Silmät aukesivat (päiväkotiasiaa)
Miettikääs oikeasti, kuinka monta on yhden päiväkotiryhmän 24 lasta. Näin monta:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
... ja noin suuressa joukossa oma 3v. kullannuppu sit taistelee kolmen kasvattajan huomiosta o_O
Aamuvuorolainen ei oo ees paikalla iltapäivisin ja lto:kin on usein pois erilaisissa palavereissa.
Kuinka noi saa kaikille kuriksetkaan jalkaan kun en ite meinaa saada ees yhelle!
Kommentit (56)
Miten niin taistelee aikuisen huomiosta? Ei mun lapset ainakaan. He leikkivät kavereidensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta meillä 3-v pukee kurikset itse.
Niin, koska on pakko. Pukeutumiseen kuluu silti tolkuttomasti aikaa. Samoin siihen, että sisään tullessa jokaisen käsineet, kurikset yms. on käännettävä ja ripustettava kuivumaan.
Miettikääs hei vanhemmat sitä nimikointiakin! Sijainen ei tiedä, että Jenna käyttää siskonsa Helmin vanhaa pipoa, joten hän etsii oikeaa hattua turhaan 24 lokerosta...
Ja kuravaatteethan pitää usein huuhtoa, eivät ne kurat lähde pelkästään kuivamalla. Jatyöttömiä on jonoiksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Täällä päiväkodin arkea läheltä seuraaja.
3-4v ryhmässä on 28 lasta kirjoilla. Muutamalla on hoitoaikaa rajoitettu. Ryhmässä työskentelee kolme aikuista, joista yksi on johtaja ja on yli puolet päivästä pois ryhmästä.Pienten ryhmässä 14 alle 3v kirjoilla ja iltavuoro tulee 9 maissa ja aamuvuoro lähtee 13-14 aikaan. Lisäksi erityisesti pienten ryhmässä lapset ovat hoidossa todella pitkiä päivä, 7-16.30--> hoitajien työaika ei vain yksinkertaisesti riitä lasten pitkiin hoitopäiviin. Onkohan kaikilla todella tarve näin pitkiin päiviin.
Jos vanhemmat ovat täyttä päivää töissä ja työ alkaa klo 8 ja työmatkaakin on niin lapsi on tuotava 7:n jälkeen hoitoon. Kyllä sitä itkua väännetään siellä kotonakin, älä sure että siellä helpolla päästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3-4v ryhmässä on 28 lasta kirjoilla. Muutamalla on hoitoaikaa rajoitettu. Ryhmässä työskentelee kolme aikuista, joista yksi on johtaja ja on yli puolet päivästä pois ryhmästä.Pienten ryhmässä 14 alle 3v kirjoilla ja iltavuoro tulee 9 maissa ja aamuvuoro lähtee 13-14 aikaan. Lisäksi erityisesti pienten ryhmässä lapset ovat hoidossa todella pitkiä päivä, 7-16.30--> hoitajien työaika ei vain yksinkertaisesti riitä lasten pitkiin hoitopäiviin. Onkohan kaikilla todella tarve näin pitkiin päiviin.
Jos vanhemmat ovat täyttä päivää töissä ja työ alkaa klo 8 ja työmatkaakin on niin lapsi on tuotava 7:n jälkeen hoitoon. Kyllä sitä itkua väännetään siellä kotonakin, älä sure että siellä helpolla päästään.
Molemmilla vanhemmilla oikeus osittaiseen hoitovapaaseen.
Ihan ohimennen aiheeseen liittyen, miten yleinen ratkaisu päiväkodin lapsiryhmissä on yhdistää kaikki alle eskari-ikäiset samaan jättiryhmään (22 lasta/3 hoitajaa)? Luulisi tuossa mallissa vanhempien lasten joutuvan suurin piirtein heitteille kun hoitajien aika menee niiden vuoden vanhojen hoitamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohimennen aiheeseen liittyen, miten yleinen ratkaisu päiväkodin lapsiryhmissä on yhdistää kaikki alle eskari-ikäiset samaan jättiryhmään (22 lasta/3 hoitajaa)? Luulisi tuossa mallissa vanhempien lasten joutuvan suurin piirtein heitteille kun hoitajien aika menee niiden vuoden vanhojen hoitamiseen.
Ihan normaalia
Käyttäkää kotihoidon tukea vielä kun siihen on mahdollisuus. Kohta ei ole vaan kaikille ilmainen varhaiskasvatus eli ryhmäkoot isonee.
Tässä joku päivä kun hain lapsen päiväkodista, oli 3-vuotiaani ja yksi toinen poika juuri pukemassa ja lähdössä ulos. Hoitaja vaan seisoskeli vieressä kun omani jo marssi pihalle kengät väärissä jaloissa ja kauluri roikkui kaapissa. Vaihdettiin sitten yhdessä kengät kun hoitaja ei viitsinyt mitään lapselle sanoa.
Housut tai sukat väärinpäin on puolestaan arkipäivää puhumattakaan siitä, että lapselta saattaa ulkona puuttua toinen hanska tai lahkeet ovat jossain polven korkeudella kun ei ole itse saanut vedettyä kengän päälle. Kiireisiä hoitajia minä en ole meidän päiväkodissa huomannut. Asiasta keskustelu on turhanpäistä.
Luulisin että kuitenkin suurimmassa osassa on isojen ryhmät ja pienten alle 3 -vuotiaiden ryhmät. Molemmille kuitenkin parasta niin. Muuten pienet ovat siellä jaloissa. Liikaa puettavia. Paitsi että apuja pukemiseen tarvitaan melkein koko tarha-ajan.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää kotihoidon tukea vielä kun siihen on mahdollisuus. Kohta ei ole vaan kaikille ilmainen varhaiskasvatus eli ryhmäkoot isonee.
Sitäpä ei kolmivuotiaalle saa...
Monessa asiassa olen lasteni päiväkotia kritisoinut, mutta yksi asia siellä on osattu hoitaa. Nimittäin ne ryhmät.
Siellä on laitettu yksi ryhmä täyteen eskareita, sitten on toinen ryhmä jossa on puolet eskareita ja puolet viskareita. Kolmannessa ryhmässä on neljä- ja viisivuotiaita, ja viskarit tekevät paljon juttuja yhdessä. Neljäs ryhmä on 3-5-vuotiaiden ryhmä, ja viides on alle kolmevuotiaille ja siellä on 15 lasta ja neljä hoitajaa.
Ryhmät on suuria, mutta hoitajat toimivat tiimeissä yli ryhmärajojen ja suosivat pienryhmötoimintaa varsinkin isompien lasten kanssa. Päiväkoti ottaa myös paljon viimeistä vuotta opiskelevia harjoittelijoita joista on jo jotain apua.
Tein ennen lastenhoitajan hommia ja nuo pukemistilanteet saattoivat kyllä välillä olla yhtä sirkusta, vaikka toimimmekin pienryhmissä. Minulla oli "vain" 7kpl lapsia, viisivuotiaita. Pukivat kyllä itse, mutta eihän se läheskään aina silti mennyt niinkuin olisi pitänyt. Lapsi numero yksi juoksee karkuun, koska ei halua lähteä ulos. Kakkoselta on pipo hukassa. Kolmonen ja nelonen tappelevat. Kutonen ei halua laittaa kurahousuja ulos, vaikka ulkona sataa. Seiska pukee reippaasti ja odottaa jo kuumissaan eteisessä. Sillä välin yrität etsiä kaikille kurahousuja ja hanskoja. Ykkösen housut ovat jääneet kotiin ja yrität etsiä varahousut. Ne eivät tietenkään kelpaa hänelle, vaan hän haluaisi ne omansa. Kun vihdoin ja viimein kaikilla on jo lähes kaikki vaatteet päällä, pitäisi sinun itsekin pukeutua. Vessassakin olisi kiva käydä. Kun olet saanut omat vaatteesi niskaan, nelonen muistaa ettei laittanut villasukkia jalkaansa.
Ei ollut minun työtäni ja vahdoin alaa. Lapsista välitin kyllä hyvin paljon, mutta ei mun pää kestä tuota menoa vuosi tolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Tein ennen lastenhoitajan hommia ja nuo pukemistilanteet saattoivat kyllä välillä olla yhtä sirkusta, vaikka toimimmekin pienryhmissä. Minulla oli "vain" 7kpl lapsia, viisivuotiaita. Pukivat kyllä itse, mutta eihän se läheskään aina silti mennyt niinkuin olisi pitänyt. Lapsi numero yksi juoksee karkuun, koska ei halua lähteä ulos. Kakkoselta on pipo hukassa. Kolmonen ja nelonen tappelevat. Kutonen ei halua laittaa kurahousuja ulos, vaikka ulkona sataa. Seiska pukee reippaasti ja odottaa jo kuumissaan eteisessä. Sillä välin yrität etsiä kaikille kurahousuja ja hanskoja. Ykkösen housut ovat jääneet kotiin ja yrität etsiä varahousut. Ne eivät tietenkään kelpaa hänelle, vaan hän haluaisi ne omansa. Kun vihdoin ja viimein kaikilla on jo lähes kaikki vaatteet päällä, pitäisi sinun itsekin pukeutua. Vessassakin olisi kiva käydä. Kun olet saanut omat vaatteesi niskaan, nelonen muistaa ettei laittanut villasukkia jalkaansa.
Ei ollut minun työtäni ja vahdoin alaa. Lapsista välitin kyllä hyvin paljon, mutta ei mun pää kestä tuota menoa vuosi tolkulla.
Ja vitonen näköjään katoaa.😂
Meidän lapset aloittivat syksyllä kivan oloisessa päiväkodissa ja kaikki onkin mennyt tähän saakka hyvin. Lähiaikoina ryhmä kasvoi lukuisilla lapsilla ja yhdellä hoitajalla niin, että pahimmillaan paikalla on 23 lasta. Olen ihmetellyt ja harmitellut poikani muuttunutta käytöstä ja kyselin hoidossakin, onko siellä huomattu mitään. Ei oltu. Syy voi olla uhma, kausi tai loman päättyminen tai mikä tahansa. Tai sitten se, että väkeä on ihan törkeästi siellä päiväkodissa ja meteli melkoinen. Uusista lapsista muutama kuulemma huutaa koko päivän ja toki joukossa on erityisen tuen lapsiakin. Itsellekin on nyt ensimmäistä kertaa tullut omien lasten kohdalla olo, että kotona voisi olla parempi. :/ ennen niin reippaan oloinen lto on nykyään väsyneen ja ahdistuneen oloinen tavatessa.
Se johtuu varhaiskasvatuslain yhdestä lauseesta "tilapäinen ylitys sallittu", joka kätevästi kumoaa kaikenlaiset ryhmien enimmäislapsimäärät, koska sitä mikä on "tilapäinen ylitys" ei missään kerrota.
Esim. jos työntekijä jää sairaslomalle ja tilalle ei oteta sijaista, niin onko se jonkun mielestä tilapäinen ylitys? Tai jos joka päivä aamupäivästä tai iltapäivästä on 2 tuntia liian vähän aikuisia lapsimäärään nähden, niin onko se tilapäinen ylitys?
Tilapäinen.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapset aloittivat syksyllä kivan oloisessa päiväkodissa ja kaikki onkin mennyt tähän saakka hyvin. Lähiaikoina ryhmä kasvoi lukuisilla lapsilla ja yhdellä hoitajalla niin, että pahimmillaan paikalla on 23 lasta. Olen ihmetellyt ja harmitellut poikani muuttunutta käytöstä ja kyselin hoidossakin, onko siellä huomattu mitään. Ei oltu. Syy voi olla uhma, kausi tai loman päättyminen tai mikä tahansa. Tai sitten se, että väkeä on ihan törkeästi siellä päiväkodissa ja meteli melkoinen. Uusista lapsista muutama kuulemma huutaa koko päivän ja toki joukossa on erityisen tuen lapsiakin. Itsellekin on nyt ensimmäistä kertaa tullut omien lasten kohdalla olo, että kotona voisi olla parempi. :/ ennen niin reippaan oloinen lto on nykyään väsyneen ja ahdistuneen oloinen tavatessa.
Kyllä, joskus se on yksi lapsi joka aiheuttaa metelin. Saattaa olla aamusta ihan hiljaista ja rauhallista, kunnes se yksi lapsi saapuu huutamaan kovaan ääneen ja sähteltämään: Muutkin alkavat kovaäänisiksi ja säheltäviksi. Harmillista, sitten ollaan koko loppupäivä metelissä, kun se yksi ei kykene hallitsemaan äänenvoimakuuttaan.
Se on hyvä juttu, että erityisryhmät kiellettiin, nyt ei sitten kukaan saa olla rauhassa. Sama homma kuin koulussakin.
Höpöhöpö sehän on laadukas varhaiskasvatus mihin halutaan tunkea jo ne 9kk vauvat että äitöö pääsee tienaamaan veroeuroja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No osa vanhemmista kerkeää kumminkin kodin kautta käydä. Ja osalla toinen vanhempi jopa kotona! Ja mitä haastavampi lapsi, sitä pidemmät päivät. Ja tästä se oravanpyörä käynnistyykin, kun lapsi yliväsynyt pitkiin päiviin. Vanhemmat eivät ilmeisesti jaksa, vaikka oma valintahan se niitä lapsia on tehdä ;)
Meillä on oikein mainio päivkoti mutta onhan se selvää, että pukemistilanteet ovat hankalia kuukausitolkulla jatkuvissa loskasäissä. Itse yritän helpottaa kaikkien taakkaa valitsemalla lapsille helpot vaatteet, jotka he osaavat pukea itse. Kurahousuja ei ole, vaan niiden sijaan on kurahaalari, jonka alle riittää nollakeleillä sisävaatteet +villahaalari. Pipoissa tai kengissä ei ole nauhoja. Nuorempaa pitää auttaa housunlahkeiden laittamisessa kenkien päälle, joskus myös isompaa. Kurahanskojen alle laitan ohuemmat hanskat tai sitten ohuet lapaset ja vuorelliset kurahanskat. Noissa pienempi varsinkin tarvitsee apua, mutta on muuten hänkin varsin omatoiminen pukeutuja vaikka ikää on alle 3v.
Höpöhöpö.
Tuo huomiosta kilpaileminen ei kyl just nimenomaan opeta toisten huomioon ottamista...
Eikä ne kotihoidetut, hyvin käyttäytyvät ja itsetunnoltaan eheät todellakaan jää ilman kavereita.