Apuja vatsan kanssa! Teen kuolemaa
Nyt kaikki viisaat auttakaa! Mä en enää pysty googlailemaan, ja seuraavaksi on mentävä lääkäriin, mutta tiedän mitä ne sanoo (puoli vuotta pitää odottaa plaaplaa).
Eli ongelma on seuraava:
Vatsa ei toimi ollenkaan, yhtään, koko ajan kauhea olo, vatsa on turpea, täynnä ilmaa, ainoastaan limaa ja verta tulee ulos.
Ongelma alkoi parisen kuukautta sitten täysin yllättäen. Sitä ennen vatsa on toiminut joka aamu (tai joka toinen), enkä ikinä ole kärsinyt vatsavaivoista, ilmavaivoista tai ummetuksesta.
Tässä elämäntapani, jotka eivät ole muuttuneet yli vuoteen mitenkään, paitsi nyt olen tiukentanut IBS ruokavaliota.
- Minulla on IBS ruokavalio, ja pidän siitä tiukasti kiinni. Varsinkin näiden parin kuukauden aikana olen ollut erittäin tarkka sen kanssa.
- En juo mitään hiilihapollisia
- Juon ainoastaan vettä, jota menee 2-3 litraa päivä
- En syö karkkia, sipsiä, roskaruokaa tms. Ainoastaan paljon vihanneksia, proteiinia (yleensä kalaa), ja riisiä.
- En juo alkoa, enkä polta
- Päivittäin kävelen ainakin 5km
- Pellava rouhetta nautin joka ilta puuron kanssa 2 lusikallista
- Kahvia juon 1-2 kuppia aamuisin, sen pois jättäminen ei tehnyt ololle mitään (kokeilin kuukauden)
- Olen yrittänyt laksatiiveja (tulee ainoastaan ripuli, ja silti suoli ei tyhjene)
- Peräruiskeet eivät saaneet mitään liikkeelle (laitoin 3 peräkkäin).
- Vatsa jos toimii - vessaan on mentävä HETI ja sieltä tulee pieni papana ja limaa - ja tämä voi toistua 20 kertaa päivän aikana.
Apua! Mikä mulla on :( Miksei tuo vatsa toimi? Olen tehnyt KAIKKENI. Tässä kahden-kolmen kuukauden aikana suoli toimi KERRAN hyvin, ja sen jälkeen meni taas todella pahasti umpeen. Ikinä en IKINÄ ole kärsinyt mistään tälläisestä.. Ja ikää siis yli 30v.
Ja jos joku kysyy stressistä - mulla stressi on aina tehnyt löysän vatsan.. Ei kovaa, ja ei, stressi ei ole lisääntynyt vuoden kahden aikana kyllä oikeastaan yhtään. Aina yhtä kiireinen olen ollut.
Kommentit (106)
Suolivaivat aiheuttavat myös masennusta (ja surullisia ja ahdistuneita tunteita), koska suolistolla on suora yhteys aivoihin ja suolistossa muodostuu suurin osa serotoniinista.
Kysy tätä tuotetta lähimmästä Lifesta. Käsittääkseni sillä hoidetaan suolistovammaisiakin, vaikka tuo teksti antaa ymmärtää muuta. Ja voit kysyä myös piihappogeeliä.
http://www.biomed.fi/tuotteet/aivot-ja-hermosto/vahva-neurolipidi-jaapa…
Ja heivaa ne pellavansiemenet mäkeen, ellet ole jo niin tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
En uskalla puhua? Mä yritin, mutta kun se lääkäri ei kuunnellut mitään! Kysyi "juotko vettä" "juon" "paljonko" "noin pari litraa päivässä" "aaaaah joo kato kun se aiheuttaa pyörrytystä monesti, kun natriumtaso laskee". Ja koko reissu meni noin - jokainen mun oire on täysin selitettävissä. Se lääkäri näki miten paha olla mulla on ja sanoin monta kertaa ettei mussa ole ikinä ollut mitään vikaa ja nyt kaikki on huonosti ja se vain voivotteli etten ole käynyt lähiaikoina labrassa ja kirjaa mulle masennus epäilyn.
Yksityinen maksaa aika paljon kuulkaa. Pelkkä kolonoskopia rapiat 500e. En mä pysty juoksemaan sinne heti. Ja ensinnäkään ei nekään anna mitään iltahätäaikoja..
Kyllähän yksityiselle saa nopeastikin ajan. Eihän siellä kysellä ja arvota että kannattaako nyt tulla. Ilolla ottavat sit vastaan. Ja noiden oireiden perusteella saat varmasti asiantuntevasta lähetteen kunnallisella puolella jatkotutkimuksiin. Ei tarvi niin paljon maksaa. Peruskäyttö tietty n. 100e. En voi ymmärtää tuota lääkärin käytöstä. Selkeä hoitovirhe!
Menet nyt vain uudelleen lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
En uskalla puhua? Mä yritin, mutta kun se lääkäri ei kuunnellut mitään! Kysyi "juotko vettä" "juon" "paljonko" "noin pari litraa päivässä" "aaaaah joo kato kun se aiheuttaa pyörrytystä monesti, kun natriumtaso laskee". Ja koko reissu meni noin - jokainen mun oire on täysin selitettävissä. Se lääkäri näki miten paha olla mulla on ja sanoin monta kertaa ettei mussa ole ikinä ollut mitään vikaa ja nyt kaikki on huonosti ja se vain voivotteli etten ole käynyt lähiaikoina labrassa ja kirjaa mulle masennus epäilyn.
Yksityinen maksaa aika paljon kuulkaa. Pelkkä kolonoskopia rapiat 500e. En mä pysty juoksemaan sinne heti. Ja ensinnäkään ei nekään anna mitään iltahätäaikoja..
Menet vaikka yksityiselle yleislääkärille ja pyydät sitä kirjoittamaan sulle lähetteen gastroenterologille erikoissairaanhoitoon (julkiselle puolelle). Yksityisillä on ilta-aikoja yleislääkärille joka sitten lähettää eteenpäin. Myöskään tutkimuksia ei tarvitse tehdä yksityisellä vaan voit saada lähetteen erikoissairaanhoitoon julkiselle puolelle.
Jos et halua mennä yksityiselle, tee saman tien valitus siitä lääkäristä jolla kävit ja vaadi pääsyä toisen lääkärin vastaanotolle. Jos lääkäri ei tunnu kuuntelevan, on pakko olla vähän ronski. Silloin pitää keskeyttää lääkäri rauhallisen päättäväisesti ja sanoa että et nyt kuuntele minua ja käyttäydyt asiattomasti. Ole hyvä ja kuuntele loppuun mitä sanon. Korosta sitä että vatsa ei tunnu toimivan, sen vähän minkä toimii tulee mustaa ulostetta ja verta. Kysy miten voi olla varma että mitään vikaa ei ole kun ei ole kerran mitään tutkittukaan? Sano että haluat ainakin sen hemoglobiinin mitattavaksi.
Mistä olet IBS:n diagnoosin saanut? Kuka neuvoi dieetin? Onko sinua tähystetty aiemmin?
Ei sulla ole mitään "iltahätää", jos olet kk verran ulostanut limaa ja verta. Hyvin ehtii vaikkapa päivien sisällä. Tottakai yksityinen maksaa, mutta enemmän olisin huolissani terveyden menettämisestä.
Millä ihmeen konitohtorilla sinä kävit? Jos suolesta tulee verta, se on hälyttävä merkki, ja suoli pitää tähystää. Mene gastroenterologille. Jos jo kävit sellaiselle, mene toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyt ensitöiksesi hakemassa apteekista suolihuuhtelupussin. Ja teet sen kotona. Voi olla että joudut parina päivänä tekemään jos suoli on täynnä tavaraa.
Sehän sanoi kokeilleensa kolme kertaa peräkkäin.
Ei sanonut. Ap kertoi käyttäneensä peräruisketta, mutta se on eri asia kuin suolihuuhtelu.
Peräruiskeissa on täysin onnettomia mukana, esim. Micorlax on ihan huttua, se tulee yleensä ulos ennen kuin on ehtinyt vaikuttaa.
Itse suosittelen mieluummin vaikkapa Klyxiä.
Millaista verta tulee ja kuinka paljon, ap? Kaiveletko peräsuolta? Tuo voi olla haavauma, mutta se voi olla tosiaan oire myös vakavammasta, vaikkapa suolistosyövästä.
Sinuna menisin nyt lääkäriin. Todennäköisesti sinulla on paha ummetus, ei muuta. Mutta siihenkin tarvitset kohdennetut hoito-ohjeet.
Noin pääperiaatteena on, että akuutti vaiva eli kakkatulppa on saatava pois kunnollisella peräruiskeella ja samalla aloitetaan laktuloosi tai Laxoberon kuurina, jota jatketaan päivittäin kuukauden ajan, jotta kakkatulppaa ei pääse muodostumaan uudelleen. Samalla rukataan ruokavaliota ja ulostuksesta pyritään tekemään päivittäinen rutiini.
Mä oon oikeesti alkanu vihata lääkäreitä, tällasia juttuja kuulee niin usein! Mulla on kanssa omat diagnoosit saatu vasta 10 eri lääkärin jälkeen. Mullakin oli "masennus" siihen asti kunnes oikea vika löytyi. Et ole ap yksin, jaksa taistella!
Vierailija kirjoitti:
Mä oon oikeesti alkanu vihata lääkäreitä, tällasia juttuja kuulee niin usein! Mulla on kanssa omat diagnoosit saatu vasta 10 eri lääkärin jälkeen. Mullakin oli "masennus" siihen asti kunnes oikea vika löytyi. Et ole ap yksin, jaksa taistella!
Minullekin kaksi eri lääkäriä ehdotteli masennusta ja oikea vaiva jäi hoitamatta pitkäksi aikaa. Ai niin, kolmas vaan sanoi, että on normaalia ja ihminen (35 v.) vanhenee.
En ole koskaan kaivannut peräsuolta... eikä ole haavaumia.
Jostain syystä masennus on kaiken alku, ei oire..
Mä siis itse olen satavarma ettei tämä ole "vain" paha ummetus. Ja ruokavalio on kunnossa.
Jotenkin vaan ei jaksa edes taistella kun vointi on niin väsynyt. Normaalisti siis olen todella vaativa, nyt vain lamaantunut ja voimaton..
Ap
Koita jaksaa vielä toiselle lääkärille.Aika pönttö kyllä se ensimmäinen,kun ei muista oireista tajunnut että pitäis laittaa tutkimuksiin.
Minulla vähän samanlainen juttu,mun varastorauta oli tippunut alle viitearvojen,niin sisätautilääkärin mielestä sitä ei oikein voi tutkia mitenkään,käski vain rautaa syömään.Itse olen aika huolissani ja aion pyytää toiselta lääkäriltä lähetettä tähystykseen.
Voimia ap,sä tarttet nyt tutkimuksia.Se sun huimaus voi johtua huonosta hb:sta,eikä ole mitään psyykkistä.
Mene sinne yksityiselle. Ihan oikeasti nyt kuulostaa tosi pahalta. Kai sun terveys on parin satkun väärti??
Miksi olet ottanut ibs ruokaliina käyttöön jos normiruualla kaikki oli ok?
Mene yksityiselle gastroenterologille nyt heti! Itse kärsin juuri samaisista oireista, ja pelottaa todella mikä on suolistossa. Parin viikon päästä vatsatähystys. Pakko mennä vaikka paniikissa olenkin.
Jos verta tulee takapuolesta niin ihme lääkäri on joka ei rupea tutkimaan asiaa. Olkoon syynä pukamat tai sitten joku muu...
Jotenkin mun on vaikea uskoa ap:n juttuja.
No niin voi helvetti kuulostaa vakavalta ja lääkäri ei edes kuuntele!?!? Että pistää vihaksi. Itse kärvistelen kaikenlaisten oireiden kanssa ei kuitenkaan niin pahoja kuin aplla enkä uskalla mennä lääkäriin kun ei kuitenkaan saa apua!!
Työkaverilla oli verta ulosteessa. Hänellä oli paksusuolensyöpä. Avanne tuli.
Rakas ap, tarvitse ammattitaitoista lääkärin apua tilanteeseesi. Sinun on tärkeä päästä uudestaan vastaanotolle, joka paneutuu asiaasi tosissaan.
Voimia kovasti 💛
Ota vaik lainaa se 500e että pääset tutkimuksiin. Ei tuo nyt normaalilta kuulosta.
Uudestaan päivystykseen toiselle lääkärille.
Mulle aikoinaan kirurgi tuumasi,kun hempparit oli puoleen vuoteen laskenut 135 59.Että liian yksipuolinen ruokavalio!No juu ei ollu vaan löyty sit haavainen paksusuoli...