Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyvanhemmuus ja mikä on normaalia

Vierailija
09.03.2017 |

Te kaikki hysteeriset kanssaihmistenne tarkkailijat ja pyhät paheksujat! Ihan tiedoksi vaan, että lapsen sairauskuluvakuutus on nykyisessä maailmassa vain ja ainoastaan vastuullista vanhemmuutta, äiti ei ole elintasokiipijä jos lapsella on synttäreillä ns hahmokakku ja jos kysyy neuvoa, ei ole automaattisesti tyhmä. Kännykkäänkin saa vastata ratikassa.

t. Teinien äiti
Alkaa pikku hiljaa kypsyttää nämä järjettömät paheksunnan aiheet.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottiko noin koville, että piti oikein oma avaus tehdä.

Suomessa on hyvä julkinen terveydenhuolto, mutta se ei vaan kaikille kelpaa. Sitten ravataan yksityisillä kaikista pikku pipeistä. Mutta kukin maksakoon tyhjästä, jos tahtoo.

En ole ap, mutta johan oli typerä kommentti.

Meillä EI ole lapsilla sairaskuluvakuutusta, mutta olen sitä pahasti katunut. Nimittäin asumme Helsingissä, ja täällä ei PÄÄSE lääkäriin kuin todella hyvällä tuurilla. Siis terveyskeskukseen samana päivänä akuuttitilanteessa. Pahimmillaan olen soittanut heti aamusta ja päässyt ajanvaraukseenkin pari minsaa yli kahdeksan, ja silti on jo ollut ei-oota tilanteessa, jossa nelivuotiaan flunssa on monen päivän potemisen jälkeen nostanut yhtäkkiä 40 asteen kuumeen ja tehnyt lapsesta ihan vetämättömän.

Tuollaisissa tilanteissa joko odotat pahasti sairaan lapsen kanssa iltaan ja menet Lastenklinikalle päivystykseen istumaan pariksi tunniksi ja keräämään kattavan kokoelman stadissa kulloisenakin hetkenä riehuvista tartuntataudeista.

Tai menet yksityiselle.

Mä väitän, että jokainen lapsensa hyvinvoinnista kiinnostunut, jolla vain on varaa, menee sinne yksityiselle.

Jos en olisi ollut siinä harhaluulossa, että julkinen puoli riittää, olisin ottanut lapsille vakuutuksen ja säästänyt tuhansia euroja heidän lapsuudessaan rahaa. Mikä olisi ollut viisasta.

Tästä voi olla niin montaa mieltä kuin on erilaisia lapsia ettei väittely kannata. Meillä oli lapselle vakuutus. Irtisanoin sen koska lapsella sairaus jonka takia julkisella puolella menee heti jonon kärkeen ja hoitokulut vuodessa osastolla vietetyistä öistä huolimatta jää pieneksi kun vertaa vakuutusmaksuihin.

Mitä tulee yksityisiin, siellä sai todella kylmää palvelua vaikka käytettiin vain lastenyksikköjä. Julkisellapuolella lapseni on aina viihtynyt ja hoitajat ja lääkärit ovat olleet mukavia.

Varautua voi siihen JOS jotain sattuu mutta harvassa on ne jotka tarvitsevat jatkuvaa lääkärpalvelua.

Tähän vielä lisään sen että todellakin sain syyllistystä ja tuomitsemista kun lopetin vakuutuksen.

Vierailija
22/34 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää riitä mikään normaali. Sen olen huomannut. Se pitää olla sitä järjetöntä kilpavarustelua ja päälle pitää vielä osata kehua kuinka saakelin hyvin menee.

Niin paljon paskaa olen saanut niskaan siitä että meillä ei ole vakuutuksia, hoitopöytiä, aktivointileluja, imetyskoruja, muskareita ja jumppareita ja ihan siitä, etten ole aivan loppu ja rikki ja katki ja poikki ja itke sitä aina ympäriinsä, kuten HYVÄT äidit. Jotainhan mä teen väärin, kun jaksan neljän lapsen kanssa. Laiska olen!! Niin, eihän mulla ole pelejä ja vehkeitä ja lapsilla tusinaa harrastusta ja kotona niiden kanssa olen ja kellään ei ole allergioita tai sairauksia niin eihän niitä ole tutkittu tarpeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on hyvä julkinen terveydenhuolto, mutta se ei vaan kaikille kelpaa. Sitten ravataan yksityisillä kaikista pikku pipeistä. Mutta kukin maksakoon tyhjästä, jos tahtoo.

Kannattaa ottaa selvää asioista. Nyt on meneillään sote-uudistus ja se aikaansaa kaaoksen.

Plus että monin paikoin lääkäriin ei edes pääse. Ja kaikilla ei ole aikaa tai haluja notkua esim siellä umpihomeisella Lastenklinikalla yhdeksää tuntia, kun sama asia hoituu vartissa siinä naapurissa Ruusulassa. Fiksu vanhempi huolehtii myös omasta jaksamisestaan.

Ja kiitos, siinähän se tulikin: Kukin päättää itse. Ikävää että sinä olet sössinyt elämäsi niin, että sinulla EI OLE VARAA. Voit silti tuntea syvää kiitollisuutta meitä kohtaan, jotka helpotamme niitä jonoja siellä julkisella SEKÄ maksamme vielä päälle sen sinunkin hoitosi. Kaikki mt-ongelmat myös.

Ajattele, me käytämme yksityisiä lääkäreitä ja meillä ei ole yhdellekään neljälle lapselle vakuutusta.... sillä 800€/vuosi joka olisi tullut vakuutusmaksuista, olemme käyneet lääkärillä tarpeen tullen. Tosin ovat niin terveitä lapsia, ettei ole tarvinnut paljoa käydä. Kuopus 5v. ei ole koskaan käynyt lääkärissä.

Vierailija
24/34 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ottaa selvää asioista. Nyt on meneillään sote-uudistus ja se aikaansaa kaaoksen.

Plus että monin paikoin lääkäriin ei edes pääse. Ja kaikilla ei ole aikaa tai haluja notkua esim siellä umpihomeisella Lastenklinikalla yhdeksää tuntia, kun sama asia hoituu vartissa siinä naapurissa Ruusulassa. Fiksu vanhempi huolehtii myös omasta jaksamisestaan.

Ja kiitos, siinähän se tulikin: Kukin päättää itse. Ikävää että sinä olet sössinyt elämäsi niin, että sinulla EI OLE VARAA. Voit silti tuntea syvää kiitollisuutta meitä kohtaan, jotka helpotamme niitä jonoja siellä julkisella SEKÄ maksamme vielä päälle sen sinunkin hoitosi. Kaikki mt-ongelmat myös.

Kaikki eivät asu Helsingissä, maakunnissa asiat toimii paikoin hyvin.

Miksi maksaa turhasta vakuutuksesta juuri tuon takia että sinä saat sen pikku pipin kanssa nopeaa hoitoa, kun mun ei lasta tartte edes sen takia viedä hoitoon.

Kahdesti on tarvittu keskussairaalatasoista hoitoa ja toista jonotettiin 3 viikkoa (korvien putkitus ja risaleikkaus) ja toiseen päästiin kiireellisyyden takia heti parissa tunnissa. Tuskin olis yksityiseltä selvitty sen nopeammin.

Kannattaa valita asuinpaikkansa hyvin.

Aivan, mutta kai siellä maakunnissa tajutaan, että vaikka siellä omalla sadan asukkaan kylällä jokin toimii, se ei välttis toimii liki kuudella miljoonalla muulla.

Pääkaupunkiseudulla asuu viidennes suomalaisista.

Miksi ei saada toimimaan jos täälläkin keskisuuressa kaupungissa toimii? Luulisi sielä olevan vielä helpompaa kun on isommat volyymit ja näinollen tasaisempi asiakasvirta.

Mutta nyt tää lähti lapasesta koko keskustelu, edelleenkään sinne ei terveyskeskukseen tms. ei tartte mennä jokaisen pikku haavan takia. Ja se jos mikä on oikeaa vanhemmuutta, ei sitä rahalla osteta, niin kuin sinä näyt käsittävän.

Vierailija
25/34 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei enää riitä mikään normaali. Sen olen huomannut. Se pitää olla sitä järjetöntä kilpavarustelua ja päälle pitää vielä osata kehua kuinka saakelin hyvin menee.

Niin paljon paskaa olen saanut niskaan siitä että meillä ei ole vakuutuksia, hoitopöytiä, aktivointileluja, imetyskoruja, muskareita ja jumppareita ja ihan siitä, etten ole aivan loppu ja rikki ja katki ja poikki ja itke sitä aina ympäriinsä, kuten HYVÄT äidit. Jotainhan mä teen väärin, kun jaksan neljän lapsen kanssa. Laiska olen!! Niin, eihän mulla ole pelejä ja vehkeitä ja lapsilla tusinaa harrastusta ja kotona niiden kanssa olen ja kellään ei ole allergioita tai sairauksia niin eihän niitä ole tutkittu tarpeeksi.

Minulta on kysytty teenkö ikinä mitään vauvan kanssa kun ei ainakaan facebookissa siitä mitään ole.

Vierailija
26/34 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole päässyt julkiselle lääkäriin kun on ollut nielupaise ja tukehtuminen lähellä. Ota buranaa kuului vastaus puhelimessa. 8kk vauva ei päässyt lääkäriin ollessaan todella kipeä, vaan sairaanhoitajalle, joka totesi ettei voi tehdä mitään.

Onneksi oli vakuutus lapsella ja itsellä työterveys (kaukana verrattuna tkhon).

Se siitä hyvästä terveydenhuollosta, ota burana on jo legenda. Sen kuulee joka kerta, ei tutkimuksia. Ystävällä oli melanooma ja tk lääkäri sanoi, että normi luomi, onneksi on yksityiset ja syöpä saatiin kuriin ajoissa. Pikkukunnissakaan ole kohta edes terveydenhuoltoa, tai yksityiset ne sinnekkin tulevat.

Kallita ovat, mutta onneksi on vakuutukset olemassa, tulee ne kalliimaksi, mutta maksan mielelläni enemmän, että pääsee lääkäriin kun tarvitsee ja varsinkin lapsen kohdalla.

Vierailija
27/34 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta on kysytty teenkö ikinä mitään vauvan kanssa kun ei ainakaan facebookissa siitä mitään ole.

Joo! Niin tuttua! Hitto kun ei osaa kehuskella jokaista reissua ja ravintolakäyntiä ja lasten juttuja. Se niin vaan kuuluu nykyaikaan.

Ja jokaisesta vaatteesta ja tavarasta otetaan kuva ja jaetaan.

Vierailija
28/34 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta, nyt mä olen päättänyt parantua leväperäisyydestä. Jokaisesta flunssasta mennään lääkäriin ja ruvetaan syömään antibiottia kuin leipää. Pojalle koitetaan saada astmadiagnoosi. Otan velkaa jotta seuraavalle pienelle on varaa ostaa pelit ja vempeleet ja ruoatsalaiset merkkivaatteet. Ikean sisustus saa lähteä ja mummun soitan apuun jos mulla on ripuli. Äitiysneuvolaa rupean piinaamaan päivittäin. Ehkä sitten olen hyvä ja vastuullinen mamma.

Vierailija
29/34 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti nuo vakuutukset joskus lopetettaisiin tai tulisivat niin kalliiksi, ettei ihan jokaisella av-mammalla olisi niihin rahaa. Olen aina käynyt vain yksityisillä lääkäreillä, ettei ole tarvinnut mennä terveyskeskukseen räkäisten kersojen sekaan tautitartuntoja saamaan. Nyt noita räkiviä toppahousuja on ilmestynyt yksityisille parin viime vuoden sisään ihan liikaa...

Toivottavasti soten myötä tulisi joku uusi lääkäriasema tms missä taksat olisivat korkealla eikä mikään vakuutus yms kävisi, että saisi taas käydä rauhassa lääkärissä...

Vierailija
30/34 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta johan oli typerä kommentti.

Meillä EI ole lapsilla sairaskuluvakuutusta, mutta olen sitä pahasti katunut. Nimittäin asumme Helsingissä, ja täällä ei PÄÄSE lääkäriin kuin todella hyvällä tuurilla. Siis terveyskeskukseen samana päivänä akuuttitilanteessa. Pahimmillaan olen soittanut heti aamusta ja päässyt ajanvaraukseenkin pari minsaa yli kahdeksan, ja silti on jo ollut ei-oota tilanteessa, jossa nelivuotiaan flunssa on monen päivän potemisen jälkeen nostanut yhtäkkiä 40 asteen kuumeen ja tehnyt lapsesta ihan vetämättömän.

Tuollaisissa tilanteissa joko odotat pahasti sairaan lapsen kanssa iltaan ja menet Lastenklinikalle päivystykseen istumaan pariksi tunniksi ja keräämään kattavan kokoelman stadissa kulloisenakin hetkenä riehuvista tartuntataudeista.

Tai menet yksityiselle.

Mä väitän, että jokainen lapsensa hyvinvoinnista kiinnostunut, jolla vain on varaa, menee sinne yksityiselle.

Jos en olisi ollut siinä harhaluulossa, että julkinen puoli riittää, olisin ottanut lapsille vakuutuksen ja säästänyt tuhansia euroja heidän lapsuudessaan rahaa. Mikä olisi ollut viisasta.

Tästä voi olla niin montaa mieltä kuin on erilaisia lapsia ettei väittely kannata. Meillä oli lapselle vakuutus. Irtisanoin sen koska lapsella sairaus jonka takia julkisella puolella menee heti jonon kärkeen ja hoitokulut vuodessa osastolla vietetyistä öistä huolimatta jää pieneksi kun vertaa vakuutusmaksuihin.

Mitä tulee yksityisiin, siellä sai todella kylmää palvelua vaikka käytettiin vain lastenyksikköjä. Julkisellapuolella lapseni on aina viihtynyt ja hoitajat ja lääkärit ovat olleet mukavia.

Varautua voi siihen JOS jotain sattuu mutta harvassa on ne jotka tarvitsevat jatkuvaa lääkärpalvelua.

Tähän vielä lisään sen että todellakin sain syyllistystä ja tuomitsemista kun lopetin vakuutuksen.

Tietenkään turhasta ei kannata maksaa, jos sattuu hyvä tuuri ja lapsi on todella terve. Toivottavasti hän on sitä jatkossakin, sinähän et voi sitä tietää.

Sitä paitsi

kas: sulla oli valinnanvaraa, pidätkö vakuutuksen vai et. Minulla ei enää ollut siinä vaiheessa mahdollisuutta hankkia vakuutusta, josta olisi ollut jotain iloa, kun lapsella oli diagnosoitu asperger, infektioastma ja infektiokierre....

Itse asiassa minä taas en tunne ketään, jolle vakuutus olisi tullut kalliimmaksi kuin ilman vakuutusta olo! Ja nyt puhun ihan normiperheistä, jotka vain sattuvat asumaan pk-seudulla tai muissa isoissa kaupungeissa.

Minulla ei - korostan - ole mitään pahaa sanottavaa julkisen puolen lääkäreistä tai hoidosta, jos sitä sattuu saamaan. Paino vain ikävä kyllä on sanalla JOS.

Vierailija
31/34 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun esikoinen syntyi kymmenen vuotta sitten, ja nyt olen äitiyslomalla kuopuksen kanssa. Minusta tuntuu, että siinä missä ennen saattoi joku yksi vanha mummo tulla "ojentamaan" kasvatusasioissa, niin nykyään (lapsettomatkin) ihmiset kokevat enemmän asiakseen ottaa kantaa kaikkiin lapsiperheiden asioihin. Mielipiteet saattaa olla ihan samoja sinänsä, mutta ennen ei pidetty kohteliaana puuttua sellaisiin asioihin kuin imetys, pullomaidon antaminen, kotiäitiyden kesto jne. Nyt ilmapiiri on kiristynyt, ja erityisesti pienten lasten äidit nähdään syyllisiksi milloin valtion kassan vähyyteen ja milloin pullamössösukupolven luomiseen. Harva sanoo ääneen ne hyvät asiat taustalla.

Esim imetysilmapiiri on toisaalta myönteisempi, mutta ne kriittiset äänet ovat yhä törkeämpiä ja äänekkäämpiä. En ole itse kovin kehdannut ikinä julki-imettää, vaikka se on ihan ok, mutta kun imetin esikoista 1v8kk, niin ei siihen kukaan (ääneen) mitään sanonut. Nyt kuopuksen kanssa kaikki kyselevät kauan aion imettää, ja olen kertonut että tähtään who:n suositukseen, eli 2v. No miehen sisarukset ovat jo julistaneet että yritän vain tehdä lapsesta riippuvaisen itsestäni jne. Toisaalta esim. lääkärissä ja neuvolassa olen kuullut vain kehuja päätöksestä, joten kai ylipäätään nämä asiat ovat nyt enemn tapetilla, ja kaikki haluavat ilmaista mielipiteensä. Sama juttu perhepedin kanssa,10v sitten kukaan ei päin naamaa kommentoinut, ja nyt se on joidenkin mielestä lapsen lellimistä ja marttyyriutta. Mulla on hyvi ystävinä niin pinnasängyssä lapsensa nukuttaneita ja pullomaidolla ruokkineita, ja heidän kanssaan ei ole ikinä ollut puolin toisin negatiivista komnentointa, on vaan todettu että on tärkeää tehdä oman perheen kannalta mukavimmat ratkaisut. En siis todellakaan.ole fanaattinen, imetyksestä ja nukkumisesta vain kysellään nykyään kovasti ja sitten kommentoidaankin kärkkäästi.

Itse kyllä soisin erityisesti esikoisten äideille rauhaa ikäviltä kommenteilta. Ei kaikkea tarvitse sanoa ääneen, mistä on eri mieltä. Se on niin herkkää aikaa, että kommentit voivat jäädä vaikuttamaan suhteeseen omaan lapseen ja äitiyteen ylipäätään negatiivisesti.

Vierailija
32/34 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi maksaa turhasta vakuutuksesta juuri tuon takia että sinä saat sen pikku pipin kanssa nopeaa hoitoa, kun mun ei lasta tartte edes sen takia viedä hoitoon.

Kahdesti on tarvittu keskussairaalatasoista hoitoa ja toista jonotettiin 3 viikkoa (korvien putkitus ja risaleikkaus) ja toiseen päästiin kiireellisyyden takia heti parissa tunnissa. Tuskin olis yksityiseltä selvitty sen nopeammin.

Aivan, mutta kai siellä maakunnissa tajutaan, että vaikka siellä omalla sadan asukkaan kylällä jokin toimii, se ei välttis toimii liki kuudella miljoonalla muulla.

Varmaan jossain maakunnissa toimiikin, mutta ei todellakaan joka paikassa! Meillä loppuu terveyskeskuksen lääkärivuorot kahdelta, päivystys neljältä. Sama hammashoidossa. Tämän jälkeen arki-ilta- ja viikonloppupäivystys on 70km päässä isommassa kaupungissa.

Terveyskeskuksen jonoista lääkärille en tällä hetkellä tiedä, mutta hammashoidossa ne on 3-4kk.

Terveyskeskuksen ongelmana on myös nuoret kokemattomat lääkärit ja jatkuva vaihtuvuus, sekä uusien lääkärien saaminen lähtevien tilalle.

Täällä on kyllä ihan tavallista, että lapsilla on vakuutukset ihan tavallisissa perheissä ja käytetään yksityisen lääkäriaseman palveluja.

Vierailija
33/34 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai on, jos sinne pääsee. Minä maksan siitä, että pääsen tarvittaessa lääkäriin heti (tosin kahden lapsen kanssa siellä yksityisellä on tullut käytyä ehkä yhteensä 5 kertaa 8 vuoden aikana).

Vierailija
34/34 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saada toimimaan jos täälläkin keskisuuressa kaupungissa toimii? Luulisi sielä olevan vielä helpompaa kun on isommat volyymit ja näinollen tasaisempi asiakasvirta.

Mutta nyt tää lähti lapasesta koko keskustelu, edelleenkään sinne ei terveyskeskukseen tms. ei tartte mennä jokaisen pikku haavan takia. Ja se jos mikä on oikeaa vanhemmuutta, ei sitä rahalla osteta, niin kuin sinä näyt käsittävän.

En tiedä miksi ei toimi. Aikoja ei ole ja sen kerran kun on käyty, osaaminen on ollut surkeaa. Astmaa ei tunnistettu, ei kilpirauhastulehdusta, ei sydänkohtausta, murtuma selässä yritettiin hoitaa jumppaohjeilla, joilla olisi halvaantunut... myöskin munasarjakysta, endometrioosi, keliakia ovat ollet ylivoimaisia. Samaten murtuma ranteessa, murtuma jalkapöydässä, näköhermotulehdus. Tässä ihan lähipiirin hoitovirheitä.

Missä lukee että ostan rahalla vanhemmuutta!?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme