"Rokotuskriittisten" ansiosta olen vakuuttunut siitä, että rokottaminen kannattaa
Mietin esikoiseni kohdalla, että ovatko rokotukset sittenkään hyvä juttu. Tuttava vinkkasi Rokotuskriittiset-ryhmästä: siellä on kuulemma hyvää keskustelua ja saa paljon tietoa aiheesta päätöstensä tueksi. Jonkin aikaa ko. ryhmää sitten seurasin ja tutkin huolella ryhmässä jaettuja linkkejä ym.
Ensin olin aivan paniikissa ja täysin varma, etten ikinä anna rokotuttaa lastani, jutut oli sen verran kamalia. Jonkin ajan päästä aloin kuitenkin huomata, ettei ryhmän jutuissa ole mitään järkeä. Kaikki mahdolliset vitsaukset johtuvat keskustelijoiden mukaan aina rokotteista. Vastaväitteitä ei suvaita. Itse asiassa ryhmästä on lentänyt pihalle aika monta tyyppiä, jotka ovat kehdanneet epäillä muiden väitteitä (vaikka ovat keskustelleet aivan asiallisesti). Yksi täti siellä on ilmeisesti jonkinlainen guru, hän postaa sinne jatkuvasti todella pelottavaa materiaalia ja muut nielevät kaikki hänen juttunsa. Tutustuin siis itse todella moniin ryhmään postattuihin linkkeihin, ja jossain vaiheessa älysin, että ne ovat kaikki jotain epämääräisiä nettijuttuja, vailla mitään totuuspohjaa. Välillä ryhmässä harrastetaan myös sitä, että linkataan esim. Pubmedista joku "oikea" tutkimus, joka muka osoittaa rokotusten haitat ja tehottomuuden. Yleensä vaan kukaan ei jaksa lukea itse tutkimusta kunnolla, vaan mielipiteet perustuvat väärin ymmärrettyihin tai irrallisiin lauseisiin, jotka on poimittu tutkimuksen tiivistelmästä.
Tutustuin myös muihin rokotusten vastustajioen sivustoihin / mielipiteisiin. Tulin yhä vakuuttuneemmaksi siitä, että perustelut rokotuksia vastaan ovat hyvin ohkaisia ja usein aivan tuulesta temmattuja (mm. yleisin perustelu "lääkeyhtiöt haluavat vain rahaa ja sanelevat sen, miten "virallisessa" terveydenhuollossa toimitaan).
Lopputuloksena itselläni se, että aion kyllä vastaisuudessa luottaa rokotus- ja muissa terveysasioissa ammattilaisiin. Kiitos vaan rokotuskriittiset, saitte tosiaan ajattelemaan asioita ja ottamaan niistä selvää :D
Kommentit (2)
Kysykää näiltä narkolepsiaperheiltä, että kannattaako ihan sokeasti rynnätä ottamaan kaikki mahdolliset rokotukset. Jos jotain ei ole tarpeeksi testattu, en mene ottamaan.
Toki nämä jo pitkään käytössä olleet perusrokotukset kannattaa ottaa, mutta uusien kohdalla varovaisuus ei ole pahasta.
Näin minullekin kävi 😃. Tosin ei rokotekriittisissä vaan ihan muuten aloin selvittää skenen väitteiden todenperäisyyttä. Sen seurauksena tajusin että rokotteet ovat antibioottien ohella ihmiskunnan suurimpia ja tärkeimpiä menestystarinoita ja sen jälkeen olen rokotuttanut lapseni hyvällä mielellä. Siis se rokotuskritiikin taso, se oli järkyttävää. Ja aina oltiin myymässä jotain niillä sivustoilla.