Mukit ja kupit käytössä, tarrat edelleen kiinni??????
Olenko nyt jotenkin tietämätön kun olin vähän ihmeissäni nähdessäni tuttavalla pöytään katetuissa kupeissa ja lautasissa tuotetarrat edelleen kiinni? Siis ne Iittalan merkit, jotka on kuppien reunoissa siinä, mistä oikeassa kädessä kuppia pitäen juodaan. Eihän tuollainen ole edes hygieenistä ja toisekseen, ei kai niitä tarroja kuulu astioihin jättää kun ne otetaan käyttöön.
Vähän sama ilmiö kuin joskus näkee (harvoin pukua käyttävillä) miehillä, että on jätetty puvuntakin/pikkutakin hihaan kangasmerkki kiinni, siis se joka kuuluu purkaa pois kun takki otetaan käyttöön. Todella juntin näköistä vaikka olisi millainen merkkipuku tahansa, saati joku halpispuku tyyliin dressman.
Onko yleistäkin jättää tarrat kuppeihin vai ainoastaan junttia?
Kommentit (40)
Eikö se nyt ole vähän hassua päteä sellaisella, missä ei ole mitään pädettävää? Alessia tai edes Villeroy Bochia pöytään niin alkaa olla sinnepäin.
Vierailija kirjoitti:
Olenko nyt jotenkin tietämätön kun olin vähän ihmeissäni nähdessäni tuttavalla pöytään katetuissa kupeissa ja lautasissa tuotetarrat edelleen kiinni? Siis ne Iittalan merkit, jotka on kuppien reunoissa siinä, mistä oikeassa kädessä kuppia pitäen juodaan. Eihän tuollainen ole edes hygieenistä ja toisekseen, ei kai niitä tarroja kuulu astioihin jättää kun ne otetaan käyttöön.
Vähän sama ilmiö kuin joskus näkee (harvoin pukua käyttävillä) miehillä, että on jätetty puvuntakin/pikkutakin hihaan kangasmerkki kiinni, siis se joka kuuluu purkaa pois kun takki otetaan käyttöön. Todella juntin näköistä vaikka olisi millainen merkkipuku tahansa, saati joku halpispuku tyyliin dressman.
Onko yleistäkin jättää tarrat kuppeihin vai ainoastaan junttia?
Junttia ja valitettavan yleistä:(.
Luulin nuorempana, että ne kuuluu jättää siihen kiinni, kun olin monessa kodissa nähnyt olevan, mutta onneksi jossain vaiheessa tajusin nyppiä irti :-)
Siskon miehellä oli omissa häissään se kangaslappu takissa, ilmeisesti ihan tietämättömyyttään, enkä kehdannut sanoa, että se kuuluu purkaa. Jälkeen päin olen mielessäni harmitellut, että miksi en sanonut.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Teema-kulhoissa tarra on kulhon sisäpuolella. Tosissaanko joku väittää, että tarra on tarkoitus pitääkin kulhossa, ei kun puurot ja keitot sinne vaan tarran kanssa ja naamaan?
Jos tarra olisi tuotemerkki, joka on tarkoitus olla tuotteessa, se olisi painettu lasitteen alle kuten pohjan logokin.
Pidättekö esim. urheiluvaatteissakin ne tuotelaput roikkumassa kun käytätte vaatetta? Samalla logiikalla syytä olisi. Ja jälleenmyyntiarvokin kirpparilla olisi parempi, niinhän se on käytetyssä astiassakin tämän keskustelun mukaan.
Väittikö joku että ne PITÄÄ pitää kiinni? Multa meni se viesti ohi...
Näin vain viestejä missä joku OLETTI että joku oli OLETTANUT että niitä ei kuulu ottaa irti...
Nuo miesten takkien hihalaput on niin noloja, että ne pitäisi myyjän toimesta poistaa. Miesten puvuissa ja pikkutakeissa näkee muitakin mokia, esim. se, että ei avata niitä takin takana olevia avolaskoksia käyttöön otettaessa (vastaavat naisten hameen halkion sulkevaa ommelta) tai että napitetaan kaikki puvuntakin tai pikkutakin napit (alimmainen nappi kuuluu jättää aina auki).
Alkuperäiseen aiheeseen, kyllä nuo tarrat on tarkoitus irrottaa jos astia otetaan käyttöön. Se on tarra, siis irrotettava. Eikä perustavis-Iittalassa ole mitään erikoista tai esilletuotavaa, niitä on kaikilla kaapit täynnä ja kirppareilta vasta löytyykin.
Meillä on pitkin vuosia ostettuja Essence-laseja (valko-, puna- ja kuohuviini). Joissakin laseissa ne tarrat ovat aivan käsittämättömän lujassa kiinni!!! Olen liottanut altaassa ja pessut koneessa kahteen kertaa ja silti niitä saa nyhtää kynnet verillä. Osaan laseista olen jättänyt tarrat kiinni, kun eivät ole suosiolla lähteneet.
Tervetuloa vaan kylään jännittämään, että sattuuko joku tarrallinen juuri sinun kohdallesi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Teema-kulhoissa tarra on kulhon sisäpuolella. Tosissaanko joku väittää, että tarra on tarkoitus pitääkin kulhossa, ei kun puurot ja keitot sinne vaan tarran kanssa ja naamaan?
Jos tarra olisi tuotemerkki, joka on tarkoitus olla tuotteessa, se olisi painettu lasitteen alle kuten pohjan logokin.
Pidättekö esim. urheiluvaatteissakin ne tuotelaput roikkumassa kun käytätte vaatetta? Samalla logiikalla syytä olisi. Ja jälleenmyyntiarvokin kirpparilla olisi parempi, niinhän se on käytetyssä astiassakin tämän keskustelun mukaan.
Väittikö joku että ne PITÄÄ pitää kiinni? Multa meni se viesti ohi...
Näin vain viestejä missä joku OLETTI että joku oli OLETTANUT että niitä ei kuulu ottaa irti...
Ilmeisesti sitten monikin OLETTAA, että jääkaapin ja tiskikoneen infotarroja ei kuulu ottaa irti. Että ei kun energialuokkatarra jääkaapin ovessa vaan rosterikaappi paikalleen. Mikroaaltouuniin voi nähdä vähän huonosti kun tarra on siinä ovessa, mutta kun ne tarrat kuuluu olla kiinni. Ja kun rempataan saunaa, kuuluu saunan lasiovessa olla asennustarrat kiinni käytössäkin ja ehkä suojamuovikin kun se siinä kiinni on. Ruuanvalmistuys voi olla mielenkiintoista kun keraamisessa tai induktiotasossa on infotarrat paikallaan, mutta ei niitäkään kuulu ottaa irti ja myytäessä saa paremman hinnan, arvostaa se talon uusi ostajakin kun on tarrat paikoillaan kodinkoneissa.
Joo jättäkää ihmeessä tarrat kaikkeen paikalleen, eihän niitä kuulu ottaa irti. Eioletodellista......
Iittalan tarrat on kyllä laseissa tosi tiukasti, laiskana olen antanut olla, kun ne ei tunnu tiskikoneessakaan yhtään mihinkään irtoovan. Muuten irrottelen kyl kaikki tarrat..
Ap, ymmärrän huuliherpeshuolesi, mutta kaikilla meillä ei ole vastaavia jännittäviä tauteja, kuin sinulla ja läheisilläsi. :D
Kyllä mää köyhänä opiskelijana jätän ne Iittalan tarrat jos sellaisia edes vähän parempia tuotteita satun joskus saamaan. Voipahan joskus näyttää vieraille että mullakin on jotakin muuta kuin ikeaa. :D
Otatteko muuten ne tarrat pois myös esim noista tuikkukipoista jne?
Kuka miettii käyttöastioiden jälleenmyyntiarvoa? Missä tilanteessa ne pitäisi myydä? Odotetaan mahdollista avioeroa ja halutaan pistää elämä silloin kokonaan uusiksi..?
Jonkun harvinaisen muumimukin kohdalla vielä ymmärrän jälleenmyyntiarvon miettimisen ja mukin säilyttämisen alkuperäispakkauksessa, mutta tavallisissa Iittalan astioissa en.
Mulla on Taika-mukeja kahvimukeina, eri väreissä. Tykkään kuviosta, mutta en koe, että tarra mitenkään parantaisi sitä, joten nypin ne pois. Hyvin lähtivät.
En koskaan jaksa nyppiä niitä tarroja irti, ostan yleensä isomman satsin astioita kerralla.
Silloin jos ostan vain vaikka yhden astian rikkoontuneen tilalle, niin nypin kyllä sen tarran irti. Muutoin saavat itsekseen pesussa irrota.
Eipä ole tullut edes mieleen lähteä repimään niitä. Lähtee sitten pesussa jos lähtee.
Mulla on Pentikin kuppeja ja niissä on semmoinen suomenlippu tarra, mutta ne vaan ei lähe irti siististi! Tarra vaan venyy ja jättää limapinnan. Parista kupista revin ne, mutta loppuihin sai jäädä.
Mä en oo itse saanut niitä irti. Joten vähitellen kun ovat pesussa alkavat irrota niin silloin nappaan pois. En ymmärrä kenen takamusta tällänen kutittaa. Ainaki voi ilonen olla siitä, että vähäset ovat ongelmat elämässä kun on aikaa ärsyyntyä ja turhan päiväisestä asiasta.
Tietysti tarrat irroitetaan ennen käyttöä. Sekä käyttö- että koristeastioista. Samaa liimaa ne on meillä ja teillä. Meillä irtoaa helposti.
Iittalan laatu on nykyään niin heikko, ettei niitä ittalalaisiksi tunnista ilman tarraa.
Mä irrotan etikalla kaikki tarrat. Inhoan niitä ja pidän myös junttimaisina. En halua myöskään tiskikoneeseen mitään liimaisia lappuja tukkimaan vedenpoistoaukkoa. Iittalan punainen i lähtee kyllä yleensä hyvin, eikä jää edes liimajälkeä. Jos jää, niin etikalla sekin lähtee.
Nyt ei ymmärrä, mouhotaan aivastelemisista, käsideseistä ja desinfioivista pesuaineista, mutta on ok juoda kupista, jossa on huokoista materiaalia oleva, liimattu tarra siinä kohdassa mistä juodaan tai kulhossa samanlainen epähygieeninen tarra sisäpuolella, kosketuksissa ruoan kanssa. Luulisi jokaisen ymmärtävän, että tarra jo materiaalina ja reunallisena kerää kaikenlaista itseensä. Pelkästään sen vuoksi luulisi, ettei kukaan halua tarroja säilyttää. Sen lisäksi että junttiahan se on.