Silmät aukesivat (päiväkotiasiaa)
Miettikääs oikeasti, kuinka monta on yhden päiväkotiryhmän 24 lasta. Näin monta:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
... ja noin suuressa joukossa oma 3v. kullannuppu sit taistelee kolmen kasvattajan huomiosta o_O
Aamuvuorolainen ei oo ees paikalla iltapäivisin ja lto:kin on usein pois erilaisissa palavereissa.
Kuinka noi saa kaikille kuriksetkaan jalkaan kun en ite meinaa saada ees yhelle!
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
24:3=8.
Klo 9.20-13:00, joskus 14.10
Vierailija kirjoitti:
Ja pointti oli? Ryhmäkokoja suurennettiin juuri. Yhdellä kasvattajalla saa olla 8 yli kolmivuotiasta tai 13 osapäiväistä.
Ohis, mutta meillä 3-v pukee kurikset itse.
Päivähoito on kuitenkin uskomattoman laadukasta annettuihin resursseihin nähden - ainakin 90-luvulla vielä oli, kun omat lapseni olivat päivähoidossa.
Siltikin kadun, että pidin lapsiani hoidossa, tai laitoin hoitoon liian pian. Kunpa äideillä olisi enemmän rohkeutta ja miksei haluakin olla pidempään kotona lapsen kanssa. Harmittelen sitä, että itse aikoinaan katsoin, että taloudellista mahdollisuutta jäädä kotiin ei muka ollut. Nyt ihmettelen, miten niin ei ollut. Tiukkaa olisi toki ollut, mutta oltaisiin pärjätty. Oikeasti minulta puuttui joko rohkeus tai ymmärrys asian tärkeydestä.
Näin sitä ikä muuttaa ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, koska on pakko. Pukeutumiseen kuluu silti tolkuttomasti aikaa. Samoin siihen, että sisään tullessa jokaisen käsineet, kurikset yms. on käännettävä ja ripustettava kuivumaan.
Miettikääs hei vanhemmat sitä nimikointiakin! Sijainen ei tiedä, että Jenna käyttää siskonsa Helmin vanhaa pipoa, joten hän etsii oikeaa hattua turhaan 24 lokerosta...
Vierailija kirjoitti:
Päivähoito on kuitenkin uskomattoman laadukasta annettuihin resursseihin nähden - ainakin 90-luvulla vielä oli, kun omat lapseni olivat päivähoidossa.
Siltikin kadun, että pidin lapsiani hoidossa, tai laitoin hoitoon liian pian. Kunpa äideillä olisi enemmän rohkeutta ja miksei haluakin olla pidempään kotona lapsen kanssa. Harmittelen sitä, että itse aikoinaan katsoin, että taloudellista mahdollisuutta jäädä kotiin ei muka ollut. Nyt ihmettelen, miten niin ei ollut. Tiukkaa olisi toki ollut, mutta oltaisiin pärjätty. Oikeasti minulta puuttui joko rohkeus tai ymmärrys asian tärkeydestä.
Näin sitä ikä muuttaa ihmistä.
Heh. Et tiedä mitään nykytilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, koska on pakko. Pukeutumiseen kuluu silti tolkuttomasti aikaa. Samoin siihen, että sisään tullessa jokaisen käsineet, kurikset yms. on käännettävä ja ripustettava kuivumaan.
Miettikääs hei vanhemmat sitä nimikointiakin! Sijainen ei tiedä, että Jenna käyttää siskonsa Helmin vanhaa pipoa, joten hän etsii oikeaa hattua turhaan 24 lokerosta...
Älähän dramatisoi :)
Pukee itse, koska haluaa pukea itse.
Vierailija kirjoitti:
Mun 3v lapsen ryhmäperhepäivähoitoryhmässä on 8 lasta ja 2 hoitajaa. Toinen lähihoitaja, toinen varhaiskasvatukseen erikoistunut sosionomi. Lapset 3x2v, 3x3v, 4v ja 5v. Olen kyllä tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... ja senkin ajan ois voinut käyttää lasten kanssa olemiseen. Aikuisen tarve on välillä kirjaimellisestikin huutava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pointti oli? Ryhmäkokoja suurennettiin juuri. Yhdellä kasvattajalla saa olla 8 yli kolmivuotiasta tai 13 osapäiväistä.
Juuri tämä, että 8 taistelee yhden huomiosta.
Meillä esikoinen meni viisivuotiaana neljän tunnin kielikoulun eskariin jota kävi kksi vuotta. Kuopus nelivuotiaana max viiden tunnin päivälle päiväkotiin. Kolmisen kuukautta vuodessa täyttä lomaa.
Sain valtavasti kritiikkiä ratkaisusta, mutta edelleen seison tämän takana.
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelepa päiväkoti jossa 24 (av-)mammanpoikaa tai-tyttöä pötköttää eteisessä ja odottaa että päiväkodintäti tulee pukemaan haalarit päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aa sä puhut siis yksittäisestä omasta. Niitäkin on. Huomattavasti enemmän kuitenkin heitä, jotka a) odottavat palvelua b) eivät halua c) eivät viitsi d) eivät pysty keskittymään e) eivät osaa
Täällä päiväkodin arkea läheltä seuraaja.
3-4v ryhmässä on 28 lasta kirjoilla. Muutamalla on hoitoaikaa rajoitettu. Ryhmässä työskentelee kolme aikuista, joista yksi on johtaja ja on yli puolet päivästä pois ryhmästä.
Pienten ryhmässä 14 alle 3v kirjoilla ja iltavuoro tulee 9 maissa ja aamuvuoro lähtee 13-14 aikaan. Lisäksi erityisesti pienten ryhmässä lapset ovat hoidossa todella pitkiä päivä, 7-16.30--> hoitajien työaika ei vain yksinkertaisesti riitä lasten pitkiin hoitopäiviin. Onkohan kaikilla todella tarve näin pitkiin päiviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aa sä puhut siis yksittäisestä omasta. Niitäkin on. Huomattavasti enemmän kuitenkin heitä, jotka a) odottavat palvelua b) eivät halua c) eivät viitsi d) eivät pysty keskittymään e) eivät osaa
Oho, en tiennytkään että meidän lapsi on jotenkin erikoislahjakas!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, en tiennytkään että meidän lapsi on jotenkin erikoislahjakas!
Totta kai on, olethan sinä sentään av-mamma ;)
Ja kotona kasvatetaan mitään osaamattomia tuttisuita jotka ei osaa pukea itse ja kulkee vaipoissa kouluikään saakka.
Lapsilla on paljon kavereita kun aloittivat koulun ja osaavat ottaa muut huomioon
Terve lapsi on kiinnostunut leikeistään ja ympäristöstä eikä roiku koko aikaa helmoissa. Ja Jon kiinnostunut kavereistaan