Miten selvitä unettomuudesta?
Kokemuksia mikä muu auttoi kuin lääkkeet?
Unettomuus on kamala noidankehä. Väsyttää muttei saa unta vaikka olisi mahdollisuus nukkua. Keho väsyy entisestään, on jatkuvasti ylikierroksilla ja on entistä vaikeampi saada unta.
Kommentit (23)
Mitä kaikkea olet jo kokeillut? Tylsiähän nämä perusohjeet on, mutta ensimmäiseksi pitää panna perusasiat kuntoon: säännöllinen nukkumaanmeno- ja heräämisaika myös viikonloppuisin, ei alkoholia, ei kofeiinia, liikuntaa paljon ja osa siitä heti aamusta. Sitten huolien käsittely joko poistamalla ne jos mahdollista tai siirtämällä paperille sillä sopimuksella, että huolehdit niistä valoisan aikaan etkä yöllä.
Sitten mielenhallintaa niin, että yöllä hereillä ollessasi et päästä itseäsi vatvomaan mitään vaan suuntaat ajatuksesi vaikka mielikuvitustarinoihin (tämä on minusta raskainta; olen joutunut itse tekemään tätä ihan ihan liian monena yönä). Lisäksi opettelet rentoutumaan. Ja jos kuitenkin edelleen valvot, nouset mahdollisimman leppoisin tunnelmin ylös, syöt vähän jos nälättää ja luet riittävän tylsää kirjaa.
Sitten vielä katsot, että makuuhuone on pilkkopimeä ja alat oleilla hämärässä jo pari tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa.
Melatoniinia ja kamomillateetä + vakaa usko, että ne rentouttavat ja rauhoittavat. Jos tarvitset lääkitystä, en suosittele varsinaisia unilääkkeitä vaan mietoja rauhoittavia.
Jotain juttuja on kokeiltu vuosien saatossa. Nukahtamislääkettä, lievää rauhoittavaa, tryptofaania (toimii muuten jotenkin) jne.
Oikeasti avun toi vain se, että rauhoitin elämää. Uni ei tule, koska on koko ajan liian virittynyt. Keho ei ehdi rauhoittua hormonaalisesti unta varten. Suurin apu tuli siitä, että aamulla ei ole pakko herätä tiettyyn kellonlyömään vaan voin nukkua halutessani seiskaan. Lisäksi en käytä päivittäin kofeiinia enkä etenkään iltaa vasten enkä juo mustaa teetä lainkaan. Nukahtamiseen auttaa minulla myös hyvin delta wavesit (youtubesta löytyy, kannattaa kokeilla muutamia erilaisia), kun olen nyt oppinut rentoutumaan niiden avulla. Niiden kuuntelu parantaa myös unen laatua.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla auta mikään muu kuin lääkkeet. Ja oikeasti on kokeiltu ihan kaikkea, luonnonlääkkeet, melatoniini, meditatiiviset rentoutustekniikat, unihygieniasääntöjen tiukka noudattaminen jne.
Mulla toimii vain masennuslääkkeen + rauhoittavan lääkkeen kombinaatio. Ketipinor eli neurolepti toimii myös, mutta liian kovilla sivuvaikutuksilla, joten olen jo vuosia syönyt tuota peruskombinaatiotani. Ei tulisi mieleenkään palata sekoilevaksi unettomaksi zombieksi vain siksi että jotenkin ei haluaisi syödä lääkkeitä. No, olisihan se hienoa jos tulisi toimeen ilman, mutta kun en tule, niin turha asiaa murehtia.
Minut tuo Ketipinor-lääke juuri muutti ihan zombieksi, aloin sitä käyttäessä saamaan myös sellaisia kummallisia tunteenpurkauksia ja raivokohtauksia ihan tyhjästä. Olin todella sekava, ja aggressiivinen, sitä käyttäessä lihoin myös tuhottoman paljon.
Säännölliset elämäntavat, tarpeeksi fyysistä rasitusta. Ei kemikaalit ole ratkaisu mihinkään ongelmaan.
Kiitos asiallisista kommenteista!
En käytä alkoholia, en kofeiinia (kahvi, kola, energiajuomat), joskus 1-2 kuppia teetä. En tupakoi.
Eilen ulkoilin reippaasti tunnin verran.
Ongelmana on just toi, että keho menee ylivireystilaan. Alan heräillä ja sitten laskemaan tunteja heräämiseen, miettiä kaikkea mahdollista... Sitten jos tuollaisena yönä saan unta, herään yleensä painajaiseen.
Lääkettä olen kokeillut ja auttaakin. Sitten vähän aikaa ilman ja rumba alkaa alusta taas. Turhauttaa ettei osaa nukkua.
Soita Toimi Kankaanniemelle. Hänellä on idea hyvään uneen.
Kai koet Toiminkin idean asiallisena?
Minä olen vaan sivullinen viestin tuoja.
Pahimmasta kierteestä ei auttanut kuin lääkkeet. Nykyään jo tieto siitä, että on ne lääkkeet olemassa auttaa rauhoittumaan niin, että helpompi nukahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kaikkea olet jo kokeillut? Tylsiähän nämä perusohjeet on, mutta ensimmäiseksi pitää panna perusasiat kuntoon: säännöllinen nukkumaanmeno- ja heräämisaika myös viikonloppuisin, ei alkoholia, ei kofeiinia, liikuntaa paljon ja osa siitä heti aamusta. Sitten huolien käsittely joko poistamalla ne jos mahdollista tai siirtämällä paperille sillä sopimuksella, että huolehdit niistä valoisan aikaan etkä yöllä.
Sitten mielenhallintaa niin, että yöllä hereillä ollessasi et päästä itseäsi vatvomaan mitään vaan suuntaat ajatuksesi vaikka mielikuvitustarinoihin (tämä on minusta raskainta; olen joutunut itse tekemään tätä ihan ihan liian monena yönä). Lisäksi opettelet rentoutumaan. Ja jos kuitenkin edelleen valvot, nouset mahdollisimman leppoisin tunnelmin ylös, syöt vähän jos nälättää ja luet riittävän tylsää kirjaa.
Sitten vielä katsot, että makuuhuone on pilkkopimeä ja alat oleilla hämärässä jo pari tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa.
Melatoniinia ja kamomillateetä + vakaa usko, että ne rentouttavat ja rauhoittavat. Jos tarvitset lääkitystä, en suosittele varsinaisia unilääkkeitä vaan mietoja rauhoittavia.
Miten onnistuit noissa toisen kappaleen asioissa, siis noi mielenhallintaan liittyvät jutut? Mulla ainakin just yöllä iskee helpommin epätoivo, ahdistus, murheet ja kaikki muu mahdollinen. Päivisin taas ei vastaavalla tavalla asiat ahdista.
Melatolin Plus unihäiriöiden hoidossa - https://melatolin.fi Auttoi kohtalaisen hyvin silloin, kun uni oli vuosia sitten täysin kateissa.
no, unettomuus edelleen vaivaa mutta löysin itselle toimivan systeemin. Minulla kun unettomuus johtuu pelosta että saanko unta ensyönä niin keksin että käytän itseeni "nauruterapiaa" (itse keksimää). Eli vain nauran hiljaa itsekseni aina kun mieleen tulee jotain "saanko unto enää ikinä?!" tyyppistä. Ja sanon aina lujasti itselleni että "kyllä sää v@#tu vaan saat unta!". Noihin pitää vaan saada se oikea tunne mukaan että toimii. Kuulostaa ehkä oudolta, mutta minulle oli toimiva.
Olin kokeillut rentoutumisjuttuja ja mielenhallintaa mutta koin ne enemmän lisäävän stressiä ainakin aluksi. Oli niin pirun vaikeaa koittaa hengittää tietyllä tavalla tai sulkea mielensä ja huomata ettei se onnistu ja stressaantui siitä. Helpompi oli vaan mielessään huutaa takaisin pelolle että "haista p@#$a!". Mutta sain näin viikossa sen pelon ja stressin kuriin ja nukuin kuukauden yöni hyvin. Valitettavasti elämässä heti tuli muuta stressattavaa mikä heitti takaisin unettomuuteen. Nyt sitten kokeillaan uudelleen tätä systeemiä... Lääkkeitähän minä en suostu syömään tähän.
Ei siihen auta kuin kunnollinen lääke.
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen auta kuin kunnollinen lääke.
Tai ?
Uusipuutarhan Petrin suomi kuntoon biisi, siinä on lyriikassa ohjeet unettomuuteen. Tosin työtä palvoville rahanahneille puritaaneille ei sovi tämä kikka!
Heräätkö siis aamuyöllä ja jäät valvomaan? Mulla on ollut juuri tuollaista jo pitkään. Saan illalla hyvin unta mutta herään kolmen aikoihin ja sitten valvon koko loppuyön. Jo aamukympiltä oon niin väsynyt että mietin vaan koska pääsen nukkumaan. Mulla ei oo auttanut tuohon mikään muu kuin lääkkeet.
Laita vähintään 2 tuntia ennen nukkumaanmenoa kaikki näyttöruudut (puhelin, tietokone, TV) pimeiksi.
Alkoholi ja kofeiini pois kokonaan.
Mulla auttoi melatoniini 3 mg illassa. Ensimmäisinä 2-3 yönä ei ollut muuta vaikutusta kuin se, että uni oli syvempää, se vähä, minkä nukuin. Sitten alkoi heräily vähenemään, ja nukahtaminen helpottumaan. 2 viikon käytön jälkeen elämä oli jo ihan siedettävää.
Mulla tuo 3 mg annos melatoniinia on lääkärin määräämä.
Alkup kirjoitti:
Kiitos asiallisista kommenteista!
En käytä alkoholia, en kofeiinia (kahvi, kola, energiajuomat), joskus 1-2 kuppia teetä. En tupakoi.
Eilen ulkoilin reippaasti tunnin verran.Ongelmana on just toi, että keho menee ylivireystilaan. Alan heräillä ja sitten laskemaan tunteja heräämiseen, miettiä kaikkea mahdollista... Sitten jos tuollaisena yönä saan unta, herään yleensä painajaiseen.
Lääkettä olen kokeillut ja auttaakin. Sitten vähän aikaa ilman ja rumba alkaa alusta taas. Turhauttaa ettei osaa nukkua.
Missä vaiheessa vuorokautta ulkoilu tapahtuu? Elimistön pitää antaa rauhoittua iltaan. Reipas ulkoilu n. 4-5 h ennen nukkumaan menoa ok. Kokeile meditaatio-, jooga- ja pilatesryhmää - sieltä saa oppia rentoutumiseen. Kännykän, pädin ja tietokoneen katselu iltaisin pois. Tv olohuoneessa, ei sängystä tv:n katselua ja makuuhuoneessa voit lukea kirjaa. Jos heräät yöllä, lue kirjaa, älä nouse sängystä.
Viikonloppuisin unirytmi kannataa pitää suunnilleen samana. Itse herään klo 7.20 arkisin ja viikonloppuisin puoli tuntia myöhemmin.
Yksikin alkoholiannos heikentää unta. 2-3 heikentää unta merkittävästi.
Näillä vinkeillä itse nukun uniongelmaisena hyvin enimmäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi melatoniini 3 mg illassa. Ensimmäisinä 2-3 yönä ei ollut muuta vaikutusta kuin se, että uni oli syvempää, se vähä, minkä nukuin. Sitten alkoi heräily vähenemään, ja nukahtaminen helpottumaan. 2 viikon käytön jälkeen elämä oli jo ihan siedettävää.
Itse en lähtisi leikkimään terveydelläni melatomiinin kanssa. Sitä ei oke tutkittu tarpeeksi. Tässä ketjussa lukuisia hyviä univinkkejä. Pitää vaan ottaa ne käyttöön, nähdä se vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lääkärin määräämänä 3x 3mg melatoniinia ja ne väsyttää muttei ne läheskään aina nukuta. Oikeilla lääkkeillä nukkuisi mutta niitä pihdataan. Liika valvominen on jo vaikuttanut keskittymiskykyyn ja hermotkin on menneet huonoksi.
Ei mulla auta mikään muu kuin lääkkeet. Ja oikeasti on kokeiltu ihan kaikkea, luonnonlääkkeet, melatoniini, meditatiiviset rentoutustekniikat, unihygieniasääntöjen tiukka noudattaminen jne.
Mulla toimii vain masennuslääkkeen + rauhoittavan lääkkeen kombinaatio. Ketipinor eli neurolepti toimii myös, mutta liian kovilla sivuvaikutuksilla, joten olen jo vuosia syönyt tuota peruskombinaatiotani. Ei tulisi mieleenkään palata sekoilevaksi unettomaksi zombieksi vain siksi että jotenkin ei haluaisi syödä lääkkeitä. No, olisihan se hienoa jos tulisi toimeen ilman, mutta kun en tule, niin turha asiaa murehtia.