Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Melatoniinista haittavaikutuksia ?

Vierailija
08.03.2017 |

Olen vuosia kärsinyt ajoittaisesta unensaannin vaikeudesta johon en aienmin mitään lääkkeitä ole syönyt. Joku aika sitten ostin melatoniinipurkin ja vedin niitä viikon parin verran joka ilta ja hyvin toimivatkin, mutta nyt sitten uniongelmani ovat kääntyneet päälaelleen. Saan unta iltaisin, ilman melatoniinejä, mutta sen sijaan uni on muuttunut kevyeksi ja katkonaiseksi. Heräilen montakertaa yöllä ja yleisesti ottaen herään useita tunteja aikaisemmin kuin normaalisti. Olen aikaisemmin omannut siinämielessä todella hyvät unenlahjat, että viikonloppuisin on tullut nukuttua se 12-13 tuntia poikkeuksetta ja viikolla ylösnouseminen on ollut aina täyttä helvettiä, ja vaatinut tunnin torkuttamisputken. Nyt tuo on kadonnut kokonaan, nukun sen 7-9 tuntia ja herään silmänräpäyksessä. Äkkiseltään varmaan kuulostaa ihan hyvältä muutokselta, mutta tuo öinen heräily ei ole kivaa. Ensimmäisellä viikolla kun jätin melatoniinit pois, en saanut nukuttua kun pari tuntia yössä, nyt aikaa on vierähtänyt suunilleen puolitoista kuukautta, on tilanne vähän tasoittunut, mutta edelleen öisin tulee heräiltyä useamman kerran. Haluan yöuneni takaisin ! Mietin, että voiko tämä melatoniinista johtua kun muutos tuli yhtäkkiä sen jälkeen kun niitä olin popsinut? Voiko noita melatoniineja syömällä saada oman melatoniinin tuotantonsa sekaisin ? En muutakaan selitystä keksi, sillä koskaan aikaisemmin en elämässäni ole tällaisesta ongelmasta kärsinyt ..

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne sekota omia tuotantoja. Kokeile apteekista, niitä saa 1 - 1,9mg vahvuuksiin asti ilman reseptiä. Merkeistä en tiedä sen tarkemmin, samaa tavaraa kai ne on, Unital on yksi mitä testasin, sitten Orion Melatoniinia myös. Molemmat noista on kotimaisia, eikä mitään sivuoireitakaan. Kyllä apua on ainakin sillon kun käytin.

Vierailija
2/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis käytin 1,5mg sillon kun niitä popsin. Pitäisi varmaan ostaa sitten jotain pitkävaikutteista kun tosiaan ei se nukahtaminen enää ole ollut ongelma vaan unessa pysyminen.. en vaan tiedä, että uskallanko enempää lähteä noilla pelleilemään . Mulla siis kävi niin että suunilleen viikonverran kun olin niitä popsinut niin toi heräily alkoi ja pari päivää ihmeteltyäni viskasin melatoniinit pois. Olen huomannut myös, että uneni on muuttunut kauhean herkäksi valolle. Herään käytännössä kun aurinko nousee. Melatoniinin luontainen erityshän on sidoksissa valonmäärään. Ennen minulla ei tällaista ongelmaa ollut. En tiedä onko nyt ihan kaukaa haettua, mutta en muutakaan selitystä keksi..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastat tarpeeksi liikuntaa? Säännöllinen liikunta poisti multa uniongelmat ihan täysin.

Vierailija
4/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet ja oletko  huomaamattasi muuttanut ruokatottumuksia? Aamuyöstä herääminen voi johtua stressistä (kortisoli) maksasta(pukkaa sokeria vereen) tai olla esivaihdevuosioire (mikäli olet 40+ nainen).

Hh-pitoinen iltapala auttaa joillakin unessa pysymiseen, ei toki kaikilla.

Vierailija
5/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yleistä saada siitä sydämmen tykytystä. Toisille ei käy millään

Vierailija
6/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko väsynyt? 7-9 h ja pirteä herääminen kuulostaa äkkiseltään normaalitilalta. Ei aikuisen tarvitse yleensä tuota enempää nukkuakaan. Mikä unirytmisi on? Menethän joka ilta samaan aikaan nukkumaan? Menetkö jotenkin tosi aikaisin unille, jos 7-9 h unien jälkeen heräät aamuyöstä?

Vierailija
7/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 7-9 h on ihan normaali unen määrä aikuiselle. Itselläkin kyllä melatoniini aiheuttaa yöheräilyjä, mutta nukahdan heti uudestaan, ja mielestäni tilanne on kuitenkin parempi, kuin se että valvon johonkin kahteen yöllä ja aamulla herääminen on ihan hirveän tuskallista.

Vierailija
8/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 25- ja kärsinyt stressistä ja masennuksesta sekä ahdistuksesta jo vuosia . Pikemminkin elämäntilanteeni on parantunut huomattavasti viimeaikaoina. Kahvin juonnin lopetin vähäksi aikaa, mutta sitä olen jonkunverran alkanut taas käyttämään. Lopaetettamisella tai uudelleenaloituksella ei näyttänyt olevan vaikutusta.

Teen fyysisesti raskasta työtä ja jonkinverran liikuntaa siihen päälle. Ihan hirveästi en uskalla rehikä kun poltin itseni loppuun fyysisesti ja henkisesti n. Vuosi sitten ja tuntuu ettei keho kyllä ole kunnolla palautunut vieläkään. Olen kyllä huomannut saman, että nukahtamisongelmiin liikunta auttaa parhaiten.

Tiedän ,että aamuöistä heräilyä pidetään masennuksen merkkinä, mutta minulla masennus on oireillut aiemmin pikemminkin liikaunisuutena eikä heräily nyt rajoitu pelkästään aamuyöhön. Eihän uniongelmat sinänsä tilanteessani ole mikään ihme, lähinnä minua mietityttää tuo yhtäkkinen muutos. Ongelma siis vain alkoi yhtenä yönä eikä sen koommin ole kadonnut.

Vierailija
9/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nukun sen 7-9 tunnin ajan, mutta herään sen 2-5 kertaa tuona aikana ja varmaan se pari tuntia tuosta menee siihen pyörimiseen, kun yrittää uudelleen nukahtaa. Ja kyllä tunnen itseni väsyneeksi ...

Vierailija
10/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini reagoi jotenkin yhteen estrogeenin kanssa, eli ainakin jos käyttää e-pillereitä tai hormonikorvaushoitoa, melatoniini voi sotkea elimistöä.

Vaikka noita pieniä määriä saa ilman reseptiä, eivät ne ihan karkkeja kuitenkaan ole. Vaikutus on yksilöllistä.

Vierailija
11/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle määrättiin aikanaan 3mg melatoniini, muutaman viikon auttoivat ja sitten ei enää mitään. Olen vuosia kärsinyt huonosta nukkumisesta, nukahtaminen kestää arviolta tunnin, joskus enemmän, heräilen yössä ihan järjestään vähintään 10kertaa, nukahtaminen takaisin on vaikeaa, heräilen muuten vaan, heräilen painajaisiin jne.

Joitakin kertoja viikossa otan melatoniinin, silloin nukahtaminen helpottuu hiukan, mutta ei se yöllisiin uniini vaikuta mitenkään. Unilääkkeitä en tahtoisi syödä, etten sitten jää niihin koukkuun. Uskon, että unet helpottuisivat jos painajaiset loppuisivat, olen nähnyt niitä yli vuoden aika lailla jokainen yö. Joitakin kertoja  voi kuukaudessa olla, etten näe niitä.

Meni nyt hieman ohi aiheen, mutta itse en ole huomannut että melatoniini aiheuttaisi kevyttä unta tmv. Kannattaa kääntyä lääkärin puoleen.

Vierailija
12/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon syönyt melatoniinia jo useita vuosia, reseptillä. Oon aina ollut hyvä nukahtaan, mutta unessa pysyminen vaikeaa. Heräilin öisin 7-20 kertaa niin, että muistin heränneeni. Nukuin ns. koiranunta ja heräsin pienimpäänkin häiriöön. Melatoniinin avulla mulla on uni syventynyt niin, että heräilen maksimissaan 5 kertaa yössä normaalisti. Toki huonompiakin öitä on, mutta harvoin, ja yleensä heräilyyn on joku oikea syy, kuten hartiakipu tms.

Melatoniinin paras vaikutus alkaa kuulemma sitten, kun sitä on syönyt noin 2 viikkoa putkeen. Olen kokeillut jättää lomien ajaksi melatoniinit pois (lähinnä mieheni mielenrauhan takia, pelkää riippuvuutta), ja huomaan aina vähän aikaa melatoniini pois jättämisen jälkeen heräilyjen ja muiden uniongelmien alkavan taas.

Ei tuo mikään ihmelääke ole mullekaan ollut, edelleen väsyttää, mutta enää ei väsytä niin, että nukahtelisin rattiin. Parempi silti kuin nuo varsinaiset unilääkkeet, vähemmän sivuvaikutuksia ja muutenkin turvallisempia.

Ei tästä sulle varmasti sen kummemmin apua ollut, mutta ajattelin kuitenkin jakaa oman kokemukseni melatoniineista.

Niin, mullakin muuten alkoi jossain kohtaa ihan yhtäkkiä tuo valoisuuteen heräily. Ennen melatoniineja jo. En pystynyt ollenkaan nukkumaan jos oli valoa, kesät oli yhtä helvettiä. Nyt melatoniinien avulla siedän luonnonvaloa aika hyvin, ja hieman keinotekoistakin valoa. Sen jälkeen kuin tuo valo alkoi häiritsemään, se on häirinnyt aina, vaikka hieman olenkin saanut siedätettyä.

Vierailija
13/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin moni oli kehunut miten melatoniinista ei tule mitää sivuvaikutuksia ja on niin luonnollinen vaihtoehto, että itsekin kokeilin muutama vuosi sitten.

En tykännyt yhtään. Niin tokkurainen ja jumissa olo aamulla ei ole ollut ikinä, enkä meinannut herätä herätyskellon soittoon millään. Juu nukuin kyllä enemmän ja heräilemättä yön, mutta olo oli kaamea eikä lainkaan virkistynyt. En enää ikinä halua tunkea sitä mömmöä suuhuni. En yhtään ihmettele vaikka 10-20 vuoden kuluttua olisikin tiedossa, että syötynä melatoniini sekoittaa omaa kroppaa entistä enemmän ja menisi aine reseptin alle.

Vierailija
14/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ydinongelma on stressi. Mittauta kortisoli ja keskity elämänhallintaan. Lääkkeitä ei pidä uniongelmissa käyttää. Kognitiivinen psykoterapia on tehokkain.

Vierailija
15/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin lähdin sitä siinä uskossa kokeilemaan, että jos sitä ihan marketista saa niin ei voi olla kovin paha aine... noin yleiseti ottaen olen todella lääkevastainen enkä mitään lääkkeitä ole koskaan ongelmiini syönyt. Kyllä vahvistui tämän kokeilun myötä ajatus siitä, etten halua kroppaani millään ylimääräisellä sekoittaa ....

Vierailija
16/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on reseptillä 10 mg:n vahvuisia melatoniinitabletteja. Tosiaan kesti pari viikkoa, ennen kuin alkoivat vaikuttamaan. Tabletit pitää ottaa hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa.

Käytän myös satunnaisesti valeriaanaa.

Olen aina ollut huono nukkuja ja iän myötä tilanne on pahentunut. On tosi noloa, kun muisti pätkii ja muutenkin on pöljä olo pelkästään unettomuuden vuoksi. Mikäs tässä ellei pitäisi päivällä jaksaa duunissa.

Kognitiivinen terapia ei auttanut mitään, tiesi vain rahanmenoa. En tuijota iltaisin ruutua, liikun paljon enkä välttämättä edes ole kova stressaantumaan (kortisoliarvo on mitattu, alarajalla).

Epäilen, että tämä nyt vain on minun osani. Luen sitten öisin paljon ja yritän jaksaa päivät tekemällä osa-aikatyötä.

Vierailija
17/17 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle aiheutti sydämen lisälyöntejä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme