Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AV-mamma Minna, 27: "Olen itkenyt palstailijoiden jutuille!"

Vierailija
13.03.2017 |

Minna, 27, on AV-mamma. Nimitys "AV-mamma" tarkoittaa sukupuolesta riippumatta henkilöä, joka kirjoittelee aktiivisesti internetin vauva.fi-keskustelusivustolle.

Minna on palstaillut vauva.fissä lähes seitsemän vuotta. Hän löysi aikoinaan palstalle hakukoneen kautta.

– Googletin jotain neuvoja ja löysin toistuvasti vauvapalstalle. Aloin samalla lukea muitakin keskusteluja ja pikkuhiljaa rohkenin itsekin kommentoimaan. Siitä se sitten lähti.

Minna käy palstalla lähes päivittäin. Parasta palstailussa on hänen mielestään se, kuinka nopeasti sivustolla saa yhteyden muihin ihmisiin.

– Keskustelu on sivustolla jatkuvaa aamuvarhaisesta iltamyöhään. Voin tunnustaa, että olen joskus viettänyt siellä lähes koko päivän, käynyt vain välillä vessassa ja syömässä, Minna naurahtaa.

Koukuttavuus ei ole kuitenkaan palstan ainoa kääntöpuoli. Minna kertoo törmäävänsä palstalla jatkuvasti ilkeisiin kirjoittelijoihin eli trolleihin.

– Kyllä siellä pitää itselleen suojakuori kasvattaa. Palsta ei nimestään huolimatta ole mikään herkkien ihmisten paikka. Pitää miettiä, mitä kannattaa uskoa ja mitä ei. Joskus tuntuu, että puolet keskusteluista on provoja.

Provo tarkoittaa provosoivaksi tarkoitettua keskustelua, jonka sisältö on yleensä valhetta, tai siitä ilmenevää asennetta on voimakkaasti liioiteltu. Provojen kirjoittajia kutsutaan trolleiksi. Trollin päämääränä on yleensä aiheuttaa kiivasta keskustelua tai vain levittää pahaa mieltä.

– Kieltämättä olen joskus niin sanotusti mennyt trolliin. Olen ensin kommentoinut vihaisesti johonkin älyttömään keskusteluun ja sen jälkeen vasta tajunnut, että koko juttu oli keksitty. Vuosien aikana on alkanut sarkasmitutka toimia aina vain paremmin.

Minna kertoo, että trollit aiheuttavat paitsi höplään menemistä myös mielipahaa.

– Kyllä olen monta kertaa pahoittanut mieleni. Olen jopa itkenyt muiden palstailijoiden jutuille. Ihmiset sanovat netissä joskus todella pahoja asioita toisistaan.

Minnalla on oma tapansa suhtautua nettitrolleihin.

– Tulen joskus vähän vihaiseksi. Silloin päätän itsekin alkaa provosoida muita. Siinä saa takaisin sen voiman tunteen, jonka on menettänyt, kun toinen palstalainen on ensin loukannut minua, Minna kertoo vakavasti.

Provosoimiseen on erilaisia tapoja.

– Joskus matkin muita käyttäjiä. Palstalla on tiettyjä puheenaiheita, jotka aiheuttavat aina kiivasta keskustelua. Otan nuo aiheet välillä itsekin esiin provosoidakseni muita, Minna paljastaa.

Provosoiviksi koettuja aiheita ovat esimerkiksi tasa-arvokysymykset sukupuolten ja muiden ryhmien välillä, toimeentulotuki ja maahanmuutto. Usein keskustelu on helppo arvata provoksi jo aiheen perusteella.

– Ei siihen provoamiseen paljon mielikuvitusta tarvitse, Minna sanoo.

(Jatkuu…)

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Jatkuu…)

Keskustelun provosoitavuuteen vaikuttaa valittua aihettakin enemmän tapa, jolla siitä kirjoitetaan. Provoilun ei Minnan mielestä tarvitse aina olla tylyä.

– Joskus heittäydyn tahallani tyhmäksi, mutten kuitenkaan varsinaisesti loukkaa ketään. Saatan vaikka esittää, että minulla on jokin nolo mielipide tai en tajua jotain itsestään selvää asiaa, Minna tunnustaa.

Jatkossa Minna aikoo vähentää vauvapalstalla käymistä.

– Tämä vie aivan liikaa aikaa ja rupeaa vaikuttamaan koko maailmankuvaan negatiivisesti. Ei tällaista kestä hullukaan, ja fiksukin tulee hulluksi, jos pyörii palstalla liikaa.

Minna kokee vaikeaksi pitää yllä hyvää itsetuntoa ja säilyttää tyytyväisyyden elämäänsä, jos palstalla käy päivittäin.

– Negatiiviset ihmiset ovat saaneet netissä liian suuren vallan, Minna perustelee.

Minna haluaa sanoa ilkeille AV-mammoille muutaman asian:

– Olette yhtä pahoja kuin koulukiusaajat, mutta uskallatte paljastaa todellisen luonteenne vain nimettöminä. Jos henkilöllisyytenne paljastuisivat, häpeäisitte silmät päästänne!

Osa Minnan terveisistä koskee kaikkia muitakin palstailijoita ja internetin käyttäjiä:

– Kun teette netissä mitä tahansa, siitä jää todiste. Miettikää miten toimisitte, jos kaikki tekonne olisi julkista, ja toimikaa siten! Ugh, olen puhunut, Minna päättää.

Minnan nimi on muutettu.

Vierailija
2/26 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän Wt-Sanomat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuollainen pitkän tekstin kirjoittaminen ole provosoimista jossain näkemyksissä vauva.fi sivuston kokonaisuudessa ja historiassa?

Vierailija
4/26 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo enemmän Minnasta entäku palstasta jos niin mielensä pahottaa näistä jutuista.

Sori Minna....

Vierailija
5/26 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

helnycci?

Vierailija
6/26 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis keksit tuon "uutisaiheen itse?

Vierailija
7/26 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan itkenyt av-palstan juttujen vuoksi. Minua ei ole myöskään jäänyt vaivaamaan muut kuin itsetuhoisten viestit. Olen yrittänyt löytää heille apua. Palstalaisten tyhmyys kyllä häiritsee välillä, mutta onneksi täällä on tyyppejä laidasta toiseen, siis myös älykkäitä.

Vierailija
8/26 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sukupuolesta riippumatta henkilöä joka kirjoittaa av-palstalle"???

NEVER!!!

Vierailija
9/26 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää jos kaikki tekemisenne tulisi julkiseksi.

T. Axlin yhden illan tyttis.

Vierailija
10/26 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin aina silloin tällöin että jos internettiä ei olisi, millaisessa maailmassa eläisimme.

Vierailija
11/26 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuollainen pitkän tekstin kirjoittaminen ole provosoimista jossain näkemyksissä vauva.fi sivuston kokonaisuudessa ja historiassa?

Haluisko joku kääntää tuon virkkeen vieläkin ymmärrettävämpään muotoon? :D Siinä on kai joku kirjoitusvirhe jossain kohtaa, mutten osaa tarkkaan määrittää että missä.

Vierailija
12/26 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis keksit tuon "uutisaiheen itse?

etkä kyllä ole MINNA.

Vierailija
13/26 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"sukupuolesta riippumatta henkilöä joka kirjoittaa av-palstalle"???

NEVER!!!

Jossain keskustelussa mulle ainakin väitettiin, että AV-mamma tarkoittaa ihan kaikkia, siis myös miespuolisia, palstailijoita.

Ketä sillä sitten tarkoitetaan? Jos vain naisia, niin lasketaanko siihen ihan kaikki naiset, myös lapsettomat? Ja alaikäiset?

Tarkkaa määritelmää kehiin, kiitos!

Vierailija
14/26 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minnan poistuminen saattaa olla iso menetys. Tai sitten ei.

Vierailija
15/26 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värikäs Pipsa Official II

Vierailija
17/26 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh... kiukustuu trolleista, trollaa itse voimaantuakseen ja sitten itkee? Taitaa olla psykiatrisen avun tarvetta.

Vierailija
18/26 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin aina silloin tällöin että jos internettiä ei olisi, millaisessa maailmassa eläisimme.

Näkisin että yksi keskeinen ongelma netissä on se, että mielipiteet ja uskomukset tahtovat mennä helposti sekaisin.

Vierailija
19/26 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öh... kiukustuu trolleista, trollaa itse voimaantuakseen ja sitten itkee? Taitaa olla psykiatrisen avun tarvetta.

Todellinen AV-mamma.

Vierailija
20/26 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli lähinnä surullinen olo, koska Minna provosoituu provoilusta niin paljon että alkaa provoilemaan itsekin. Mutta niinhän jotkut kiusatutkin päätyvät itsekin kiusaajiksi, ei kai se sen kummempaa ole netissä. :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä