Köyhyydestä
Olen viime aikoina lukenut paljon köyhyydestä ja kokenut sitä kai itsekin, joskus joutunut turvautumaan sossuun ja nyt taas elän minimieläkkeen turvin. En tiedä johtuuko se suht nuoresta iästäni (31) vaiko mistä, mutta en vaan pysty samaistumaan näissä kirjoissa maalattuihin näkymiin köyhän elämästä; ainaista puutetta, maksamattomia laskuja, suljettuja kännykkäliittymiä ja mitälie. Viimeisin lukemani kirja, "Vaskivuorentie 20", rupesi ihan ärsyttämään sillä valituksella. Kuulemma syntymästä hautaan köyhä ja blaablaa.
Olen syntynyt keskiluokkaiseen kotiin ja kokenut elämässäni niin vaurautta kuin äärimmäistä köyhyyttäkin. Sairauksilta en ole välttynyt, niiden vuoksi olen nytkin eläkkeellä + en ole saanut tehtyä työuraa vuottakaan. En kuitenkaan osaa samaistua siihen lannistuneeseen mentaliteettiin, jollainen minullakin ilmeisesti kuuluisi olla? En ole koskaan ollut leipäjonossa, luottotietoni ovat vielä kunnossa ja vähäinen velkani soviteltu niin, että maksan kuukausittain pienen summan sitä takaisin.
Olisin aidosti kiinnostunut kuulemaan köyhyyden riivaamilta ihmisiltä ajatuksia heidän omasta tilanteestaan.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Minä oon köyhä. Kuuluisin sairaseläkkeelle, mutta ei mua päästetä. Toimeentulotukee en saa, koska en halua myydä omaisuuttani. Työkkäriin on turha mennä, kun ei musta ole mt-syistä edes poistumaan kunnolla kotoani. Asumistukeen lasketaan mukaan työmarkkinatuen suuruinen summa, vaikka käytännössä en sitä saa, joten kaiken lisäksi mulle maksetaan erittäin vähän asumistukea.
Köyhällä ei ole omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä oon köyhä. Kuuluisin sairaseläkkeelle, mutta ei mua päästetä. Toimeentulotukee en saa, koska en halua myydä omaisuuttani. Työkkäriin on turha mennä, kun ei musta ole mt-syistä edes poistumaan kunnolla kotoani. Asumistukeen lasketaan mukaan työmarkkinatuen suuruinen summa, vaikka käytännössä en sitä saa, joten kaiken lisäksi mulle maksetaan erittäin vähän asumistukea.
Miksi et ole sitten sairaseläkkeellä? Tarkoitan sitä minkä takia sinua ei päästetä sairaseläkkeelle? Oletko koittanut työkyvyttömyyseläkettä hakea? Vai onko pakko päästä juuri sairaseläkkeelle?
En oo viittinyt kun on niin nöyryyttävää käydä lääkärissä. Eivät edes sairaslomaa meinanneet myöntää ja oisivat halunneet pakottaa johonkin työkokeiluun lääkärin kautta.
Nöyryyttävää? Itse olen pään takia työkyvyttömyyseläkkeellä ja en minä ikinä ole kokenut lääkärissä käyntiä nöyryyttäväksi olkoon lääkäri somaattisen tai psykiatrian puolen. En minä edes pöpilässä viettämääni aikaa kokenut nöyryyttäväksi.
Jos sinä olet työkyvytön niin et sinä saa eläkettä ennen kuin menet lääkärille.
Hei! Kiva kysymys oikeasti mun mielestä sulla. Itse työttömänä, opiskelijana, työkokeiluissa sun muissa käyneenä olen tosiaan sossun varassakin ollut. Sossun reilu 400€ ei riitä perustarpeisiin jos ne käyttää turhuuksiin. Muuten pitäisi mielestäni riittää. Itse runsaasti join sossun varassa ollessani ja silti kun sentitkin laski niin jäi varaa ruokaan ja muihin tarpeellisiin. Sitä ennen en juonut kun ei ollut rahaa, oikeasti köyhänäkin olen ollut. : Perheasioiden takia minun täytyi muuttaa jo nippa nappa 17-vuotiaana avopuolisoni luo, yhdessä toiselle paikkakunnalle koulun perässä. Silloin uusi kunta ei myöntänyt minulle alaikäiselle toimeentuloa joten elimme avokkini kanssa yhden ihmisen tuilla. Vanhemmat ei suostunut tukemaan, eikä tilitietojaan toimittamaan joten mahdollisuutta tukeen ei ollut. Käteen jäi avokillani se hulppea 400 ja kahdestaan piti sillä elää. Kesällä kerättiin tölkkejä puistoista että sais jauhelihapaketin ostettua, "anoppi" toi ruokakassin kun tarvitsi. Tuolloin oli siis oikeasti hankalaa. Nykyään arvostaa sitä toimeentuloa minkä per henkilö saa. Tunsin itseni rikkaaksi kun ensimmäisen kerran työkokeiluun menin ja sain sen reilu 600€:n työmarkkinatuen!
T. Aito ihminen joka tyytyväinen tukiin mitä nyt on mahdollista saada
Vierailija kirjoitti:
Meitsi vetää yli 2700 euron kk ansioita bruttona. Olen n 30 v insinööri ja elän leveästi. Säästössäkin on pahanpäivän varalle jo noin 25 000 euroa. Edessäni on loistava tulevaisuus enkä ymmärrä miten jotkut ihmiset onnistuvat ryssimään elämänsä totaalisesti vaikka Suomessa on mahdollisuus kehittää itseään niin monella tavalla.
On opiskelumahdollisuudet ja ammattiin auttavaa toimintaa ja vaikka mitä. Silti niin moni ihminen luovuttaa ja passivoituu täysin nyhjäämään kotona telkkaria katsoen ja nettiä päivästä toiseen selaten.
Tähän se sisäsiittoisuus ilmeiseti loppupeleissä johtaa. 400 000 maaiman koulutetuimpaan 10 % kuuluvaa ihmistä makaa kotona passiivisena ilman mitään motivaatiota osallistua tuottavaan toimintaan.
Onko insinööreillä noin huono palkka?
Vierailija kirjoitti:
Mitä syöt kun kulutat 25 euroa viikossa ruokaan?Kuluttajaviraston laskema kohtuullinen minimi yhden henkilön ruoalle on 300e/kk.Suhteellinen köyhyys on sitä että ei ole varaa samaan mitä muilla.
En ole se keneltä kysyit, mutta kuluttajavirasto voi työntää laskelmansa sinne pimeimpään reikään. Minulla menee kuussa ruokaan 70-80 euroa ja en voisi kuvitellakaan tuhlaavani siihen esim 200 kuukaudessa 300 eurosta puhumattakaan.
Minä syön ihan normaalia kotiruokaa ja teen kaiken itse leivistä ja leivonnaisista lähtien. Esimerkiksi tänään söin kaalilaatikkoa, jota tein viisi satsia. Söin siis yhden ja oloput neljä annosta pakkaseen. Viidelle annokselle tuli hintaa alle kolme euroa, eli alle 60 senttiä per annos.
Punalappu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä syöt kun kulutat 25 euroa viikossa ruokaan?Kuluttajaviraston laskema kohtuullinen minimi yhden henkilön ruoalle on 300e/kk.Suhteellinen köyhyys on sitä että ei ole varaa samaan mitä muilla.
300€/hlö/kk? Ei helvetti. Meillä ei mene kahden hengen taloudessa lähellekään 600€:a, vaikka kuukauden nettotulot on yli 2500€ molemmilla.
Kun säästimme matkaa varten, budjetti oli 10 euroa päivä ruokaan. Hienosti syötiin puoli vuotta tuolla. Yh ja kaksi lasta. Mutta ei sitä kyllä ainaisesti jaksa. Tuli leivottua aika paljon.
mitä syöt jos kulusi ovat tuota luokkaa kuukaudessa esim.tuo 25e/kk.Jos laittaa 170g jauhelihaa / annos , jauhelihan hinnaksi per annos tulee 70 c.Proteiinia tarvitaan varsinkin jos on ylipainoinen gramma per painokilo.Kananmunista saa halvempaa proteiinia.Maitotuotteista saa proteiinia.Syötkö juureksia ja kaalia ja vain vähän ja halvimpia hedelmiä?Entä herkut?
Ei ne vähäiset tulot, vaan ne pienet menot. Ilmeisesti sulla sitten ei ole kovin isoa vuokraa tai vastiketta tai sähkölaskua (esim. Kainuun Loisteella peruskerrostaloyksiön kolmen kuukauden sähkölasku on 90 euroa, siitä 75 euroa pelkkää sähkönsiirtoa - vertailuksi Fortumilla Espoossa samanlainen sähkölasku samanlaisesta asunnosta on 33 euroa...)
Kun pakolliset menot ovat pikkuiset, jää niihin muihin menoihin enemmän rahaa.