Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sijoittaminen esim. Osakkeisiin, onko vaikeaa?

Vierailija
11.03.2017 |

Minulla on noin 4000€ Osuuspankin rahastonsäästötilillä "maltillinen". Joka kk sinne menee suoraveloituksena 50€. Muutamassa vuodessa sinne on tullut 200€ "ilmaista rahaa". Pitäisikö kokeilla johonkin osakkeisiin sijoittamista vai onko riskaa peliä? Minä en ymmärrä näistä asioista mitään.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaminen ei ole vaikeaa. Tuoton saaminen sijoituksista on vaikeaa. Ja tosiasia on, että vaikka kukaan ei julkisesti myönnä saaneensa tappiota, mitä suurempi tuotto, sitä suurempi on myös tappion riski.

Ok 200€ tuottoauseammassa vuodessa tuntuu aika vähältä. Mutta ei sun pääomakaan ole suuren suuri, ja aluksi se on ollut vielä pienempi, joten suhteessa siihen tuo on ihan hyvin. Oot tavallaan saanut neljän kuukauden säästöt ilmaiseksi.

Vierailija
2/9 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meinaat itse valita yhtiöt, joihin sijoitat, on vaikeaa, tai ainakin melko riskillistä.Mutta voi niihin sijoittaa osakerahastojenkin kautta. Tällöin pankki tai joku muu mietii, mihin osakkeisiin sijoitetaan, ja sinä olet osakkaana tuossa rahastossa. Rahastoja on riskillisempiä ja vähäriskisempiä. Kaikessa sijoituksessa pätee sääntö, että jos tavoittelet korkeita tuottoja, joudut sietämään korkeampaa riskiä. Jos et halua ottaa suurta riskiä, voit kysyä vaikkapa pankista, mikäolisi sinulle sopiva, vähäriskisempi rahasto.

Riski tarkoittaa siis sitä, että voit menettää rahasi tai osan niistä. Jos sijoitat osakkeisiin rahastojen kautta, et saa samaa tuottoa kuin jos sijoittaisit itse, koska rahastonhoitaja ottaa sinulta palkkion työstään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita vaikka Nordnetin superrahastoihin, ne on ilmaisia joten ei haittaa vaikka sijoitettava summa ei ole kovin suuri. Laitat vaikka 100e sinne joka kuukausi niin tulee ajallista hajautusta. Ei ole vaikeaa, vaikka siltä kuulostaa eikä ole mitään salamyhkäisiä kuluja, mitä rahastot yleensä ottaa.

Vierailija
4/9 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa ja lue asioista jos olet aidosti kiinnostunut. Ei ne rahat riskittä tule osakkeilla, mutta noi säästötilit on kyllä yhtä tyhjän kansaa. Ehkä joku rahasto olisi parempi kompromissi.

Itse olen sijoittanut osakkeisiin nyt puolentoista vuoden sisään 2000 euroa, ja jos nyt myisin kaiken niin saisin rahaa 2800 euroa. Verojen jälkeen olisin siis tienannut noin hiukan alle 600 euroa.

Vierailija
5/9 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikeaa, katso ensin pankistasi, onko sinulle jo avattu arvo-osuustili (koska on niitä rahasto-osuuksia), jos on niin ainakin uudessa Op:n ohjelmassa on tosi helppo sijoittaa. Pankeissahan on suositukset osakkeista, samoin Kauppalehdessä (onkohan siellä vielä se virtuaalisalkkukin, silläkin voi harjoitella)

Sinuna sijoittaisin ensin vaikka 1000 euroa kahteen osakkeeseen, ja seurailisin pörssiä, miten ne käyttäytyvät ja mistä syystä. Talouslehdissä on tietoa paljon. Jos sinulla on joku ala, josta tiedät enemmän, voit valita osakkeet siltä alalta. Itse olin elektroniikka-alalla, niin jotakuinkin ymmärsin yrityksistä, mitä ne tekevät, ja onko nousumahdollisuuksia. Myöhemmin, kun summat nousivat, rupesin hajauttamaan eri aloille. Ulkomaille hajauttamisen hoidan rahastojen kautta.

Indeksirahastot ovat halvempia kuluiltaan, vaikea sanoa, onko nyt aika usko talouden nousuun kovinkaan laajasti.

Sijoittaminen on pitkäjänteistä toimintaa, ei siihen kannata ryhtyä, jos rahoja tarvitsee kuukauden päästä.

Vierailija
6/9 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osakesijoittaminen ole vaikeaa mutta se vaatii hyvän perehtymisen asiaan. Mitä tulee tuohon kahteensataan euroon, voin kertoa että salkkuni arvo on pahimmillaan tai parhaimmillaan muuttunut yhden pörssipäivän aikana kymmenkertaisesti tuon summan verran.

Vierailija
7/9 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Indeksirahastot ovat paras vaihtoehto, jos ei nyt harrastuksena halua johonkin tiettyihin osakkeisiin sijoittaa. Esim. OP:lla vain eri indekseihin voi sijoittaa, esim. Eurooppa/Amerikka/Pohjoismaat/Aasia jne. Käytännössä sijoitus on siis hajautettu tuossa jo valmiiksi.

Vierailija
8/9 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei osakesijoittaminen ole vaikeaa mutta se vaatii hyvän perehtymisen asiaan. Mitä tulee tuohon kahteensataan euroon, voin kertoa että salkkuni arvo on pahimmillaan tai parhaimmillaan muuttunut yhden pörssipäivän aikana kymmenkertaisesti tuon summan verran.

Miksi ketään kiinnostaisi paljonko sinun salkkusi arvo on päivän aikana noussut tai laskenut? :D

Vierailija
9/9 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko tässä kommentissa nyt joku järki? Ei kirurgin työkään varmasti vaikeata ole, mutta se vaatii vuosien paneutumisen asiaan.

Keskivertoihminen hädintuskin tietää, mitä osake tarkoittaa, puhumattakaan siitä, että ymmärtäisi osakkeen arvoon vaikuttavia asioita. Tokihan sitä voi oppia, mutta en tosiaankaan lähtisi liikkeelle edellä mainitulla neuvolla sijoittaa kahteen osakkeeseen. Voi olla surullista katsoa,kun vuosien aikana kertyneestä pääomasta häviää hetkessä vaikkapa neljännes.