Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tavallista että gynekologi haluaa tavata koepalan oton jälkeen?

Vierailija
13.03.2017 |

Miksi ei vaan soita?

Minulla siis ultrassa näkyi joku polyyppi. Siitä otettiin kuitenkin koepala ja mielestäni siinä maljassa olevassa koepalassa näkyi jotain mustaa. Ajattelin heti, että se on sitten jotain pahaa. Syöpä.

Samantien gynekologikin sanoi että mun pitäs mennä sinne kuulemaan tulokset. Varattiin heti aika sinne siis. Tiesikö se gyne jo sillon että se oli pahanlaatuinen kun haluaa tavata?

Sanoi myös että voidaan sit samalla utrata uudelleen. Siksikö että pitää tarkistaa että se "joku" kasvaa siellä ?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä se polyyppi oli?

Vierailija
2/22 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä se polyyppi oli?

Kohdussa.

Menin sinne alunperin ihan muiden vaivojen takia. Ei siis ole vaivannut mitenkään. Nyt kun mietin niin on mulla vatsakipuja ollut ja turvotusta mutta se on varmasti mun paskasta ruokavaliosta ja stressistä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko gyne nainen vai mies?

Vierailija
4/22 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko gyne nainen vai mies?

No tuskin liittyy itse asiaan mitenkään.

Vierailija
5/22 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ymmärtääkseni polyyppi kyllä näyttää ihan polyypilta ultratessa. Se musta varmaan oli siitä poistokohdasta, tummaa verta.

Vierailija
6/22 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gyne tekee työtään. Hän tutkii sinut uudelleen, tarkemmin. Jätä tutkimus ja hoito hänen huolekseen, koeta olla miettimättä etukäteen. Hän on asiantuntija. Luota hoitohenkilöstön ammattitaitoon. 

Vierailija
7/22 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gyne tekee työtään. Hän tutkii sinut uudelleen, tarkemmin. Jätä tutkimus ja hoito hänen huolekseen, koeta olla miettimättä etukäteen. Hän on asiantuntija. Luota hoitohenkilöstön ammattitaitoon. 

Tottakai luotan.

Mutta väkisinkin sitä ajattelee kaikenlaista.

Ap

Vierailija
8/22 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreillä ei taida olla aikaa laittaa aikoja ihan vaan hyvien uutisten kertomiselle?

Vierailija
9/22 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäreillä ei taida olla aikaa laittaa aikoja ihan vaan hyvien uutisten kertomiselle?

No tätähän minä mietin.

Kun papassa ollut vikaa (vuosia sitten) niin tuli vaan kirje kotiin ja kirjeessä kutsu naistentaudeille lisätutkimuksiin. Ja sama, kun jalastani otettiin ihomuutosten takia pala pois tutkittavaksi, siitäkin vaan soitettiin.

Ap

Vierailija
10/22 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eipä se lääkäri siitä koepalasta näe, mitä ne tulokset ovat? Varsinkiaan, jos polyyppinä poistetaan. Olitko yksityisellä?

Vierailija
11/22 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eipä se lääkäri siitä koepalasta näe, mitä ne tulokset ovat? Varsinkiaan, jos polyyppinä poistetaan. Olitko yksityisellä?

En vaan kunnallisella.

Mietin että jos se koepala oli niin "syöpäinen" että sen näki jo päällepäin.

Ap

Vierailija
12/22 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä se polyyppi oli?

Kohdussa.

Menin sinne alunperin ihan muiden vaivojen takia. Ei siis ole vaivannut mitenkään. Nyt kun mietin niin on mulla vatsakipuja ollut ja turvotusta mutta se on varmasti mun paskasta ruokavaliosta ja stressistä.

Ap

Tsemppiä! Siinä on varmaan useita vaihtoehtoja hoidoksi tai jos tarvitsee vain seurantaa ja siksi haluaa keskustella kasvokkain.

Ja JOS on kohtusyöpä: mun ystävältä poistettiin kohtu sen takia viime syksynä. Pääsi reilun viikon varoitusajalla leikkaukseen, 4 viikkoa sairaslomaa, ei sädehoitoja, ei kemoterapiaa. Ja nyt on täysin kunnossa.

Tärkeintä on että tilannetta tutkitaan nyt ja sitten hoidetaan! Jaksamista!

Vierailija
13/22 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet? Neljäsosalla kaikista naisista on polyyppi todettavissa joskus elämänsä aikana.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Vierailija
14/22 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet? Neljäsosalla kaikista naisista on polyyppi todettavissa joskus elämänsä aikana.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Tossakin kuvassa toi polyyppi on ihan vaalea. Mun polyypissa oli paljon mustaa.

Tai ehkä se oli sitä verta?

En mä tiedä. Pitäs vaan nyt olla ajattelematta. Selviäähän se sitten, kun se aika on.

Ap

Vierailija
15/22 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitetään nyt yksi arvelu vielä. Jos lääkäri otti vain koepalan, niin hän varasi uuden ajan, jolloin voi kertoa tuloksen. Jos tulos on hyvänlaatuinen polyyppi, niin voi todennäköisesti polttaa tai jäädyttää sen pois vastaanotolla. Jos taas on pahanlaatuinen, niin tekee lähetteen polillde tutkimukseen ja sitä kautta leikkaukseen. Pelkkä kirje tuloksesta on aika huono menetelmä. Se ei vastaa potilaan kysymyksiin.

Vierailija
16/22 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitetään nyt yksi arvelu vielä. Jos lääkäri otti vain koepalan, niin hän varasi uuden ajan, jolloin voi kertoa tuloksen. Jos tulos on hyvänlaatuinen polyyppi, niin voi todennäköisesti polttaa tai jäädyttää sen pois vastaanotolla. Jos taas on pahanlaatuinen, niin tekee lähetteen polillde tutkimukseen ja sitä kautta leikkaukseen. Pelkkä kirje tuloksesta on aika huono menetelmä. Se ei vastaa potilaan kysymyksiin.

En usko että paikallisessa terveyskeskuksessamme on välineistöä

mihinkään toimenpiteisiin. Mutta niin se varmasti on, että haluaa sitten keskustella ja hyvähän se niin on. Yritän nyt olla miettimättä liikoja.

Ap

17/22 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee. Osa on soittanut tulokset, osa kertoo vastaanotolla. Kokemuksia sekä yksityiseltä että naistentautien poliklinikalta. Tulokset näiden lisäksi myös postitettu.

Vo:lla tulosten kertomisen lisäksi tosin myös tehty toimenpiteitä tai esim. suunniteltu jatkot, laitettu lähete leikkaukseen ja toteutettu samalla preoperatiivinen käynti.

Vierailija
18/22 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin koepalan oton jälkeen, että jollei solumuutoksia ole, niin tulee kirje ja jos on niin soitetaan. Luultavasti gyne on tekemässä jonkin toimenpiteen.

Kerran vuosia sitten oli Papassa jotain lievää solumuutosta ja tehtiin joku penslaus.

Vierailija
19/22 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin heti koepalaa ottaessa voi sanoa onko se vaarallinen vai ei. Vaatii tarkempaa tutkimusta ennen kuin selviää. Ihan voi olla  tulosten kuuntelua varten aika, ei tarvitse heti olla pahin vaihtoehto. Eihän tarvitsisi kuin vastaan otolla vilkaista jos niin helposti selviäisi. Luottavaisesti vain eteenpäin.

Vanha sanonta : Etukäteen murehdittu on kahteen kertaan murehdittu.

Vierailija
20/22 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap, mitä sanottiin ?