Oletteko saaneet istumapaikan raskaana ollessa bussissa/metrossa/ratikassa?
http://www.iltalehti.fi/pinnalla/201703092200083095_iq.shtml?_ga=1.2110…
Nyt menossa 7.raskauskuukausi ja huomaan kyllä tietoisesti vältteleväni todella ruuhkaisia busseja,peläten että joutuisin ehkä seisomaan koko matkan. Onko teille luovutettu istumapaikkaa raskauden takia?
Kommentit (57)
Vähän eri juttu, mutta kyynärsauvojen kanssa liikkuessa en ole saanut istumapaikkaa kuin ulkomaalaistaustaisilta kanssamatkustajilta, kun ovat mut huomanneet keppien kanssa tasapainoillessa ruuhkabussissa tai ratikassa. Suomalaiset kääntävät katseensa tai tuijottavat kännykän näyttöään.
Ei ole. Helsingissä on muutenkin turha odottaa vierailta ihmisiltä empatiaa. Itse kyllä annan istumapaikkani vanhoille ihmisille tai keppejen kanssa liikkuville jopa itse ollessani viimeisimmilläni raskaana.
No pyydä niin saat. Mulla oli kaks vikaa kl lonkat jumissa ja istumapaikan sai aina pyytämällä. En yksinkertaisesti olisi voinut seistä liikkuvassa bussissa.
Eikö sitä paikkaa kannata kysyä? Moni voi miettiä loukkaavansa ja talvella ei näe varmasti, onko joku raskaana.
Olen saanut ja monia kertoja. Olin kyllä aika yllätynyt, että raskaalle tarjotaan istumapaikkaa :D
Ikävä asia, mutta ei ne kaikki matkustajat välttämättä tajua. Itselläni on tapana lukea uutisia/sähköpostia tai katsella ikkunasta ulos bussimatkalla. En mä muita tuijottele. Ja vaikka huomaisinkin jonkun ihmisen, niin en välttämättä tajuaisi sen olevan raskaana. On epäkohteliasta tuijotella muiden mahoja, nykyään kun niissä on yleensä sikiön sijaan pizzaa ja hampurilaisia. Raskausvatsa on toki eri näköinen, mutta ei niitä talvella erota ja tosiaan ei ole tapana tuijotella.
Sitten on toki kans ne ihmiset, jotka ei vaan osaa ajatella et hei ehkä toi tarttis istumapaikkaa enemmän kuin minä.
Niin ja koskaan et voi tietää, kärsiikö se normaalin näköinen 15-vuotias tyttö istumapaikalla vaikka anemiasta tai voimakkaasta huimauksesta. En ton perusteella tietenkään väitä, että kaikilla ihmisillä olis joku vaiva :D
Mutta tsemppiä pölvästien maailmassa. Ja eiköhän sen paikan pyytämällä saa.
Moni saattaa ajatella että mitä jos ei se ookkaan raskaana :D sitten nolottaa, joten pyydä itse mieluummin. Ja kaikki eivät edes huomaa että joku on raskaana, mä en yleensä tuijottele bussiin tulevia
Jos et itse saa suutasi auki, on ongelma yksinomaan ihan omasi.
Sitä paikkaa pitää pyytää, valitettavasti. Olen ollut 4 kertaa siinä tilassa, ja yleensä sen paikan antaa Hesassa ulkomaalainen pyytämättä ja nuorempi ihminen, pyytäessä. Suomalainen puusilmä istuu, ei muka näe, ei kuule mitään. Talvitakkien aikaan vielä tajuan, mutta kesällä pallomahat erottuu jo sangen selvästi. Hyvien tapojen kasvattaminen jäi jonnekin 70-80 luvun taitteeseen. Muistan itse lapsena 70-luvulla, että jos bussiin tuli vanhus tms. hiukan heikommin jaksava, niin äitini pomppasi ylös ja antoi paikkansa. Itse olen jatkanut samaan malliin ja luovutan paikkani.
Hesalaisista moni on aika itserakas tässä asiassa. Sitä voi paikkaansa tarjota tai kohteliaasti kysyä: Haluatteko istumapaikan?
Se kysymys ei loukkaa ketään.
Seuraavaksi joku väittää, että raskaus ei ole sairaus. Tuonkin vastauksen olen kuullut terveen matkustavaisen täysin pontevan naisimmeisen suusta, ikää yleensä 30-40 v. ja "minä tiedän kaiken". No ei ole, mutta siihen liittyy monesti kovat selkäkivut, turvonneet kipeät jalat, ylimääräisiä supistuksia ja ainakin minua pitkä seisominen siinä tilassa alkoi huimata. Nenä ylös omasta navasta ja empatiaa ja käytöstapoja peliin.
nim. nykyisin 47 v. ja nuorin 4 v.
Mulla ei ole tapana tuijotella bussiin tulevia ihmisiä, joten multa ainakin yksinkertaisesti menee muiden ihmisten raskaudet aivan ohi. Annan kyllä mielelläni paikkani, jos pyydät. Yleensä tosin istun bussin takaosassa, yleisemmin kai nimenomaan etuosassa on vanhukset, vammaiset, raskaanaolevat jne.
Miksi muka raskaana oleva tarvitsisi istumapaikan? Ei tarvitse. Yhtä hyvin sitten lihavalle pitäisi antaa paikka!
Kepinkäyttäjät tarvitsevat ja selkeästi hyvin vanhat ihmiset. Heille pitäisi luovuttaa paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Jos et itse saa suutasi auki, on ongelma yksinomaan ihan omasi.
Arvasin että näitä kommentteja satelee. Minä en ole edes ollut vielä tilanteessa, jossa paikkaa olisi pitänyt pyytää. Kunhan pohdin, että onko nämä huonot käytöstavat tässä asiassa yleisiä Suomessakin..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sitä paikkaa pitää pyytää, valitettavasti. Olen ollut 4 kertaa siinä tilassa, ja yleensä sen paikan antaa Hesassa ulkomaalainen pyytämättä ja nuorempi ihminen, pyytäessä. Suomalainen puusilmä istuu, ei muka näe, ei kuule mitään. Talvitakkien aikaan vielä tajuan, mutta kesällä pallomahat erottuu jo sangen selvästi. Hyvien tapojen kasvattaminen jäi jonnekin 70-80 luvun taitteeseen. Muistan itse lapsena 70-luvulla, että jos bussiin tuli vanhus tms. hiukan heikommin jaksava, niin äitini pomppasi ylös ja antoi paikkansa. Itse olen jatkanut samaan malliin ja luovutan paikkani.
Hesalaisista moni on aika itserakas tässä asiassa. Sitä voi paikkaansa tarjota tai kohteliaasti kysyä: Haluatteko istumapaikan?
Se kysymys ei loukkaa ketään.
Seuraavaksi joku väittää, että raskaus ei ole sairaus. Tuonkin vastauksen olen kuullut terveen matkustavaisen täysin pontevan naisimmeisen suusta, ikää yleensä 30-40 v. ja "minä tiedän kaiken". No ei ole, mutta siihen liittyy monesti kovat selkäkivut, turvonneet kipeät jalat, ylimääräisiä supistuksia ja ainakin minua pitkä seisominen siinä tilassa alkoi huimata. Nenä ylös omasta navasta ja empatiaa ja käytöstapoja peliin.
nim. nykyisin 47 v. ja nuorin 4 v.
Se on vaan kun yleensä sitä paikkaa tarjottuani saan vihaisen mulkaisun eikä toinen hievahda senttiäkää. Siinä sitten seison typeränä jonkin aikaa ja palaan takaisin istumaan. Vähitellen jää käytöstavat pois.
Keski-Euroopassa lomalla ollessani huomasin, että miehet antoivat aina naiselle paikan. Pomppasivat heti pystyyn ja tarjoivat paikkaa naiselle :D siellä miehet seisoo ja naiset ja vanhukset istuu. Hassu tapa, olin ällistynyt.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muka raskaana oleva tarvitsisi istumapaikan? Ei tarvitse. Yhtä hyvin sitten lihavalle pitäisi antaa paikka!
Kepinkäyttäjät tarvitsevat ja selkeästi hyvin vanhat ihmiset. Heille pitäisi luovuttaa paikkansa.
Useilla naisilla on etenkin raskauden loppuvaiheessa kipuja ja vaivoja. Monilla on liitoskipuja,selkä-ja lonkkasärkyä,supistelua,huimausta,huonoa oloa,tulee kuuma herkemmin ym. ja seisominen on raskasta.
Prototyyppi kirjoitti:
Vähän eri juttu, mutta kyynärsauvojen kanssa liikkuessa en ole saanut istumapaikkaa kuin ulkomaalaistaustaisilta kanssamatkustajilta, kun ovat mut huomanneet keppien kanssa tasapainoillessa ruuhkabussissa tai ratikassa. Suomalaiset kääntävät katseensa tai tuijottavat kännykän näyttöään.
Sama kokemus. Ja siis pk-seudulla.
Minä olen aina antanut paikkani. Viimeksi pari päivää sitten huomasin lapsiperheen tulevan bussiin ja siirryin tavaroiden kanssa ( kaksi kassia) paikaltani seisomaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosissasi? Minulla ja monella muullakin oli raskaana ollessa paljon pahoinvointia, joka hytkyvässä bussissa varsinkin paheni jos ei voinut istua. Siihen lisäksi selkäkivut, turvonneet jalat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosissasi? Minulla ja monella muullakin oli raskaana ollessa paljon pahoinvointia, joka hytkyvässä bussissa varsinkin paheni jos ei voinut istua. Siihen lisäksi selkäkivut, turvonneet jalat...
Minulla on selkävamma ja usein seison bussissa. Jos selkäkivut ovat niin pahat, ettei voi bussissa seistä sitä paria minuuttia - 20min niin ei ehkä kannattaisi lainkaan olla liikenteessä, paitsi jos on pakko. Ja ainahan sitä voi kysyä, saako istua eikä vaan olettaa, että kaikki osaavat lukea ajatukset.
Kolme raskautta, joissa jokaisessa viimideen asti kuljettu julkisilla. Koskaan, ei ikinä ole tarjottu paikkaa, vaikka selviä tuijotuksia mahaani kohtaan olen huomannut. Olen joskus joutunut pyytämään päästä istumaan huonon olon takia, jolloin paikka on kyllä irronnut. Pääkaupunkiseutu.