Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sokoskin alkoi sitten ottaa maksun muovipusseistaan. Hyvä vai paha?

Vierailija
08.03.2017 |

Yllätyin viime kerralla Sokoksella käydessäni, että pussitkin nyt sitten maksavat. Olen jo tottunut siihen, että ruokakaupassa joutuu kantovälineestä maksamaan mutta en tiedä onko se ihan kiva, että muissakin kaupoissa. Olen tavallaan ajatellut ilmaisen muovipussin hyväksi asiakaspalveluksi.

Minun kohdallani heräteostokset saattavat tämän takia vähentyä, sillä kun en viitsi maksaa pussista, en myöskään viitsi ostaakaan mitään. Sellaista ostan mikä käsiveskaan mahtuu, en isompia jos ei ole ihan pakko ja yleensä ei ole.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ihan hyvä juttu. Jos kiertelee kaupoilla ostelemassa kosmetiikkaa, alusvaatteita ym., niitä keskikokoisia muovipusseja kertyy hirveästi eikä niille oikein ole käyttöä jälkeenpäin. Roskapusseina ne ovat vähän kehnoja, koska solmun tekeminen niihin on haastavaa.

2/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

XD

No tietenkin se on hyvä asia! Mitä vähemmän pusseja käytetään (koska maksullisia), sitä vähemmän niitä päätyy luontoon ja esim. sinne Tyynenmeren muovilautalle, eläinten vatsoihin ja lopulta sunkin lautaselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä hyvä

Vierailija
4/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljeta omaa kassia mukana? En ole puoleentoista vuoteen ostanut/ottanut vastaan yhtään muovikassia. Valitettavasti roskapussirulla on kotona, koska ei ole oikeen tarjolla järkevää vaihtoehtoa roskille. Heräteostoksien onkin ehkä syytä jäädä tekemättä, maailma hukkuu rojuun ja suurin osa heräteostoksista on täysiä turhakkeita.

Vierailija
5/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vastedes otan käsilaukkuun mukaan kangaskassin. Pitääpä muistaa.

Vierailija
6/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuljeta omaa kassia mukana? En ole puoleentoista vuoteen ostanut/ottanut vastaan yhtään muovikassia. Valitettavasti roskapussirulla on kotona, koska ei ole oikeen tarjolla järkevää vaihtoehtoa roskille. Heräteostoksien onkin ehkä syytä jäädä tekemättä, maailma hukkuu rojuun ja suurin osa heräteostoksista on täysiä turhakkeita.

Pyrin käyttämään hedelmäpusseja roskapusseina, niin ei tarvitse ostaa roskapussirullaa erikseen. Paras vaihtoehto on tietysti se, että pyrkii pitämään jätteen määrän aivan minimissä.

Vierailija
7/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina kangaskassi laukussa. Sen saa käärittyä aika tiukalle rullalle ja sitten sitä voi kantaa olkapäällä. Myös käsilaukkuun mahtuu esim. kosmetiikkaostokset aivan mainiosti. Joskus pienet pussit ovat kotona tarpeen, mutta ei niitä tosiaan joka liikkeestä ja joka ostoksen yhteydessä tarvitse saada mukaan.

Vierailija
8/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ihan hyvä juttu. Jos kiertelee kaupoilla ostelemassa kosmetiikkaa, alusvaatteita ym., niitä keskikokoisia muovipusseja kertyy hirveästi eikä niille oikein ole käyttöä jälkeenpäin. Roskapusseina ne ovat vähän kehnoja, koska solmun tekeminen niihin on haastavaa.

Minä olen jo ainakin 25 vuotta pyytänyt siinä ensimmäisellä kassalla ison muovikassin, vaikka olisin ostanut vain ripsivärin. Aina olen saanut, joskus kysyvän katseen kanssa. Olen sitten selittänyt aikovani ostaa muutakin, mutta koska en halua niitä pieniä tai keskikokoisia käyttökelvottomia pusseja, pyydän yhden ison johon kerään ostokseni ja käytän sen sitten roskapussina.

Vierailija
9/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. Olen jo yli 15 vuotta kuskannut mukana omaa kassia, vaihtelevasti kankaisia ja muovisia ja eri kokoisia. En ymmärrä ollenkaan miksi joku ripsiväri tai särkylääkepaketti edes pitää laittaa johonkin hankalan kokoiseen (jatkokäyttöä ajatellen) pikkupussiin, tai ainakaan miksi se pussittaminen on automaatio, olisi edes niin että pussin saa jos sitä pyytää.

Muovi on iso ympäristöongelma etenkin merissä. Merenpohjan jokaisella neliösentillä on muovia, ja esim. kosmetiikassa käytetyt mikromuovit, fleece-kankaista pesussa irtoavat muovihituset yms ovat haitallisia vesieliöille sillä ne kulkeutuvat vedenpuhdistamojen läpi. Sen lisäksi jos ajattelee että muovi valmistetaan öljystä (toki on kierrätettyä muovia jne, mutta kuitenkin) jonka tuotanto ei sekään ole ongelmatonta, niin onhan se aika käsittämätöntä miten huoleton kertakäyttökulttuuri meillä on vallalla muovin suhteen.

Vierailija
10/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jo ainakin 25 vuotta pyytänyt siinä ensimmäisellä kassalla ison muovikassin, vaikka olisin ostanut vain ripsivärin. Aina olen saanut, joskus kysyvän katseen kanssa. Olen sitten selittänyt aikovani ostaa muutakin, mutta koska en halua niitä pieniä tai keskikokoisia käyttökelvottomia pusseja, pyydän yhden ison johon kerään ostokseni ja käytän sen sitten roskapussina.

Oletpa ollut fiksu!

Mä pistän nyt koko Sokoksen boikottiin. En kuitenkaan muista raahata mitään varapusseja mukanani ja pussia en ostamaan ala jo muutenkin kalliin vaatteen kylkiäisinä.

Vierailija
11/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa ollut fiksu!

Mä pistän nyt koko Sokoksen boikottiin. En kuitenkaan muista raahata mitään varapusseja mukanani ja pussia en ostamaan ala jo muutenkin kalliin vaatteen kylkiäisinä.

Mitä ne muovipussit maksaa? 20 senttiä? 50 senttiä?

Yksi tuttuni on muuten juuri sellainen, että ihan hyvin voi törsätä 100 euroa siihen että ostaa mustat korkokengät joita on kotona ennestään jo 10 paria, mutta annas olla jos samalla pitää maksaa joku pikkuhilu muovipussista niin hirveä poru :D Ja kyllä, olen todistanut tätä tapahtumaa kun oltiin yhdessä reissussa paikassa jossa kaikki muovipussit ovat maksullisia.

Vierailija
12/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

England's plastic bag usage drops 85% since 5p charge introduced

https://www.theguardian.com/environment/2016/jul/30/england-plastic-bag…

Vierailija
13/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi me joudutaan maksamaan siitä että kuljetaan yrityksen LOGOPUSSI kädessä tuolla mainostamassa yritystä vastaantuleville?

Yrityksenhän pitäisi maksaa siitä meille?

Vierailija
14/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuljetetaan

Vierailija
15/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. Silloin niitä muovipusseja ei o(s)teta kuin silloin kun oikeasti on tarve. Esim. vaatteet, jotka menevät pyykkikoneen kautta käyttöön, voi ihan hyvin työntää omaan reppuun ilman pussia. 

Vierailija
16/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti hyvä juttu! Itse en yleensä edes ota muovipussia kuin vain jos on joku niin iso ostos että ei mahdu kangaskassiin tai laukkuun. Ei niillä minipusseilla tee mitään.

Vierailija
17/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta myöskin oikein hyvä asia, saa ihmiset hieman miettimään omaa ekologisuuttaan ja ehkä sitten jopa välttämään niitä turhia heräteostoja. Itse olen jo vuosia kantanut kangaskassia käsilaukussa eikä ole tarvetta niille maailman epäkäytännöllisimmän kokoisille muovipusseille.

Jos pystyy ostamaan esim. 50 €:n paidan, mutta ei maksamaan 0,2  €:a muovipussista niin ehkä kumminkin kannattaa miettiä ostoksen järkevyyttä.

Vierailija
18/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa heidän pitäisi tarjota merkkejä mitä myyvät niin paperikasseja mm. Henry loyd. Eilen kävin asioimassa Stockmannin muovipussin kanssa ja ymmärsivät varmaan vinkin.

Vierailija
19/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim. kosmetiikkaa ostaessa tuo on ihan ok, mutta esim. vaatteita ostaessa haluaisin ne mieluummin pussiin viikattuna, kuin kangaskassiini, jossa on muuta sälää ja mahdollisesti nukkaa. En minä kuitenkaan muovikassia kaipaa, mieluummin voisivat tarjota ilmaista paperikassia. Pussin voisi myös antaa sellaisille tuotteille jotka eivät mahdu tavalliseen kangaskassiin tai ovat muotonsa/kokonsa puolesta vaikeita kantaa.

Vierailija
20/34 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esim. kosmetiikkaa ostaessa tuo on ihan ok, mutta esim. vaatteita ostaessa haluaisin ne mieluummin pussiin viikattuna, kuin kangaskassiini, jossa on muuta sälää ja mahdollisesti nukkaa. En minä kuitenkaan muovikassia kaipaa, mieluummin voisivat tarjota ilmaista paperikassia. Pussin voisi myös antaa sellaisille tuotteille jotka eivät mahdu tavalliseen kangaskassiin tai ovat muotonsa/kokonsa puolesta vaikeita kantaa.

Saathan sinä sen kassin edelleen, nyt siitä pitää vain maksaa joku 10-20 senttiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi