Sain kuulla olevani huono kasvattaja kun lapsi riehui
Ikää 5v. Oltiin kaukaisen sukulaisen hautajaisissa ja vilkas lapsi ei oikein jaksanut istua aloillaan siunaustilaisuudessa.
Muyta eihän tuon ikäinen jaksa istua ja kuunnella sellaista mikä ei kiinnosta? Hän kävi koputtamassa arkkua, meni papin luokse tämän puhuessa ja yritti jutella ja juoksi ympäriinsä.
Ymmärrän toki, että joitain ehkä saattoi häiritä, mutta mielestäni tuo ei niin paha ollut kun lapsi kuitenkin kyseessä. Siksi tuntuu pahalta, että sukulaiset sanoivat mun olevan huono kasvattaja.
Lapsi rauhoittui kun lupasin ostaa hänelle jotain kivaa. Sekin oli kuulemma väärin.
Sanokaa nyt, etten ole ihan väärässä?
Kommentit (11)
Jos ei ole provo, niin huh. Kävi koputtelemassa arkkua. :) provo
Ole provo, ole provo, ole provo...
Jos et pysty pitämään lastasi paikallaan hautajaisissa, niin silloin viet hänet ulos kirkosta. Eli kyllä, olet huono kasvattaja. Suuremmalla todennäköisyydellä tosin luulen, että olet provo.
No tokkopa se vainaja ainakaan pahakseen pisti.
Emmää tiä, aika ihme körttiläistouhua. Mua aina mietityttää mitä jeesus sanoisi.
Ei lapsille oikein voi mitään, jos sen pään ottavat.
Mielummin arkun koputtelu, kuin lapsen perässä kipittävä aikuinen. Lasta on ihan hauskakin seurailla, mut kyykkyasennossa perässä juoksenteleva aikuinen on hermostuttava.
No joo, meillä oli kirkossa ihan jäätävä kuri ja en muista tilaisuudesta mitään. Olipa vaarilla kivat hautajaiset, kun äiti sihisi jatkuvasti jotain hampaiden välistä...
Vierailija kirjoitti:
Emmää tiä, aika ihme körttiläistouhua. Mua aina mietityttää mitä jeesus sanoisi.
Mielummin arkun koputtelu, kuin lapsen perässä kipittävä aikuinen. Lasta on ihan hauskakin seurailla, mut kyykkyasennossa perässä juoksenteleva aikuinen on hermostuttava.
No joo, meillä oli kirkossa ihan jäätävä kuri ja en muista tilaisuudesta mitään. Olipa vaarilla kivat hautajaiset, kun äiti sihisi jatkuvasti jotain hampaiden välistä...
Kiitos. En siis ole täysin väärässä.
Lapsi on hirveän vilkas ja varmasti saisi jonkin diagnoosin, jos veisin uudestasn tutkimuksiin.
Kasvatuksessa voi vaikka ottaa lähtökohdaksi, että osaa käyttäytyä hautajaisissa ja kirkossa. Silloin osaa melko varmasti käyttäytyä muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsille ei voi tehdä mitään asenne tekee ainakin vanhemmasta huonon. Aina, kun on vaihtoehto. Ap tapauksessa poistuminen kirkosta.
Entä muiden kunnioittaminen?
Vierailija kirjoitti:
Kaukaisen sukulaisen hautajaisissa voi olla että vainajan omaiset haluaisivat kuunnella sen papin puheen eikä sitä että pappi hätistelee serkunkumminkaiman 5-vuotiasta jota vanhemmat eivät saa pysymään poissa estradilta. Jos ko. lapsen aikuinen olisi ollut vainajan läheinen niin ymmärrän ettei olisi voinut niin vain poistua tai keskittyä kasvatustehtävään, mutta kun nyt oli tosiaan kyse kaukaisen sukulaisen lapsesta niin tarvittaessa pitää poistua kirkosta. Minusta lapset saa näkyä ja kuulua ja en kummastelisi kirkkosalin laitoja juoksevia taaperoita tai penkissä suhisevasta leikki-ikäisestä, mutta jossain menee raja, ja on aika epäreilua ja karhunpalvelus olla opettamatta lapselle että kaikki käytös johon vilkkaudessaan innostuu ei ole hyväksyttävää.
Diagnoosin hankkimisesta en tiedä onko apua, mutta jos ap itse kokee lapsensa olevan (nepsy)poikkeava niin 5v olisi aika hyvä ikä hankkia siihen apua, jotta lapsi saisi mahdollisimman hyvät eväät selviytyä tässä elämässä jossa sosiaalisten normien kohtuullinen noudattaminen on aika isossa roolissa jos meinaa luoda ihmissuhteita, kouluttautua onnistuneesti, tehdä töitä ja niin edes päin.
Provoja provojen perään... Kyllä, olet väärässä. Olet huono kasvattaja.
Tuossa tilanteessa lapsi olisi pitänyt viedä ulos kirkosta/johonkin missä ei häiritse muita.
Ja ei, lasta ei lahjota materialla olemaan hiljaa...