Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Silmät aukesivat (päiväkotiasiaa)

Vierailija
09.03.2017 |

Miettikääs oikeasti, kuinka monta on yhden päiväkotiryhmän 24 lasta. Näin monta:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24

... ja noin suuressa joukossa oma 3v. kullannuppu sit taistelee kolmen kasvattajan huomiosta o_O

Aamuvuorolainen ei oo ees paikalla iltapäivisin ja lto:kin on usein pois erilaisissa palavereissa.

Kuinka noi saa kaikille kuriksetkaan jalkaan kun en ite meinaa saada ees yhelle!

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kotona kasvatetaan mitään osaamattomia tuttisuita jotka ei osaa pukea itse ja kulkee vaipoissa kouluikään saakka.

Lapsilla on paljon kavereita kun aloittivat koulun ja osaavat ottaa muut huomioon

Aha.

Ilmeisesti mun lapset ovat jotain superlahjakkuuksia: tutit pois 1,5-2v, päivävaipat 2v, yövaipat 2,5v, pukemista harjoittelivat jo 1v+, vetskareita ja neppareita myöten pukeminen onnistui 3v.

Kotihoidossa eskariin saakka, jonka jälkeen eskarista ja koulusta on tullut pelkkää kehua ihan kaikilta osa-alueilta. Kavereistakaan ei tunnu olevan pulaa.

Vierailija
42/56 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lapset eivät ole paikalla klo 7-17.

Meidän lapsemme aloittivat päiväkodissa 3-vuotiaina ja olivat aikoinaan päiväkodissa n. klo 8.30-15.30 ja moni muukin lapsi tuli samoihin aikoihin. Kun hain lapseni, paikalle jäi ehkä ryhmästä n. puolet tai alle. Aina oli ainakin yksi-kaksi lasta pois (kipeänä tai matkoilla).

Mielestäni ryhmäkokojen kasvattaminen on ehdottomasti väärin ja jo nykyinen tilanne on raskas varsinkin pienten puolella. Mutta kauhukuvia maalatessa kannattaa muistaa, että jos kaikki hoitajat ovat paikalla vain osan päivää niin niin ovat lapsetkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 v osaa jo itse pukea.

Vierailija
44/56 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisestä päiväkotimeiningistä lukiessani olen yhä vahvemmin sitä mieltä, että jos joskus saan lapsia, tulen hoitamaan heidät kotona vaikka joutuisin syömään vain puuroa rahanpuutteen takia. Ei heidän tarvitse sitten tapella aikuisen huomiosta 40 muun lapsen kanssa ja tulla kiusatuksi (nykyäänhän kiusaaminen alkaa usein jo päiväkodissa) joka sitten pilaa koko loppuelämän vaan voivat olla rauhassa välittävän, läsnäolevan vanhemman kanssa kotona ja kehittää samoja taitoja kuin päiväkodissakin. Naapurustosta ja harrastuksista löytyy aina kavereita, ei päiväkoti ole sille mikään edellytys.

Vierailija
45/56 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsemme aloittivat päiväkodissa 3-vuotiaina ja olivat aikoinaan päiväkodissa n. klo 8.30-15.30 ja moni muukin lapsi tuli samoihin aikoihin. Kun hain lapseni, paikalle jäi ehkä ryhmästä n. puolet tai alle. Aina oli ainakin yksi-kaksi lasta pois (kipeänä tai matkoilla).

Mielestäni ryhmäkokojen kasvattaminen on ehdottomasti väärin ja jo nykyinen tilanne on raskas varsinkin pienten puolella. Mutta kauhukuvia maalatessa kannattaa muistaa, että jos kaikki hoitajat ovat paikalla vain osan päivää niin niin ovat lapsetkin.

Valitettavasti tämä ei pidä paikkansa. Tupa voi olla täynnä jo ennen aamupalaa (8 mennessä) ja ensimmäinen haetaan klo 16, kun ollaan selvitty kakkarumbista ja 14 alle 3v pukemisista kahdestaan. Siinä välissä muutama lapsi on kerennyt kaataa pienempiä kumoon ja mennä päälle, lyödä, riisua itseltään ja kaveriltaan vaatteet ja osa odottaa turhautuneena kuumissaan kun toinen hoitajista yrittää pukea ja toinen pitää kurissa nämä vapaan kasvatuksen tulokset.

Vierailija
46/56 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ryhmässäni (alle 3-vuotiaat) on 12 lasta, joista 9 on paikalla ennen klo 8.00, jolloin välivuoro tulee töihin. Loputkin kolme tulevat klo 8.30 mennessä, eli ennen kuin iltavuorolaisen vuoro on alkanut. Ryhmästä yksi (1) haetaan ennen klo 16.00, jolloin välivuorolaisen työvuoro loppuu (loppuisi). KVTES:n alaisuudessa työskentelevien työaika on keskimäärin 7h45min päivässä, suurimmalla osalla lapsista hoitopäivä on pidempi.

Vierailija
47/56 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kotona kasvatetaan mitään osaamattomia tuttisuita jotka ei osaa pukea itse ja kulkee vaipoissa kouluikään saakka.

Lapsilla on paljon kavereita kun aloittivat koulun ja osaavat ottaa muut huomioon

Aha.

Ilmeisesti mun lapset ovat jotain superlahjakkuuksia: tutit pois 1,5-2v, päivävaipat 2v, yövaipat 2,5v, pukemista harjoittelivat jo 1v+, vetskareita ja neppareita myöten pukeminen onnistui 3v.

Kotihoidossa eskariin saakka, jonka jälkeen eskarista ja koulusta on tullut pelkkää kehua ihan kaikilta osa-alueilta. Kavereistakaan ei tunnu olevan pulaa.

Meinaatko, että kaikkien muidenkin lapset on tuollaisia?

Vierailija
48/56 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha.

Kotihoidetut on. Rauhallisia, itsetunto kohdillaan.

Vierailija
49/56 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

24:3=8.

Mun 3v lapsen ryhmäperhepäivähoitoryhmässä on 8 lasta ja 2 hoitajaa. Toinen lähihoitaja, toinen varhaiskasvatukseen erikoistunut sosionomi. Lapset 3x2v, 3x3v, 4v ja 5v. Olen kyllä tyytyväinen.

Ryhmiksessä toinen työntekijä siivoaa, laittaa ruokaa, tekee työvuorolistoja tai ruokatilauksia tai pesee pyykkiä ja ripustaa kuivumaan. Hyvin usein sielläkin on 8 lasta yhtä aikuista kohden. Nuo kaikki tehdään työajalla.

Vierailija
50/56 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omg mitä menoa. Meillä ei mennä kuin vasta eskariin.

Vierailija
51/56 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha.

Yleistin, kuten tuon ensimmäisen viestin kirjoittajakin.

Vierailija
52/56 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepäivähoitajana täytyy sanoa että jo 4 alle 4 v. lapsen kanssa on kiirettä pukemisessa, vaipan vaihdoissa, pottailussa, käsien ja kasvojen pesuissa, ruuan kanssa auttamisessa.

Lisäksi tämän ikäiset eivät vielä leiki keskenään vaan lähinnä maksimissaan rinnakkain (paitsi silloin kun riehuvat) joten lasten keskinäisten hyvien suhteiden luominen vaatii läsnäoloa.

Sitä että on lasten kanssa ja pystyy opettamaan lapsille ettei toiselta saa ottaa ja että toinen voi luottaa ettei tarvitse taistella leluista, ei vahvin voita, ei kukaan satuta.. Opettaa niitä vuorovaikutustaitoja.

Miten tämä onnistuu 8 lapsen kanssa, ei mitenkään.

Vierailija
53/56 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun 3v lapsen ryhmäperhepäivähoitoryhmässä on 8 lasta ja 2 hoitajaa. Toinen lähihoitaja, toinen varhaiskasvatukseen erikoistunut sosionomi. Lapset 3x2v, 3x3v, 4v ja 5v. Olen kyllä tyytyväinen.

Ryhmiksessä toinen työntekijä siivoaa, laittaa ruokaa, tekee työvuorolistoja tai ruokatilauksia tai pesee pyykkiä ja ripustaa kuivumaan. Hyvin usein sielläkin on 8 lasta yhtä aikuista kohden. Nuo kaikki tehdään työajalla.

Ehkäpä toimintatapoja on erilaisia. Nämä pesevät pyykin (käsipyyhkeet, lakanat) vuoron perään kotonaan (kyseessä yksityinen ryhmis, osa lapsista omia). Hoitavat kaupassa käynnit kerran/pari viikossa. Esimerkiksi kun suurin osa lapsista lähtee 16.30 mennessä, toinen jää lopun ryhmän kanssa, toinen menee kauppaan. Tai kun suurin osa lapsista tulee kahdeksaan, toinen käy ennen sitä. Ruuanlaitto toki vie toisen ajan, mutta on kuitenkin pieni hetki päivästä. Isommat siivoamiset hoitavat lasten lähdettyä ja viikonloppuisin, samoin yrityksen hoitoon liittyvät asiat. Toimivat siis ihan kuten pph, joka päivän aikana tekee vain ruuan ja kaupassa käynnit ja siivoamiset ym omalla ajalla.

Vierailija
54/56 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä toimintatapoja on erilaisia. Nämä pesevät pyykin (käsipyyhkeet, lakanat) vuoron perään kotonaan (kyseessä yksityinen ryhmis, osa lapsista omia). Hoitavat kaupassa käynnit kerran/pari viikossa. Esimerkiksi kun suurin osa lapsista lähtee 16.30 mennessä, toinen jää lopun ryhmän kanssa, toinen menee kauppaan. Tai kun suurin osa lapsista tulee kahdeksaan, toinen käy ennen sitä. Ruuanlaitto toki vie toisen ajan, mutta on kuitenkin pieni hetki päivästä. Isommat siivoamiset hoitavat lasten lähdettyä ja viikonloppuisin, samoin yrityksen hoitoon liittyvät asiat. Toimivat siis ihan kuten pph, joka päivän aikana tekee vain ruuan ja kaupassa käynnit ja siivoamiset ym omalla ajalla.

Ruuanlaitto ei muuten ole mikään pikkuhetki päivässä. Aamupala, lounas ja välipala. Ei mikään ruoka mene itsestään uuniin tai hellalle kattilaan. Tai salaatti pilkkoudu itse. 

Vierailija
55/56 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se työ oliskin vain pelkkää lasten kanssa ja saatavilla olemista... Mut revetä täytyy just järjestelyihin, suunnitteluun, dokumentointiin, kasvatuskeskusteluihin... you name it. Kuin tekis useampaa duunia päällekkäin.

Vierailija
56/56 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se johtuu varhaiskasvatuslain yhdestä lauseesta "tilapäinen ylitys sallittu", joka kätevästi kumoaa kaikenlaiset ryhmien enimmäislapsimäärät, koska sitä mikä on "tilapäinen ylitys" ei missään kerrota.

Esim. jos työntekijä jää sairaslomalle ja tilalle ei oteta sijaista, niin onko se jonkun mielestä tilapäinen ylitys? Tai jos joka päivä aamupäivästä tai iltapäivästä on 2 tuntia liian vähän aikuisia lapsimäärään nähden, niin onko se tilapäinen ylitys?

Tilapäinen.

Tän lisäksi esim yhdellä ketjulla, jolla uusia päiväkoteja pompsahtelee kuin sieniä sateella, ryhmäkoot on jo valmiiksi suurempia kuin laki sallii, kun lasketaan sen varaan, että kyllä aina jokunen lapsi on poissa.