Tyttäreni 13v syö aivan järjettömän kokoisia annoksia!
Söi tänään aamupalaksi puuroa, ja meni 3h ja söi välipalalla seitsemän patongin palaa voin ja juuston kanssa! Jälkiruuaksi otti triple chocolate keksin, jossa on iso määrä kaloreita. Muutenkin syö illallisella todella paljon, pyytää jopa lisääkin! Vaikka muut perheenjäsenet tulevat täyteen ilman santsausta, yks vetää toisen yhtä ison annoksen sisäänsä
Miten sanon hänelle että syö liikaa?
On 160cm ja painaa 70kg eli on massaa
Kommentit (23)
Enemmän proteiineja, kananmunat pitävät hyvin nälkää ja ne myös vähentävät nälän tunnetta
Teen terveellistä, aika vähäkalorista ruokaa. Hyvin näyttää maistuvam. Puuro on vain viikonloppuna, muina päivinä syödää leipää tai jogurttia aamupalaksi. Sitten syödään koulussa ruoka, illalla syödään varsinainen ruoka. Kuulemma syö koulussakin monta annosta. Eikä liiku kuin kerran viikossa vaikka olen sanonut että voisi ottaa toisen harrastuksen. Sanoi ettei jaksa
Miksi tarjoat kasvavalle ja kehittyvälle lapselle pelkkää hiilihydraattihöttöä. Ainoa järkevä on tuo puuro, mutta sen kanssa pitää olla myös kunnolla proteiinipitoista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Teen terveellistä, aika vähäkalorista ruokaa. Hyvin näyttää maistuvam. Puuro on vain viikonloppuna, muina päivinä syödää leipää tai jogurttia aamupalaksi. Sitten syödään koulussa ruoka, illalla syödään varsinainen ruoka. Kuulemma syö koulussakin monta annosta. Eikä liiku kuin kerran viikossa vaikka olen sanonut että voisi ottaa toisen harrastuksen. Sanoi ettei jaksa
No ei varmasti jaksa, kun ei saa tarpeeksi proteiineja ja rasvoaj ruokavaliosta. Hiilihydraatit lihottaa ja saa verensokerin heittelemään. Lisätkää nyt aamupaloihin keitettyjä kananmunia, ne ovat terveellisia ja sisältävät aivoille tarpeellisisa aminohappoja. Koulupäivän lounaalla ei pitkälle pötki, kyllä vähintään yksi välipala (joko kun tuleek oulusta tai sitten illalla) tarvitaan lisää kasvavalle nuorelle. Olen itse opettaja ja voin kertoa että koululounaat Suomessa ovat aika höttöä, jolla nälkä pysyy ehkä 2 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Terveellinen ei aina tarkoita vähäkalorista. Pelkkää hiilaria näyttää ruokanne olevan, ei ihme, että nälättää. Enemmän proteiinia ja rasvaa niin annoskokokin pienenee.
Kyllä on ylipainoa lapsellasi aika paljon. Olen 165cm ja 60kg 13v. On ihan normaalia syödä isoja määriä kasvavassa iässä, mutta jos ei harrasta liikuntaa niin ei ihme että lihoo.
No kai se on turvonnut läskiplösö kun ruoka on tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Suositus on, että päivässä syödään 5 ateriaa, kaksi isompaa (lounas ja päivällinen) ja kolme pientä. Ylipainoiset ovat juuri niitä, jotka syövät 3 ateriaa päivässä ja verensokeri heittelee paljon, jolloin tulee nälän tunnetta, ahmimista ja väsystä helpommin.
Missä on kaavikset ja hedelmät? Proteiini? Kunnollinen ruoka?
Pitää olla aamupala, lounas, välipala, iltaruoka ja iltapala.
Tuo leivän puputtaminen pois ja samoin jogurtti. Paljon hedelmiä ja kasviksia.
T. 13-vuotiaan äiti, jonka lapsi painaa puolet tuosta...
Ja nuo kaikki jälkiruokakeksit pois!
Tarjoa sille kunnon ravitsevaa ruokaa älä tuollasiata paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suositus on, että päivässä syödään 5 ateriaa, kaksi isompaa (lounas ja päivällinen) ja kolme pientä. Ylipainoiset ovat juuri niitä, jotka syövät 3 ateriaa päivässä ja verensokeri heittelee paljon, jolloin tulee nälän tunnetta, ahmimista ja väsystä helpommin.
Suositus on suositus, mutta ruokailumäärät ovat yksilökohtaisia. Verensokerin heittelyyn vaikuttaa syödyn ruuan sisältö, ei se kuinka usein tai harvoin syö. Tämä noin yleisesti, ei liity tämän ketjun aloittajaan.
Ap kuulostaa ilkeeltä, mut sitä pitää pikkasen lyyä mahaan, et se tajuu. Mun isä ja isoveli aina löi ja läpsi paljaaseen mahaan ja sanovat "LÄ-LÄ-LÄ-LÄSKIII" sit alotin jalkapallon ja käymää salilla ja nykyään on vatsalihakset.
Vierailija kirjoitti:
Ap kuulostaa ilkeeltä, mut sitä pitää pikkasen lyyä mahaan, et se tajuu. Mun isä ja isoveli aina löi ja läpsi paljaaseen mahaan ja sanovat "LÄ-LÄ-LÄ-LÄSKIII" sit alotin jalkapallon ja käymää salilla ja nykyään on vatsalihakset.
Lapsen haukkuminen ei tee hyvää itsetunnolle. Monesta on myös tullut bulimikko ja anorektikko kun on haukuttu läskiksi.
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla aamupala, lounas, välipala, iltaruoka ja iltapala.
Tuo leivän puputtaminen pois ja samoin jogurtti. Paljon hedelmiä ja kasviksia.
T. 13-vuotiaan äiti, jonka lapsi painaa puolet tuosta...
13v ja 35kg?
Anna lapsen syödä, mutta aikuisena sinun tehtäväsi on katsoa MITÄ hän syö. Patonki, vettä ja vehnäjauhoja... puuro, pelkkää hiilaria sekin (mutta sentään kuitua). Tarjoa välipaloiksi esim. maustamatonta rahkaa marjoilla. Kourallinen pähkinöitä kaveriks. Ruoalle tee salaattia joissa on seassa pähkinöitä ja siemeniä, tankatkoon sitä lisää jos nälkä jää. Pähkinät auttavat painonhallinnassa. Välipalaksi voi myös tarjota keitetyn munan tai vaikka muna-voileivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen haukkuminen ei tee hyvää itsetunnolle. Monesta on myös tullut bulimikko ja anorektikko kun on haukuttu läskiksi.
Tämä on totta. 13-vuotias 160 cm / 70 kg tyttö tajuaa aivan varmasti itsekin, että on muita ikätovereitaan isompi. Pidän kyseenalaisena jopa ylipainosta mainitsemisen hyötyjä, vaikka sen tekisi hienovaraisesti. Ei kukaan tuon kokoinen tyttö kuvittele olevansa hoikka, vaan aivan varmasti tietää, että ylimääräistä on. Tiedän tapauksia, joissa lievän ylipainon esille tuominen jopa kouluterveydenhoitajan tarkastuksessa on laukaissut syömishäiriön.Tuossa herkässä iässä lienee parempi vain tarjota sinnikkäästi terveellistä ruokaa ja kannustaa liikuntaharrastuksiin.
Puuro ei pidä kovin hyvin nälkää ja jos lounas puuttuu kokonaan, nii kai kasvava lapsi vetääkin välipalalla tuon määrän leipää. Ja jos koko päivänä on syönyt vain puuroa ja patonkia, niin kyllä minullakin olisi illallisella nälkä. Ruokavaliossa on korjaamista teidän perheessä.