Ei hyvä luoja, kuulin että päiväkotitätinä toimimiseen vaaditaan yliopistotutkinto!
Ystäväni sisko on ammatiltaan siis päiväkotitäti. Sain kuulla että hän on käynyt yliopiston ja on joku maisteri?! Siis miten voi olla niin, että jos työnkuva on laulujen lauleskelu, lasten kyttääminen pihalla(=juoruta muiden hoitajien kanssa), satujen lukeminen ja lasten komentaminen päiväunille niin siihen pitää olla yliopistotutkinto? Luojan kiitos palkka ei määräydy koulutuksen vaan työn vaativuuden mukaan... Minäkin voisin aivan hyvin tehdä tuota työtä osaamisen puolesta, aivan kuten miehenikin, joka on rakennusmies (nyt työtön).
Kommentit (63)
Lastentarhan opettaja ja lastenhoitaja ei ole sama ammatti niinkuin täällä näköjään moni luulee...
Vierailija kirjoitti:
Olin työllistettynä lasten päiväkodissa. Tarhan johtaja oli Jumal joka ei juuri muuta tehnyt kuin istui huoneessaan. Toki kun vanhemmat hakivat ja toivat lapsiaan hän oli läsnä. Sitten oli 2-3 päivähoitajaa jotka siis hoiti lapset, ja päiväkodin arjen.
Kerran sitten päivähoitaja oli sairas ja vuorossa vain minä ja hän ja Jumala. No minä hoidin lapsia koska Jumalan koulutus oli lastentarhanopettaja mikä lie ja hänelle ei kuulunut ns hoitotyöt.
Ymmärrän että tarhassa on pari koulutettua mutta perustekemisiin riittää vähempi koulutuskin. Sitäpaitsi nuo ylikoulutetut naiset ei sovi kasvattajiksi teorineen.
Päiväkotien johtajat ovat nykyisin lähes kokonaan ns. hallinnollisia johtajia, eli he eivät lapsiryhmässä edes työskentele. Toki joskus heidänkin työpanostaan ryhmässä tarvitaan, mutta pääosin nuo kyllä toimistossaan istuvat ja juoksevat palavereissa. Itse sain hommasta maistiaisia, kun toimin jonkin aikaa varajohtajana. Ja voin kertoa, että en kyllä yhtään johtajia kadehdi. Kyllä he ihan oikeasti töitä joutuvat tekemään, vaikkei se samaa työtä olekaan kuin lapsiryhmässä työskentely.
Vierailija kirjoitti:
Vela - 72 kirjoitti:
Mä olen lastentarhanopettaja ja mieheni on rakennusmaalari. Väitän kyllä, että molemmat tarvitsemme työssämme omaa koulutustamme ja että kumpikaan ei pystyisi toisen työtä tekemään. 😊
No mutta! Siis rakennusmaalari :O Mitä koulutusta sellainen muka tarvitsee! Minäkin kerran maalasin seinän ihan ilman mitään koulutusta, pensseli käteen vaan ja maalaamaan! Kummalista että tarvitsee koulutuksen johonkin maalaamiseen haha.
/sarkasmi
Totta kyllä! Mä rissasin ihan korkeimman omakätisesti meidän makkarin seinän, kun sain päähäni, että tipunkeltainen tehosteseinä olisi piristävä ja mies oli viikonloppuhommissa. Ei noita rakennusmaalareita mihinkään tartte! 😃😉
Niinpä niin, aika moni on ihan pihalla siitä mitä asioita liittyykään oppimiseen ja sen tukemiseen.
Kyllä nykyään lastentarhanopettajina toimivat enemmälti sosionomit. Eli amk-pohjaisia ovat.
Onneksi on koulutus ja ne lapsen itsetunnon lyttäävät päiväkodin tädit ovat jo vähemmistönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja taloa voi rakentaa ilman minkään sortin koulutusta. Ja tämän kyllä huomaa.
Vertaatko tosissasi talon rakentamista lasten leikittämiseen?
Talon rakentaminen (laadulla, kuten ennen) ja nykyinen kasaaminen (homevaurioita parin vuoden jalkeen) ovat ainakin ihan eri asioita.
Ensinnäkään kandintutkintoa, ainakaan kasvatustieteestä, ei voi hyvällä tahdollakaan pitää kovin korkeana koulutuksena.
Toisekseen on tosiasia, että kuka tahansa normaali ihminen jolla on sekä järkeä että sydäntä, selviytyisi noista lto:n tehtävistä vallan hyvin. Joutuisi tietysti etsimään työn ohessa lisätietoa joistain asioista, mutta niin joutuu muodollisesti päteväkin etsimään. Osaamistaan on hyvä päivittää.
Nämä kandin tehneet tarhatätit ovat halunneet ja pyrkivät saamaan opettajastatusta ja sitä myöten pontta palkankorotusvaatimuksilleen. Ihan inhimillistä, mutta mielestäni nykyinen palkka on jo täysin kohdillaan. Opiskellaan kolme vuotta kevyttä alaa, jonka tieteellisyydestäkin voi sinänsä olla montaa mieltä, ja sitten pitäisi saada asiantuntijatason palkkaa? Ei käy.
Miettikääpä tilanne: Yksi lapsista on sotkenut ripulilla nukkarin (huoneen, jossa lapset nukkuvat päiväunet) ja vessan. Paikalla on kaksi hoitajaa ja lapsia kuin vilikkilässä kissoja. Siivooja ei ole talossa, joten toinen hoitaja joutuu siivoamaan sotkut ja toinen pitää huolen, ettei kukaan lapsista mene siihen likaiseen vessaan eikä likaiseen huoneeseen. Samaan aikaan tulee vanhempia hakemaan lapsia hoidosta, ja haluaisivat kuulla edes jotain siitä, miten päivä on mennyt, ja tietysti kirjata lapsensa ulos päivähoidon järjestelmästä. Ja siinä hässäkässä soi puhelin. Ihan ymmärrettävistä syistä se hoitaja, jonka tehtävä oli lapsista huolehtiminen, komensi kaikki pukemaan ulkovaatteitaan, ja samalla opasti heitä menemään viereisen ryhmän vessaan.
Siitä on leppoisa leikki ja lauleskelu kaukana.
Onhan siellä monta leppoisaakin hetkeä, mutta ne saadaan aikaiseksi sillä, että suunnitellaan tekemiset lasten kehitystason mukaan. Siihen tarvitaan sitä koulutusta. Ja niinäkin hetkinä pitää tarkkailla ja tehdä huomioita siitä, että kaikilla lapsilla on hyvä olla, ja tarvittaessa puuttua epäkohtiin.
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä. Olin pari kuukautta työkokeilussa päiväkodissa. Tein ilman mitään tutkintoa samaa kuin nekin. Ei ongelmia. Tuohon ei tarvittaisi edes sitä lähärin tutkintoa. Riittää kun kokeneemmat neuvovat tulokkaita.
Minäkin olin pari kuukautta päiväkodissa työkokeilussa ja en kyllä tehnyt kaikkea mitä muutkin :D Juu autoin ryhmissä, leikitin lapsia, vaihdoin vaippoja, puin, nukutin ja komensin.. mutta en todellakaan esim. tehnyt paperihommia, pitänyt tapaamisia vanhempien kanssa, vetänyt viskareiden "oppitunteja" tai edes saanut olla yksin vastuussa kuin ehkä sen aikaa kun joku kävi juoksemassa kahvikupin taukohuoneesta.
Yliopistokoulutuksen saanut LTO toimii meidän kunnassa useamman päiväkodin johtajana ja "tätien" esimiehenä. Hän huolehtii opetussuunnitelmasta, hyväksyy työvuorot, hankkii sijaisia, tekee ls-ilmoitukset, juoksee kunnan palavereissä, koulutuksissa, laatii kunnalle kartoituksia tulevista tarpeista ja hoitaa hankalat palaverit vanhempien kanssa. Lisäksi hän sijaistaa jos joku sairastuu yllättäen. Homma on 90% hallinnollista työtä.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs hoitajat osallistuvat talkoisiin? Leikataanpa hieman heidän ylisuuria palkkojaan ylihelposta työstä.
Kuule hoitoalan palkkoja ei saa laskea yhtään! EI YHTÄÄN! Hoitoalalla tehdään arvokasta työtä ja näiden hoitajien palkoista sinunkin loisimisesi maksetaan!
Teen paljon töitä päivähoidon henkilöstön kanssa. Siinä on usein aika iso ero, onko työntekijä lh vai lto, on toki hirveän sympaattisia lastenhoitajia ja avustajia joilla on sydän paikallaan, mutta eron koulutuksissa huomaa silti.
49, sulle on ihan sama kuka sun lapsia hoitaa tai mitä hän osaa?
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään kandintutkintoa, ainakaan kasvatustieteestä, ei voi hyvällä tahdollakaan pitää kovin korkeana koulutuksena.
Toisekseen on tosiasia, että kuka tahansa normaali ihminen jolla on sekä järkeä että sydäntä, selviytyisi noista lto:n tehtävistä vallan hyvin. Joutuisi tietysti etsimään työn ohessa lisätietoa joistain asioista, mutta niin joutuu muodollisesti päteväkin etsimään. Osaamistaan on hyvä päivittää.
Nämä kandin tehneet tarhatätit ovat halunneet ja pyrkivät saamaan opettajastatusta ja sitä myöten pontta palkankorotusvaatimuksilleen. Ihan inhimillistä, mutta mielestäni nykyinen palkka on jo täysin kohdillaan. Opiskellaan kolme vuotta kevyttä alaa, jonka tieteellisyydestäkin voi sinänsä olla montaa mieltä, ja sitten pitäisi saada asiantuntijatason palkkaa? Ei käy.
Haluatko sinä vanhempana että lapsesi perään katsoo ammattitaidoton, lapsista mitään ymmärtämätön dorka? Tuskin. Ihmisen kehityksen kannalta täkeimmät vuodet ovat ne jotka vietetään päiväkodissa. Joten olen iloinen että niinä vuosina lapsia osaa hoitaa lapsen psykologiaa ymmärtävä ihminen. Useimmiten lastentarhanopettajat tietävät enemmän lapsista kuin lasten omat vanhemmat. Jos vain lapsien vanhemmat vahtisivat lapsia, miettikää minkälainen henkisesti epävakaa seuraava aikuissukupolvi Suomeen syntyisi?
Mistä päättelit, että minulle olisi ihan sama, kuka lapsiani hoitaa? Ei tietenkään ole. Eihän koulutus ole ainoa muuttuja. (Miksi täällä pitää aina yksinkertaisetkin asiat selittää perin juurin?)
Olen itse opiskellut aivan riittämiin kasvatustiedettä, myös varhaiskasvatustiedettä. Ja juuri siksi tiedän, että niiden opiskelulla ei ole mitään tekoa sen kanssa, millainen ihminen itse on, tai miten hän tulee toimeen lasten kanssa.
Todellakaan en luottaisi vain muodolliseen pätevyyteen. Nähtiinhän sen petollisuus jo viimesyksyisessä opettaja kilahtaa -kohussa. Se opettajahan oli vallan tohtoriksi väitellyt.
Vierailija kirjoitti:
49, sulle on ihan sama kuka sun lapsia hoitaa tai mitä hän osaa?
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vaan tajuaa hitaammin kuten ap. Sen takia tarvitaan koulutettuja tätejä ettei hitaanlainen ymmärtäminen olisi niin periytyväistä.
Koulumme yhteydessä olevassa pk:ssa on kaikenlaisia tutkintoja tehneitä:
- Lastenhoitaja (Lähihoitaja)
- Lastentarhanopettaja (Sosionomi amk)
- Esikoulunopettaja (sosionomi + esiopetuksen opinnot)
- Lastentarhanopettaja (kasvatustieteen kandi)
- Lastentarhanopettaja (kasvatustieteen maisteri)
- Erityislastentarhanopettaja (maisteri + erityisopettajaopinnot)
Laadukas varhaiskasvatus on yksi Suomen valttikortti. Monet pulmat olisi hyvä havaita jo ennen koulua ja mieluiten korjatakin jo silloin. Onneksi näin nykyään onkin.
t. Koulutäti eli erityisluokanopettaja
Jotkut sairaalatädit on kans yliopiston käyneitä.
Av mammoilla taas meni päivähoito tunteisiin