Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AV-mamma Minna, 27: "Olen itkenyt palstailijoiden jutuille!"

Vierailija
13.03.2017 |

Minna, 27, on AV-mamma. Nimitys "AV-mamma" tarkoittaa sukupuolesta riippumatta henkilöä, joka kirjoittelee aktiivisesti internetin vauva.fi-keskustelusivustolle.

Minna on palstaillut vauva.fissä lähes seitsemän vuotta. Hän löysi aikoinaan palstalle hakukoneen kautta.

– Googletin jotain neuvoja ja löysin toistuvasti vauvapalstalle. Aloin samalla lukea muitakin keskusteluja ja pikkuhiljaa rohkenin itsekin kommentoimaan. Siitä se sitten lähti.

Minna käy palstalla lähes päivittäin. Parasta palstailussa on hänen mielestään se, kuinka nopeasti sivustolla saa yhteyden muihin ihmisiin.

– Keskustelu on sivustolla jatkuvaa aamuvarhaisesta iltamyöhään. Voin tunnustaa, että olen joskus viettänyt siellä lähes koko päivän, käynyt vain välillä vessassa ja syömässä, Minna naurahtaa.

Koukuttavuus ei ole kuitenkaan palstan ainoa kääntöpuoli. Minna kertoo törmäävänsä palstalla jatkuvasti ilkeisiin kirjoittelijoihin eli trolleihin.

– Kyllä siellä pitää itselleen suojakuori kasvattaa. Palsta ei nimestään huolimatta ole mikään herkkien ihmisten paikka. Pitää miettiä, mitä kannattaa uskoa ja mitä ei. Joskus tuntuu, että puolet keskusteluista on provoja.

Provo tarkoittaa provosoivaksi tarkoitettua keskustelua, jonka sisältö on yleensä valhetta, tai siitä ilmenevää asennetta on voimakkaasti liioiteltu. Provojen kirjoittajia kutsutaan trolleiksi. Trollin päämääränä on yleensä aiheuttaa kiivasta keskustelua tai vain levittää pahaa mieltä.

– Kieltämättä olen joskus niin sanotusti mennyt trolliin. Olen ensin kommentoinut vihaisesti johonkin älyttömään keskusteluun ja sen jälkeen vasta tajunnut, että koko juttu oli keksitty. Vuosien aikana on alkanut sarkasmitutka toimia aina vain paremmin.

Minna kertoo, että trollit aiheuttavat paitsi höplään menemistä myös mielipahaa.

– Kyllä olen monta kertaa pahoittanut mieleni. Olen jopa itkenyt muiden palstailijoiden jutuille. Ihmiset sanovat netissä joskus todella pahoja asioita toisistaan.

Minnalla on oma tapansa suhtautua nettitrolleihin.

– Tulen joskus vähän vihaiseksi. Silloin päätän itsekin alkaa provosoida muita. Siinä saa takaisin sen voiman tunteen, jonka on menettänyt, kun toinen palstalainen on ensin loukannut minua, Minna kertoo vakavasti.

Provosoimiseen on erilaisia tapoja.

– Joskus matkin muita käyttäjiä. Palstalla on tiettyjä puheenaiheita, jotka aiheuttavat aina kiivasta keskustelua. Otan nuo aiheet välillä itsekin esiin provosoidakseni muita, Minna paljastaa.

Provosoiviksi koettuja aiheita ovat esimerkiksi tasa-arvokysymykset sukupuolten ja muiden ryhmien välillä, toimeentulotuki ja maahanmuutto. Usein keskustelu on helppo arvata provoksi jo aiheen perusteella.

– Ei siihen provoamiseen paljon mielikuvitusta tarvitse, Minna sanoo.

(Jatkuu…)

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omg mitä mielensä pahoittajia.

Kyllä roskia tai jotain siihen rinnastettavaa on aina sanottu jätteiksi ja niin tehdään edelleen.

Vierailija
22/26 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan kaikkea pidä ottaa henkilökohtaisesti, tai jos kysyy mielipiteitä niin silloin pitää ymmärtää että jonkun toisen mielipide voi olla täysin erilainen kuin oma .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihan kaikkea pidä ottaa henkilökohtaisesti, tai jos kysyy mielipiteitä niin silloin pitää ymmärtää että jonkun toisen mielipide voi olla täysin erilainen kuin oma .

Juu, varmasti usein ihmiset ihan ensin itse kysyvät vaikkapa, että millaiset haukkumasanat heihin sopisivat.

Ja ihmiset ottavat varmasti muutenkin "ihan kaiken" henkilökohtaisesti.

Vierailija
24/26 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin aina silloin tällöin että jos internettiä ei olisi, millaisessa maailmassa eläisimme.

Emme tuntisi termejä jännämies tai lompakkoloinen.

Vierailija
25/26 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV-Mamma Mia

Musikaali Kalevauvan biiseistä

Vierailija
26/26 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli siis tosiaan provo. Aika lame. Samaa sorttia kuin edellinen "uutiseni", jossa myöskin seikkaili Minna.

http://www.vauva.fi/keskustelu/2783815/minna-saa-kuukaudessa-2-500-euro…

ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä