Paljonko käyttörahaa annatte 18v-19v lukiolaiselle?
Eli siis meillä lukiolainen täytti juuri 18v ja tottakai sitä heti haluttaisiin käydä ravintoloissa ja juhlimassa. Mutta miten paljon annatte muyt rahaa. En todellakaan haluaisi kustantaa mitään ravintolailtoja. Tuntuu että rahankäyttö lisääntyi kertaheitolla ja 100€/viikko ei tunnu missään. Kun ei enää edes näe verkkopankkia ei oikeesti teidä mihin rahat katoavat. Asuu siis kotona ja maksetaan kaikki. Viime kesän tienistit riitti suht hyvin jouluun asti, mutta nyt raha menee ja paljon. Toivon todella että saa kesäksi töitä.
Kommentit (19)
Minä sain 18 vuotiaana lukiolaisena joka asui asuntolassa, kotoa 20€ viikonlopuksi. Ja aika pian loppui sekin ja oman rahan tienaus sai alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuon ikäiselle enää käyttörahaa anneta?
No mitä sitten. Jos käy lukiossa, eikä ole töitä. Siis teineille annetaan alempana olevan keskustelun perusteella jopa 500€/kk mutta 18-19v lukiolainen ei tarvitse enää mitään? Ei siis saa opintotukea, koska meidän tulomme katsotaan niin hyviksi.
Ap
Mä annan 50 e kuussa ja lisäksi tietysti maksan lukiokirjat, autokoulun ja kaikki normaaliin elämiseen liittyvät kulut. Tuo 50 e "välipalarahaa" on ollut sama seiskaluokasta alkaen. Biletysrahaa ei mene ihan hirveästi, tililtä hupenee käyttää lähinnä isovanhemmilta joulu-ja synttärilahjaksi saatuja rahoja. Satanen viikossa olisi kyllä kauhistus, en itsekään keskituloisena humputtesi tuota määrää viikottain. Ja sen 18-vuotiaan tilitietoja voi edelleen seurata nettipankissa, tarvitsee vain käyttöoikeuden tiliin.
Ovat saaneet etävanhemmalta entisen elatusmaksun suuruisen summan, sillä kyllä joutuivat ostamaan myös vaatteet. Eli 350€/kk. Tästä aikaa, 4-6vuotta.
No itse annan 18-v tyttikselleni "meikkirahaa" 500 euroa kuukaudessa. Hän on kyllä joka euron arvoinen. Tuolla hän nytkin surrailee hieromasauvalla yläkerrassa ja kohta antaa syntymäpäivälahjansa minulle.
Saan vanhemmiltani 20e noin kuussa ja tarpeen tullen enemmän (maksavat kuitenkin elämisen ja lukiomenot jne). En nää syytä miksi vanhemman pitäisi rahoittaa lapsen pipalointia tms. Itse ostan kyykkyviinini tarpeen tullen omilla tuloillani (työt + mahdollinen opintotuki, joista muutenkin laitan tulevaisuutta varten rahaa säästöön).
Vierailija kirjoitti:
Eli siis meillä lukiolainen täytti juuri 18v ja tottakai sitä heti haluttaisiin käydä ravintoloissa ja juhlimassa. Mutta miten paljon annatte muyt rahaa. En todellakaan haluaisi kustantaa mitään ravintolailtoja. Tuntuu että rahankäyttö lisääntyi kertaheitolla ja 100€/viikko ei tunnu missään. Kun ei enää edes näe verkkopankkia ei oikeesti teidä mihin rahat katoavat. Asuu siis kotona ja maksetaan kaikki. Viime kesän tienistit riitti suht hyvin jouluun asti, mutta nyt raha menee ja paljon. Toivon todella että saa kesäksi töitä.
Miten niin tottakai haluttaisiin heti käydä ravintoloissa ja juhlimassa?? Ei ainakaan mun 18v halua.
50e on kuukausiraha ja sillä ostaa herkkunsa, kahvilansa ja ylimääräiset jutut. Kotoa saa tottakai ilmaisen ylläpidon muuten niin kauan kuin opiskelee.
Rahaa saa pyytäessään jos tarvii kirjoihin tai muuhun.
Fiksu poika on ja luppaileekin maksavansa kaikki korkojen kera takaisin kuhan on aikuinen..=)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten. Jos käy lukiossa, eikä ole töitä. Siis teineille annetaan alempana olevan keskustelun perusteella jopa 500€/kk mutta 18-19v lukiolainen ei tarvitse enää mitään? Ei siis saa opintotukea, koska meidän tulomme katsotaan niin hyviksi.
Ap
Antaisin alimman opintorahan verran käyttörahaa ja kannustaisin hakemaan osa-aikatyötä vaikka kaupan kassalta tai vahtimaan muiden kersoja rahaa vastaan. Ei pidä totuttaa täysi-ikäistä siihen että isin ja äidin pankki antaa rahaa.Oma lapsi toimii lemmikkivahtina saa siitä hieman rahaa joten ei ole meidän kukkarolla.
Itse maksoin kaiken paitsi lukioon liittyvät menot heti täysi-ikäistyttyäni. Meillä on suuri perhe enkä kehtaa pyytää porukoilta jatkuvasti rahaa kun ei sitä kauheesti ylimääräistä ole
t: 19v
Ei saa yhtään rahaa meiltä vanhemmilta. Näin on ollut monta vuotta. Tekee töitä lukion ohella eli jos jotain turhuuksia tarvitsee niin ostaa omilla rahoillaan. Maksamme jo koulukirjat ja yo kirjoitukset kokonaan, samoin ruoan ja asumisen vaikkei enää tarvitsisi eli tyttö saa olla kiitollinen meille.
Kävin töissä kesäisin siitä asti kun olin 16v. Palkkani säästin niin että riitti koko vuodeksi. Saa kumminkin noin 1500 € kuukaudessa jos on esim. vanhuksen parissa töissä. Sain äidiltäni rahaa koulukirjoihin ja kaikki mitä liittyi kouluun (oli yksinhuoltaja). Maksoin ite kaikki ravintolakäynnit jne. Ostin vaatteet ite mutta äiti osti minulle talvitakit ja kengät ym. Ei minulla ikinä ollut mitään ongelmia koska olin aina kesätöissä. Kun olin 16-17 sain oman lapsilisäni noin 100 € kuukaudessa. Ostin omat vaatteet (paitsi ulkovaatteet) ja kaikki huvit itse. Hyvin on toiminut! :) Kun olin 19 muutin omalle kämpälle ja silloin mähän sain opintotukea + asumistukea. Opiskelin ammattikorkeakoulussa lukion jälkeen. Kävin silloinkin kesäisin töissä tietenkin.
Meillä nuoret tekee töitä lukion ohella. Me kustamme kouluun liittyvät kulut ja vapaa-ajan kuluista vastaa itse.
Ei tulisi mieleenkään kustantaa esim. baarireissuja, jne...
Mellä esikoinen onkin ollut jo 18v asti töissä koulun ohessa. Nyt juuri 18v täyttänyt siis ei ole saanut ainakaan vielä osa-aikatöitä yrityksistä huolimatta. Toivottavasti saa kesätyön, joka jatkuisi myös ensi vuoden opintojen ohessa. En aiokaan baarireissuja kustantaa, mutta kyselinkin vain että minkä verran muut annatte, kun tuntuu, että kaikki mitä antaa menee. Itse olen pitänyt ehdottomana max 200€/kk omiin menoihin. Mutta nyt vanhojen tanssit ja risteilyt ja syntymäpäivä kun kaikki kasaantuivat kaikki samaan syssyyn, niin tuntuu että rahaa menee paljon ylimääräistäkin.
Ap
Ennen annoin noin 40e + vaatteet, koulujutut, bussilippu yms ylläpidon lisäksi. Nyt kun käy töissä ja lukion vialla ei ole kouluaikana enää en anna mitään. Eikä tuo ole valittanut. Säästää nytkin rahaa kesän matkaa varten. Siis omista palkkarahoistaan.
Minulla vasta 17 v, en tiedä muutanko tätä:
Kotoa saa kaikki, vaatteet, parturit, matkaliput. Ja kk-rahaa 50 e kk. Jos ei riitä, käyköön töissä.
16 jatkaa,
Niin, vanhemmat kustantavat harrastukset ja vanhojen tanssit ja risteilyt.
Mun 17v teinillä on säästössä 10000e synttäri-, joulu-, rippilahja ja mun antamia rahoja. Sitten nähdään onko järkevä rahankäyttäjä kun täyttää 18v. Vielä ei rahat polttele vaikka toki tietää niistä.
No, meillä lukiolainen on vielä 17-vuotias, ja muutenkin ehkä vähän erilainen tapaus sikäli, että streittarina tuskin kauheasti dokaamiseen pistää vuodenkaan päästä rahaa. Mutta tietysti kaikkeen muuhun menee juuri se, mitä vanhemmilta irtoaa... kk-raha on satanen, leffoihin ja syömisiin menee helposti toinen mokoma kuussa, vaatteisiin ehkä huntti kuussa, kirjoihin ja taidetarvikkeisiin (on kuvataidekoululainen ja -lukiolainen) satasen verran.