Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei hyvä luoja, kuulin että päiväkotitätinä toimimiseen vaaditaan yliopistotutkinto!

Vierailija
09.03.2017 |

Ystäväni sisko on ammatiltaan siis päiväkotitäti. Sain kuulla että hän on käynyt yliopiston ja on joku maisteri?! Siis miten voi olla niin, että jos työnkuva on laulujen lauleskelu, lasten kyttääminen pihalla(=juoruta muiden hoitajien kanssa), satujen lukeminen ja lasten komentaminen päiväunille niin siihen pitää olla yliopistotutkinto? Luojan kiitos palkka ei määräydy koulutuksen vaan työn vaativuuden mukaan... Minäkin voisin aivan hyvin tehdä tuota työtä osaamisen puolesta, aivan kuten miehenikin, joka on rakennusmies (nyt työtön).

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä. Olin pari kuukautta työkokeilussa päiväkodissa. Tein ilman mitään tutkintoa samaa kuin nekin. Ei ongelmia. Tuohon ei tarvittaisi edes sitä lähärin tutkintoa. Riittää kun kokeneemmat neuvovat tulokkaita.

näin jos kaikilla olisi hyvä lapsuus, mutta olisitko pystynyt poimimaan joukosta pahoinpitelyä tai henkistä väkivaltaa kotonaan kohtaavan lapsen?

Sitä varten siellä on niitä kokeneempia paikalla, kokemuksella oppii sitten itsekin.

Vierailija
22/63 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä. Olin pari kuukautta työkokeilussa päiväkodissa. Tein ilman mitään tutkintoa samaa kuin nekin. Ei ongelmia. Tuohon ei tarvittaisi edes sitä lähärin tutkintoa. Riittää kun kokeneemmat neuvovat tulokkaita.

näin jos kaikilla olisi hyvä lapsuus, mutta olisitko pystynyt poimimaan joukosta pahoinpitelyä tai henkistä väkivaltaa kotonaan kohtaavan lapsen?

Eihän se ole lastenleikittäjän homma puuttua perheen yksityisasioihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja taloa voi rakentaa ilman minkään sortin koulutusta. Ja tämän kyllä huomaa.

Älähän viljele nyt noita olkinukkeja

Trolliin ei voi vastata kuin trollaamalla :)

Vierailija
24/63 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhanopettajan tutkinto ei kylläkään ole maisterin- vaan kandidaatintutkinto. Opinnot kestävät kolmisen vuotta. Myös sosionomi (heitä valmistuu ammattikorkeakoulusta) voi tietyin edellytyksin toimia lastentarhanopettajana.

Ja ei, aloittajasta ei todellakaan olisi lastentarhanopettajaksi nykyisellä osaamisellaan. Sen verran tuntuu olevan aukkoja tiedoissa.

Vierailija
25/63 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaikilta tulevilta vanhemmilta pitäisi vaatia kasvatustieteen maisterin paperit, ennen kuin päästetään lisääntymispuuhiin. Eihän kukaan muuten osaa kunnon kansalaisia kasvattaa. Akateeminen varhaiskasvatuskunniaan!

Vierailija
26/63 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, sinäkö ihan alusta asti suunnittelit kaiken vai menitkö sittenkin valmiin suunnitelman mukaan? Taitaa työkokeilija luulla itsestään liikoja.

Vierailija
27/63 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun kaikenmaailman työssäkokeilijat leveilee että työ on helppoa :D Miksi teitä ei pidetty jos olette niin luontaisia kasvattajia.. Haloo työssäkokeilu on ihan eri asia kuin olla duunissa jossain.

Vierailija
28/63 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin _hyvin_ huolissani jos lapseni päiväkodissa ei olisi yhtään alan ammattilaista. Ottakaa nyt vittu asioista ees selvää.

Kasvatat itsekin lastasi, etkä varmaankan ole alan ammattilainen? Miksi päiväkodin työntekijän pitäisi olla?

Vierailija
29/63 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekkin homma voikin olla jossain määrin luontaista, mutta kyllä siellä töissä tietenkin pitää olla jotakin teoriatietoakin pohjalla. Esim. lasten kehityksestä, perustarpeista, hygieniasta (aseptiikasta), lääkehoidosta, vanhempien kohtaamisesta, tietoa moniammatillisuudesta, tieto lastensuojelulaista ja varhaiskasvatuslaista. Tietopankki erilaisista puuhista mitä lasten kansssa voi tehdä: Liikunta, kädentaidot, musiikki, luonnontieteet, matematiikka jne. lukemattomia asioita.

Ne töissä olevat ammattilaisetkin käyvät jatkuvasti erilaisissa täydennyskoulutuksissa pitääkseen yllä ammattitaitoaan ja päivittääkseen mahdollisesti vanhentunteita tietojaan.

Koulutuksesta huolimatta työssä näkee kuitenkin ihmisiä, jotka olisivat varmasti parempia jollain ihan muulla alalla kuin päiväkodissa, koska koulutuksen lisäksi vaaditaan mielestäni tietyn luonteinen ihminen että homma toimisi edes jotenkuten.

Niin puhumattakaan siitä,että lähihoitajana voin tehdä töitä muuallakin kuin siellä päiväkodissa.

Työkokeilussa olevista kyllä usein huomaa, etteivät ole käyneet mitään koulutusta alalle, toki perustyön ja pyllyn pesun osaavat siinä missä muutkin, mutta sellainen kokonaisuuden hahmottaminen on kyllä todella hakusessa.

Vierailija
30/63 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kun kaikenmaailman työssäkokeilijat leveilee että työ on helppoa :D Miksi teitä ei pidetty jos olette niin luontaisia kasvattajia.. Haloo työssäkokeilu on ihan eri asia kuin olla duunissa jossain.

Helppohan se on elämänkoulun käyneenä ja yrityksessä Kotiäiti työskentelevänä jakaa neuvoja! Kokemusta taitaa löytyä!

Vierailija
31/63 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lastentarhanopettaja ja mieheni on rakennusmaalari. Väitän kyllä, että molemmat tarvitsemme työssämme omaa koulutustamme ja että kumpikaan ei pystyisi toisen työtä tekemään. 😊

Vierailija
32/63 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvä luoja, luin juuri netistä, että Suomessa on niin sivistymättömiä ihmisiä, että he luulevat Suomessa olevan ammattiryhmän "päiväkodintädit". Mikä noiden ihmisten kasvatuksessa on mennyt noin pahasti vikaan - olisivatko jo jääneet vaille varhaiskasvatusta?

Vierailija
33/63 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä ei ole provo, niin PYÖRRYN.

Vierailija
34/63 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs hoitajat osallistuvat talkoisiin? Leikataanpa hieman heidän ylisuuria palkkojaan ylihelposta työstä.

Vierailija
35/63 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työllistettynä lasten päiväkodissa. Tarhan johtaja oli Jumal joka ei juuri muuta tehnyt kuin istui huoneessaan. Toki kun vanhemmat hakivat ja toivat lapsiaan hän oli läsnä. Sitten oli 2-3 päivähoitajaa jotka siis hoiti lapset, ja päiväkodin arjen.

Kerran sitten päivähoitaja oli sairas ja vuorossa vain minä ja hän ja Jumala. No minä hoidin lapsia koska Jumalan koulutus oli lastentarhanopettaja mikä lie ja hänelle ei kuulunut ns hoitotyöt.

Ymmärrän että tarhassa on pari koulutettua mutta perustekemisiin riittää vähempi koulutuskin. Sitäpaitsi nuo ylikoulutetut naiset ei sovi kasvattajiksi teorineen.

Vierailija
36/63 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vela - 72 kirjoitti:

Mä olen lastentarhanopettaja ja mieheni on rakennusmaalari. Väitän kyllä, että molemmat tarvitsemme työssämme omaa koulutustamme ja että kumpikaan ei pystyisi toisen työtä tekemään. 😊

No mutta! Siis rakennusmaalari :O Mitä koulutusta sellainen muka tarvitsee! Minäkin kerran maalasin seinän ihan ilman mitään koulutusta, pensseli käteen vaan ja maalaamaan! Kummalista että tarvitsee koulutuksen johonkin maalaamiseen haha.

/sarkasmi

Vierailija
37/63 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
38/63 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen myös yhden päiväkodin johtajan, joka pitää itseään Jumalasta suunnilleen seuraavana. Siis todella ilkeä ihminen. Se lasten ja heidän vanhempiensa arvostelu oli todella kuvottavaa kuunneltavaa.

Itse olin kyseisessä päiväkodissa harjoittelijana. Käytännössä olin iltapäivät yksin lasten kanssa kun "tädit" keskustelivat varhaiskasvatuksesta kahvihuoneessa.

No, tästä on jo useita vuosia. Ehkä nykypäivänä on erilaista.

Vierailija
39/63 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänä ja vaativalle alalle korkeakoulutettuna olen ap:n kanssa samaa mieltä. Mikään ei ollut vmäisempää kuin käydä läpi jotain teoreettisia ja turhia vasuja niiden nirppanokkaisten ja tärkeilevien "päiväkotitätien" kanssa. No oli siellä joukossa onneksi muutama fiksu ja käytäntöön panostava tapaus.

Olen lisäksi ollut työharjoittelussa päiväkodissa ja siltäkin pohjalta voin sanoa olevani samaa mieltä.

Vierailija
40/63 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyt av-mamma ei pärjää uhmaikäisensä kanssa, joten on pakko tuupata hänet päiväkotiin "saamaan virikkeitä".

Niinpä päiväkodin tädit kasvattavat mammaa piinaavan Nico-Petterin plus 23 (!) muuta enemmän tai vähemmän erityistä muksua & hoitavat työpäivän jälkeen myös omien lasten ja perheen asiat.

Oiskohan heillä sit kuitenkin jonkinlaista ammattitaitoa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme