Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos palkkoja alennetaan EK:n vaatimat 10-15%, niin eikö se lamaa kotimaan markkinat

Vierailija
12.03.2017 |

kun kansalla ei ole varaa enää ostaa mitään?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin lamaa ja se on tarkoituskin.

Vierailija
2/30 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lamaa toki, en siis oikein ymmärrä, että viennin turvinko tämä maa kohenisi vain? Selittäkää minulle fiksummat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin lamaa ja se on tarkoituskin.

Valaiskaa tyhmää: Millä tavalla kotimarkkinoiden lama on EK:n tai ylipäänsä kenenkään etu?

Vierailija
4/30 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän meillä nytkään ole, suomi on superkallis maa, meillä todella huono ostovoima ja korkeat verot.

Vierailija
5/30 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lamaa toki, en siis oikein ymmärrä, että viennin turvinko tämä maa kohenisi vain? Selittäkää minulle fiksummat.

Viennillähän Suomi elää. Suomi EI voi pysyä pinnalla kotimaan kysynnällä

Vierailija
6/30 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elisakin saa rahansa suomalaisilta kuluttajilta. Jos palkat pienee, ei enää ostella mitään kalliita liittymiä vaan perusliittymiä. Joten miten Elisakaan tästä oikeasti muka hyötyisi?

Vierailija
7/30 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitä voi ainakaan pk-seudulla alentaa, kun nytkään ei palkka riitä asumiseen

Vierailija
8/30 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät kai, että sama tuote maksaa eri maissa eri määrän? Tämän vuoksi maissa voi olla eri palkkatasoja yms. Palkkojen alentaminen auttaisi Suomen vientiä toipumaan, sillä nyt Suomessa valmistettujen tuotteiden hinnat ovat liian korkeita. Ennen tämä olikin ok kun laatu oli parempaa kuin muualla, mutta nyt muissa maissa valmistetaan samalla laadulla ja puolet halvemmalla. Ammattiliitot ovat ajaneet suomalaisen teollisuuden kilpailukyvyn alas. Ilman viennin elpymistä talous ei nouse koskaan.

Vierailija
9/30 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No katsokaa mitä tehtiin 90-luvulla, pienyrittäjät vedettiin munista hirteen. Kyse on täsmälleen samasta tempusta, devalvaatiosta vientikapitalistin hyväksi joka ei enää edes sijoita voittojaan Suomeen.

Vierailija
10/30 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tällä menolla Suomi kaatuu jokatapauksessa. 

Teollisuustuotanto Suomi versus pari muuta maata. Nyt ei auta edes 10-15 % :n piristyminen. 

http://www.tilastokeskus.fi/til/ttvi/2015/02/ttvi_2015_02_2015-04-10_ku…

-

Suomi on seuraava Kreikka - hei me tienataan tällä! 

Vierailija
11/30 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitää lamaa ku hinnat kato halpenee ja kilpailukyky raketoi ja tulee massiivinen investointibuumi ja kuluttajat alkaa ostaa halpaa paskaa solkenaan.

Sosiaalitukia tietenkin alennetaan vastaavasti, joten osa sosiaalipummeista menee töihin.

Talous lähtee kasvuun ja "kaikki" hyötyvät! No, ainakin ne joiden tulotaso laskee vähemmän/ ei lainkaan verrattuna kustannustasoon.

Vierailija
12/30 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lopettaa käytännössä kaiken muun paitsi ruoka ja energiakaupan.

Eiväthän he tietenkään tarkoita, että leikkaus tehtäisiin kerralla, vaan pikkuhiljaa. Ei siihen tarvita kuin 5-7 vuotta lisää nollakorotuksia..

Kyllä täällä sisäisen devalvaationkin jälkeen eletään, sitähän on tehty jo parivuotta, mutta matkustelu ja tuontitavaran kulutus vähenee voimakkaasti.

Energian hintaa voidaan ohjata niin, että painotetaan kotimaiseen enenevästi, mutta se edellyttää ehdottomasti esim. turpeen vapauttamista energiantuotantoon.

Vierailija
13/30 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo nyt mun nykyinen palkka - verot lamaa mun ostokyvyn totaalisti. Säästän Suomen konkurssiin.

Vierailija
14/30 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten käy pienyrittäjien jos kansalaisten ostovoima laskee? Juuri pienyrittäjiltähän sitä moni ostaa niitä palveluita, joita olisi pakko lakata käyttämästä kun tulot pienenevät?

Vierailija
15/30 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri viennin turvin. Jos vienti ei vedä, on talous tässä kunnossa ikuisesti. Tähän liittyy käsite vaihtotase; suomeen ostetaan melko paljon tavaroita muista maista kauppoihin yms, ja näin suomalaista rahaa valuu ulkomaalaisten taskuun. Jos vaihtotase on alijäämäinen, kuten nykyään, tuodaan maahan enemmän ulkomailta kuin mitä maasta myydään ulos. Tällöin jäämme ikään kuin miinukselle.

Siksi pitäisikin laskea vientialojen (ja samalla muiden) suorittavien työntekijöiden palkkoja, jolloin suomalaisten tuotteiden hinnat laskisivat ja vienti lähtisi taas vetämään, sekä vaihtotaseen alijäämä voitaisiin kuroa umpeen. Toivottavasti oli ymmärrettävä selitys :)

Vierailija
16/30 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OK.Ymmärrän toki että viennillä Suomi elää mutta olisihan kai kotimaisen kysynnänkin siinä ohessa jotenkin sinniteltävä?

Vierailija
17/30 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No katsokaa mitä tehtiin 90-luvulla, pienyrittäjät vedettiin munista hirteen. Kyse on täsmälleen samasta tempusta, devalvaatiosta vientikapitalistin hyväksi joka ei enää edes sijoita voittojaan Suomeen.

Pankkeja silloin pelastettiin ja katso mitä Eu tekee kokoajan - pelastaa pankkeja . Sinä , minä ja hentun liisa pelastimme Saksan ja Ranskan pankit mm Kreikka, Irlanti, Espanja jne  sotkussa. Ihmeesti vain Vasemistoliittokin tuki kapitalisteja eli pankkeja.  

Vierailija
18/30 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OK.Ymmärrän toki että viennillä Suomi elää mutta olisihan kai kotimaisen kysynnänkin siinä ohessa jotenkin sinniteltävä?

Kotimainen kysyntä on suuryrityksille aivan paskan hailee, mitä enemmän on työttömiä ja turvattomuutta työmarkkinoilla, sen parempi heille.

Vierailija
19/30 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri viennin turvin. Jos vienti ei vedä, on talous tässä kunnossa ikuisesti. Tähän liittyy käsite vaihtotase; suomeen ostetaan melko paljon tavaroita muista maista kauppoihin yms, ja näin suomalaista rahaa valuu ulkomaalaisten taskuun. Jos vaihtotase on alijäämäinen, kuten nykyään, tuodaan maahan enemmän ulkomailta kuin mitä maasta myydään ulos. Tällöin jäämme ikään kuin miinukselle.

Siksi pitäisikin laskea vientialojen (ja samalla muiden) suorittavien työntekijöiden palkkoja, jolloin suomalaisten tuotteiden hinnat laskisivat ja vienti lähtisi taas vetämään, sekä vaihtotaseen alijäämä voitaisiin kuroa umpeen. Toivottavasti oli ymmärrettävä selitys :)

Juu, kiitos. Mutta olin töissä vientivetoisessa firmassa. Siellä logistiset kulut ja raaka-aineet veivät suurimman osan kuluista, palkat olivat kuin hyttysen paska itämeressä. Tietysti siitäkin pienestä osasta voisi vielä tiukentaa. 

Vierailija
20/30 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

gu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankkeja silloin pelastettiin ja katso mitä Eu tekee kokoajan - pelastaa pankkeja . Sinä , minä ja hentun liisa pelastimme Saksan ja Ranskan pankit mm Kreikka, Irlanti, Espanja jne  sotkussa. Ihmeesti vain Vasemistoliittokin tuki kapitalisteja eli pankkeja.  

No tällä kertaa tuo paska sentään räjähtää lopullisesti käsille. Ehkä siitä saadaan vielä jotain hyvää aikaan.