Tämä kilpailuyhteiskunta alkaa olla sairas
Varsinkin työnhaun suhteen. Olen aina ollut kilpailuhenkinen, mutta jopa minusta alkaa tuntua tältä. Ei mulla muuta.
Kommentit (24)
Ihan järkyttävää että valtaapitävät hurraavat kun tavallisen ihmisen ostovoima on mennyt, työttömyys on huipussaan ja matalapalkkaiset köyhtyvät vuosi vuodelta.
Luulisi ettei kehtaisi itseään peiliin katsoa mutta ei - nämä kulkevat rinta rottingilla onnittelemassa itseään kylillä ja kaduilla siitä kun kansalaisilla menee päivä päivältä huonommin ja huonommin.
Kuvittelin että asukkaiden menestyminen niin taloudellisesti kuin muiltakin osin olisi ylpeydenaihe.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin alkaa olla? Eihän tämä mitään muuta olekkaan kuin jatkuvaa kilpailua. Kunnes henki lähtee.
Tai kunnes kilpailijat siirtyvät lahtaamaan toisiaan.
Tv. nimim. There can be only one
Pimeät hommat tulevat lisääntymään, kiitos hallituksen!
T: Ahkera työmyyrä, veroista en tiiä mittään
Yhteiskunnanhan pitäisi kehittyä (kapitalistien mukaan myös vaurastua). Mutta koko ajan yhteiskunnasta tulee vain psyykkisesti raskaampi ja kuluttavampi. Ihmiset voivat huonommin ja huonommin.
Kohta ihmiset kai kilpailee robotteja vastaan. Jos ei jaksa tehdä 24/7 työtä niin potkut tulee ja sillan alle asumaan.
Itse olen jo jättäytynyt pois työelämästä vaikka nuori olenkin. Ei vain yksinkertaisesti kiinnosta osallistua tähän järjettömyyteen.
Mitäs äänestätte porvareita typerykset.
Lähitulevaisuuden suurimpia kysymyksiä on se että miten yhteiskunnassa jaetaan hyvinvointia ja miten se kerätään. Palkkana maksettava hyvinvointi alkaa olla tiensä päässä, koska kaikkien työpanosta ei enää tarvita.
Kilpailu? Tämä punavihreä hellanlettasyhteiskunta on kaikkea muuta. Kouluun pääsee kuka vaan, oppia ei tarvitse mitään, ylioppilaaksi kirjoitetaan kolmen vuoden aikana ja hurrataan jos saa pari ällää.
Pidetään välivuosia ja nostetaan työttömyysrahaa.
Ketään ei saa arvostella, kilpailu on pahasta, edes täyttä toopea ei voi irtisanoa. Kaikki on hyviä jee jee ja kas, jonain päivänä tuleekin kisa duunipaikasta niin itähän se mamman namunassu nyt tekee? Heittäytyy sairaaksi, masentuneeksi tai työuupumus iskee ja yhteiskunta lykkää rahaa tilille.
Paskaduuni, tämän aikakauden termi. Ei ollut mikään duuni paskaduuni vielä parikymmentä vuotta sitten. Nyt ei kelpaa, kun mamman pikku pissu tahtoo johtajaksi suoraan koulusta, jossa on maannut ja juhlinut kymmenisen vuotta yhteiskunnan varoilla.
Kas, kaikki ei saa sitä parasta työpaikkaa. Yllätys?
Kas, kotoa ei tule työkkäri hakemaan, pitäis vähän itsekin tehdä jotain elämänsä eteen.
Kas, tää on niin kauhee tää kilpailuyhteiskunta, et mä kyllä jään himaan toisten rahoilla makaamaan, koska mä voin.
Vierailija kirjoitti:
Kilpailu? Tämä punavihreä hellanlettasyhteiskunta on kaikkea muuta. Kouluun pääsee kuka vaan, oppia ei tarvitse mitään, ylioppilaaksi kirjoitetaan kolmen vuoden aikana ja hurrataan jos saa pari ällää.
Pidetään välivuosia ja nostetaan työttömyysrahaa.Ketään ei saa arvostella, kilpailu on pahasta, edes täyttä toopea ei voi irtisanoa. Kaikki on hyviä jee jee ja kas, jonain päivänä tuleekin kisa duunipaikasta niin itähän se mamman namunassu nyt tekee? Heittäytyy sairaaksi, masentuneeksi tai työuupumus iskee ja yhteiskunta lykkää rahaa tilille.
Paskaduuni, tämän aikakauden termi. Ei ollut mikään duuni paskaduuni vielä parikymmentä vuotta sitten. Nyt ei kelpaa, kun mamman pikku pissu tahtoo johtajaksi suoraan koulusta, jossa on maannut ja juhlinut kymmenisen vuotta yhteiskunnan varoilla.
Kas, kotoa ei tule työkkäri hakemaan, pitäis vähän itsekin tehdä jotain elämänsä eteen.Kas, tää on niin kauhee tää kilpailuyhteiskunta, et mä kyllä jään himaan toisten rahoilla makaamaan, koska mä voin.
Helpottiko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidetään välivuosia ja nostetaan työttömyysrahaa.Ketään ei saa arvostella, kilpailu on pahasta, edes täyttä toopea ei voi irtisanoa. Kaikki on hyviä jee jee ja kas, jonain päivänä tuleekin kisa duunipaikasta niin itähän se mamman namunassu nyt tekee? Heittäytyy sairaaksi, masentuneeksi tai työuupumus iskee ja yhteiskunta lykkää rahaa tilille.
Kas, kotoa ei tule työkkäri hakemaan, pitäis vähän itsekin tehdä jotain elämänsä eteen.Kas, tää on niin kauhee tää kilpailuyhteiskunta, et mä kyllä jään himaan toisten rahoilla makaamaan, koska mä voin.
Helpottiko?
Joillakin on vaan paha olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpottiko?
Joillakin on vaan paha olla
Sitä se kilpailuyhteiskunta teettää
Tässä globaalissa kilpailussa kilpaillaan vaan siitä kuka tuhoaa planeettaa enemmän
Jeps. Mulla 1 tutkinto alla, 5 vuotta vankkaa työkokemusta ja nyt opiskelen uudelle alalle enkä saanut edes "vanhan alani" kesätöitä tai hanttihommia. Kaiken maailman videohaastatteluja, ryhmähaastatteluja, ties mitä temppuja ja mitään työtä ei tarjottu. On päivitetty cv:t, tehty itsensämainostamisvideota, ostettu tyylikkäät vaatteet haastatteluihin vaan ei kelpaa. Oon näköjään 30-kymppisenä liian vanha työmarkkinoille.
Nyt on päästetty työnantajat kilpailuttamaan työntekijöitä liian harvoista työpaikoista.
Työaikaa pitää alentaa jolloin laitetaan työnantajat kilpailemaan työläisistä. Kilpailu tekee niillekin hyvää koska ne yrittäjät, jotka nykyisin menestyvät esim. käyttämällä jatkuvasti ilmaistyövoimaa ja harjottelijoita, joutuvat oikeasti keksimään kilpailukykyistä yrittämistä, tai joutuvat konkurssiin ja itse duunareiksi, tai vaikkapa sossun luukulle jos eivät muuten pärjää.
Oikeisto tietysti näkee tilanteen painajaisena, mutta hyvää se kuritus niille tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnanhan pitäisi kehittyä (kapitalistien mukaan myös vaurastua). Mutta koko ajan yhteiskunnasta tulee vain psyykkisesti raskaampi ja kuluttavampi. Ihmiset voivat huonommin ja huonommin.
Uusliberaali taloususkonto vannoo suurten tuloerojen voimaan ja väittää niiden lisäävän talouskasvua. Suomen kehitys osittaa aukottomasti päinvastaista.
Suomen tuloerot olivat vielä 1995 maailman pienimmät,sen jälkeen ne ovat kasvaneet kaikkein nopeimmin EU-maista.
Nyt viimeisimmät OECD:n ja IMF:n aiempaa perustellisemmat tutkimukset ovat mös kyseenalaistaneet tämän uusliberaalin taloususkonnon ja osoittavat, että suuret tuloerot heikentävät talouskasvua.
OECD:n mukaan Suomen kasvaneet tuloerot ovat kutistaneet talouskasvustamme 9 %.
Samaan aikaan on tapahtunut siten, että ns. sosiaalinen nousu on vaikeutunut. Tilastot osoittavat, että vanhempien sosioekonominen asema aiempaa vahvemmin määrittelee myös lapsen tulevaisuuden.
Häviäjänä on koko yhteiskunta, kun heikosti toimeentulevien vanhempien lasten lahjakkuus jää hyödyntämättä ja samalla lisääntyy viha. Pian meillä on ihan suomalaisia radikalisoituneita. Luonollinen seuraushyvinvointivaltion alasajosta.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs äänestätte porvareita typerykset.
Lähitulevaisuuden suurimpia kysymyksiä on se että miten yhteiskunnassa jaetaan hyvinvointia ja miten se kerätään. Palkkana maksettava hyvinvointi alkaa olla tiensä päässä, koska kaikkien työpanosta ei enää tarvita.
Sehän on hyvä vaan kun ihmiset jää pois töistä ei kuormita ja tuhoa planeettaa samalla tavalla jos olisivat töissä. Vähempi on parempi maapallolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävää että valtaapitävät hurraavat kun tavallisen ihmisen ostovoima on mennyt, työttömyys on huipussaan ja matalapalkkaiset köyhtyvät vuosi vuodelta.
Luulisi ettei kehtaisi itseään peiliin katsoa mutta ei - nämä kulkevat rinta rottingilla onnittelemassa itseään kylillä ja kaduilla siitä kun kansalaisilla menee päivä päivältä huonommin ja huonommin.
Kuvittelin että asukkaiden menestyminen niin taloudellisesti kuin muiltakin osin olisi ylpeydenaihe.
Haistapa nyt ulisija vittu!
Suomi on maailman vakain yhteiskunta jossa työttömyys on lähtenyt vihdoinkin alas ja talous kasvaa.Menestys ei täälläkään tule ilmaiseksi -se vaatii työtä, osaamista ja oikeaa asennetta.
Laiskojen elintason ei pidäkkän kummoinen olla. Miksi helvetissä minä maksaisin muitten lokoisan elämän? Ei kuule kiinnosta moinen.
Tämä kuplaksi saattaa puhjeta, koska itse olen lähes nelikymppinen ja vaikka olen ahkera ja haen paljon töitä, en koskaan tule valituksi. On videohaastattelut ja ties mitä paskaa. Tulin minä vuosi sitten valituksi kesätyöhön (onneksi) mutta nyt olen hakenut pariakymmentä paikkaa ja vaikka on kokemusta jne. en kelpaa. Epäilen että en ole tarpeeksi nöyristelevää sorttia. En aio kuitenkaan tästä tinkiä, sillä,työelämässä heikot tulee kiusatuiksi. Siinä vähän todellisuutta 20 vuoden kokemuksella.
19 ja 21 poistettu, heh! :)
Totuus on laiskureille kova pala näköjään.
Aasiasta on tullut miljardi uutta työntekijää markkinoille jotka tekevät saman kuin suomalaiset muutamalla satasella kuussa. Toiselta puolelta väsymättömät robotit tekee samat työt 24/7. Vaikea siinä on palkkoja pitää korkeina kun joku toinen tekee halvemmalla.
Miten niin alkaa olla? Eihän tämä mitään muuta olekkaan kuin jatkuvaa kilpailua. Kunnes henki lähtee.