hyvä kirjoitus siitä mitä tulisi ajatella kristittynä homoseksuaaleista
https://www.seurakuntalainen.fi/blogit/saako-kirkko-kirkko/
Kahden samaa sukupuolta olevien keskinäisestä rakkaudesta puhuttaessa vedotaan usein luomiseen. Sanotaan, että koska Jumala on heidät sellaisiksi tehnyt, meillä ei ole oikeutta pitää sitä elämäntapaa vääränä. Tässä unohdetaan muuan luomisen jälkeinen pieni yksityiskohta: syntiinlankeemus. Raamatun valossa on kristallinkirkas opetus, että alussa ”Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät” (1. Moos. 1:27). Sukupuoli-identiteetin hämärtyminen on syntiinlankeemuksen seuraus, sitä samaa seurausta jota ovat meidän kaikki muutkin synnilliset taipumuksemme. Jokaisella meistä on taipumus monenlaisiin vääriin asenteisiin, motiiveihin, mielitekoihin ja vähintään itsemme korottamiseen muiden yläpuolelle.
On tosiasia, että useimmat ihmiset, jotka tuntevat vetoa samaan sukupuoleen, eivät ole tätä taipumusta tietoisesti valinneet. Siksi tähän taipumukseen tulee suhtautua ymmärtämyksellä. Samalla on totta se, että sekä luonto itse että Jumalan ilmoitus puhuvat sen puolesta, että avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto. Sen alkuperäinen tarkoitus on suvun jatkaminen. Sen tähden kirkko tekee oikein edellyttäessään, että se solmii kristilliseen avioliittoon miehen ja naisen.
Kommentit (46)
Se on vaan juridinen sopimus. Kiekko ei siihen kuulu.
Kristittynä pitäisi ajatella omilla aivoillaan uskonnollisten dogmien orjallisen noudattamisen sijasta, niin kuin Jeesus opetti. "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat."
kirkon tulee toimia raamatun mukaisesti
tehkää te pakanat itse mitä haluatte maistraateissanne
ai että aina kun yhteiskunta muuttuu , välillä erittäin sairaaksikin niin kirkon tulisi myös muuttua eikä toimia raamatun mukaan, valitan se ei mene näin. muuten koko kristinuskolla ei olisi perustaa joka on Jumalan sana.
Vierailija kirjoitti:
kirkon tulee toimia raamatun mukaisesti
tehkää te pakanat itse mitä haluatte maistraateissanne
Niin tehdään. Jostain syystä tämä taas ei sovi joillekin uskontojen edustajille.
Vierailija kirjoitti:
Kristittynä pitäisi ajatella omilla aivoillaan uskonnollisten dogmien orjallisen noudattamisen sijasta, niin kuin Jeesus opetti. "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat."
ole hyvä ja lue koko uusitestamentti. niin tiedät mitä jeesus sanoi synnistä ja mitä paavali mm sanoi tuollaisesta käytöksestä
Vierailija kirjoitti:
kirkon tulee toimia raamatun mukaisesti
tehkää te pakanat itse mitä haluatte maistraateissanne
Raamatun mukaisia avioliittoja ovat:
- Mies ja nainen
- Mies, nainen ja jalkavaimot
- Mies, nainen ja naisen orjat
- Mies ja monta naista
- Mies ja hänen veljensä leski, jos hänellä ei ole poikaa
- Raiskaaja ja uhri, jonka isälle on maksettava 500 sekelin korvaus
- Sotilas ja sotaretkellä kaapattu vanki
- Miesorja ja naisorja
sen näkee maailman menosta ja maapallont ilasta ( ikirouta sulaa jne)
jeesus tulee takaisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristittynä pitäisi ajatella omilla aivoillaan uskonnollisten dogmien orjallisen noudattamisen sijasta, niin kuin Jeesus opetti. "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat."
ole hyvä ja lue koko uusitestamentti. niin tiedät mitä jeesus sanoi synnistä ja mitä paavali mm sanoi tuollaisesta käytöksestä
Jeesus ei puhunut homoseksuaaleista mitään. Avioerot ja eronneiden uudet avioliitot hän tuomitsi huorinteoksi, mutta silläpä ei tunnukaan olevan mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
sen näkee maailman menosta ja maapallont ilasta ( ikirouta sulaa jne)
jeesus tulee takaisin
No jopa sitä on saanutkin odottaa!
Jännä, että kun Paavali puhuu "miehimyksistä", niin kreikankielisessä alkuraamatussa sillä tarkoitettiin heteroseksuaalista miesprostitioitua ei homomiestä.
Luther taas raamantunkäännöksessään käänsi sen tarkoittamaan itsetyydytyksen harjoittajaa.
Vanha, mutta edelleen pätevä kirjoitus.
Martti Nissinen: On väärin käyttää Raamattua samasukupuolisten parisuhteiden ja heidän perheidensä tuomitsemisessa
Raamatun tekstit eivät sano sanaakaan samaa sukupuolta olevien ihmisten välisestä rakkaudesta eivätkä siihen perustuvista parisuhteista, totesi Helsingin yliopiston Vanhan testamentin eksegetiikan preofessori Martti Nissinen kirjoituksessaan Helsingin Sanomissa 24.10.2010 (Raamattu ei käytä valtaa).
Nissinen on osoittanut tutkimustyössään, että Raamatun homoseksuaalisuutta sivuava aineisto on hajanainen ja sattumanvarainen. Niistä Raamatun teksteistä, joissa homoseksuaalisuutta on sivuttu, ei muodostu asiallista kokonaisuutta, jonka mukaan voitaisiin johtaa oman aikamme kristittyjen ratkaisuja kysymykseen samasukupuolisten parisuhteiden ja perheiden asemasta kirkossa.
Homoseksuaalisuutta käsittelevät kohdat esiintyvät Raamatussa vain sivuteemoina ja ovat sidoksissa oman aikansa yhteiskuntaan ja senaikaisiin käsityksiin, kuten miesten ja sukujen tai heimojen välisiin valta- ja kunniakysymyksiin. Näihin seikkoihin on kiinnitettävä erityistä huomiota, kun näkemyksiä homoseksuaalisuudesta perustellaan Raamatun arvovallalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirkon tulee toimia raamatun mukaisesti
tehkää te pakanat itse mitä haluatte maistraateissanne
Raamatun mukaisia avioliittoja ovat:
- Mies ja nainen
- Mies, nainen ja jalkavaimot
- Mies, nainen ja naisen orjat
- Mies ja monta naista
- Mies ja hänen veljensä leski, jos hänellä ei ole poikaa
- Raiskaaja ja uhri, jonka isälle on maksettava 500 sekelin korvaus
- Sotilas ja sotaretkellä kaapattu vanki
- Miesorja ja naisorja
tässä puhuu ihminen joka ei tunne sanaa , eikä tymmärrä että osa raamatusta on kertomusta siitä ajasta ja tavoista (juutalaisia tapoja) jotka monissa kohdissa tuomitaan. Se että siellä sanotaan että joku teki näin ja näin ei tarkoita että se oli Jumalan hyväksymä asia, mutta jos et pidemmälle lue niin ymmärryksesi on todella vajaa. myös paavali totesi että avioliiton on oltava yksiavoinen.
...jatkuu
Yksittäiset homoseksuaalisuutta koskevat viittaukset Raamatussa kasvavat Nissisen mukaan oman aikansa patriarkaalisen yhteiskunnan arvoista: mieskunnian menetys, eli miehen alistaminen toisen miehen toimesta naisen asemaan oli sen ajan yhteiskunnassa se kaikkein loukkaavin ja kauhistavin asia.
Raamatussa ei siis suinkaan kerrota vastuullisesta homoseksuaalisesta parisuhteesta, vaan väkivallalla nöyryyttämisestä ja toisaalta irstailusta, joka on tuomittavaa, oli sitten kyse homoista tai heteroista.
”Raamatun tekstit viittaavat samaa sukupuolta olevien suhteita kuvatessaan aina kokonaan muuhun asiaan kuin mistä nyt keskustellaan”, Nissinen on todennut teoksessa Synti vai siunaus (2003).
Esimerkiksi Vanhan testamentin kyseisessä kertomuksessa ”Sodoman miehet eivät olleet homoja vaan rasisteja”. Joukkoraiskaus oli tapa häpäistä muukalaiset. Vastaavia tapauksia löytyy historiasta muualtakin.
Nissinen, joka on kansainvälisesti tunnettu Raamatun historian tutkija ja erikoistunut Raamatun ajan seksuaalietiikkaan, toteaa Helsingin Sanomissa, että kukaan ei pysty tukeutumaan Raamattuun tekemättä sen tekstien kohdalla aina valintoja ja tulkintoja. ”Raamattu ei käytä valtaa, vaan valtaa käyttävät aina ihmiset omien valintojensa ja tulkintojensa pohjalta”, hän toteaa. Raamatun tekstit eivät kuitenkaan anna oikeutta käyttää sitä lyömäaseena sukupuolisia vähemmistöjä vastaan.
Artikkelissaan Seksuaalimyönteinen Raamattu (2003) Nissinen on todennut, että nykyihminen lukee Raamattua usein varsin seksuaalikielteisin silmälasein. Silmälasit johtuvat juutalaisen ja länsimaisen kulttuurin erilaisuudesta sekä eräiden antiikin kulttuurista ammentaneiden kirkkoisien luomista tulkintamalleista, jotka eivät alkuunkaan ole pohjautuneet Raamattuun.
Teoksessaan Homoerotiikka Raamatun maailmassa (1994) Nissinen on korostanut, että raamatullinen suhtautuminen homoseksuaalisuuteen edellyttää myös muihin Raamatun kohtiin tutustumista, erityisesti teksteihin, jotka koskevat rakkauden, vastuun ja seksuaalisuuden välistä suhdetta sekä syrjittyjen ihmisten asemaa. Myös samasukkupuolisille pareille kuuluu kirkossa oikeus pysyvän parisuhteen tuomaan läheisyyteen ja turvaan, joka on Jumalan lahja.
Seuraavassa prof. Nissisen Helsingin Sanomissa julkaistu kirjoitus.
Missä asiayhteydessä Raamattu puhuu homoseksuaalisuudesta?
”Mediassa on viime päivinä vedottu ahkerasti Raamattuun, viimeksi TV1:n A-talkissa 21.10. Raamattuun vetoavat erityisesti ne, jotka vastustavat samaa sukupuolta olevien parisuhteiden tunnustamista ja siunaamista.
Mitä Raamattu sitten tästä asiasta sanoo?
Sodoman miehet aikoivat joukkoraiskata kaupunkiinsa tulleet muukalaismiehet (1.Moos. 19). Mooseksen laissa kielletään toisen miehen miehuuden riistäminen anaaliyhdynnän keinoin eli ”niin kuin naisen kanssa maataan” (3.Moos.18:22; 20:13). Paavali puhuu sukupuoliroolien tietentahtoisesta vaihtamisesta (Room. 1:22-27) ja viittaa miespuolisiin elostelijoihin, jotka suomalaisessa käännöksessä tulkitaan ”miesten kanssa makaaviksi miehiksi”, vaikka alkukieli ei ole yksiselitteinen (1. Kor. 6:9).
...jatkuu
Nämä tekstit eivät sano sanaakaan samaa sukupuolta olevien ihmisten välisestä rakkaudesta eikä siihen perustuvista parisuhteista. Niitä siteeraamalla pysyvän parisuhteen solmineet, toisiaan rakastavat ihmiset rinnastetaan joukkoraiskaajiin ja irstailijoihin.
Tämä loukkaa ja häpäisee sukupuolivähemmistöihin kuuluvia ihmisiä syvästi.
Mieheksi ja naiseksi luominen (1. Moos. 1.27) on tulkittu samaa sukupuolta olevien parisuhteiden kielloksi. Homot ja lesbot ovat toki Jumalan luomia naisia ja miehiä, mutta juuri luomisen perusteella heiltä halutaan kieltää osa Jumalan antimista, erityisesti pysyvän parisuhteen tuoma läheisyys ja turva.
Miksi ei toistella Jeesuksen väitettä: ”Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten” (Mark. 2:23-28), tai Paavalin periaatetta, jonka mukaan kaikki käskyt tähtäävät samaan: ”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” (Room. 12:9)?
Näissä Raamatun teksteissä ihminen on tärkeämpi kuin lait ja järjestykset, joiden pitäisi palvella ihmisen parasta eikä erilaisuuteen tuomittujen diskriminointia.
Kukaan ei pysty tukeutumaan Raamattuun tekemättä valintoja ja tulkintoja. Raamattu ei käytä valtaa, vaan valtaa käyttävät ihmiset valintojensa ja tulkintojensa pohjalta.
Vallankäytöstään kantavat vastuun myös ne, jotka istuttavat oman käsityksensä homoseksuaalisuudesta Raamattuun ja kierrättävät sen Jumalan sanana takaisin.”
* * *
Martti Nissinen: Raamattu ei käytä valtaa. Helsingin Sanomat 24.10.2010, s. C13 , Mielipide.
(R.K.)
"mitä tulisi ajatella kristittynä"
Mitäpä jos käyttäisi vaan omia aivoja, opettelisi ajattelemaan itsenäisesti, eikä usko kaikkea mitä joku muu sanoo. Keskittyy vaan siihen mitä siellä omassa makuuhuoneessa tapahtuu, eikä kanna huolta mitä reikiä muut käyttävät, tai ovat käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että kun Paavali puhuu "miehimyksistä", niin kreikankielisessä alkuraamatussa sillä tarkoitettiin heteroseksuaalista miesprostitioitua ei homomiestä.
Luther taas raamantunkäännöksessään käänsi sen tarkoittamaan itsetyydytyksen harjoittajaa.
ihanko alkukielestä itse käänsit?
Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että he tulevat yhdeksi lihaksi” (1 Moos.2:24)
Kriteerit: 1) kaksi 2) aikuista ihmistä, jotka ovat 3) eri sukupuolta
Julkinen liitto (”liittyä”, hebr. dabaq on liitto-termi), ei avosuhde
Mooseksen laki kieltää seksin lasten, lähisukulaisen, saman sukupuolen ja eläinten kanssa (3 Moos.18) sekä esiaviollisen seksin (5 Moos.22:13-29). Jeesus viittaa näihin kun puhuu ”siveettömyyksistä” (Matt.15:19, juutalaisille kuulijoille se oli viittaus Mooseksen lain kieltään seksiin)
Jeesus vahvistaa luomiseen perustuvan parisuhdemallin ja antaa sen ainoaksi vaihtoehdoksi selibaatin (Matt.19:1-1
Jeesus vahvisti luomismallin: mies-nainen-suhde ja antoi vaihtoehdoksi vain selibaatin (Matt.19:1-12)
Seksi saman sukupuolen kanssa liittyy ydinteemoihin syntiinlankeemus (Room.1), pelastuksen menettämisen vaara (1 Kor.6) ja kymmenen käskyä (1 Tim.1)
Heteroseksuaalisuus ei ole enää paratiisitilassa syntiinlankeemuksen takia. Jeesus tuomitsi himoitsevan katseen (Matt.5:28) ja avioeron ”mistä syystä tahansa”, poikkeuksena aviorikos (Matt.19:3, 9
Paavali tuomitsee nainen-nainen suhteet Room.1:26:ssa. Kahden aikuisen uskollinen suhde ei ole ainoa kriteeri Jumalan tarkoittamalle parisuhteelle. Vanha ja Uusi testamentti (mm. 3 Moos.18:6-8) kieltävät suhteen seksisuhteen lähisukulaiseen, vaikka kyseessä olisivat tasavertaiset aikuiset, jotka rakastavat toisiaan.
Paavali (1 Kor.5:1-5) nuhtelee Korintin seurakuntaa siitä, että he suvaitsivat erään miehen ja hänen äitipuolensa suhteen. Paavali ei kysynyt korinttilaisilta oliko heidän suhteensa tasavertainen, uskollinen ja rakkaudellinen. Sillä ei ollut merkitystä, koska seksi äidin tai äitipuolen kanssa oli niin väärin, että uskollisuus ei pyhittänyt sitä. Sama pätee homoseksuaalisuuteen.
Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen
Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole
seksuaalisesti siveettömät (pornoi), siveettömyys, perusmerkitys seksi prostituoidun kanssa. UT laajentaa sanan merkityksen insestiseen, avioliiton ulkopuoliseen ja esiaviolliseen seksiin (1 Kor.5:1; 10:7-8)
epäjumalien palvelijat (eidolatrai), avionrikkojat (moikhoi), miehille antautuvat naismaiset miehet (malakoi), miesten kanssa makaavat miehet (arsenekoitai), varkaat (kleptai),
toisten kustannuksella hyötyvät ahneet (pleonektai), juopottelijat (methysoi), toisten ihmisten solvaajat (loidoroi),väkivaltaiset ryöstäjät (harpages).
Tällaisia jotkut teistä olivat ennen. (alkuteksti 1 Kor.6:9-11)
Jeesus vahvisti luomismallin: mies-nainen-suhde ja antoi vaihtoehdoksi vain selibaatin (Matt.19:1-12)
Seksi saman sukupuolen kanssa liittyy ydinteemoihin syntiinlankeemus (Room.1), pelastuksen menettämisen vaara (1 Kor.6) ja kymmenen käskyä (1 Tim.1)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirkon tulee toimia raamatun mukaisesti
tehkää te pakanat itse mitä haluatte maistraateissanne
Raamatun mukaisia avioliittoja ovat:
- Mies ja nainen
- Mies, nainen ja jalkavaimot
- Mies, nainen ja naisen orjat
- Mies ja monta naista
- Mies ja hänen veljensä leski, jos hänellä ei ole poikaa
- Raiskaaja ja uhri, jonka isälle on maksettava 500 sekelin korvaus
- Sotilas ja sotaretkellä kaapattu vanki
- Miesorja ja naisorja
Loot ja tyttäret -> suku säilyy.
Haluan olla hyvä kristitty. Minulla on veli, mutta hän on syrjäytynyt eikä taida saada lapsia. Milloin minun pitäisi yhtyä isääni, että sukumme jatkuisi? Tai milloin minun pitää luopua toivosta veljeni suhteen?
Joo, joo. Jos jumala ei haluaisi homoja, hän ei olisi luonut homoja. Piste.
Joo joo. Nyt lähden aamukahville.