Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun lapsi huutaa ja raivoaa kaupassa - kuka siinä kärsii?

Vierailija
13.03.2017 |

Näin eilen Ikeassa muuten mukavan nuoren perheen,
mutta olihan kovaääninen kuopus.
Vuoden ikäinen lapsi huusi ja kiljui, raivosi ja ujelsi tauotta yli 2 tuntia. Muut asiakkaat tölläsivät, vanhempien piinattuja kasvoja katsellessa sydän särkyi.

Kuopus ulisi, potki ja huitoi pää punaisena rattaissa silloin kun he kävelivät käytävillä,
pyöri tuolissaan ja ulvoi kun he söivät ravintolassa, huusi kun hänelle puhuttiin ja hänen kanssaan leikittiin - loputon kova huuto taukosi vain pieniksi hetkiksi.

Vanhemmista ja isommista sisaruksista näki, että he olivat joutuneet sopeutumaan tämän pienimmän temperamenttiin, erittäin vahvaan ääneen ja vieraiden tuijotukseen joka puolella.
Ihailtavasti he pelasivat yhteen ja tukivat toisiaan, varmaan raskasta olla aina silmätikku.

Kertokaa kenessä on vika, kun lapsi huutaa kaupassa?
Kenen hermot siinä ovat koetuksella?
Mitä vanhempien kuuluu tehdä?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joskus ihmetyttää, että miten niin pienestä voi niin hirveä kirkuminen lähteä ja eikö siinä jo mene ääni, jos tunninkin huutaa yhtämittaa.

Mä luulen, että kirkumisesta kärsii ainakin kaupan henkilökunta ja asiakkaat tai ei sitä oikeasti ole miellyttävää kuunnella, ehkä useimmat ajattelevat, että sillä on joku hätä ja huolestuvat.

Vierailija
22/60 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurasit yhtä perhettä yli 2 tuntia?!

Niinkö tosiaan kirjoitin?

Että seurasin perhettä 2 tuntia?😮

Minun piti kirjoittaa aloituksessani,

että kävimme isolla porukalla Ikea-nimisessä huonekaluliikkeessä.

Olimme tässä Ikea-liikkeessä ostoksilla sekä Ikea-ravintolassa päivällisellä yhteensä yli kahden tunnin ajan.

Nämä Ikea-nimiset suuret huonekalu- ja sisustustavaratalot ovat täynnä huonenäyttelyitä, joita on kokonaisen kerroksen täydeltä leveän käytävän varrella, katto on korkea kuin linnassa.

Ikeassa on myös ruokaravintola,

siellä myydään ruokaa myös kotiin, sekä pienemmissä ravintoloissa ja myyntitiskeillä mm. hotdogeja, jäätelöä ja kahvia.

Kun käy ostoksilla Ikeassa, on valtavassa tilassa, jota kuljetaan yleensä lattiaanmerkittyjä nuolia pitkin läpi huonekaluesittelyiden, vuodevaatehallien sekä ruokailuvälineiden ja astioiden lomitse.

Lopulta, ennen kuin tullaan kassoille maksamaan,

kävellään myös valtavan varastohallin läpi. Sieltä voi ottaa itse kärryihin koottavia huonekaluja, jotka on pakattu pahvilaatikoihin.

Tätä kierrosta ei tee vartissa.

Jos kiljuva lapsi harmittaa - kuten porukkamme paria jäsentä eilen harmitti -

ei siitä oikein mihinkään muualle yhtäkkiä pääse.

...ellei palaa takaisinpäin käytävässä ja kulje kaikkia asiakkaita vastaan.

Näissä valtavissa Ikean halleissa on erittäin hyvä kuuluvuus.

kommentoija 4:

Et ole selvästikään koskaan ollut Ikeassa?...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei voi tehdä palvelusta muille ja poistua kaupasta? Itsekästä altistaa muita melusaasteelle >:(

Aika moni poistuukin, mutta ei sitä tarvitse heti lähteä juoksemaan tai hävetä sitä, että vauva itkee tai lapsi raivostuu. Sellaista elämä on ja joka julkisella paikalla liikkuu, sen kestäköön. Kauppa ei ole mikään kirkko.

Muiden huomioonottaminen on osa peruskäytöstapoja oli paikkana sitten kauppa tai kirkko. Vanhemmat ei saa ottaa asennetta ettei asialle voi tehdä mitään, kun lapsi on t aapero, uhmaikäinen, murroiässä, ja ties missä ikäkriississä. Vanhemman tulee olla lapsen puolella ja heidän loputon tehtävä on opettaa sille lapselle, että on tapoja ja paikkoja joiden mukaan tulee käyttäytyä. Kauppasta poistutaan, ja palataan vaikka kymmeniä kertoja, jos  ei ota sujuakseen.

Muiden huomioonottaminen ei tarkoita sitä, että voit julkisella paikalla olettaa, että jokainen paikalla olija käyttäytyy kuin normaali aikuinen ihminen. Myös vammaisten, vanhusten ja lasten on oikeus oleskella julkisissa tiloissa. On hyvää tapaa, että kirkuvaa lasta ei vie ravintolaan, mutta kauppa on aivan normaalia rkipäiväinen tila, jossa kaikenlaista meteliä on. Sinä et ole mikään auktoriteetti määrittelemään sitä, miten muut ihmiset käyttävät julkista tilaa. Määrittelysi taustalla on ihanne aikuisuudesta, jossa lapset suljetaan aikuisuuden odotushuoneisiin odottamaan täydellistä itsehillintää ja "ihmiseksi kasvamista".

Vierailija
24/60 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyttiin eniten asiasta kärsivää niin varmaankin minun kaltaiseni ihmiset saan kovista äänistä herkästi ahdistuskohtauksen, joka liittyy sairauteen autismikirkolla. Jos kaupassa on joku kiljumassa -lapsi tai aikuinen- minun täytyy yleensä lähteä sieltä ulos. En tietysti ole neurotyypillinen, joten en voi vaatia mitään rauhallista tilaa, mutta uskoisin, että oma fyysinen ja henkinen ylireagointini on varmaankin se suurin reaktio. Muut pysyvät jatkamaan normaaleja toimintojaan.

Vierailija
25/60 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa kenessä on vika, kun lapsi huutaa kaupassa? Vanhempien

Kenen hermot siinä ovat koetuksella? Lapsen, vanhempien, sivullisten, jne

Mitä vanhempien kuuluu tehdä? Poistua kaupasta.

Pienellä lapsella voi olla esim. neurokirjon ongelmia, joita ei vaan vielä ole pystytty tutkimaan tai diagnosoimaan. Miten silloin on vanhempien vika, jos lapsi ei kestä normaaleja ympäristön virikkeitä? 

Toisaalta sanotaan että lasta pitää viedä joka paikkaan, että oppii olemaan, ja toisaalta sitten ei saisi, jos häiritsee. 

Omaa kuopustani en vienyt kahteen vuoteen ruokakauppaan, koska hän ei vaan kestänyt sitä viriketulvaa. Myöhemmin löytyi ADHD. Jos olisin ollut yksin lasten kanssa, olisi pakko ollut viedä.

Vierailija
26/60 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyttiin eniten asiasta kärsivää niin varmaankin minun kaltaiseni ihmiset saan kovista äänistä herkästi ahdistuskohtauksen, joka liittyy sairauteen autismikirkolla. Jos kaupassa on joku kiljumassa -lapsi tai aikuinen- minun täytyy yleensä lähteä sieltä ulos. En tietysti ole neurotyypillinen, joten en voi vaatia mitään rauhallista tilaa, mutta uskoisin, että oma fyysinen ja henkinen ylireagointini on varmaankin se suurin reaktio. Muut pysyvät jatkamaan normaaleja toimintojaan.

Miten olet itse lapsena käyttäytynyt kaupassa? Usein ääniherkkyyteen liittyy tarve tuottaa vastaääntä, eli kaltaisesi ihminen on usein ollut itse kaupassa kirkuja. 

Ei siis millään pahalla, mutta näin se usein menee. Oma lapseni on ääniyliherkkä, ja reagoi nimenomaan vastaääntä tuottamalla.

Vierailija
27/60 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te jotka ahdistutte kovista äänistä, käyttäkää korvatulppia. Ei koko maailma pyöri teidän sallimien desibelien sisällä.

Itse en kehtaisi edes valittaa melusta, käytän korvatulppia, jos ahdistaa. Ei ne pahat katseet huutavan lapsen äitiin auta mitään.

Vierailija
28/60 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

IkeanKuulosuojaimet kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso joskus, miten vanhemmat toimivat huutavan lapsen kanssa. Aivan oikein, he ovat olevinaan kuin lasta tai huutoa ei olisi. Ohjehan on, että ei pidä antaa lapselle valtaa ja kuvitelmaa, että hän saisi huudoillaan tahtonsa läpi. Siksi ei saa noteraata koko olentoa ja huuto jatkuu!

En ole vielä koskaan nähnyt lapsen ryhtyvän karjumaan, jos kommunikointi vanhemman kanssa toimii. Pientä mielipahaa saakin osoittaa, mutta katsokaa joskus niitä ihmisiksi kasvatettuja lapsia ja vanhempiaan ja huomaatte jotain olennaista: nämä lapset ovat olemassa vanhemmilleen.

Katsottu on ja valitettavan usein nähnyt, että huutoon vastataan huudolla.

Kyllä. Molemmat ovat vääriä tapoja ja hyvin yleisiä. Vanhemmat eivät osaa kommunikoida lastensa kanssa.

Olla huomaamatta koko huutoa <- väärin

Huutaa lapselle takaisin <- väärin

Unohdit kertoa sen oikean tavan.

Vierailija
29/60 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tällaista poikkeuksellista vihamielisyyttä palstalla on. Vihataan vanhempia, vihataan lapsia, vihataan vauvoja.. Syynä omat traumaattiset kokemukset, omien vanhempien kielteinen asenne omaa itseään kohtaan lapsena, ja ehkä myös omat tukahdetut tunteet sitä kohtaan, että itsellä ei ole perhettä eikä ehkä tule.

En vihaa lapsia, en vihaa vanhempia, mutta valehtelisin, jos väittäisin, että on ihanaa olla siinä kovaan ääneen kirkuvan lapsen lähellä kaupassa.

Vierailija
30/60 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienellä lapsella voi olla esim. neurokirjon ongelmia, joita ei vaan vielä ole pystytty tutkimaan tai diagnosoimaan. Miten silloin on vanhempien vika, jos lapsi ei kestä normaaleja ympäristön virikkeitä? 

Toisaalta sanotaan että lasta pitää viedä joka paikkaan, että oppii olemaan, ja toisaalta sitten ei saisi, jos häiritsee. 

Omaa kuopustani en vienyt kahteen vuoteen ruokakauppaan, koska hän ei vaan kestänyt sitä viriketulvaa. Myöhemmin löytyi ADHD. Jos olisin ollut yksin lasten kanssa, olisi pakko ollut viedä.

Millä tavalla lapsesi käyttäytyi ruokakaupassa? Meillä on 3-vuotias, jonka kanssa ruokakaupassa (tai oikeastaan missään julkisissa paikoissa) käymistä vältämme. Silloin tällöin menemme tekemään koereissun ruokakauppaan ja katsomaan menisikö normaalia paremmin. Pojalta menee ihan pasmat sekaisin, tuntuu siltä, että virikkeitä on yksinkertaisesti liikaa. Haahuilee ympäriinsä, alkaa huutaa ja kirkua, ei kuule meitä vanhempia enää ollenkaan. Ei reagoi puheeseen. Saa raivareita.

Vierailija
31/60 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen hermot siinä ovat koetuksella? MINUN! Lapsettoman nuoren aikuisen! En voi sietää lapsen huutoa.

Vierailija
32/60 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvan tai lapsen itku on ihan normaalia elämää, ei sitä tarvitse pelätä. Tämä palsta on poikkeuksellisen lapsivihamielinen, sillä täällä on ilmeisen paljon omassa lapsuudessaan traumatisoituneita. Sitähän sanotaan, että vauvan itku saattaa traumatisoituneessa aikuisessa herättää täysin poikkeuksellisia vihan ja kielteisyyden tunteita. Näiden ihmisten kannattaisi hakeutua terapiaan.

Vauvan itku herättää ihan kaikissa tutkitusti negatiivisia tunteita, on ihan tavallista mm haluta tappaa itkevä vauva.

Sitä on arveltu, että se johtuu siitä, kun metsästäjä keräilijä ajalla vauvan itku hälytti huonolla tuurilla pedot ihmisyhteisön kimppuun, eli vauvan itku vaaransi koko yhteisön.

Vierailija
33/60 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tällaista poikkeuksellista vihamielisyyttä palstalla on. Vihataan vanhempia, vihataan lapsia, vihataan vauvoja.. Syynä omat traumaattiset kokemukset, omien vanhempien kielteinen asenne omaa itseään kohtaan lapsena, ja ehkä myös omat tukahdetut tunteet sitä kohtaan, että itsellä ei ole perhettä eikä ehkä tule.

Sanoo Terapeutti McKyökkipsykologi, joka on niin taitava, että analysoi koko palstan mielenterveysongelmat jo yhden istunnon aikana!

Vierailija
34/60 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvan tai lapsen itku on ihan normaalia elämää, ei sitä tarvitse pelätä. Tämä palsta on poikkeuksellisen lapsivihamielinen, sillä täällä on ilmeisen paljon omassa lapsuudessaan traumatisoituneita. Sitähän sanotaan, että vauvan itku saattaa traumatisoituneessa aikuisessa herättää täysin poikkeuksellisia vihan ja kielteisyyden tunteita. Näiden ihmisten kannattaisi hakeutua terapiaan.

Vauvan itku herättää ihan kaikissa tutkitusti negatiivisia tunteita, on ihan tavallista mm haluta tappaa itkevä vauva.

Sitä on arveltu, että se johtuu siitä, kun metsästäjä keräilijä ajalla vauvan itku hälytti huonolla tuurilla pedot ihmisyhteisön kimppuun, eli vauvan itku vaaransi koko yhteisön.

Älä nyt hyvä ihminen tuollaisia kirjoittele, vaan hanki lääkitys.

Vierailija
35/60 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet itse lapsena käyttäytynyt kaupassa? Usein ääniherkkyyteen liittyy tarve tuottaa vastaääntä, eli kaltaisesi ihminen on usein ollut itse kaupassa kirkuja. 

Ei siis millään pahalla, mutta näin se usein menee. Oma lapseni on ääniyliherkkä, ja reagoi nimenomaan vastaääntä tuottamalla.

Sain niitä ahdistuskohtauksen jo silloin älämölöstä. En nyt tiedä, millä tavalla se on oleellista, mitä minä tein lapsena. Kysymys oli, että kuka siitä melusta kärsii eniten. Varmaan minä, jonka pitää joskus vain laskea kassit maahan ja josta kotiin ja tulla muutaman tunnin päästä takaisin. Alkupremissi ei juurikaan ole kosketuksissa siihen, mitä minä olen tehnyt lapsena, joten siksi tuntuu oudolta vastata siihen.

Vierailija
36/60 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt hyvä ihminen tuollaisia kirjoittele, vaan hanki lääkitys.

Tuo on suoraan tutkimuksesta, jossa tutkittiin ihmisten suhtautumista vauvan itkuun, stressivastetta jne.

Jos sua häiritsee faktat, niin se on sun ongelma, ei muiden ja voit ihan rauhassa lääkitä vain itseäsi ja omia ongelmiasi. Todellisuudessa sun voimakas reaktio tuohon on defenssimekanismi siihen, että koet häpeää siitä, että olet ITSE ahdistunut vauvasi itkusta ja halunnut mahdollisesti tappaa, just saying.

Vierailija
37/60 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliksä sen perheen kanssa 2 tuntia Ikeassa? Huhhuh.

Täytyy kyllä sanoa, että jos mun lapsi tuon ikäisenä joskus olisi huutanut kaksi tuntia putkeen, niin olisin ollut hyvin huolissani hänen terveydentilastaan. Mutta kai jotkut sitten huutavat vaan. Sinnikäs lapsi, jos oikeasti ei mihinkään satu, kun jaksaa 2 tuntia parkua. Tsemppiä tälle perheelle.

Vierailija
38/60 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla lapsesi käyttäytyi ruokakaupassa? Meillä on 3-vuotias, jonka kanssa ruokakaupassa (tai oikeastaan missään julkisissa paikoissa) käymistä vältämme. Silloin tällöin menemme tekemään koereissun ruokakauppaan ja katsomaan menisikö normaalia paremmin. Pojalta menee ihan pasmat sekaisin, tuntuu siltä, että virikkeitä on yksinkertaisesti liikaa. Haahuilee ympäriinsä, alkaa huutaa ja kirkua, ei kuule meitä vanhempia enää ollenkaan. Ei reagoi puheeseen. Saa raivareita.

Kuulostaa  tutulta, meillä lisäksi karkaili, otti tavaroita ilman lupaa, meno kiihtyi loppua kohti, ja joskus vaan itkin hyllyjen välissä, kun en päässyt eteen- enkä taaksepäin raivoavan lapsen takia.

Ja joo, meillä on kaksi isompaakin lasta, jotka on normaaleja. ADHD:n lapsi on perinyt minulta.

Vierailija
39/60 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että mukulat nyt huutavat milloin missäkin, mutta eniten siitä kärsin minä joka jätti omansa kotiin jotta kerrankin saa rauhassa shoppailla ja syödä ja sitten siellä huutakin jonkun muun lapsi :D

Vierailija
40/60 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurasit yhtä perhettä yli 2 tuntia?!

No ei kai voisi muuten kirjoittaa näistä tapahtumista? :D No joo, huuto kuului taatusti osastolta toiselle ja olivat ehkä syömässä samaan aikaan kuin ap? Meillä ainakin saattaa mennä tuolla useampi tunti, kun harkitsemme jonkun huonekalun tms. ostoa.

Etsi nyt se oikea pointtikohta itsellesi ja vastaa siihen. Mun mielestä kaksi tuntia huutajallekin on jo todella pitkä aika!!!

Kakara olisi pitänyt viedä ulos riehumasta. Ja helposti, kun oli koko perhe (isä ja äiti?) läsnä. Ostoksille voi tulla ilman tuota rääkyjääkin. Ihan varmasti on joku joka voi pari tuntia hoitaa.

Ihmettelen ruokakaupoissakin usein, kun ukko istuu autossa ja mamma kärrää ostoskärryissä kirkuvaa pentua ja kaksi isompaa kävelee vieressä. Koska "Mä haluun tulla kauppaan mukaan, koska mä haluun, en jää autoon iskän kaa, en jää, byyhyhyyyyh" ja palkkioksi sitten karkkipussit.