Te joilla on adhd tai piirteitä niin miten pärjäätte? Väsyttää kun kotini on ihan kaaoksessa :/
Aikaa menee turhautuessa ja tavaroita etsiessä :(
Kommentit (29)
Ymmärrän. Äitini hankki mulle yhden tunnin ADHD coachilta, joka ihmetteli kun kotini oli harvinaisen siisti ja puhdas ADHD yh- äidille.
Saan siivottua, kun tiedän jonkun olevan tulossa kylään. Tosin silloinkin fuskaten. Itselläni edes hieman helppttanut, kun olen luopunut kaikesta turhasta kamasta ja niin, että jokaisella tavaralla olosi oma paikkansa.
Pahin varmasti, jos on liikaa tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän. Äitini hankki mulle yhden tunnin ADHD coachilta, joka ihmetteli kun kotini oli harvinaisen siisti ja puhdas ADHD yh- äidille.
Onko sulla antaa vinkkejä siisteyden ylläpitoon? T. ADD
Mun vaimo on add ja kämppä ihan ihan sekaisin, en kestä 😭
Vierailija kirjoitti:
Mun vaimo on add ja kämppä ihan ihan sekaisin, en kestä 😭
Siivoatko/huolehditko sitten itse kodista paljonkin?
En pärjää. Tai välillä onistuu, mutta sitten taas tulee jotain väliin ja vaivalla ja hiellä aikaansaatu jonkinlainen järjestys ja rytmi levähtää taas kaaokseksi. Todella raivostuttavaa, mutta nykyisin olen jo armollisemp itselleni. Olen tällainen tämän asian osalta, harmi. En enään saa itseäni niin valtaisan itseinhon valtaan kuin joskus aikaisemmin.
Juuri nyt elämäni on erityisen haastavaa (juuri eronnut, kolme lasta, työkuviot muuttuneet vaativimmiksi ja pitkät työmatkat sekä anemia...) joten hyväksyn kaaoksen aika normaalina. Kun en tee siitä niin syvälle tunteisiin menevää asiaa, tartun helpommin pieniin hommiin. Aikaisemmin se oli enemmä 'kaikki tai ei mitään' tyyppinen raivoprojekti.
Monilla add/adhd ihmisillä on kuitenkin mielesään se hyvinkin organisoitu täydellinen kuva millaista oma elämä voisi olla jos vain... ehkä siitä pitäisi päästää irti ja olla ylpeä itsestään jokaisesta tehdystä hommasta (eikä vain murehtia niitä tekemättömiä).
Minulla on auttanut siivouslista, joka päivälle tietyt siivoustehtävät, jotka pyrin tekemään ja merkkaan aina olenko tehnyt vai en niin pysyn kärryillä. Turhasta tavarasta luopuminen auttaisi varmasti myös ja se onkin tässä projektina alla myös, käyn vähitellen läpi tavaroita ja vien keräykseen, kierrätykseen tai roskikseen.
En välitä tuollaisista asioista. Elän tyytyväisenä kaaoksessani. Sinkkuna se on helppoa.
Ei ole siistiä, ei. Ja välillä saan hitosti aikaan kaikkea hyödyllistä, sitten menee taas pitkään, että tuijottelen vain ympärilleni. Keskittymiskyvyn rippeetkin ovat huvenneet. Olen kuin koiranpentu: aloitan jonkin asian, mutta kesken kaiken saan jonkin virikkeen, ja alkuperäinen puuha jää.
Töissä en ole. Kaikki, joka ainoa, työsuhteeni on mennyt tavalla tai toisella poskelleen, vaikka totisesti olen yrittänyt. Parisuhde ei kukoista, mutta enää ei olle kränäväleissä. Siskooni välit ovat toisaalta lähentyneet, koska hän on kovin samanlainen kuin minä ja saamme tuettua toisiamme.
Väsyttävää elämää tämä on. Aikanaan syyllistin itseäni kovasti, mutta nyt olen jotenkin lamaantunut ja turtunut - tai sitten tämä on vain vallitsevan asiantilan hyväksymistä.
En meinaa pärjääkään. Kaikki tehtävät jää kesken koska siirryn aina seuraavaan. Mikä auttaaettä jos vaikka järjestän vaatekaapin niin laitan kaiken sängylle jften on pakko hoitaa loppuun. Muuten voi olla pienempiä tavoitteita, käydä 1 hylly läpi esim keittiössä. Sitten toinen jne.
En ole adhd tai add (miten se muuten todetaan) mutta kuulostaa todella tutulta tuo kodin siistinä pitämisen vaikeudet ja useat adhd:hen liittyvät piirteet arjen hallinnan vaikeudessa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on auttanut siivouslista, joka päivälle tietyt siivoustehtävät, jotka pyrin tekemään ja merkkaan aina olenko tehnyt vai en niin pysyn kärryillä. Turhasta tavarasta luopuminen auttaisi varmasti myös ja se onkin tässä projektina alla myös, käyn vähitellen läpi tavaroita ja vien keräykseen, kierrätykseen tai roskikseen.
Lisään vielä että tämä on auttanut erityisesti tiskaamisen suhteen. Inhoan tiskaamista, mutta tiskikonetta ei tällä hetkellä ole mahdollista hankkia. Ennen tiskasin vasta kun ei oikeasti ollut yhtään puhdasta astiaa, mutta nyt olen tehnyt niin että tiskaan kolmena tiettynä päivänä viikossa minkä lisäksi tiskaan vähän jos toiseen tiskialtaaseen ei enää mahdu. Pidän siis toisen aina tyhjänä, jotta tiskaamisen aloittaminen olisi vaivattomampaa. Iltaisin tarkistan että aamuksi on puhdas kahvikuppi valmiina.
Muutenkin siivoustehtävät ovat enimmäkseen pieniä, jotta olisi pieni kynnys aloittaa eikä menisi kauaa aikaa.
Pystyn jotenkin samaistumaan tähän, vaikka minulla ei tietääkseni ADHD:ta olekaan. Kärsin masennuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Hanki läpinäkyviä laatikoita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Hanki läpinäkyviä laatikoita
up