Apuja vatsan kanssa! Teen kuolemaa
Nyt kaikki viisaat auttakaa! Mä en enää pysty googlailemaan, ja seuraavaksi on mentävä lääkäriin, mutta tiedän mitä ne sanoo (puoli vuotta pitää odottaa plaaplaa).
Eli ongelma on seuraava:
Vatsa ei toimi ollenkaan, yhtään, koko ajan kauhea olo, vatsa on turpea, täynnä ilmaa, ainoastaan limaa ja verta tulee ulos.
Ongelma alkoi parisen kuukautta sitten täysin yllättäen. Sitä ennen vatsa on toiminut joka aamu (tai joka toinen), enkä ikinä ole kärsinyt vatsavaivoista, ilmavaivoista tai ummetuksesta.
Tässä elämäntapani, jotka eivät ole muuttuneet yli vuoteen mitenkään, paitsi nyt olen tiukentanut IBS ruokavaliota.
- Minulla on IBS ruokavalio, ja pidän siitä tiukasti kiinni. Varsinkin näiden parin kuukauden aikana olen ollut erittäin tarkka sen kanssa.
- En juo mitään hiilihapollisia
- Juon ainoastaan vettä, jota menee 2-3 litraa päivä
- En syö karkkia, sipsiä, roskaruokaa tms. Ainoastaan paljon vihanneksia, proteiinia (yleensä kalaa), ja riisiä.
- En juo alkoa, enkä polta
- Päivittäin kävelen ainakin 5km
- Pellava rouhetta nautin joka ilta puuron kanssa 2 lusikallista
- Kahvia juon 1-2 kuppia aamuisin, sen pois jättäminen ei tehnyt ololle mitään (kokeilin kuukauden)
- Olen yrittänyt laksatiiveja (tulee ainoastaan ripuli, ja silti suoli ei tyhjene)
- Peräruiskeet eivät saaneet mitään liikkeelle (laitoin 3 peräkkäin).
- Vatsa jos toimii - vessaan on mentävä HETI ja sieltä tulee pieni papana ja limaa - ja tämä voi toistua 20 kertaa päivän aikana.
Apua! Mikä mulla on :( Miksei tuo vatsa toimi? Olen tehnyt KAIKKENI. Tässä kahden-kolmen kuukauden aikana suoli toimi KERRAN hyvin, ja sen jälkeen meni taas todella pahasti umpeen. Ikinä en IKINÄ ole kärsinyt mistään tälläisestä.. Ja ikää siis yli 30v.
Ja jos joku kysyy stressistä - mulla stressi on aina tehnyt löysän vatsan.. Ei kovaa, ja ei, stressi ei ole lisääntynyt vuoden kahden aikana kyllä oikeastaan yhtään. Aina yhtä kiireinen olen ollut.
Kommentit (106)
Onkohan meillä sama tk?
Kaikki lääkärikäyntiä vaativat sairaudet on pitänyt hoidattaa yksityisellä kun tk-lääkäri ei ota mitään todesta.
Onko se aika yksityiselle jo varattu? Ikävää jos et tee fiksua päätöstä vaan olet mieluummin uhri.
Nyt kannattaisi ennemmin toimia kuin täällä valittaa. Jos kerran rahasta ei ole kiinni, mene yksityiselle. Ne ottaa perusnäytteet ja jatkohoidosta voitte sopia laittavatko lähetteen julkiselle vai hoidetaan yksityisellä. Onko vakuutus?
Tuntuu uskomattomalle, että lääkäri ei reagoisi tummaan ulosteeseen. Väitän, että kyseinen näyte on niin helppo ja kustannuksiltaan alhainen, että lääkäri olisi ainakin sen otattanut. Siis paskanäytteen viemisen labraan. Joku tässä tarinassa ontuu. Tai on jäänyt kertomatta.
Mene yksityiselle lääkärille ja hän tekee sinusta lähetteet kuntasi sairaalaan, poliklinikalle jne.
Ei niitä TUTKIMUKSIA tartte yksityisellä maksaa.
Ja jos yksityinen kehottaa menemään päivystykseen uudelleen mikäli et pysty tutkimuksia odottamaan niin hän voi lisätä tietoihisi, että suosittaa päivystyksenä tutkimuksia (ehkäpä eritellä esimerkkejä).
On nimittäin niin, että lääkärin tulee kunnioittaa toisen lääkärin pyyntöä/suositusta niin, että tuollaisen merkinnän ohittaminen on todella paha asia lääköreiden keskuudessa ja rikkoo lääkärin antamaa valaa.
Eikä ne valitukset auta. Muistutuksen voi tehdä ja siihen odotella vastausta. Itselläkin hoitovirhe takana ja hengenvaarallinen sellainen jolla myös invalidisoitu minut (olin hyvinkin liikkuvainen ihminen), mutta tiedän, että muistutukseen saamassani vastauksessa ainoastaa kirjoitellaan kaikki ympäri pyöreiksi, minun syykseni tai tukeudutaan suorastaan valheisiin joita en pysty todistamaan.
Nyt mene AP tässä hetkessä ja selviä tästä haasteesta päivä kerrallaan, mutta nauhoita jokainen käynti jos tahdot valituksen tehdä myöhemmin, sillä tulet tarvitsemaan sanojesi tueksi paljon muuta.
Mulla alkoi koliitti juuri noin. Vaikka veriulosteen tulos oli positiivinen, lääkäri ei nähnyt siinä mitään hälyyttävää koska päällisin puolin näytin terveeltä. Lääkärikäynnin jälkeen vatsakivut yltyivät niin pahaksi, että saanut enää nukutuksi kipujen takia. Vatsakivut helpottivat ainoastaan sillä, että pöntöllä ollessani painoin alavatsaa jolloin suolesta purkautui paineella verta pönttöön. Itkien soitin ajanvaraukseen ja sain ajan toiselle lääkärille. Tää lääkäri otti minut onneksi tosissaan ja määräsi suoraan lähetteen tähystykseen ja diagnoosina oli tosiaan koliitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en usko tähän aloitukseen. Tiedän, että noilla oireilla olisi tehty jo vaikka mitä tutkimuksia. Älkää ruokkiko trollia!
t: ensiavun shEi tunnu uskottavalta, jos jaksaa kävellä päivässä ainakin 5km. Minäkään en ole vielä kuollut vaikka olen sairas, keuhkot, eteisvärinä ja sydämmen vajaatoiminta. Unohtu ääreisverenkierto häiriöt!
Mä en enää kävele enkä kuntoile. Tämä oli ennen sairastumista. Nyt en pysty edes töissä olemaan kunnolla kun vointi niin heikko. Nuo siis mitä aloituksessa mainittu oli 4kk sitten vielä ihan valideja tietoja. Nyt on elämä muuttunut siitä paljon.
Ap
Ei ole ihme jos ummettaa, etkä liiku. Haepa netistä Pajalan puuron ohje, syö sitä muutamana aamuna, niin johan suoli toimii. Ja käveli vähintään puoli tuntia päivässä.
Typerys! Ei ap:n vointi millään Pajalan puurolla parane. Ja mitens kävelet, jos huimaa ja heikottaa?
Eikö teillä ole työterveyshuoltoa? Itse varaisin sitä kautta ajan, työterveyslääkärin lähetteellä sitten erikoislääkärille niin ei tarvitse itse maksaa (tämä toki riippuu sopimuksesta)
Jos ei ole työterveyshuoltoa niin sitten omalla rahalla yksityiselle. Ei se itsekseen ohitse mene.
Hei Mä en ikinä ole ollut kipeänä, muuten kuin flunssaa, joten en tiedä miten nämä menevät!
Työterveyshuoltoa ei ollut kun määräaikainen sopimus, mutta nyt tein uuden sopparin joten pääsen sitä kautta yksityiselle. Ja sitä oikeastaan olen odottanut..
Ja se että jos kirjotan tänne ei tarkoita etten tee asialle mitään!
Ja tarinasta ei puutu mitään muuta kuin että olen todella surkea hakemaan apuja itselleni ja lääkäri oli täysi käsi! Miksi se on niin mahdotonta uskoa. Ja joo kyllä, lääkäri oli ulkomaalainen, huonosti suomea puhuva, joten meillä varmasti oli kielimuuri sekä se että lääkäri ei vaan voi käsittää että nuori, terveennäköinen ihminen voi olla vakavasti sairas.
Ap
Jos et nyt pärjää yksin tämän kanssa, OTA YHTEYS POTILAS-ASIAMIEHEEN joka selvittää hoidon viihästymisen. HETI! 💓
Vierailija kirjoitti:
Hei Mä en ikinä ole ollut kipeänä, muuten kuin flunssaa, joten en tiedä miten nämä menevät!
Työterveyshuoltoa ei ollut kun määräaikainen sopimus, mutta nyt tein uuden sopparin joten pääsen sitä kautta yksityiselle. Ja sitä oikeastaan olen odottanut..
Ja se että jos kirjotan tänne ei tarkoita etten tee asialle mitään!
Ja tarinasta ei puutu mitään muuta kuin että olen todella surkea hakemaan apuja itselleni ja lääkäri oli täysi käsi! Miksi se on niin mahdotonta uskoa. Ja joo kyllä, lääkäri oli ulkomaalainen, huonosti suomea puhuva, joten meillä varmasti oli kielimuuri sekä se että lääkäri ei vaan voi käsittää että nuori, terveennäköinen ihminen voi olla vakavasti sairas.
Ap
Älä nyt odota enää mitään vaan varaa se aika yksityiselle TÄNÄÄN, mieluiten samaksi päiväksi. Muistaakseni sanoit aiemmin, että sulta löytyy sen verran rahaa.
Lääkäri oli törkeä, mutta kyllä tekisi mieli ravistella sinuakin, kun lykkäät näin vakavaa asiaa... Me ollaan susta huolissamme!!
Mä en ole saanut julkiselta puolelta ikinä apua, kaiken avun olen saanut työterveydestä. Eräässäkin tilanteessa lääkäri selittää kandeille, että "potilaan kertoman mukaan hänellä ei ole ollut näitä ja näitä oireita", jossa kohtaa oli pakko keskeyttää, että enkä minä juuri sanonut, että minulla ON näitä ja näitä oireita.
Mies oli metsätöissä, mönkijä kaatui päälle. Onneksi ei ollut yksin. Eivät päivystyksessä suostuneet tekemään muuta kuin naputtelemaan sormin kylkiä, ja toteamaan, että kylkiluita taitaa olla poikki. Seuraavana aamuna takaisin, kun vatsa oli turvonnut palloksi, ja sitten mentiinkin ja lujaa, hyvä ettei henki lähtenyt.
Tuttava sairastaa ateroskleroosia, sepelvaltimot jo operoitu. Sitten alkoi katkokävely, ja potilas itse tiesi jo silloin, että kyseessä sama sairaus. Tk-lääkäri diagnosoi nivelrikon tekemättä mitään tutkimuksia. Nivelrikkoa ei oikeasti koskaan löytynyt, toisen lääkärin tutkimusten jälkeen nopeasti leikkaukseen, reisivaltimot tukossa. Ja ensimmäiselläkin lääkärillä oli tuo ateroskleroosi tiedossa.
Kyllä tässä perheessä luotto lääkäreihin on todella vähissä tänä päivänä. Ja yliopistosairaalassa olen töissä, eikä se todellakaan ole ainakaan parantanut käsitystäni lääkäreistä.
Mun tutulta löytyi paksusuolen syöpä noilla oireilla. Toi, ettei uloste tulee vaan tulee limaa voi olla merkki siitä, että suolessa on kasvain. Nyt vaadit kunnon tähystykset molemmista päistä ja heti!
Päivitystä!
Eli kävin työterveyslääkärin luona, ja pelkkä ummetus ei yleensä ole hälyttävä hätä. Kaikki arvot oli ok, eikä mitään syytä olla huolissaan.
Olin hoitanut itseäni oikein eli IBS ruokavalio/pegorion/visiblin/levolac sekä se pellavarouhe. Nyt määrät isommaksi ja IBS vieläkin tiukemmaksi. Kuukauden päästä kontrolli jos ei vieläkään toimi...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Päivitystä!
Eli kävin työterveyslääkärin luona, ja pelkkä ummetus ei yleensä ole hälyttävä hätä. Kaikki arvot oli ok, eikä mitään syytä olla huolissaan.
Olin hoitanut itseäni oikein eli IBS ruokavalio/pegorion/visiblin/levolac sekä se pellavarouhe. Nyt määrät isommaksi ja IBS vieläkin tiukemmaksi. Kuukauden päästä kontrolli jos ei vieläkään toimi...
Ap
Onko sulistosi tutkittu tähystyksellä? Tuo musta uloste on yleensä sellainen oire joka tutkitaan tarkasti, eikä pikakäynnillä peräaukosta kurkkimalla. Itse menisin gastroentrologian erikoislääkärille.
Onko verenvuoto helpottanut? Jos ei, niin takaisin lääkäriin ja calpro-tutkimus ulosteesta. Mulla oli KAIKKI veriarvot täysin normaalit, enkä kokenut itseäni erityisen sairaaksi, ainoa oire oli verta ja limaa ulosteen mukana. Calproarvo oli yli 2000, pitäis olla alle sata. Diagnoosina koliitti.
Jos sulla on Crohnin tauti tai koliitti, niin siihen pitää saada lääkitys. Molemmat sairaudet voi hivuttaa ihmisen sairaalakuntoon ja lisäävät myös suolistosyövän riskiä, jos hoitotasapaino on huono. Ellet jaksa itse vaatia hoitoa, niin ota joku läheinen mukaan vastaanotolle; tiedän omasta kokemuksesta niinkuin moni muukin täällä, miten onneton tää niin sanottu terveydenhuollon järjestelmä alkaa meilläkin nykyään olla.
Tsemppiä!
JOS et ole vielä käynyt gastroenterologilla, niin mene ja KIIREELLÄ!!!! Oman terveyden kanssa ei ole leikkimistä, etenkin suolisto-ongelmien kanssa. Itse olen taistellut oman vatsani kanssa koko ikäni ja jossakin vaiheessa päätin lopettaa julkisen terveydenhuollon käytön näissä asioissa, harvoin sieltä kunnon apua saa. Yksityiselle saa ajan nopeasti ja heitä kiinnostaa, sua ei käännytetä pois vaan tutkitaan kaikki tarpeellinen! Olen myös oppinut sen, että jotta saat julkisella puolella apua oireita pitää liioitella ja saat oikeastaan itkeä lääkärin edessä jotta jotain tapahtuisi. Lisäksi olen nykyään aivan todella tiukka enkä lähde vastaanotolta ennen kuin olen saanut apua. Toimii.
Miten vtussa te menette tähän halpaan.
Hei, en todellakaan vähättele ap:n oireita, koska itselläni on ärtynyt paksusuoli ollut vuosia. Mutta miksi on testattu heliko, diabetes, laktoosi-intoleranssi muutama vuosi sitten, jos olet ollut tähän asti hyvin tervemahainen? Joku perustestaus ilman oireitako? Lisäksi tämä ketju venyy ja paukkuu saman jankkauksen ympärillä eli en ihmettele, jos joku epäilee provoksi. Ap:lla on kuitenkin jo ollut hyvin aikaa vaatia hoitoon pääsyä, mutta asia ei ole edistynyt yhtään. Mäkin olen melko tossu tyyppi, mutta kyllä tuossa vaiheessa soittaisin vaikka joka arkiaamu tk:hon tai sitten sinne yksityiselle yleislääkärille, jos kerran rahaa on.
Vierailija kirjoitti:
Päivitystä!
Ap
Miten tämä muuttui yhtäkkiä pelkäksi ummetukseksi?
Ei ole ihme jos ummettaa, etkä liiku. Haepa netistä Pajalan puuron ohje, syö sitä muutamana aamuna, niin johan suoli toimii. Ja käveli vähintään puoli tuntia päivässä.