Miltä tuntuu kuolla verenhukkaan?
Kommentit (63)
2. synnytyksessä meinasin kuolla verenhukkaan. Verenpaine oli 0/50.
Tunne oli ihana! Vähän vilutti mutta toisaalta se vaipuminen ihanaan pehmeään pumpuliin houkutti niin paljon! Väsytti, nukutti, silmäluomet painui väkisin kiinni. Oli älyttömän hyvä olla.
Hoitaja ei ylettynyt hätänappiin kun hänen piti retuuttaa mua ja läpsiä hereille, huusi kuin syötävä että joku käytävällä/valvomossa olisi kuullut.
Joku nosti vanhan ketjun.
Lukemani perusteella pelkään ap:n tehneen itsemurhan tai vähintäänkin yrittäneen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain massiivisen verenvuodon synnytyksen jälkeen. Kokonaisvuoto 9 litraa. Ensimmäinen tunne oli pyörytymisen tunne ja sanoinkin ääneen, että nyt menee taju. Seuraavaksi heräsin herämössä jossain vaiheessa sen jälkeen kun kohtua oli kursittu kokoon.
Ihan vaan kysyn. Oletko kenties hevonen?
Minun sydän ollut käynnissä melkein 6 tuntia vähemmän kuin minä olen elänyt.
Tunteekohan verenhukkaan kuolemista jos on nukutettuna?
Harmi, että Raamattu ei paljasta, miltä Jeesuksesta tuntui
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain massiivisen verenvuodon synnytyksen jälkeen. Kokonaisvuoto 9 litraa. Ensimmäinen tunne oli pyörytymisen tunne ja sanoinkin ääneen, että nyt menee taju. Seuraavaksi heräsin herämössä jossain vaiheessa sen jälkeen kun kohtua oli kursittu kokoon.
Itse olen menettänyt 3.5 litraa synnytyksessä verta. Toki noihin tilanteisiin havahdutaan hyvissä ajoin eikä vaan odoteta tumput suorina mittakippo viotokohdan alla vaan lisäverta saa aika nopeaa. Silloin vuoto voi olla noinkin runsasta kuin tuo 9 litraa kun se veri jota annetaan vuotaa pois.
Vai meinaatko että verensiirron saa vasta kun vuotaminen on loppunut?
Itsellä oli aluksi kylmän horkka. Sitten olen vaan nukahtanut. Viimeisin ajatus oli se että näytänköhän ihan kauhealta kun joku vieras mies tuijotti minua kauhuissaan synnärin käytävällä kun minua vietiin leikkaussaliin synnytyshuoneesta 😂
Tuon ajatuksen jälkeen en muista mitään ja seuraava muistikuva on heräämöstä.
Istukan käsinirroitus oli kyseessä.
Olen myös mennettänyt 1.5 litraa verta toisessa synnytyksessä mutta ei tainnut olla muuta oloa kuin kylmyys ja hutera olo eli en pystynyt nousemaan ylös. En tarvinnut kuitenkaan lisäverta kun olo koheni niin nopeasti rautatableteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen menettänyt 3.5 litraa synnytyksessä verta. Toki noihin tilanteisiin havahdutaan hyvissä ajoin eikä vaan odoteta tumput suorina mittakippo viotokohdan alla vaan lisäverta saa aika nopeaa. Silloin vuoto voi olla noinkin runsasta kuin tuo 9 litraa kun se veri jota annetaan vuotaa pois.
Vai meinaatko että verensiirron saa vasta kun vuotaminen on loppunut?Itsellä oli aluksi kylmän horkka. Sitten olen vaan nukahtanut. Viimeisin ajatus oli se että näytänköhän ihan kauhealta kun joku vieras mies tuijotti minua kauhuissaan synnärin käytävällä kun minua vietiin leikkaussaliin synnytyshuoneesta 😂
Tuon ajatuksen jälkeen en muista mitään ja seuraava muistikuva on heräämöstä.
Istukan käsinirroitus oli kyseessä.Olen myös mennettänyt 1.5 litraa verta toisessa synnytyksessä mutta ei tainnut olla muuta oloa kuin kylmyys ja hutera olo eli en pystynyt nousemaan ylös. En tarvinnut kuitenkaan lisäverta kun olo koheni niin nopeasti rautatableteilla.
No jos 9 litraa verta menettää niin se on vale koska silloin pitäisi pumpata lisää verta kokoajan. Nykyaikana on tärkeintä estää verenvuoto ja sitten antaa lisää verta ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvö olo itsellä. Oon nyt parin tai tunnin sisällä kuluttanu siis jo 3 litraa. Ja viel 2 litraa jii jään tähän näin vain.
Järkyttävä ajatus, että joku palstailisi itsemurhan hetkellä. Viimeinen viesti kenellekään olisi av..
En tiedä onko tämä ketju asiaton vai ei. En pidä ajatuksesta, että itsemurhaa ajatteleva saa tästä kimmokkeen itselleen tai kannustusta helposta tavasta tappaa itsensä, mutta toisaalta mieluummin tappaa itsensä näin kuin joku muu tapa josta voi koitua vaaraa muille..
Massiivinen verenhukka johtaa tajuttomuuteen ja lopulta sydän pysähtyy.
Outoa ettei kivutonta menotapaa miettineet ole tätä keksineet. Vai pelottaako se neulan nipistyskin kun joutuu suoneen tuikata ja sieltä valuttelisi vaan veret ulos, pyörtyisi sievästi pois.
Muistan lukeneeni yhdestä synnyttäjästä joka vaan vuosi ja vuosi ja sitä ei saatu millään tyrehtymään, oli hyytymistekijöissä ongelma. Eli kyllä tuo 9 litraa on mahdollista, kun siinä tietysti myös annettu lisäveri vuotaa pois.
Joskus näissä mikään ei auta ja jotkut synnytyskuolemat on nimenomaan verenvuodosta johtuvia.
Katsoin dronesta kuvatun videon Ukrainasta, jossa venäläinen sotilas on housut likomärkänä verestä. Kuoli ilmeisesti verenhukkaan, koska omin jaloin pystyi kävelemään noin 20 metriä ennen kuin kaatui maahan. Sitten hän riisui varusteensa ja pyöri siinä paniikissa noin 2 min. Tuossa vaiheessa maassakin oli jo niin paljon verta, että oli sitä varmaan jo pari litraa ainakin tullut. Sitten vain makasi hiljaa.
Aikuisessa ihmisessä on jotain 5 l verta. Mukamas 9 l menettänyt olisi menettänyt sen melkein 2 kertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisessa ihmisessä on jotain 5 l verta. Mukamas 9 l menettänyt olisi menettänyt sen melkein 2 kertaisesti.
Siinä varmaan puhutaan kokonaisverenpaljoudesta. Eli mukaan luettuna se annettu veri. Pakkohan sitä nestevoluumia on pitää yllä, vaikka vuoto jatkuisikin.
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan on pistetty toisesta kohtaa suoneen lisää verta, joka vuotaa kohta vuotopaikasta ulos. On mahdollista menettää näin 9 litraa tai enemmänkin. Jos lisäverta ei olisi annettu, olisi toki kuollut sen ensimmäisen 5l valuttua pois.
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä joskus sanoi että rupes vaan väsyttämään. Että olis helppo tapa kuolla.
Kyllä, kyllä. Mehän ollaan siis verenimijöinä ihan inhimillisellä asialla. T. Riikkuli
Just niin! Melkein voi vaikka mitä... "melkein" kuvastaa suomi sanastossa sitä, että jotain tapahtui muttei ihan. Ei toteutunut siis. Mutta kun puhutaan lopullisesta, kuten kuolemisesta, on se lopullista! Moniko esim. viikon kuolleena ollut on herännyt ja lähtenyt heseen hakemaan hampparin? Kertokaa nyt minulle edes yksi sellainen henkilö? Niinpä... Ei sellaista ole. Eikä tule! Ellei heseen tullut tyyppi haissut raadolta ja ollut tsompin kaltainen, niin ei se ollut kuollut oikeasti. Tajuton voi olla pitkäänkin ja koomassa. Elintoiminnot silloin toimivat. Ei sellanen ole kuollut.
Sitten TV-ohjelmissa ja muuallakin hehkutetaan "olin kuolleena - mutta heräsin"... No, ei ollut! Koska palasi tajuihinsa. Kuollut on vasta se joka ei enää vironnut - ja ei taatusti tule kertomaan sinulle miltä tuntui kuolla verenhukkaan...