Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alma Media suunnittelee Lapin Kansan ja Pohjolan Sanomien muuttamista yhdeksi brändiksi

Vierailija
08.03.2017 |

http://www.ts.fi/uutiset/talous/3426133/Alma+Media+suunnittelee+Lapin+K…

Alma Media suunnittelee kahden Lapin maakunnassa ilmestyvän päivälehtensä, Lapin Kansan ja Pohjolan Sanomienmuuttamista yhdeksi Lapin Kansa -nimiseksi mediabrändiksi. Suunnitelman mukaan Meri-Lapissa ilmestyisi edelleen kuusipäiväinen sanomalehti sekä digitaalinen mediapalvelu Lapin Kansan nimellä.

Lapin Kansan, Uuden Rovaniemen, Pohjolan Sanomien ja Lounais-Lapin koko henkilöstölle on tänään annettu kutsu yhteistoimintaneuvotteluihin. Työnantajan arvion mukaan suunnitelman toteutuessa mahdolliset henkilöstövaikutukset vähentäisivät Lapin lehtien henkilöstön tarvetta enimmillään 17 henkilötyövuodella.

Yhteistoimintaneuvottelut koskevat 91:tä ihmistä.

Pohjolan Sanomien ja Lapin Kansan toiminnot eli toimitus, mainosmyynti ja ilmoitusvalmistus yhdistettiin jo kaksi vuotta sitten. Lehtien sisältö on ollut pääosin yhteistä. Kemi–Tornio-alueella lehti on ilmestynyt Pohjolan Sanomien nimellä Lapin Kansan toisena painoksena. Suunnitelman mukaan painetun lehden toisesta painoksesta ja samalla osittain erilaisesta sisällöstä sekä Pohjolan Sanomien nimen käytöstä myös digitaalisissa kanavissa luovuttaisiin.

–  Suomeen syntyy vahva maakuntahallinto. Myös Lapissa sosiaali- ja terveyspalvelut hoidetaan tulevaisuudessa maakunnan tasolla. Ammattikorkeakoulutus ja monet tahot kuten yrittäjäjärjestöt ovat Lapissa menneet jo yhteen. On luontevaa, että suunnittelemme Lappiin nyt yhtä vahvaa, digiajan tuoman murroksen keskellä elinkelpoista ja myös Meri-Lapin asiaa ajavaa maakuntamediaa, sanoo Lapin Kansan ja Pohjolan Sanomien vastaava päätoimittaja Antti Kokkonen tiedotteessa.

Maakuntalehteä kustantavan Alma Regions -liiketoimintayksikön johtaja Kari Juutilainen kertoo, että Kemi–Tornio-alueen tilaaja- ja ilmoitusmäärä eivät riitä kuusipäiväisen itsenäisen sanomalehtibrändin kannattavuudelle.

–  Olemme yrittäneet saada Pohjolan Sanomien liiketoimintaa kannattavaksi ilmestymispäivien muutoksilla ja lehtien toimintojen yhdistämisellä. Tästä huolimatta toiminta on ollut lähes kymmenen vuoden ajan raskaasti tappiollista. Nyt suunnitellulla ratkaisulla pyritään rakentamaan yhden vahvan maakuntamedian tulevaisuus sekä painettuna että vahvasti kehittyvänä digitaalisena mediapalveluna, Juutilainen sanoo.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

heh...

Vierailija
2/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaistyötön ”Henna” kertoo kokevansa TE-toimiston jatkuvat yhteydenotot myös ahdistaviksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viikon koulutuksessa, jossa opetin itse muita käyttämään tietokonetta ja ohjelmia, "kouluttaja" kertoili omasta arjestaan ja meikkivinkeistään, ei osannut käyttää tietokonetta.

Koulutuksesta ei mitään hyötyä osallistujille, "kouluttaja" varmaan kääri sievoisen summan.

Vierailija
4/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian 2v työttömänä ollut ja aina itse aktiivisesti hakenut töitä sitä kuitenkaan saamatta. Alkuun työkkäri lähetti hyvinkin tiiviisti lappuja joissa oli tarjolla joku koulutustani vastaava työ mutta esim nyt viime kesän jälkeen ei ole sieltä tullut yhtään lappua enää. Kymmeniä hakemuksia lähettäneenä olen ollut haastattelussa vain alle 10 kertaa. Kukaan ei kuitenkaan halua palkata koska ikää on jo yli 50. Tietenkään sitä ei sanota suoraan mutta olen sen aistinut jokaisessa haastattelussa missä olen käynyt. Eräskin haastattelija oli hyvin tuhti eläkeikää lähestyvä nainen (kyse siis hoitoalasta). Hän ei ollut edes katsonut juurikaan hakemustani eikä sen liitteitä. Muutaman lauseen kyseli " niitä näitä" ja kädellään peitteli haukotteluaan. Yritin kovasti kertoa osaamisestani ja ahkeruudestani ja työhaluistani mutta täysin turhaan. Työkkärissä olen käynyt vain yhden kerran sillon kun tuli vuosi täyteen työttömänä oloa. Sen jälkeen sieltä ei ole mitään kuulunut. Muutaman kerran soittanut.

Vierailija
5/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas kertomus, minkälaisia pelinappuloita työttömistä on tullut. Olen onnellinen, ettei minun tarvitse mennä TE-toimistoon, kun siellä ei Lindströmin käskystä enää kohdata ihmistä, vaan tyotä mukamas karsastava henkilö. Minkälainen entinen paperitehtaan työtön tämä ministeri oikein on, kun ei osaa asettua enää työttömän tilanteeseen nöyryytettäväksi. Ja sitten persut sanoo olevansa duunaripuolue ja kattia kanssa. Ei sinne päinkään. Terhokin myönsi olevansa oikealla, niinkuin koko nykyinen hallitus. Miten kummassa köyhät kansalaiset eivät näe tätä tilannetta, vaan uskovat juttuihin=populismiin. Viekää tuhkatkin pesästä, se sopii nykyään kuin nyrkki silmään.

Vierailija
6/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse jouduin työttömäksi, hakeuduin heti TE-toimistoon. Neuvottiin, että kaiken olisin voinut tehdä netissäkin. Ensimmäisessä tapaamisessa tarkastettiin, että netissä olevat tiedot olivat oikein. Molemmilla vierailukerroilla, olin vähällä, etten alkanut palvelemaan ja neuvomaan muita asiakkaita; kuinka pääsee nettiin, mistä otetaan vuoronumero minnekin ja kuinka järjestäydytään jonoon-ilmoittautuessa (ei vuoronumeroa tässä). Huh, onneksi sain töitä oma-aloitteisesti ja toivon ettei kyseiseen paikkaan tarvitse enää mennä, edes netin välityksellä.

Vierailija
7/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun pihvihän on siinä, että tuo lauma vetelyksiä TE-toimistossa työllistää tasan itsensä. TE-toimiston verran vähemmän työttömiä tilastoissa, se riittää mainiosti.

Vierailija
8/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2009 jouduin ns. eläkeputkeen tehtyäni siihen mennessä yhtäjaksoisesti töitä 44 vuotta. Jouduin osallistumaan työnhakukurssille ja minulta kysyttiin "mitä näet, että voisit tehdä tulevaisuudessa", ehdotettiin mm. torimyyjän paikkaa vaikka olin työurani tehnyt teknisellä alalla. Vastasin että tulevaisuudessa näen olevani "kokopäivämummo", eläkkeen alkamiseen oli silloin aikaa n. 1½ vuotta. Kun sitten aikanaan jäin eläkkeelle ja asianmukaisesti ilmoitin työvoimatoimistoon eläkkeeni alkamisesta, 

niin sain muutaman kuukauden kuluttua ilmoituksen, että minulle on määrätty karenssia. Eivät olleet huomioineet eläke-ilmoitustani. Vaativat kuitenkin minua käymään toimistossa, en koskaan enää sinne mennyt koska nautin jo hyvin ansaitusta eläkkeestä. Onkohan karenssi vielä voimassa.

Vierailija
9/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi en haekkaan kuin kuntouttavaa, tarvii tehdä 4tuntia jos sitäkin tai 3pv 8h , lisäs katson että on kunnanhomma koska se on sitä veronmaksajan rahaa jota multakin valtio keräs töissä ollessani.

av-mamma

Vierailija
10/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

IS voisi tehdä uutisen siitä miten paljon TE- toimistot ovat oikeasti (yli 6kk) työllistäneet yli 55-vuotiaita. Omalla paikkakunnallani tuskin yhtään, yritin kysellä mutta eivät anna tietoja.

Vierailija
11/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoiman tulppana suomessa on rekrytointifirmat ja höpöhöpö konsultit joita yritykset ovat jostain syystä heittäytyneet palvomaan.

Itse olen vakituisessa työssä jossa pitää pysyä ajan hermolla, kouluttaa itseään, opiskella koko ajan uutta ja osata uusimpia herkkuja mitä alalle on tarjolla. Joskus, hetken mielijohteesta, kartoitan mahdollisuuksiani työmarkkinoilla lähettämällä hakemuksia avoimeksi ilmoitettuihin paikkoihin. Useinmiten päädyn juttelemaan ihmisen kanssa jolla ei mitään käsitystä alani tämän hetken tilasta ja vaatimuksista. Lopulta suurin hetki haastattelijalle on jumala lausahdus "kerro miksi sinä olisit... " :)

Tämä kysytään yleensä jo silloin kun potentiaalinen työntekijä ei edes kunnolla tiedä mikä on työn tarkka kuvaus ja mitä taitoja tuleva positio tarkalleen vaatisi. Melkein kuin innostuneelta lähtisi vähän liian aikaisin :)

Jokaisen käynnin jälkeen tulee sellainen olo että en edes haluaisi saada työpaikkaa tätä kautta. 

Rape!

Vierailija
12/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50-vuotias rakennusalan toimisto nainen. Noin 7 vuotta sitten toimistossa jossa työskentelin oli huono työllisyys tilanne ja jouduin lomautetuksi. Lopulta hermot meni ja sanoin itseni irti. Kyseisen alan työtä en halunnut enään, koska joutuisin istumaan kahdeksan tuntia tietokoneen ääressä. Fysiikkani ei kestä. Päätin kouluttautua sellaiselle alalle, joka tuntui kiinnostavalta. Koulutus kesti kolme vuotta. Paikkakunnalla jolla asun on kolme isoa työllistäjää, joissa kaikissa olin käynyt työharjoittelussa. Yhteen pääsin kesätyöhön. Muuten en ole kelvannut. Nyt on turha hakea sen alan työtä, kun ei ole työkokemusta tältä alalta. Seuraavaksi ajattelin kouluttautua siivous alalle, koska sieltä luulisin töitä löytyvän. Valmistumisesta on nyt kolme vuotta. Olen ollut yhden kerran palkkatuella (6 kk) hoiva-avustajana. Työtä olisi kyseisellä paikalla, mutta työnantaja kierrättää siinä palkkatuettuja ihmisiä. Olisin viihtynyt siellä. Nyt olen saman yrityksen toisessa talossa pätkätöissä. Kuukaudessa 13 päivää töissä ja seuraavassa kuukaudessa ei mitään. Tunnen oloni hyväksikäytetyksi. En ole perehtynyt lakeihin ja asetuksiin niin, että voisin vaatia jotain muuta.

Vierailija
13/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän säälittävää ruikutusta. Valtio maksaa, niin on oikeus velvoittaa joskus käymään keskustelemassa. Tämä on ay-mafian ajattelutapaa, että työtön pitää unohtaa kotiin. Jos noista yhteydenotoista stressaantuu, työnantajana uskon kuntoutuksen olevan paikallaan.

Vierailija
14/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin eilen Kelaan ja kysyin mitä se nyt käytännössä tarkoittaa, että tipuin 500 päivän peruspäivärahalta työmarkkinatuelle sekä selvitin onko hakemukseni kunnossa. Asiakasneuvoja kohteli minua kuin c-luokan kansalaisena, naureskeli, kun vastasin hänen esittämiin kysymyksiin onko minulla omaisuutta tms, sekä neuvoi että jos teen työtä ja saan euronkin tunnille on minun ilmoitettava asiasta, kuin en tätä siis tietäisi! Tokaisi vielä että nyt olen siis siinä asemassa että on tehtävä jotain työllistyäkseni, eli ruvettava tosi toimiin. Ihankuin en sitä olisi tehnyt. Kerroin odottavani nyt tietoa työpaikasta, hän otti asian kuin valehtelisin ja oli hyvin ylimalkainen

Tähänkö on menty? Työtä ei ole ja silti meitä työttömiä saa kohdella kuin meillä ei olisi ihmisarvoa. Jokapaikassa saa tuntea olevansa epäonnistunut ja nämä asiakasneuvojat tekevät sen hyvin selväksi!

Kansa jakaantuu kovaa vauhtia!

Vierailija
15/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia kaikille. Minua sosiaali täti kehoitti käyttämään mieliala lääkkeitä, jotta voin käydä ruumiillisesti raskaissa töissä leikatun selkäni, rikki menneitten polvien ja lonkan kanssa.

T:Tuuli

Vierailija
16/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voimia kaikille. Minua sosiaali täti kehoitti käyttämään mieliala lääkkeitä, jotta voin käydä ruumiillisesti raskaissa töissä leikatun selkäni, rikki menneitten polvien ja lonkan kanssa.

T:Tuuli

Ei maistu koulut ei maistu työt ja lapsiakin voi tehdä tostavaan noin. Onneksi kelan kassan pohja jo näkyy..

Vierailija
17/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nämä viestit ovat päätyneet tähän ketjuun kun yksikään vastaus ei liippaa edes läheltä aloitusta, jossa siis puhuttiin Lapin Kansan ja Pohjolan Sanomien yhdistämisestä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi