Isovanhempien osto hysteria!?
Rakkautta osoitetaan tavaroilla, pojallani on kolme polkupyörää. Samaa kokoa tietysti. Näitä isovanhemmat kovaa "hyvää hyvyyttään" ostaneet huutonetistä tms. Säilytystilaa ei ole kohta. Tavaraa en palauta. Laitan kieroon.
Muita, joiden isovanhempia vaivaa osto hysteria.. tämä alkoi jo lapsen ollessa vauva. Lupaa kysymättä hankkivat turvautumalla tms.. Mitä milloinkin..
Esiteini ikäinen pyytää mitä milloinkin.. halut yleensä menevät ohitse.. jos aikuiset eivät takerru niihin.
Kommentit (9)
Todella.. ärsyttävä.. kirjoitus tyyli sinulla.. ap. Yhdys sanatkin ovat vaikeita..
Joo, meillä oli aika samanlaista kun lapset oli pienempiä... Varsinkin isoisä halusi aina ostaa jotakin lapsille. Jos oltiin yhdessä kaupassa niin jos lapsi jäi katsomaan hetkeksikin aikaa jotakin tavaraa, niin hetikohta isoisä jo osti sen lapselle. Aika rasittavaa se oli, mutta asutaan kuitenkin melko kaukana isovanhemmista eikä nähdä niin usein niin ei ollut tavaroiden säilytysongelmaa...
Toki isoisälle sanottiin asiasta, mutta eipä se paljon auttanut. Hän oli itse elänyt tosi köyhän lapsuuden, joten hän tunsi osoittavansa rakkautta lapsenlapsille tavaroiden ostamisella...
Nyt lapset ovat isompia, kaikki jo koulussa ja osa lukiossa ja isoisä on vaihtanut tavaroiden oston pankkitalletuksiin. Sopii hyvin. Keräävät mummon kanssa kaikille lapsille kunkin omille tileille rahaa ja on kai isoisä ostanut jotkut osakkeetkin tms lapsille. Mistään hurjista summista ei ole kyse, muutama tonni kunkin lapsen kohdalla.
Tsemppiä ap:lle!
Ohjaa se hysteria johonkin järkevämpään, esim säästöön ajokorttia varten, opiskeluja varten, harrastuksia varten. Onhan noita oikeitakin tarpeita...
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Kännyllä kirjoitan, nopeasti työnlomassa..
Vierailija kirjoitti:
Ohjaa se hysteria johonkin järkevämpään, esim säästöön ajokorttia varten, opiskeluja varten, harrastuksia varten. Onhan noita oikeitakin tarpeita...
Koen, että tällä ostamisella tyydytetään hetken tarvetta. Nopeasti, heti, nyt.
Tuo mainitsemasi oikeat tarpeet kävisi minulle hyvin :)
Hyvin ristiriitaista ostamista verrattuna omaan lapsuuteen.
Meiltä löytyy tällaiset. Vanhin lapsista on 10 eikä loppua hysterialle näy. Hysteria siis alkoi heti esikoisen synnyttyä.
Esimerkiksi vaatteita mummu ostaa koko ajan. Eihän siinä mitään jos vaikka kysyisi mitä tarvitaan ja ostaisi sitten sellaista mistä on puutetta mutta kun ei. Samanlaisia paitoja, housuja ja mekkoja kaapit pullollaan, kirjaimellisesti. Ja kun ne yleensä ovat vielä just ja just oikeaa kokoa. Eli vaate menee kuukauden, max pari, ja sitten on jo liian pieni. Ja joskus on jo valmiiksi pieni.
Vaari taas kantaa taloon jatkuvasti ties mitä pikkukrääsää lapsille. Ihan sellaista olematonta roinaa, jotka menevät saman tien rikki ja joista ei ole mitään hyötyä. Joka vierailulla pitää tuoda jotain tullessaan. Ja isovanhemmat asuvat 10 kildan päässä. Aika usein siis nähdään ja joka kerta nähdessä pitää lahjoa ties millä.
Asiasta on sanottu moneen kertaan. Ei mene perille.
Hmm... Voisitko sitten edes ohjata isovanhempaa ostamaan jotakin "järkevää" esim legoja /petsejä tmv joista ainakin meillä sitten iloitaan vuositolkulla. Itse olen ihan joskus kirjoittanut listoja jutuista joita voisi hankkia/lapsi tarvitsee jolloin hommassa olisi jotakin järkeä. Olen myöskin toivonut että "yllärit" annettaisiin esim silloin kun lapsi menestyy hyvin kokeissa, saa hyvän todistuksen tai on pahassa flunssassa...
Ostohysteria on yhdyssana.
Huomaa, miten sanarivin merkitys muuttuu pienillä asioilla:
Isovanhempien osto -hysteria
Isovanhempien ostohysteria
Isovanhempien osto hysteria