Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä, miten äitini ruuanlaitto/kokkaustaidot ovat yhtäikkä romahtaneet :(!

Vierailija
08.03.2017 |

Muutos alkoi noin 10v sitten, pikkuhiljaa. Mies ei meinaa uskoa, että sain lapsena hyvää ja monipuolista ruokaa! Äiti ostaa nykyään paljon eineksiä mutta silloin kun valmistaa itse jotain , ruoka on karmen makuista tai mautonta,. tai siitä tulee ripuli! pullatkin ovat pieniä kovia ja mauttomia känttyjä. .. olenkin nyt ruvennut esim. äitienpäivänä ehdottelemaan että tule sinä meille, minä kokkaan ! Olisi ihana päästä valmiiseen pöytään, mutta kun lapsetkaan eivät syö mummin kokkauksia...

olen 35vuotias, äiti on 65vuotta. Haikeana muistelen niitä lapsuuden ruokia ja leivonnaisia... voi kun mies ja lapset olisivat pääset maistamaan!
Äidillä ei ole mitään sairautta eikä toimintakyky ole muuten heikentynyt, vain taidot keittiössä ovat jostain syystä hävinneet..

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ei jaksa enää kun ei tarvitse kokkailla kun itselleen? Kokkaa kuule sinä ihan itse perheellesi. Ei äitisi ole mikään kokki teille.

Vierailija
2/14 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Tai sitten muistat väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sukulaisellani on sama juttu, ei tosin ollut mikään keittiövelho, mutta osasi käsitellä ruoka-aineita ja pöytään tuli hyvää perussapuskaa. Nyt kun pyytää heille syömään, niin tarjolla tyyliin Ötkerin pakastepizza puolitettuna ja jotain punajuurisalaattia rasiasta. EIhän siinä mitään jos ei jaksa laittaa ruokaa, mutta jotenkin outoa että nämä ö-luokan einekset esitellään ruuanlaittona. Eikä tosiaan rampata siellä ilmaisen ruuan perässä. Ollaan myös viety mukanamme tarjottavaa, mutta siitä tulee moitteet kun "tätä ruokaa on niin paljon" ja lopuksi saa viedä ne omat vuokansa kotio.

Luulen, että sukulaiseni on jotenkin lopettanut yrittämisen, ei oikein jaksa innostua asioista, muttei kuitenkaan ole masentunut. On jotenkin sujahtanut sellaiseen "toimettomaan vanhuuteen", jossa ei tarvitse nähdä vaivaa, mutta silti taustalla on ne vanhat rutiinit ja kokemukset. Lisäksi on tainnut makuaisti jo huonontua (esim. riisipuuro saattaa olla ihan jumalattoman suolaista) ja keittiöhygienia on huonontunut: ruokia säilytetään lämpimässä, syödään moneen kertaan lämmitettyjä viikon takaisia ruokia, laavitaan ruokia säilytysastioihin likaista ruokailuvälinettä käyttäen jne.

Vierailija
4/14 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei äitisi mikään teinityttö enää ole. Tuo liittyy ihan ikään.

Vierailija
5/14 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkava alzheimer.

Vierailija
6/14 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei tarvitse laittaa kuin itselleen, niin ei kai sitä jaksa välttämättä muuta kuin einestä. Ja kun ei tee eikä leivo, niin kyllä se taito rapistuu.

Vierailija
7/14 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkava alzheimer.

Ja ikääntymiseen liittyvä makuaistin ja näön huononeminen, sekä se, ettei enää tarvitse välittää kuin omasta syömisestä.

Vierailija
8/14 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä sinun on tajuttava pikkuhiljaa että äitisi ei ole enää nuori. Mene sinä ja tee äidillesi maittava ateria vuorostasi.

Vierailija
9/14 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varmasti totta että kun tottuu lämmäyttämään vain itselleen jotakin jatkuvasti niin yhtäkkiä kun pitää tehdä isolle porukalle ruokaa niin ei ruoka olekaan enää entisen veroista.  Ehdotus:  kun menette seuraavan kerran syömään mummolle niin sano että laitetaan ruokaa yhdessä ja osallistu ruuanlaittoon ja ehdota ruokalajeja ja salaattia ym.  Tee lista mummolle puhelimessa tai s-postissa mitä mummo tuo kaupasta että saatte tuoretta salaattia ja edelleen hyvää ruokaa.  Mummon vanhetessa tämä toimii varmaan useita vuosia.

Vierailija
10/14 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä ja/tai alkava/etenevä muistisairaus.

Jos oireet ovat alkaneet yli 10 vuotta sitten, kyseessä tuskin on "yhtäkkiä romahtaminen", vaan kiinnität(te) asiaan enemmän huomiota vasta nyt?

Vierailija
11/14 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa myös olla, että on tottunut leipomaan ja laittamaan ruokaa muistinvaraisesti ("kyllähän pullataikinan nyt osaa tehdä"). Nyt jatkaa samaa, mutta vuosien aikana muistot on haurastuneet eikä näppituntumaa ole, niin ainekset ja niiden suhteet eivät enää ole optimit?

Vierailija
12/14 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on totta, että jos asuu yksin, ei sitä ruokaa jaksa laittaa. Mieluummin ostaa valmista tai menee ulos syömään. Äitisi ei ole mikään ihan nuori enää, joten mitäs jos opettelisit vain itse kokkaamaan ja jos valmiiseen pöytään haluat, mene ravintolaan ja yllätä vaikka äitisi pyytämällä hänet mukaan.

Vierailija
13/14 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikansa kutakin. Näyttää oleva sinun vuorosi tehdä ne herkullisimmat ruoat.

Vierailija
14/14 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäpuoleni alkoholisoitui. Ei enää tehnyt ruokaa kuin ei eineksistä. Hygienia ja tuoreus menetti merkityksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi