Apuja vatsan kanssa! Teen kuolemaa
Nyt kaikki viisaat auttakaa! Mä en enää pysty googlailemaan, ja seuraavaksi on mentävä lääkäriin, mutta tiedän mitä ne sanoo (puoli vuotta pitää odottaa plaaplaa).
Eli ongelma on seuraava:
Vatsa ei toimi ollenkaan, yhtään, koko ajan kauhea olo, vatsa on turpea, täynnä ilmaa, ainoastaan limaa ja verta tulee ulos.
Ongelma alkoi parisen kuukautta sitten täysin yllättäen. Sitä ennen vatsa on toiminut joka aamu (tai joka toinen), enkä ikinä ole kärsinyt vatsavaivoista, ilmavaivoista tai ummetuksesta.
Tässä elämäntapani, jotka eivät ole muuttuneet yli vuoteen mitenkään, paitsi nyt olen tiukentanut IBS ruokavaliota.
- Minulla on IBS ruokavalio, ja pidän siitä tiukasti kiinni. Varsinkin näiden parin kuukauden aikana olen ollut erittäin tarkka sen kanssa.
- En juo mitään hiilihapollisia
- Juon ainoastaan vettä, jota menee 2-3 litraa päivä
- En syö karkkia, sipsiä, roskaruokaa tms. Ainoastaan paljon vihanneksia, proteiinia (yleensä kalaa), ja riisiä.
- En juo alkoa, enkä polta
- Päivittäin kävelen ainakin 5km
- Pellava rouhetta nautin joka ilta puuron kanssa 2 lusikallista
- Kahvia juon 1-2 kuppia aamuisin, sen pois jättäminen ei tehnyt ololle mitään (kokeilin kuukauden)
- Olen yrittänyt laksatiiveja (tulee ainoastaan ripuli, ja silti suoli ei tyhjene)
- Peräruiskeet eivät saaneet mitään liikkeelle (laitoin 3 peräkkäin).
- Vatsa jos toimii - vessaan on mentävä HETI ja sieltä tulee pieni papana ja limaa - ja tämä voi toistua 20 kertaa päivän aikana.
Apua! Mikä mulla on :( Miksei tuo vatsa toimi? Olen tehnyt KAIKKENI. Tässä kahden-kolmen kuukauden aikana suoli toimi KERRAN hyvin, ja sen jälkeen meni taas todella pahasti umpeen. Ikinä en IKINÄ ole kärsinyt mistään tälläisestä.. Ja ikää siis yli 30v.
Ja jos joku kysyy stressistä - mulla stressi on aina tehnyt löysän vatsan.. Ei kovaa, ja ei, stressi ei ole lisääntynyt vuoden kahden aikana kyllä oikeastaan yhtään. Aina yhtä kiireinen olen ollut.
Kommentit (106)
Yksityinen lääkäri kirjoittaa lähettää julkiselle puolelle. Sanot sille lääkärille mitä haluat. Minä kärsin n 2 v aina vaan pahemmista päänsäryistä. Koska olin toimistotöissä, syy oli muka jäykkä niska ja hoitona jumppaa. Sitten menin yksityiselle lääkärille ja sanoin, että mulla on aivokasvain. Se kirjoitti lähetteen tomografiaan, ja lähetteessä oli niiden kielellä, että kuvatkaa tämä hullu. Menin kuvaan ja aivokuorenkasvain löytyi. Leikattiin ja pääsärky lähti, nyt olen sen suhteen terve. Että kaikkea saa kokea, mutta pitää jaksaa, lääkäripolot ovat vain ihmisiä.
Hassua kun minä olen saanut hoitoa somaattisiin vaivoihin/sairauksiin aina julkiselta puolelta vaikka olen työkyvyttömyyseläkkeellä masennuksen sekä pakko-oireisen häiriön takia.
Mulla oli pitkään vatsaongelmia ja tuli verta, pääsin terveyskeskus lääkärin lähetteellä kolonoskopiaan ja mulla todettiin sisäisiä pukamia. Vointini oli koko ajan väsynyt ja huono kun hemoglobiini oli todella alhaalla, nyt syön rautatabletteja.
Siis mulla on kyllä rahaa, jotenkin vain uskoin että pääsisi ilmaiseksi hoitoon, eikä tarvitsisi maksaa itseäni kipeäksi.
Ja siis lääkäri teki sisätutkimuksen ja totesi ettei peräpukamia eikä haavaumia.
Ja IBS ruokavalio : en syö mitään vatsaa ärsyttävää - sipulia, papuja, valkoisia jauhoja, voimakkaita ruokia tms. Ei tämä mun mielestä ole mikään outo dieetti tai sellainen mitä saisi vain luvan kanssa toteuttaa? En muutenkaan koskaan ole viljoja pahemmin syönyt. Vihanneksia ja kaloja jne enemmän.
Ja mikä mun jutussa on niin epäaitoa? Itse olen tän päivän ollut todella maassa ja kirjoittanut valitusta. En tätä jätä tähän.. oon vaan niin väsynyt etten jaksa vaan tätä käsitellä niin voimakkaasti tai heittäytyä maahan ja vaatia oikeutta. Oon vaan niin uupunut ja pitkä päivä takana muutenkin..
Ja kun tätä on kestänyt nin pitkään, alkaa tätä pitää jo niin normaalina.. sitä tottuu outoihin asioihin.
Ap
Tuommosta se on siellä Pårvoon tk:ssa. :(
Vierailija kirjoitti:
Mene yksityiselle gastroenterologille nyt heti! Itse kärsin juuri samaisista oireista, ja pelottaa todella mikä on suolistossa. Parin viikon päästä vatsatähystys. Pakko mennä vaikka paniikissa olenkin.
Tää on tosi pelottavaa ja välillä ärsyttää todella paljon kun ihmiset sanoo että "oot niin nuori ettei se voi olla mitään vakavaa". Mä oon kuitenkin yli 30.. se voi olla syöpää ihan helposti. Sitä ei saisi poissulkea vain koska olen niin nuori :/
Tsemppiä sulle!
Ap
Vierailija kirjoitti:
No niin voi helvetti kuulostaa vakavalta ja lääkäri ei edes kuuntele!?!? Että pistää vihaksi. Itse kärvistelen kaikenlaisten oireiden kanssa ei kuitenkaan niin pahoja kuin aplla enkä uskalla mennä lääkäriin kun ei kuitenkaan saa apua!!
Sen takia en aikaisemmin ole mennyt.. tuntuu ettei oteta tosissaan helposti. Ja niin kävi. Masennus? :DD
Ap
Tuumori suolessa ja siitä johtuva suolitukos.
Vierailija kirjoitti:
Siis mulla on kyllä rahaa, jotenkin vain uskoin että pääsisi ilmaiseksi hoitoon, eikä tarvitsisi maksaa itseäni kipeäksi.
Ja siis lääkäri teki sisätutkimuksen ja totesi ettei peräpukamia eikä haavaumia.
Ja IBS ruokavalio : en syö mitään vatsaa ärsyttävää - sipulia, papuja, valkoisia jauhoja, voimakkaita ruokia tms. Ei tämä mun mielestä ole mikään outo dieetti tai sellainen mitä saisi vain luvan kanssa toteuttaa? En muutenkaan koskaan ole viljoja pahemmin syönyt. Vihanneksia ja kaloja jne enemmän.
Ja mikä mun jutussa on niin epäaitoa? Itse olen tän päivän ollut todella maassa ja kirjoittanut valitusta. En tätä jätä tähän.. oon vaan niin väsynyt etten jaksa vaan tätä käsitellä niin voimakkaasti tai heittäytyä maahan ja vaatia oikeutta. Oon vaan niin uupunut ja pitkä päivä takana muutenkin..
Ja kun tätä on kestänyt nin pitkään, alkaa tätä pitää jo niin normaalina.. sitä tottuu outoihin asioihin.
Ap
Suoli on pikkusen pitempi kuin se lääkärin sormi, joten et ole saanut mitään sisätutkimusta. Suoli tulee aina tähystää jos on veren vuotoa suolesta tai mustia ulosteita. Yksityiseltä gastrokirurgilta saat avun varmasti! Se laittaa kiireellisen lähetteen julkiselle. Hb, ulosteen hb ja perusverenkuva ainakin otettava.
Tuli todella surullinen mieli tästä aloituksesta :( Toivottavasti ap pääsee tarvitsemaansa hoitoon mahdollisimman pian. Kumma että mielenterveysongelmia lääkärit epäilee heti, mutta kropassa ei voi olla mitään hätää. Miksi ei?? Ihmisiä sairastuu koko ajan.
Oikein paljon tsemppiä ja uskon että kaikki menee hyvin kunhan pääset nyt sinne hoitoon!
Mitä tummempaa veri on, sitä syvempää se tulee. Eli kirkas veri viittais niihin pukamiin, haavaumiin tms. mutta tumma, lähes musta uloste pitäis kyllä tutkia pikimmiten. Hakeudu uudestaan lääkärille ja vaadi päästä tutkimuksiin!
Tsemppiä!
Kirjailet valitusta, mutta sulla ei oo energiaa mennä uudestaan lääkärille, vaikka yksityiseltä saisit heti kaiken, mitä keksit pyytää? Alkaa kuulostaa provolta.
Minua epäilyttää tämä koko juttu. Lääkäri on toiminut aivan hoitosuositusten vastaisesti, jos ei ole ottanut edes verikokeita. Plus verenvuoto suolistosta tarkoittaa lähes automaattisesti tähystykseen lähettämistä. Jos lääkäri löytää peräpukamia, ei välttämättä joudu tähystykseen, mutta silloinkin tilannetta seurataan.
CU eli colitis ulcerosa eli haavainen paksusuolentulehdus alkaa juuri kuvaamillasi oireilla. Se on etupäässä nuorten aikuisten tauti (tosin kestää kyllä sitten loppuiän...).
Kolonoskopiaan ja heti! Tuo ei parane itsestään, eikä kotikonsteilla. Itse olen syönyt jo yli 20 vuotta lääkettä, kuusi tablettia päivässä. Aiemmin oli kortisonikuureja. Kurja tauti, mutta minkäs sille voit.
Mulla on parikin kokemusta tuollaisista lääkärikäynneistä. Esim vasta kolmas gynekologi uskoi että minulla on paha laskeuma, ja nyt se on jo leikattukin.
Minullekin yksi lääkäri sanoi, että oireeni ovat vain vanhenemista (42v). Kun olin sitkeä, minulta löytyi struuma.
Mä en usko tähän aloitukseen. Tiedän, että noilla oireilla olisi tehty jo vaikka mitä tutkimuksia. Älkää ruokkiko trollia!
t: ensiavun sh
Mä oon aika ihmeissäni että moni ihmettelee että miten voi olla totta koko juttu. Eikö kukaan ole seurannut esim sitä vivianne (?) vauvaa. Kyllä on mahdollista. Enkä ole jättänyt pois mitään tarinasta. Ehkä yksityiskohtia, mutta en mitään kamalan oleellista.
Soitin siis eilen tk ja siellä tämä lääkäri käski mennä päivystykseen heti tai tulla aamulla hänen luokseen - valitsin aamun, koska en halua turhaan viedä paikkoja sitä tarvitsevilta, jos tämä nyt on niitä peräpukamia..
Menin aamulla ja ensimmäinen asia oli että "et ole kipeä, kun et näytä siltä". Väänsi kaiken sanomani väärin esim, sanoin että ainut apu limaan ja vatsan toimimattomuuteen on ollut pellavarouhe - tämän avulla olen saanut edes muutaman kovan papanan puristettua ulos. Tällöin pönttö on täynnä verta ja silti aamuisin valuu limaa desikaupalla. Lääkäri kirjasi tämän että lima on alkanut pellavarouheesta ja käski tämän lopetettavan, vaikka en ole sitä nyt syönyt pariin viikkoon eikä oireissa muutosta...
Paasasi siitä leivästä todella paljon, että ihmisen keho tarvitsee leipää ja sitä ei saa jättää pois.. ja paljon samanlaista juttua. Olin vaan niin tyrmistynyt koko ihmisestä etten enää jaksanut edes kommunikoida :D menisin lähteä kesken kaiken pois..
Mutta joo. Menen yksityiselle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, syötkö e-pillereitä?
En. Kierukka löytyy
Kyllä ihan tk-lääkäri tekee lähetteen eteenpäin kun rektaalista tulee limaa sekä verta! Jotenkin AP jutusta on joku jäänyt pois.