Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sokoskin alkoi sitten ottaa maksun muovipusseistaan. Hyvä vai paha?

Vierailija
08.03.2017 |

Yllätyin viime kerralla Sokoksella käydessäni, että pussitkin nyt sitten maksavat. Olen jo tottunut siihen, että ruokakaupassa joutuu kantovälineestä maksamaan mutta en tiedä onko se ihan kiva, että muissakin kaupoissa. Olen tavallaan ajatellut ilmaisen muovipussin hyväksi asiakaspalveluksi.

Minun kohdallani heräteostokset saattavat tämän takia vähentyä, sillä kun en viitsi maksaa pussista, en myöskään viitsi ostaakaan mitään. Sellaista ostan mikä käsiveskaan mahtuu, en isompia jos ei ole ihan pakko ja yleensä ei ole.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu ja tottumiskysymyshän tuo lähinnä on. Kaupan etu ei kuitenkaan ole, että heräteostokset vähentyvät, mutta tosiaan lähes kaikki tuotteet on pakattu paksuun muoviin, joten se pelkkä pussin ostamatta jättäminen ei taida pelastaa maailmaa.

Vierailija
22/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pussit pitäisi laittaa maksullisiksi, ihan joka kaupassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole mikään ekoteko niin kauan kun kuitenkin pitävät pusseja myynnissä, moni niitä kuitenkin ostaa. Lisäksi tuo "haluatko ostaa muovikassin?"-kysymys sisältää pienen nolauksen niille, jotka eivät kanna mukana omaa ekologisempaa vaihtoehtoa.

Parempi vaihtoehto olisi antaa ostajille ekologinen paperikassi, kierrätysmuovipussi tai se kestokassi. Jos niillä halutaan rahastaa, niin mieluummin voisi kätkeä hinnan tuotteiden hintaan, jolloin kassalla vältytään tuolta hetkeltä, kun kuluttaja joutuu kyseenalaistamaan valintojaan ja myyjä selittelemään kaupan pussipolitiikka.

Vierailija
24/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yleensä joku mun Ticket to the Moon -kasseista mukana joten on ihan sama saako kaupasta muovipussia vai ei.

Vierailija
25/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmikuun alusta aika monessa paikassa muovipussit ovat alkaneet maksaa, kun yritykset ovat sitoutuneet ympäristösopimukseen muovikassien vähentämikseksi. En ihmettele tätä yhtään kun eihän tässä yritykset mitään menetä. Kukaan ei edelleenkään pakota muovikassista maksamaan niin tämä ihmisten itsekkyys tässä eniten jaksaa ärsyttää. Oppikaa kantamaan kangaskassia mukana niin ei tästäkään ongelmaa tarvi tehdä ja päiväänsä pilata.

Vierailija
26/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole mikään ekoteko niin kauan kun kuitenkin pitävät pusseja myynnissä, moni niitä kuitenkin ostaa. Lisäksi tuo "haluatko ostaa muovikassin?"-kysymys sisältää pienen nolauksen niille, jotka eivät kanna mukana omaa ekologisempaa vaihtoehtoa.

Parempi vaihtoehto olisi antaa ostajille ekologinen paperikassi, kierrätysmuovipussi tai se kestokassi. Jos niillä halutaan rahastaa, niin mieluummin voisi kätkeä hinnan tuotteiden hintaan, jolloin kassalla vältytään tuolta hetkeltä, kun kuluttaja joutuu kyseenalaistamaan valintojaan ja myyjä selittelemään kaupan pussipolitiikka.

No minusta tuo oli aika ärsyttävää. Koin se huonona asiakaspalveluna. Vähän semmoisena osoitteluna, että älä tule meille ostoksille jos et ole niin ekologinen ihminen, että sinulla on oma kassi mukana. Joo, opin kerrasta. En mene enää Sokokselle vaikka tähän asti olen kyllä kantanut niille rahaa selkä vääränä. Mutta jos ei kerran mun rahat kelpaa, niin ei väkisin.

Vierailija
27/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minusta tuo oli aika ärsyttävää. Koin se huonona asiakaspalveluna. Vähän semmoisena osoitteluna, että älä tule meille ostoksille jos et ole niin ekologinen ihminen, että sinulla on oma kassi mukana. Joo, opin kerrasta. En mene enää Sokokselle vaikka tähän asti olen kyllä kantanut niille rahaa selkä vääränä. Mutta jos ei kerran mun rahat kelpaa, niin ei väkisin.

Mikä siinä ärsyttää, jos kysytään "haluatko ostaa muovikassin", ostathan sinä ne muutkin ostoksesi. Ja katsos, kun on vähän pakko varmaan mainita tuo ostaa-sana, koska muutoin varmaan sitten ärsyttäisi, ettei siitä maksullisuudesta sanottukaan mitään.

Ärsyttääköhän se nyt kenties eniten kuitenkin, kun vaan joutuu maksamaan sen hurjat 20 senttiä siitä kassista? Mä niin ihmettelen ja nauran sun kaltaisille tyypeille, miten ihmiset onkin niin itsekkäitä ja ahneita.

Vierailija
28/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu ja tottumiskysymyshän tuo lähinnä on. Kaupan etu ei kuitenkaan ole, että heräteostokset vähentyvät, mutta tosiaan lähes kaikki tuotteet on pakattu paksuun muoviin, joten se pelkkä pussin ostamatta jättäminen ei taida pelastaa maailmaa.

Olenko ainut joka ei näe yhteyttä ilmaisten muovipussien ja heräteostosten välillä? Vaikea kuvitella, että ostopäätökseen vaikuttaisi merkittävästi se saako kaupasta ilmaisen pussin vai joutuuko siitä maksamaan 20 senttiä. 

Ja mitä tulee muovin vähentämiseen niin jostain se on aloitettava. Muovipussien vähentäminen ei todellakaan ole mikään vähäpätöinen asia. Tietysti myös tuotteiden myyntipakkausten ekologisuutta pitäisi parantaa, mutta siihen ei kuluttajana valitettavasti pysty niin paljon vaikuttamaan - muovipussin ostamiseen sen sijaan voi. 

Vierailija
29/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Silloin niitä muovipusseja ei o(s)teta kuin silloin kun oikeasti on tarve. Esim. vaatteet, jotka menevät pyykkikoneen kautta käyttöön, voi ihan hyvin työntää omaan reppuun ilman pussia. 

Ei minulla ole ostoksilla laukkua eikä varsinkaan reppua mukana. Taskussa on muovirahaa ja huulirasva. Ostaessani vaikka pussilakanat tai lapselle toppatakin, en aio maksaa muovikassista vaan kävelen kamat kainalossani kadulle.

Vierailija
30/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko ainut joka ei näe yhteyttä ilmaisten muovipussien ja heräteostosten välillä? Vaikea kuvitella, että ostopäätökseen vaikuttaisi merkittävästi se saako kaupasta ilmaisen pussin vai joutuuko siitä maksamaan 20 senttiä. 

Ja mitä tulee muovin vähentämiseen niin jostain se on aloitettava. Muovipussien vähentäminen ei todellakaan ole mikään vähäpätöinen asia. Tietysti myös tuotteiden myyntipakkausten ekologisuutta pitäisi parantaa, mutta siihen ei kuluttajana valitettavasti pysty niin paljon vaikuttamaan - muovipussin ostamiseen sen sijaan voi. 

Tokihan sinä voit vaikuttaa tuotteiden myyntipakkausten ekologisuuteen valitsemalla aina sen ekologisemmin pakatun tuotteen.

Vierailija
31/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovikassit ja pussit pitaisi LAILLA kieltaa. Ihmiset ja varsinkin elaimet jo nyt hukkuu muoviin.

Vierailija
32/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Silloin niitä muovipusseja ei o(s)teta kuin silloin kun oikeasti on tarve. Esim. vaatteet, jotka menevät pyykkikoneen kautta käyttöön, voi ihan hyvin työntää omaan reppuun ilman pussia. 

Ei minulla ole ostoksilla laukkua eikä varsinkaan reppua mukana. Taskussa on muovirahaa ja huulirasva. Ostaessani vaikka pussilakanat tai lapselle toppatakin, en aio maksaa muovikassista vaan kävelen kamat kainalossani kadulle.

No kuule hyvä ihminen kävele! Hyvä homma, ei yhtään turhaa muovikassia tähän maailmaan!

Vierailija
33/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistathan kuitenkin suutuksissasi sentään maksaa ne pussilakanat ja toppatakin, ettei vartijoiden tarvi kävellä sinun perääsi ;)

Vierailija
34/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ihan hyvä juttu. Jos kiertelee kaupoilla ostelemassa kosmetiikkaa, alusvaatteita ym., niitä keskikokoisia muovipusseja kertyy hirveästi eikä niille oikein ole käyttöä jälkeenpäin. Roskapusseina ne ovat vähän kehnoja, koska solmun tekeminen niihin on haastavaa.

Minä olen jo ainakin 25 vuotta pyytänyt siinä ensimmäisellä kassalla ison muovikassin, vaikka olisin ostanut vain ripsivärin. Aina olen saanut, joskus kysyvän katseen kanssa. Olen sitten selittänyt aikovani ostaa muutakin, mutta koska en halua niitä pieniä tai keskikokoisia käyttökelvottomia pusseja, pyydän yhden ison johon kerään ostokseni ja käytän sen sitten roskapussina.

Oletpa ollut fiksu!

Mä pistän nyt koko Sokoksen boikottiin. En kuitenkaan muista raahata mitään varapusseja mukanani ja pussia en ostamaan ala jo muutenkin kalliin vaatteen kylkiäisinä.

Mitä ne muovipussit maksaa? 20 senttiä? 50 senttiä?

Yksi tuttuni on muuten juuri sellainen, että ihan hyvin voi törsätä 100 euroa siihen että ostaa mustat korkokengät joita on kotona ennestään jo 10 paria, mutta annas olla jos samalla pitää maksaa joku pikkuhilu muovipussista niin hirveä poru :D Ja kyllä, olen todistanut tätä tapahtumaa kun oltiin yhdessä reissussa paikassa jossa kaikki muovipussit ovat maksullisia.

Juuh, tuttua. Olin nuorempana kassatyössä tavaratalossa ja joka päivä tuli raivareita niistä maksullisista muovikasseista.

Paras vielä, kun perusteltiin että "ruokakaupassakin saa ilmaisen pussin!".

Tuumasin, että itse ruokaostoksilla kyllä aina olen maksanut pussin, hiljaista tuli. Luulivat, ettei tavaratalon kassa ole koskaan käynyt ruokakaupassa ostoksilla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi