Maajussin morsian
Miehellä maatila ja minä kotona lasten kanssa. Olen jättänyt oman urani, koska miehen mielestä niin oli parempi.. Teen kotona kaiken; hoidan lapset ja huolehdin kuljetukset harrastuksiin ym., siivoan, pyykkään, laitan ruuat, hoidan eläimet jne. Miehestäni tämä on normaali työnjako, minä en vain meinaa jaksaa tätä yksinoloa ja kaiken yksin tekemistä :(
Kommentit (23)
Mitä miehesi tekee, jos sinä hoidat eläimetkin?
Metsä- ja peltotöitä + harrastaa omia harrasteitaan
Tuo on ihan normaali jako maatiloilla, jos "emäntä" ei osallistu maatilan tuottaviin töihin.
Mitäs ajattelit tehdä? Vai haetko eroa heti?
Minä olen maatilalla elänyt ja ollut naimisissa maajussin kanssa. Kävin tilan ulkopuolella töissä ja toin tilipussin tilalle, hoidettiin lapset ja tehtiin kaikki yhdessä, paitsi ne tupatyöt. Ne olivat minun yksinoikeus.
Osallistuin tilan pyörittämiseen vapaapäivinä, lomilla ja vielä öisinkin, mutta tupahommat tein siinä sivussa.
Jos muutosta haluat, niin hommaa lapsille hoitopaikka ja mene töihin, joko tilalle tai tilan ulkopuolelle. Siitä se lähtee. Jos tulee rahaa muualtakin, mies voi töitään vähentää tai jos teet osan tilan töistä, mies ehtii osallistumaan tupahommiinkin.
Muutos lähtee sinusta.
Miten iso tila teillä on? Mikä tuotantosuunta? Paljonko metsää? Oletko MYEL-vakuutettu? Jaatteko tulot? Elättekö tilan tuloilla?
Ootko todella uskaltanut jättää oman uran? Maksaa kai mies eläkerahastoon sulle? En uskaltaisi ikinä jättäytyä miehen varaan.
Niin, mitä nuo eläimet ovat?? Sinun harrastepolleja vaiko jotain tuottavampaa?
En voi lähteä vieraisiin töihin, mies ei anna. Teen tilan töitä mielestäni kohtuu paljon; eläinten hoidot, peltotöitä, metsätöitä ym. Traktorohommatkin ilmeisesti kuuluneet emännille kautta aikojen?
Oletko provo?
Miten iso tila teillä on? Mikä tuotantosuunta? Paljonko metsää? Oletko MYEL-vakuutettu? Jaatteko tulot? Elättekö tilan tuloilla?
Lypsykarjatila, peltoa ja metsää on jonkun verran. Kaikki miehen nimissä, saan rahaa kun pyydän
Kuka hoitaa lapsia, kun olet peltotöissä / metsätöissä?
Olisinkin provo..
Olen Myel-vakuutettu ja pelkillä tilan tuloilla yritetään elää
Vierailija kirjoitti:
En voi lähteä vieraisiin töihin, mies ei anna. Teen tilan töitä mielestäni kohtuu paljon; eläinten hoidot, peltotöitä, metsätöitä ym. Traktorohommatkin ilmeisesti kuuluneet emännille kautta aikojen?
Kyllä minä olen traktorihommia tehnyt koko emännyyteni ajan. Eli kolmekymmentä vuotta, eikä loppua näy.
Pitää olla talous vankalla pohjalle, jos on miehellä varaa kieltää emäntää töihin menemästä.
Mitä nuo eläimet ovat? Nautoja, sikoja, kanoja? Meillä lypsykarja, 55 lehmää, ja siltä minä olen aina käynyt vieraalla töissä.
Lapset aina minun mukana. Istuvat traktorissa, leikkivät pellon laidassa tai metsässä, navetalla mukana olleet vauvasta asti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen traktorihommia tehnyt koko emännyyteni ajan. Eli kolmekymmentä vuotta, eikä loppua näy.
Pitää olla talous vankalla pohjalle, jos on miehellä varaa kieltää emäntää töihin menemästä.
Mitä nuo eläimet ovat? Nautoja, sikoja, kanoja? Meillä lypsykarja, 55 lehmää, ja siltä minä olen aina käynyt vieraalla töissä.
Olen siis vain laiska kun en jaksa.. turha valittaa.. mies oikeassa
Vierailija kirjoitti:
Lapset aina minun mukana. Istuvat traktorissa, leikkivät pellon laidassa tai metsässä, navetalla mukana olleet vauvasta asti
Onhan sinulla lomittaja ollut äityislomat?? Vanhempainvapaat? Ihmeen kätevästi olet alistunut miehen tahtoon. Sinuna asettuisin nyt vastarintaan ja mukulat hoitoon, töitä kehiin.
Ei sinuakaan voi piikana koko aikaa pitää.
Milloin teillä on viimeksi ollut lomittaja? Jos olet myel-vakuutettu lypsykarjatilan emäntä, kyllä sinunkin pitää saada lomaa. Sano myös miehellesi, että sinullakin pitää olla oikeus vapaa-aikaan ja hänenkin pitää välillä hoitaa lapsia.
Minun mieheni on samanlainen, kyllä se aina harrastuksia keksii, jos en itse vaadi, että minäkin menen välillä.
Pidin äitiyslomaa 3kk jokaiselta, enempään ei ollu varaa. Hoitopaikkaa ei saatu kun maatiloilla perinteisesti lapset hoidettu itse - näin todettiin kun hoitopaikkaa kyselin. Niin kauan kun kävin vielä tämän lisäksi vieraalla töissä olivat hoidossa.
Ota nyt niskasta itseäsi kiinni ja hae itsellesi lomittaja. Ei kukaan töitäkään jaksa kohtuuttomasti. Hae sairauslomaa ja pane mies hoitamaan työt. Ei sinua voi pakottaa tekemään kaikkea.
Ennen kaikkea yritä hakeutua oikeasti emäntien seuraan, siis lypsykarjojen emäntien. Saat sieltä seuraa ja tukea tilanteeseesi. Naamakirjassa on ryhmiä näille ja vielä on toisaallakin, etsi maatalousaiheisia foorumeita ja pura sinne asioitasi, saat oikeasti asiantuntevaa tukea. Tämä ei ole oikea paikka, sorry. Tulee vain pahamieli ja lisää kuraa niskaan.
Mietin vain onko tämä todellakin nykypäivää?