Muuttaisipa tuo lapsi jo pois kotoa
Anteeksi jo etukäteen, tiedän että tämä on ns kielletty mielipide, mutta oikeasti toivoisin, että tuo lapsi jo muuttaisi omilleen. On lukion tokalla, tammikuussa täyttänyt 18 ja varmastikin ainakin lukion loppuun tässä haluaa (ja saa toki) olla. Olen vaan niin väsynyt...
Lapsi on rakas ja ihana, koulu menee mukavasti ja kaikin puolin ihan normaali nuori. Ei koskaan ole ollut erityisen hankala murrosikäisenäkään. No mistä sitten moinen.
Ongelma on omalla kohdallani siinä, etten jaksa toista aikuista (tai siis kolmatta, lapsen isä mukaanlukien) taloudessa. Tai lähinnä tytär tultuaan täysi-ikäiseksi on alkanut ärsyttää minua. En millään jaksa sitä, että on aikuisen oikeudet, mutta ei omasta mielestään velvollisuuksia. Ihan pikkuesimerkkeinä ei esimerkiksi koe tarpeelliseksi ilmoittaa onko tulossa syömään/yöksi kotiin/tms mutta sitten on vihainen, jos hänelle ei ole jätetty ruokaa. Vetoaa siihen, että aikuisen ei tarvitse olla tilivelvollinen, eikä ymmärrä sitä, että yhteisessä kodissa on yhteiset säännöt emmekä mekään isänsä kanssa ole pois kotoa yötä ilmoittamatta/keskustelematta. En millään jaksaisi enää 18-vuotiaalle selittää, miksi perheessä on tärkeää jutella ja sopia asioita. Ei pyytää edes lupaa, vaan ainoastaan ilmoittaa aikeistaan hyvissä ajoin. Alaikäisenä nämä eivät koskaan olleet mikään ongelma.
Kaikkea muutakin pientä tosiaan on, liittyy vaikkapa rahaan, autoon, kotiintuloaikoihin... Ja pikkujuttujahan nämä tavallaan ovatkin, tässä nyt itse kukin kipuillaan niitä uusia rooleja ja rajoja, ja toisaalta sitä, että taloudellisesti itsenäinenhän tytär ei vielä ole. Kesäksi on menossa töihin, mutta lukion ohella ei ole halunnut (eikä mielestäni tarvitsekaan) mennä töihin.
Joten, hävettää myöntää, mutta kyllä haluaisin lapsen muuttavan muualle olemaan niin "aikuinen".
Kommentit (48)
Ääk, tuo olisi mun painajainen. Olen vuorotyössä ja jos yhtä odoteltaisiin yötä myöten tai tulisi ja menisi miten sattuu. Eihän sitä saisi koskaan nukuttua itsekään.
Nuoria on niin eriluonteisia. Meillä vastuuntuntoinen esikoinen, joka on vapaaehtoisesti tehnyt kotitöitä ja ilmoittanut menoistaan yms.
Yksi taivaanrannanmaalari, joka tekee kyllä, kun käskee, mutta käskemättä hommat jää levälleen. Maalailee taivaanrantoja noissa ilmoitusasioissakin.
Sitten yksi, joka menee koko ajan perse edellä puuhun. Joka asiasta saa vääntää. Voin kuvitella, että kun hän täyttää 18v, niin helvetti repeää irti tässä itsenäistymisprosessissa :).
Kyllä se ap siitä, kun alkuhuuma menee ohi. Nyt vain pitää kokeilla turvallisissa oloissa sitä vapautta. Vastuun tajuaa sitten, kun muuttaa pois. Joku tajuaa helpommin, joku vähän mutkan kautta,
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä auta kuin pistää muut kuin välttämättömät rahahanat kiinni. Tyyliin maksatte koulukirjat ja ruuat, bussilippua sen verran että kouluun pääsee. Kaiken muun voi hommata itse, jos on niin aikuinen mielestään.
Näin minä tekisin. Kohtuulliset säännöt, eli menoista ilmoittaminen ei ole liikaa vaadittu perheessä keneltäkään. Ruokailuista voi sopia, että ilmoitetaan klo x mennessä aikooko syödä kotona vai ei ja jos ei ilmoita, oletus on, että ei tehdä ruokaa poissaolijalle. Samoin jos on vääntöä vaikka autosta, etusijassa se on maksajan käytössä, eikä sitä sen ihmeemmin tarvitse perustella. Toki kannattaa vaalia sitä suhdetta nuoreen ja joustaa itsekin, ei se kauaa enää riesana ole ja lähdettyään päättää pitkälti itse haluaako tavata ja kuinka paljon.
Varmaan tuttuja ajatuksia monelle. Se on vaikeaa myös alkaa kohdella lasta vertaisenaan aikuisena. Tunteita ja kipuiluja tulee väkisinkin.
Senkun sanot sille rasittavalle lapsellesi että sopii painua helvettiin kun ei aikuisena kysele sinulta lupaa menemisilleen. Jessus sentään.. Kontrolloinnintarvetta much?
Tietyllä tasolla en oikein ymmärrä (juu kyllä luultavasti johtuu iästäni koska olen 17-vuotias ja siis täytän kesällä 18 :D)
Toki minusta on kyllä täysi-ikäisyydestä huolimatta velvollisuus kertoa esim. tuosta ruokailuaikeistaan. Ihan käytöstapojen mukaista kertoa jos ei ole tulossa kotiin syömään, sitä en tosin tajua miksi siihen pitäisi olla lupa (sain tämän käsityksen). Vähän samalla tavalla, tarviitteko vanhempina luvan perheeltä syödä joku päivä ulkona kavereiden kanssa. Veikkaan että monien perheissä vanhemmat ovat vain ilmoittaneet lähinnä puolisolleen että on suunnitelmia joten ei ole illalla syömässä perheen kanssa (ei meillä ainakaan vanhemmat lupia kyselleet)
Kotiintuloajoista vähän sama myös. Aikuinen lain edessä kuten tekin, joten miksi hänellä on kotiintuloajat ja teillä ei ole kun olette vaikka viihteellä? Toki näissäkin tapauksissa on käytöstapojen mukaista ilmoittaa että voi mennä myöhään ja koittaa saada jotain tuloaikaa selväksi.
Selventäkää jos olette nyt täysin eri mieltä kanssani. Kyllä minä ainakin odotan täysi-ikäisyydessä sitä, ettei enää vanhemmat kontrolloi jatkuvasti menojani. Se on sitä aikuistumista ja kasvamista. Toki käytöstapoja kunnioittaen.
Vierailija kirjoitti:
Tietyllä tasolla en oikein ymmärrä (juu kyllä luultavasti johtuu iästäni koska olen 17-vuotias ja siis täytän kesällä 18 :D)
Toki minusta on kyllä täysi-ikäisyydestä huolimatta velvollisuus kertoa esim. tuosta ruokailuaikeistaan. Ihan käytöstapojen mukaista kertoa jos ei ole tulossa kotiin syömään, sitä en tosin tajua miksi siihen pitäisi olla lupa (sain tämän käsityksen). Vähän samalla tavalla, tarviitteko vanhempina luvan perheeltä syödä joku päivä ulkona kavereiden kanssa. Veikkaan että monien perheissä vanhemmat ovat vain ilmoittaneet lähinnä puolisolleen että on suunnitelmia joten ei ole illalla syömässä perheen kanssa (ei meillä ainakaan vanhemmat lupia kyselleet)
Kotiintuloajoista vähän sama myös. Aikuinen lain edessä kuten tekin, joten miksi hänellä on kotiintuloajat ja teillä ei ole kun olette vaikka viihteellä? Toki näissäkin tapauksissa on käytöstapojen mukaista ilmoittaa että voi mennä myöhään ja koittaa saada jotain tuloaikaa selväksi.
Selventäkää jos olette nyt täysin eri mieltä kanssani. Kyllä minä ainakin odotan täysi-ikäisyydessä sitä, ettei enää vanhemmat kontrolloi jatkuvasti menojani. Se on sitä aikuistumista ja kasvamista. Toki käytöstapoja kunnioittaen.
Ap tässä. Ei, lupia ei tytön tarvitse pyytää. No auton ottamiseen tarvitsee luvan, mutta noin muuten ei.
Eikä kotiintuloaikojaan sinänsä ole, mutta olemme esimerkiksi sitä mieltä, että jos arkena tulee vasta kun muut on nukkumassa, ei aleta mitään kokkailuja väsäämään ja herätetä muita, vaan hipsitään hissukseen omaan huoneeseen. Ei mielestäni kohtuuton toive ihankäytöstapojen puitteissa.
Ja tosiaan juuri tämä ettei turhaan laiteta ylimääräistä ruokaa tai huolestuta, jos ei kuulukaan illalla kotiin jne.
Ruuan kanssa se on enemmän ongelma, jos tulee kotiin ja ilmoittaa ettei halua syödä ja menee jatkuvasti ruokaa hukkaan. Ei se että syödään eri aikaan.
Tai itse ajattelisin näin, etenkin jos on isompi perhe eikä seuraavana päivänä ole iloa siitä yhdestä annoksesta. Tyyliin ostaa viidelle pihvit ja neljä vaan syö ja tätä käy jatkuvasti. Alkaa tulla hävikille hintaa..