Miksi ihminen sairastuu masennukseen/ahdistuneisuushäiriöön nelikymppisenä?
Jos sitä ennen on ollut ihan tasapainoinen, ei työpaikan muutoksia, ei samanaikaisia muita suuria elämänmuutoksia. Kenelläkään kokemuksia, mistä johtunut?
Kommentit (9)
Minä sairastuin vajaa nelikymppisenä ahdistuneisuushäiriöön... elämässä oli ollut ennenkin vastoinkäymisiä ja stressiä, paljonkin, mutta sitten jostain syystä se iski päälle. Mitään lääkärin diagnoosia tai lääkitystä ei ole mutta oireet täsmäävät täysin. Fyysistä pahoinvointia, ihon kihelmöintiä, hysteeristä sairauksien ja oireiden kyttäystä. Välillä voin paremmin, välillä huonommin. Elämä on ollut rankkaa viime vuosina. Työttömyyttä, läheisten vakavia sairauksia ja kuolemaa.
Itse sairastuin ensin työuupumukseen. Kun voimat alkoi palautua tästä niin iski masennus ja paniikkihäiriö. Pienistäkin asioista tulee paniikki, ikään kuin pelko aikaisemman uupumuksen paluusta.
Minulla sattui elämässä suuri vastoinkäyminen joka aiheutti pitkittynyttä voimakasta stressiä.
En ole avautunut asian yksityiskohdista kuin lähimmille, ulospäin elämäni on näyttänyt koko ajan seesteiseltä ja tasapainoiselta.
Ei kai se ikää katso. Mulla ainakin liian monta vastoinkäymistä samaan aikaan, joista eniten päähän potki varmaan työttömyys ja siitä seurannut tarpeettomuuden tunne. Rakkaan kuolema ja odottamattomat käsityskyvyn ylittävät muut ongelmat...kaikki samaan syssyyn vielä.
Voi olla, että on sinnitellyt lievän alakulon kanssa siihen asti ja sitten jokin mullistava asia laukaisee vaikean masennuksen.
Miksi ihmiset sairastuvat esim. syöpään tai saavat sydänkohtauksen? Saatika miksi ihmisiltä murtuu jalka?
Ihan riippumatta minkä ikäisiä ovat? On kyllä jännä juttu!
Mun mies alkoholisoitui ja se vaikutti muhun siten, että pikkuhiljaa hiipi ahdistuneisuus ja lopulta masennus. Mulla siis tämä kaikki tuli hiljaa hiipimällä monen vuoden aikana. Kukaan ei huomannut mitään, koska sairastuminen tapahtui niin hitaasti. Vasta kun jäin sairaslomalle, työkaverit tajusivat, että jotain oireita oli ollut jo pitempään.
Sehän voi olla ihan pelkkä aivokemian (tai muun sisäerityksen, esim. hormonitoiminnan) häiriötilakin ilman mitään erityistä syytä. Asia voi myös liittyä ikäkausikriisiin, joka on sisäinen asia eikä vaadi ulkoisia muutoksia lauetakseen.