Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apuja vatsan kanssa! Teen kuolemaa

ongelmatapaus
09.03.2017 |

Nyt kaikki viisaat auttakaa! Mä en enää pysty googlailemaan, ja seuraavaksi on mentävä lääkäriin, mutta tiedän mitä ne sanoo (puoli vuotta pitää odottaa plaaplaa).

Eli ongelma on seuraava:

Vatsa ei toimi ollenkaan, yhtään, koko ajan kauhea olo, vatsa on turpea, täynnä ilmaa, ainoastaan limaa ja verta tulee ulos.

Ongelma alkoi parisen kuukautta sitten täysin yllättäen. Sitä ennen vatsa on toiminut joka aamu (tai joka toinen), enkä ikinä ole kärsinyt vatsavaivoista, ilmavaivoista tai ummetuksesta.

Tässä elämäntapani, jotka eivät ole muuttuneet yli vuoteen mitenkään, paitsi nyt olen tiukentanut IBS ruokavaliota.

- Minulla on IBS ruokavalio, ja pidän siitä tiukasti kiinni. Varsinkin näiden parin kuukauden aikana olen ollut erittäin tarkka sen kanssa.
- En juo mitään hiilihapollisia
- Juon ainoastaan vettä, jota menee 2-3 litraa päivä
- En syö karkkia, sipsiä, roskaruokaa tms. Ainoastaan paljon vihanneksia, proteiinia (yleensä kalaa), ja riisiä.
- En juo alkoa, enkä polta
- Päivittäin kävelen ainakin 5km
- Pellava rouhetta nautin joka ilta puuron kanssa 2 lusikallista
- Kahvia juon 1-2 kuppia aamuisin, sen pois jättäminen ei tehnyt ololle mitään (kokeilin kuukauden)
- Olen yrittänyt laksatiiveja (tulee ainoastaan ripuli, ja silti suoli ei tyhjene)
- Peräruiskeet eivät saaneet mitään liikkeelle (laitoin 3 peräkkäin).
- Vatsa jos toimii - vessaan on mentävä HETI ja sieltä tulee pieni papana ja limaa - ja tämä voi toistua 20 kertaa päivän aikana.

Apua! Mikä mulla on :( Miksei tuo vatsa toimi? Olen tehnyt KAIKKENI. Tässä kahden-kolmen kuukauden aikana suoli toimi KERRAN hyvin, ja sen jälkeen meni taas todella pahasti umpeen. Ikinä en IKINÄ ole kärsinyt mistään tälläisestä.. Ja ikää siis yli 30v.

Ja jos joku kysyy stressistä - mulla stressi on aina tehnyt löysän vatsan.. Ei kovaa, ja ei, stressi ei ole lisääntynyt vuoden kahden aikana kyllä oikeastaan yhtään. Aina yhtä kiireinen olen ollut.

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

CU vuodesta 1994 kirjoitti:

CU eli colitis ulcerosa eli haavainen paksusuolentulehdus alkaa juuri kuvaamillasi oireilla. Se on etupäässä nuorten aikuisten tauti (tosin kestää kyllä sitten loppuiän...).

Kolonoskopiaan ja heti! Tuo ei parane itsestään, eikä kotikonsteilla. Itse olen syönyt jo yli 20 vuotta lääkettä, kuusi tablettia päivässä. Aiemmin oli kortisonikuureja. Kurja tauti, mutta minkäs sille voit.

Apua :(

Crohnin tauti pelottaa, kun sitä tosiaan on suvussa :(

Tsemppiä!!

Ap

Vierailija
62/106 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis on lähete perus keliakia, laktoosi-intoleranssi kokeisiin. Epäili myös helikobakteeria. Ja teki sormitutkimuksen, eli ei peräpukamia. Mutta on kirjannut pääsyyksi masennuksen, eikä ole omakannan mukaan huolissaan mistään muusta. Eikä asialla ole kiire tai muuta. Eikä puhunut tähystyksestä mitään.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihminen ei voi vaan syödä ja olla ja siten myös paskantaa normaalisti vaan pitää alkaa vääntää kaikkea ihmeen ubs-ibs-diipaadäs-systeemejä?!

Vierailija
64/106 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en usko tähän aloitukseen. Tiedän, että noilla oireilla olisi tehty jo vaikka mitä tutkimuksia. Älkää ruokkiko trollia!

t: ensiavun sh

Ei tunnu uskottavalta, jos jaksaa kävellä päivässä ainakin 5km.  Minäkään en ole vielä kuollut vaikka olen sairas, keuhkot, eteisvärinä  ja sydämmen vajaatoiminta. Unohtu ääreisverenkierto häiriöt!

Vierailija
65/106 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi haavainen paksusuolen tulehdus juuri noilla oireilla. Ainoa tapa varmistaa on kolonoskopia & sen yhteydessä otettavat koepalat. Verenvuoto suolesta on tähystyksen paikka. Kannattaa todella tutkia, lääkitys tarvitaan taudin hallinnassa pitämiseen.

Vierailija
66/106 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että kuulostaa koliitilta. Samantapaisia oireita oli itselläni muutamaan kertaan noin puolen vuoden välein aina muutama viikko kerrallaan, kunnes vihdoin menin lääkäriin (yksityiselle). Siellä otettiin kalprotektiini-verikoe, josta nähtiin että suolistossa on tulehdus. Aika pian sen jälkeen oli kolonoskopia, josta saatiin vahvistus tulehdustilalle, sain lääkekuurin ja oireet on pysyneet poissa jo kolme vuotta! Olen ollut ilmeisen onnekas, että en ole tarvinnut jatkuvaa lääkitystä. Olen myös lukenut paljon D-vitamiinin merkityksestä tulehduksellisten suolistosairauksien hoidossa ja olen lisännyt reippaasti päivittäisen D-vitamiinin määrää (nyt 100 mikrogrammaa). Maitohappobakteerivalmisteita käytän myös, esim. jugurttia, piimää tai ihan kapselista. Muuten syön mitä sattuu, enkä vältä muita ruoka-aineita kuin lihaa.

Neuvoni sulle: ehdottomasti uudestaan lääkäriin ja vaadi ainakin se kalprotektiini-koe, jos eivät suostu uskomaan. Veri ulosteessa on aina hälytysmerkki ja lääkärin pitäisi ottaa se vakavasti. Ota D-vitamiinilisä ja maitohappobakteerit päivittäiseksi tavaksi ja voihan olla, että et tarvitse jatkuvaa lääkitystäkään. Mutta jos tarvitset, se ei ole maailmanloppu. Tunnen monta koliitin kanssa elävää ihmistä, joista jokainen pystyy elämään ihan täysipainoista elämää (matkustelua, lapsia, töitä, parisuhteita) ja lääkitys pitää oireet kurissa. 

Tsemppiä! 

Vierailija
67/106 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että kuulostaa koliitilta. Samantapaisia oireita oli itselläni muutamaan kertaan noin puolen vuoden välein aina muutama viikko kerrallaan, kunnes vihdoin menin lääkäriin (yksityiselle). Siellä otettiin kalprotektiini-verikoe, josta nähtiin että suolistossa on tulehdus. Aika pian sen jälkeen oli kolonoskopia, josta saatiin vahvistus tulehdustilalle, sain lääkekuurin ja oireet on pysyneet poissa jo kolme vuotta! Olen ollut ilmeisen onnekas, että en ole tarvinnut jatkuvaa lääkitystä. Olen myös lukenut paljon D-vitamiinin merkityksestä tulehduksellisten suolistosairauksien hoidossa ja olen lisännyt reippaasti päivittäisen D-vitamiinin määrää (nyt 100 mikrogrammaa). Maitohappobakteerivalmisteita käytän myös, esim. jugurttia, piimää tai ihan kapselista. Muuten syön mitä sattuu, enkä vältä muita ruoka-aineita kuin lihaa.

Neuvoni sulle: ehdottomasti uudestaan lääkäriin ja vaadi ainakin se kalprotektiini-koe, jos eivät suostu uskomaan. Veri ulosteessa on aina hälytysmerkki ja lääkärin pitäisi ottaa se vakavasti. Ota D-vitamiinilisä ja maitohappobakteerit päivittäiseksi tavaksi ja voihan olla, että et tarvitse jatkuvaa lääkitystäkään. Mutta jos tarvitset, se ei ole maailmanloppu. Tunnen monta koliitin kanssa elävää ihmistä, joista jokainen pystyy elämään ihan täysipainoista elämää (matkustelua, lapsia, töitä, parisuhteita) ja lääkitys pitää oireet kurissa. 

Tsemppiä! 

Tämän allekirjoitan täysin. Minullakin tauti pysyy kevyellä lääkityksellä hallinnassa eikä vaikuta elämääni mitenkään harvoja lääkärikäyntejä/tutkimuksia lukuunottamatta. Ihan normaalia elämää olen elänyt taudin kanssa jo yli kymmenen vuotta. Tsemppiä sinne!

Vierailija
68/106 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin kolme vuotta valittamaan ja vaatimaan tutkimuksiin TK:ssa omalle lääkärille, kunnes vasta Haartmannin päivystyksestä pääsin jatkotutkimuksiin ja sitä kautta pääsin Jorviin ja leikkaukseen kohdunlaskeuman vuolsi Naistenklinikalle. Kirurgi, joka leikkasi, epäili että muutakin on ja käski vaatimasn lisätutkimuksia ja pitkin hampain oma lääkäri suostui kirjoittamaan lähetteen kalonoskopiaan. Tätä kautta vahvistui endoepäily (hyvin kiinnikkeinen suoli) ja taas lääkäri käski pyytämään omalta lääkäriltä lähetettä takaisin Jorviin. No, sain sen diagnoosin vihdoinkin, mutta kaikki tosin päivystyslääkärin ansiosta, koska jos oma lääkäri ei tutki/lähetä eteenpäin niin eipä siinä paljon potilas voi. Mullakin oli tullut verta peräsuolesta useaan otteeseen, mutta pyynnöistä huolimatta en ollut saanut kalonoskopiaa ennen kuin kirurgi kirjas, että tutkittava lisää...

Vierailija
69/106 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä jouduin kolme vuotta valittamaan ja vaatimaan tutkimuksiin TK:ssa omalle lääkärille, kunnes vasta Haartmannin päivystyksestä pääsin jatkotutkimuksiin ja sitä kautta pääsin Jorviin ja leikkaukseen kohdunlaskeuman vuolsi Naistenklinikalle. Kirurgi, joka leikkasi, epäili että muutakin on ja käski vaatimasn lisätutkimuksia ja pitkin hampain oma lääkäri suostui kirjoittamaan lähetteen kalonoskopiaan. Tätä kautta vahvistui endoepäily (hyvin kiinnikkeinen suoli) ja taas lääkäri käski pyytämään omalta lääkäriltä lähetettä takaisin Jorviin. No, sain sen diagnoosin vihdoinkin, mutta kaikki tosin päivystyslääkärin ansiosta, koska jos oma lääkäri ei tutki/lähetä eteenpäin niin eipä siinä paljon potilas voi. Mullakin oli tullut verta peräsuolesta useaan otteeseen, mutta pyynnöistä huolimatta en ollut saanut kalonoskopiaa ennen kuin kirurgi kirjas, että tutkittava lisää...

Sorry virheet ja sekava viesti. Kirjoitan kännykällä. Pointti oli, että vatsa-oireita ja kipuja oli pitkän aikaa paljon, mutta aina niitä ei oma lääkäri vaan ota todesta ja tutki. Jos olisi varaa, kävisin yksityisellä heti.

Vierailija
70/106 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähystyksen kyllä tarviit ja hemoglobiinin voit käydä jossain cityterveydessäkin mittaamassa ilman lähetettä eikä maksa paljon ja saat vähän osviittaa heti tilanteestasi kun vertaat viitearvoihin. Crohnin tautia sairastaneena sanon, että ei sekään ole maailmanloppu ja mitä nopeammin pääsee hoitoon, sitä nopeammin tilanne helpottuu. Voimia ja hyvää gastrolääkäriä!

Vierailija
71/106 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on colitis ulcerosa ja kaikki kuvaamasi sopivat minun taudin kuvaani. Kolonoskopiassa se selvisi heti. Uudestaan vaan toiselle lääkärille ja vaadit tutkimusta jos lääkäri ei tajua sitä ehdottaa. Itsellä nyt sairaudessa aktiivivaihe. Limaveriripuli lentää kokoajan ja olo heikompi. Tsemppiä sinulle 🖒

Vierailija
72/106 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihminen ei voi vaan syödä ja olla ja siten myös paskantaa normaalisti vaan pitää alkaa vääntää kaikkea ihmeen ubs-ibs-diipaadäs-systeemejä?!

IBS on tarkoitettu ärtyneen suolen oireyhtymään.. mitä itse tekisit jos sun vatsa ei toimi ja esim leipä saa sen todella kipeäksi ja näyttämään siltä että oot raskaana 9kk? Tai avokado sai mut niin kipeäksi etten pystynyt mennä töihin. Sä varmasti et syö niitä? Ei IBS ole mikään kummallinen dieetti? Siinä vain vältellään vatsaa ärsyttäviä ruokia. Ihan normaalia toimintaa jos on kipeänä suolisto. Ethän säkään vedä vatsataudissa rasvasta ruokaa? :/

Ap

Vierailija
73/106 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ap tehdä valitus lääkäristä vaikka saisit muualta hyvää hoitoa. Tuollaiset asenneongelmat eivät korjaudu itsestään. T: eräs, jonka lapsen vakava sairaus yritettiin kuitata huomion hakemisena.

Vierailija
74/106 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän paljon on eläloogisuutta näissä jutuissa.. Siis toisaalta ap:n vatsan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia ennen kuin tämä alkoi mutta kuitenkin alkoi rajoittaa ruokavaliotaan koska tietyt ruuat aiheuttivat vaikeaa oireilua? Ensin kerrotaan että lääkäri ei tehnyt mitään ja passitti vain ulos mutta sitten selviääkin että erilaisiin testeihin on annettu lähete. 

Ensinnäkään päivystys ei ole oikea paikka tämmöistä alkaa tutkituttamaan, ihan normaalisti omaan terveyskeskukseen aika ja siitä liikkeelle. Ja mieluusti aika nopeasti kun oireita ilmaantuu eikä vasta kuukauden ihmettelyn jälkeen. Toisekseen on ihan selvää ettei asia selviä yhdellä käynnillä, jostain on aloitettava ja ap:n kohdalla se on nyt ollut neuvot ruokavalion suhteen ja nuo testit eri allergioille/herkkyyksille. 

Vaikea silti uskoa ettei lääkäri suhtaudu vakavammin kun potilas kertoo että ulosteen mukana tulee verta, se on kuitenkin sellainen merkki josta neuvotaan aina hakeutumaan lääkäriin. Jonkunlaista pakkomielteistä suhtautumista syömiseen olen havaitsevani ap:ssa.. 

Vierailija
75/106 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin mun on vaikea uskoa ap:n juttuja.

Taidat olla itse lääkäri.

Vierailija
76/106 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en usko tähän aloitukseen. Tiedän, että noilla oireilla olisi tehty jo vaikka mitä tutkimuksia. Älkää ruokkiko trollia!

Mua sitten ärsyttää tämmöiset viestit! Huonoja ja ammattimaisia lääkäreitä (sekä hoitajia) on oikeasti olemassa. Ap voi olla trolli tai suitten olla olematta, mutta kyllä hänen kertomuksensa on valitettavasti mahdollinen. Ei pitäisi olla. Itselläni on kokemusta, kuinka useampi lääkäri ei lähettänyt tutkimuksiin ja sanoi vaivan olevan korvien välissä (koska olen nuori ja opiskelija). Sain lopulta apua, mutta kipuja ja loppuelämän haittaa ei korvaa mikään. Potilasvahinkolautakunnan mukaan on tapahtunut selvä potilasvahinko.

Vierailija
77/106 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveän paljon on eläloogisuutta näissä jutuissa.. Siis toisaalta ap:n vatsan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia ennen kuin tämä alkoi mutta kuitenkin alkoi rajoittaa ruokavaliotaan koska tietyt ruuat aiheuttivat vaikeaa oireilua? Ensin kerrotaan että lääkäri ei tehnyt mitään ja passitti vain ulos mutta sitten selviääkin että erilaisiin testeihin on annettu lähete. 

Ensinnäkään päivystys ei ole oikea paikka tämmöistä alkaa tutkituttamaan, ihan normaalisti omaan terveyskeskukseen aika ja siitä liikkeelle. Ja mieluusti aika nopeasti kun oireita ilmaantuu eikä vasta kuukauden ihmettelyn jälkeen. Toisekseen on ihan selvää ettei asia selviä yhdellä käynnillä, jostain on aloitettava ja ap:n kohdalla se on nyt ollut neuvot ruokavalion suhteen ja nuo testit eri allergioille/herkkyyksille. 

Vaikea silti uskoa ettei lääkäri suhtaudu vakavammin kun potilas kertoo että ulosteen mukana tulee verta, se on kuitenkin sellainen merkki josta neuvotaan aina hakeutumaan lääkäriin. Jonkunlaista pakkomielteistä suhtautumista syömiseen olen havaitsevani ap:ssa.. 

Siis mitä?

Mun oireet alkoivat täysin yllättäen, todella voimakkaina, ja aloin vältellä tiettyjä ruokia koska ne tekivät olon huonoksi. Ruoan kanssa ei ole henkisesti mitään ongelmaa... ikinä ollut paitsi valkoisen leivän kanssa.

Mä soitin TK ja ke KäSKI päivystykseen josta kieltäydyin ja sain oma lääkäri ajan heti seuraavaksi päiväksi.

Lääkäri ei kuunnellut eikä ottanut mun oireita tosissaan. Ensimmäisenä sanoi sen etten voi olla kipeä kun en näytä siltä. Määräsi kyllä verikokeisiin, mutta omakantaan kirjoittanut että masennus epäily ja sitä tutkitaan jatkossa.

Ja jos lääkäri olisi kuunnellut, tietäisi että minulla on tutkittu keliakia, diabetes ja laktoosi intoleranssi ja helikobakteeri muutamia vuosia sitten eikä niistä ole epäilystä.

Mä olen itse todella vihainen tästä asiasta, mutta olo niin voimaton etten pysty oikein taistella kunnolla.

Miten ruoan kanssa pakkomielle? En nyt ymmärrä miten edes voit saada sellaisen kuvan.

Ap

Vierailija
78/106 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti olet ap jo varannut ajan yksityiselle!

Vierailija
79/106 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua sitten ärsyttää tämmöiset viestit! Huonoja ja ammattimaisia lääkäreitä (sekä hoitajia) on oikeasti olemassa. Ap voi olla trolli tai suitten olla olematta, mutta kyllä hänen kertomuksensa on valitettavasti mahdollinen. Ei pitäisi olla. Itselläni on kokemusta, kuinka useampi lääkäri ei lähettänyt tutkimuksiin ja sanoi vaivan olevan korvien välissä (koska olen nuori ja opiskelija). Sain lopulta apua, mutta kipuja ja loppuelämän haittaa ei korvaa mikään. Potilasvahinkolautakunnan mukaan on tapahtunut selvä potilasvahinko.

Mä oon todella järkyttynyt kuinka moni pitää tätä aloitusta feikkinä.. Mä itse vastailen kännykällä töiden lomasta, joten kaikki ei ole kirjoitettu niin täydellisesti.

Totta kai se lääkäri laittoi pakollisiin kokeisiin koska olin siellä pyytämässä niitä, mutta tosissaan se ei ottanut. Kokemus oli alentava ja vielä alentavaa oli sen kirjotus omakantaan.

Mä en valita helpolla tai hae apua. Yritän selvitä itse enkä turhaan ylityöllistää tk jos ei ole mitään oikeaa hätää.

Mä ensin luulin että mulla on vaan paha ummetus ja söin kaikkea mikä on hyväksi sille ja sitten se veri ja lima.. ajatelin että veri johtuu peräpukamista ja lima taas kun suoli yrittää saada ulostetta liikkeellä, mutta kun kaikki vain paheni, mikään ruoka ei enää sopinut ja olo alkoi olla todella tuskainen - hain apua. Ja nyt olen trolli ja masentunut.. en ole kumpaakaan. Normaali ihminen, jolla ei ole terveyden kanssa mitään ongelmaa. Painokin täysin normaali. En juo enkä polta. Liikun säännöllisesti ja elän terveellisesti mutta joskus voin syödä pizzaa, limusta en edes pidä.. mutta nyt jos syön pizzan, tiedän että kärsin siitä kolme päivää ja kivut vain pahenee. Joten en syö! Ja olen jotenkin obsessoitunut ruoasta?? :(

Kiva kiitos.

Ap

Vierailija
80/106 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tunnu uskottavalta, jos jaksaa kävellä päivässä ainakin 5km.  Minäkään en ole vielä kuollut vaikka olen sairas, keuhkot, eteisvärinä  ja sydämmen vajaatoiminta. Unohtu ääreisverenkierto häiriöt!

Mä en enää kävele enkä kuntoile. Tämä oli ennen sairastumista. Nyt en pysty edes töissä olemaan kunnolla kun vointi niin heikko. Nuo siis mitä aloituksessa mainittu oli 4kk sitten vielä ihan valideja tietoja. Nyt on elämä muuttunut siitä paljon.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi