Kumpi mielestäsi on parempi jos olisi pakko valita: kaljakassinuori vai hihhuli?
Eli jos sinulla olisi teini-ikäinen lapsi. Olisiko enemmän ok jos hän kuuluisi kotipaikkakuntanne nuoriin uskiksiin, jotka evankelioisivat muita, todistaisivat uskostaan Jeesukseen aina tilaisuuden tullen, lapsesi usein lukisi raamattua sunnuntain messussa kirkossa, käyttäisi ristikorua öin ja päivin ja täyttyisi pyhällä hengellä. Olisi iloinen ja elämäntapaansa tyytyväinen nuori.
Vaiko hieman pahisporukkaan kuuluva teini joka joisi joka viikonloppu itsensä känniin ja seuraavana aamuna kyselisi kavereiltaan mitähän sitä tulikaan yöllä tehtyä. Polttaisi ja harrastaisi välillä irtoseksiä. Joskus saattaisi kännissä ajautua tappeluun tai toteuttaa vähemmän hyviä ideoita. Olisi iloinen ja elämäntapaansa tyytyväinen nuori.
Kumpi olisi mielestäsi parempi näistä ääripäissä?
Kommentit (16)
Hihhuli, sanoisin minäkin vaikkei sekään tervettä ole. Pienempi riski kuitenkin tehdä peruuttamattomia mokia ja pilata elämänsä. Toivoisin kuitenkin, että tulisi uskon sijaan järkiinsä ajoissa, että ehtisi elää normaalia nuoren ihmisen elämääkin;)
Minustakin hihhuli on parempi. Uskon itsekin Jeesukseen mutten ole noin... hihhuli. Mutta se menettelisi kyllä. Itse olen teininä liikkunut myös kaljakassiporukoissa, meilläpiäin liki kaikki nuoret joi ja jos halusit pysyä mukava vanhoissa koulu- ja naapurustokaveriporukoissa niin juotava oli itsekin, muuten jäi ulkopuoliseksi. Kuitenkin toivon ettei lapseni joisi vaikkakin ymmärtäisin sen kun en itse ollut sen parempi...
hihhuli sen aikaa että aivot eivät kerkeä vaurioitumaan alkoholista tai muista miedommista päihteistä ja vasta sitten aikuisena kertoisin että ei sitä joulupukkia tai jeesusta ole olemassakaan, kaikki on keksitty vain sen takia ettet sinä ryyppäisi itseäsi kehitysvammaisen tasolle kuten naapurin mopoiivari teki.
Noista tietysti hihhuli. Ilman irtoseksiä ja muistinmenetyksiä ja tappeluita, tuo kaljoittelukin menisi. Sitä tein itsekin nuorena.
Yllättävää miten pahana kaljakassinuoruutta pidetään. Eikös se kuitenkin ole aika perinteistä suomalaisuutta. ;)
Uskovaisuushan on nuorille hyväksi. Esiaviollista seksiä, juopottelua ja tupakointia pidetään niissä piireissä huonona juttuja. Opiskelua yleensä arvostetaan, riippuen tosin suuntauksesta. Hyvät käytöstavat ja fiksu pukeutuminen arvossaan. Sekin on hyvä, että saa uskosta elämään tarkoitusta ja vaikka maailma potkisi niin Jumala rakastaa eli ei ehkä niin helpolla lannistu.
Kaljakassi.
Tyhmä on tyhmä aina vaan eli hihhulista ei ole kuin riesaaa.
Kaljakassinuori, koska hän voi vielä ryhdistäytyä kunnon kansalaiseksi. Se on jopa todennäköistä, jos koti on normaali ja välittävä.
Sen sijaan tuollainen uskovaisuus, jota toitotetaan kysymättä muilta viittaisi pysyviin mielenterveysongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Kaljakassinuori, koska hän voi vielä ryhdistäytyä kunnon kansalaiseksi. Se on jopa todennäköistä, jos koti on normaali ja välittävä.
Sen sijaan tuollainen uskovaisuus, jota toitotetaan kysymättä muilta viittaisi pysyviin mielenterveysongelmiin.
Olen eri mieltä. Kyllä uskovaisuus tasaantuu ajan myötä ja oppii sopivimmat käytännöt yms. Moni nuorena viinanmakuun päässyt jatkaa aikuisena samaan malliin.
Hihhulius on merkki umpityhmyydestä. Renttuus sen sijaan yleensä ohimenevää.
Kaljakassinuori, koska olin itse sellainen ja ihan hyvä ja menestynyt ihminen minusta kasvoi. Hihhulit jäävät yleensä muiden jalkoihin eivätkä yritä elämässään tarpeeksi enkä sellaista jälkikasvua itselleni haluaisi. Ja mielestä on idioottimaista uskoa Jumalaan ja hänen oppeihinsa sellaisena kuin ne raamatussa on ja siitä tavasta on vaikeampi päästä eroon kuin juopottelusta.
Hihhuli. Naapurissa on asunut sellaisia hetken ajan. Äiti kolmen lapsen kanssa rivarikaksiossa. Oli varmaan aika ahdasta. Mutta juu vaikuttivat ihan kivoilta, ehkä vähän oudoilta.:)
Mielenkiintoinen kysymys. Juuri tätä mietin, kun omaa nuortani moitittiin vapaa-ajan toimistaan. Mietin itse, että sekö on parempi, että ostarilla syljeksitään, poltetaan ja kitataan kaljaa. On siis hihhuli vaikka ei nyt noin ääri mitä ap luetteli. Mutta nyt siis ymmärrän, että joidenkin mielestä tämä kaljakassi on parempi vaihtoehto. Mutta itse siis valitsen hihhulin. Jo ihan siisteyssyistä. Tykkään, että nuoreni ei haise kaljalle, pukeutuu asiallisesti ja syljen tuotanto pysyy aisoissa.
hihhuli