut tottumuksesta ja velvollisuudesta, yksinäisyydenkin pelosta. Oppinut valehtelemaan asiat aina parhain päin ulospäin. Nyt on rohkaistunut irrottautumaan eikä halua olla enää tekemisissä tämän hyväksikäyttävän tyypin kanssa. Enää ei uhkailut puhua pahaa tepsi, ei enää välitä.

Vierailija
9/40 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko ja sen sisko!

Vierailija
10/40 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaankaan parisuhdelaulu. Nuo viittaukset lapsuuteen vahvistaa mielikuvaa aikuisen lapsen irrottautumisesta vanhemmastaan.

Vierailija
11/40 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä muillako ei ollut lapsena kavereita lainkaan?

Vierailija
12/40 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisko ja sen sisko!

Mullekin tulee mieleen joku ahdistava sisarussuhde, jossa toinen sisko on jyrännyt ja käyttänyt toista siskoa eri verukkeilla hyväkseen jo lapsesta asti. Teettänyt ikävät hommat, riidellyt ja uhkaillut. Nyt tämä alistettu sisko haluaa katkaista välit ja uhkailut ei enää tehoa.

Toinen vaihtoehto on tuo AP:n ehdottama lapsi/vanhempisuhde.

Vierailija
14/40 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tämä biisi?

Vierailija
15/40 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spoileri: oikeasti laulun inspiraationa oli erittäin ahdistava määräaikainen puhelinliittymäsopimus josta eroon päästyä piti kirjoittaa kappale. 

Vierailija
16/40 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parisuhdelaulu

Tämä se on. Ahdisti kun mies oli kobra kaulassa, halusin päästä irti.

Vierailija
17/40 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusperheen sekoilulaulu. Mitä muutakaan? Sivistynyt ihminen vihjaa, ei kerro suoraan.

Vierailija
18/40 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon myös aina ottanut sen niin että aikuinen lapsi irrottautuu alistavasta vanhemmastaan, mutta kai tuon jokainen pystyy tulkitsemaan sen oman kokemuksen kautta, joka kertoo sen että on tehty todella hyvin sanoitukset, koska moni pystyy samaistumaan ja sen tulkinta jää kuitenkin kuntelijalle.

Paula taitaa muutenkin olla aliarvostetuin artisti suomessa, ihan huikea nainen kun katsoin vain elämää jakson, vahva itsenäinen ja hyvä sanoittaja.

Vähän ohi aloituksen, mutta lähtikö se pojan kanssa kaksin jenkkeihin? Todella rohkea jos näin ja siellä maisteri opinnot(?) Siinä on kyllä monelle naiselle ja tytölle roolimallia. Upea, taisin vähän ihastua.

Vierailija
19/40 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusperheen sekoilulaulu. Mitä muutakaan? Sivistynyt ihminen vihjaa, ei kerro suoraan.

Ei kyllä toi sun tulkinta kertoo enemmän sun ajatusmaailmasta kuin itse kappaleesta.

Vierailija
20/40 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laulun sanoja pidä liikaa sitoa kirjoittajan omaan elämään.

Ne voi olla peilauksia myös eri elämänvaiheista. 

Voi kertoa lapsuudesta, kotoa muuttamisesta, rakkaussuhteen katkeamisesta, PMMP:n loppumisesta, kaikesta yhtäaikaa. 

Värikynää on myös käytettävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän