Alaikäisen lapsen nimi ovessa - uusi liitto
Meille on syntymässä mieheni kanssa pian yhteinen lapsi, ja nyt mieheni vaatii että vanhemman lapseni (edellisestä liitosta) sukunimi on poistettava ulko-oven nimitaulusta. Esikoisella on siis isänsä, eli ex-mieheni sukunimi. Mies sanoo ettei hän halua ex-mieheni nimeä oveemme, vaikka kyseessä on siis myös meillä asuvan tyttäreni nimi. Kyseessä on pieni lapsi joka ei näistä vielä ymmärrä, mutta mielestäni ajatus nimen poistamisesta on kuitenkin jotenkin lastani syrjivä. Olemme jutelleet aiheesta monesti, ja mies sanoo ettei ole muutoinkaan normaalia pitää alaikäisen lapsen nimeä ovessa. En tiedä ylireagoinko nyt tässä asiassa?
Mies on muutoin hyvä isäpuoli ja hoitaa tyttöä kuin omaansa, tämä nimiasia on ainoa joka vaivaa.
Kommentit (31)
Nimi pysyy ovessa, tottakai, sillä siinä osoitteessa asuun sen sukuniminen henkilö.
Meillä on neljä sukunimeä, onneksi on iso postilaatikko. :D
Tuttuni vaihtoi lapsensa sukunimen eron jälkeen. Koki, että on helpompaa yksinhuoltajana hoitaa lapsen asioita, kun on sama sukunimi lapsen kanssa. (Ennen tytöllä oli isänsä sukunimi.)
Ei se ole mielipideasia, vaan LAPSEN NIMI. Ja siihen oveen/postilaatikkoon pitää laittaa asukkaiden nimet, jos esim. haluaa että henkilökohtainen posti tulee perille. Myös taloyhtiölle ilmoitetaan minkä nimisiä asukkaita huoneistossa asuu. Lapsen nimeä ei yksinkertaisesti voi poistaa. Vaikka miten olisi uusperhe, niin pitää osata kunnioittaa jokaisen uusperheen jäsenen nimeä ja menneisyyttä. Minunkin exäni ovessa on kolme sukunimeä: lapsellani on "minun" sukunimeni, hänen isällään omansa ja lisäksi siellä asuu lapsen isän uusi puoliso, jolla on oma sukunimensä. Kaikille heille tulee postia, kaikki he ovat kirjoilla tuossa asunnossa. Sitä oikeutta ei poista kenenkään paha mieli tai kauna jotain henkilöä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Montako sukunimeä teidän ovessa sitten on?
Kolme. Minun nimeni, nykyisen mieheni nimi ja tyttäreni nimi. Olemme menossa miehen kanssa naimisiin ja aion silloin ottaa hänen nimensä, joten sitten minun nimeni tippuu postiluukusta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako sukunimeä teidän ovessa sitten on?
Kolme. Minun nimeni, nykyisen mieheni nimi ja tyttäreni nimi. Olemme menossa miehen kanssa naimisiin ja aion silloin ottaa hänen nimensä, joten sitten minun nimeni tippuu postiluukusta pois.
Tämä siis Ap.
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni vaihtoi lapsensa sukunimen eron jälkeen. Koki, että on helpompaa yksinhuoltajana hoitaa lapsen asioita, kun on sama sukunimi lapsen kanssa. (Ennen tytöllä oli isänsä sukunimi.)
Tekisinkin näin, mutta tähän tarvitaan lapsen molempien huoltajien suostumus.
Ap
Siis onko sinulla ja miehelläsi sama sukunimi? Jos ei ja ovessa pitäisi olla kolme nimeä, niin eihän siihen yleensä mahdu kuin kaksi joten lapsen nimk pois. Mutta, jos siihen nimi hyvin mahtuu niin nimi pysyy siinä.
Kuulostaa todella lapselliselta. Ette te muutu ydinperheeksi sillä, että tytön nimi poistetaan. Miehellä on varmasti asioita, joita hänen pitäisi itsensä kanssa selvittää asiaan liittyen. Älä lähde myötäilemään miestä asiassa. Sinä olet äiti ja sinun tehtäväsi on edistää oman lapsesi etua sekä valvoa hänen etujensa toteutumista, koska hän ei siihen itse vielä pysty.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja tässä kun annat periksi niin vaatimukset lisääntyy.
Pian tyttö saa majailla olkkarin nurkassa tai vaatekaapissa ja ei saa syödä yhteisiä ruokia. Hyvä kun saa hengittää samaa ilmaa :(
Seuraavaksi juoksutetaan rikkinäisissä vaatteissa tuntikausia pihalla ja teipataan yöksi pakettiin jotta pysyy hiljaa...
Meillä alkoi tilanne kriisiytyä juuri pienet yksityiskohdat kerrallaan, vaikka ex-mieheni ainoa nöyryytettävä olin minä. Aluksi hän roiski vettä päälleni ja löi vitsillä/leikillään ja lopuksi jouduin anomaan lupaa suihkussakäymiseen ja nukuin avioliittomme kolme viimeistä vuotta (4,5 vuodesta) patjalla lattialla, osan ajasta juuri olohuoneen nurkassa.
Tavaroita en saanut omistaa välttämättömiä enempää ja ne piti pitää muovilaatikoissa siinä patjani vieressä. Maksoin kuitenkin mieheni koko vastikkeen ja puolet juoksevista menoista. Muuten elin ihan normaalia elämää kodin ulkopuolella ja kävin vastuullisissa töissä ja olen akateemisesti koulutettu jne.
Minäkin sanoisin, että kannattaa pitää puolensa ja olla tosi varuillaan -- vaatimustaso saattaakin alkaa nousta lähes varkain.
T. Tammikuussa eronnut ja muutama viikko sitten omaan asuntoon muuttanut
Otatte ovesta kaikkien nimet pois.
Problem solved.
Posti jaetaan osoitteen, ei nimen mukaan.
Minua kyllä häiritsisi tuo mustasukkaisuus.