Yhdyssanojen vaikeus
Onko täällä ketään muuta, jota ärsyttää yhdyssanavirheet ihan äärettömän paljon? Pystyn katsomaan läpi sormien mitkä tahansa muut kirjoitusvirheet, mutta ne yhdyssanat!
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Yhdyssanan etuosa ei taivu sijamuotoihin, esim. pärekorissa - ei päressäkorissa. Poikkeus esim. Mustallamerellä - ei Mustamerellä. Mikä tässä nyt niin vaikeaa on?
Olisikohan se, että poikkeuksien lista on melkein yhtä pitkä kuin sääntöä noudattavien lista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä ketään muuta, jota ärsyttää yhdyssanavirheet ihan äärettömän paljon? Pystyn katsomaan läpi sormien mitkä tahansa muut kirjoitusvirheet, mutta ne yhdyssanat!
Hyvin te pilkunnussijat silti aina kirjoitukset ymmärrätte. Teidän kannattaa hakeutua Jollekin "fiksummalle" palstalle, niin ei mene ne kallisarvoiset hermot;)
Kielioppiin tunnetusti tarttuvat he, joilla ei ole mitään annettavaa itse asiaan. Jos jostain oikeasti keskustellaan, niin ei todellakaan jakseta kiinnittää huomiota niin vähäpätöiseen asiaan kuin kielioppi.
Tosi monet yhdys sanoja osaamattomat väittää ettei ole mitäänväliä miten sanat kirjoittaa että ymmärtää sen vähemmälläkin katsokaa ymmärrättekö tästä kun pistän vain sanoja putkeen joo tää on mun tajunnan virtaa mut kun joku lukee tän ei saa tolkkua koska puuttuu pilkut pisteet ja kaikkimuut ja jokaikinen kirjoitus virhe löytyy myös mulla on joitain face book kavereita jotka kirjottaa kaiken tällei pötköön ei jaksa lukee
Itse tiedostan, että olen huono kirjoittamaan hyvää suomea ja töissä googlailenkin aika ajoin kuinka joitain sanoja kirjoitetaan. En vaan osaa, sori.
Vierailija kirjoitti:
Tosi monet yhdys sanoja osaamattomat väittää ettei ole mitäänväliä miten sanat kirjoittaa että ymmärtää sen vähemmälläkin katsokaa ymmärrättekö tästä kun pistän vain sanoja putkeen joo tää on mun tajunnan virtaa mut kun joku lukee tän ei saa tolkkua koska puuttuu pilkut pisteet ja kaikkimuut ja jokaikinen kirjoitus virhe löytyy myös mulla on joitain face book kavereita jotka kirjottaa kaiken tällei pötköön ei jaksa lukee
Ei minulla ainakaan ollut mitään ongelmaa lukea tekstiäsi.
Nyt kun aloit vinkumaan yhdyssanavirheistä, niin on aivan pakko KiRjOIttAA TäLLä tAVaLla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä, koska en ole perfektionisti ja olen niin älykäs, että minun ei tarvitse yrittää todistella sitä jollain jokaisen opeteltavissa olevalla epäloogisella asialla, jollainen kielioppi on.
No juu, kyllä kieliopissa epäloogisuuksiakin varmasti on, näitä ns. erityistapauksia, mutta usein se on loogista. Esimerkiksi tämä, että laitetaanko piste kuukauden jälkeen vai ei. Piste ilmaisee järjestystä. 11.3. on yhtä kuin yhdestoista kolmatta, järjestystä ilmaisevia sanoja molemmat. 11.3 taas on "suoraan käännettynä" yhdestoista kolme.
Jotkut myös lyhentävät nimensä tähän tyyliin: "Kaarina. L"
Haloo? Jos yhtään logiikka päässä kutittelee, niin pitäisi ymmärtää, että tuo piste lyhentää sanan, siis katkaisee. Kaarina on oletettavasti ihan kokonainen nimi. L sen sijaan ei ole.
Tuosta todistelemisestakin voi olla eri mieltä. En mä ainakaan kielioppiasioista huutele vaan puren hammasta, kun ärsyttää ja myös tiedostan, että ärsytys saattaa olla kohtuuton.
Minua häiritsee sellaiset virheet, joissa merkitys muuttuu. Esim. tapajuoppo vai tapa juoppo.
sitten sattuu korvaan/silmään olla tapana-verbi korvataan tavata-verbillä.
Ärsyttää! Varsinkin kun välinpitämättömyys oikeinkirjoituksesta on levinnyt jo virallisiin teksteihinkin. Esim. mun työpaikalla korkeakoulutetut ihmiset ei näytä osaavan yhdyssanoja. Itsellä ei ole paljoakaan koulutusta ja olen muuten ihan huithapeli :).