Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IKEAn PATJAT & SÄNGYT - kokemuksia

07.03.2017 |

Hei,

Eli vinkkejä IKEAn pajtoista ja sängyistä. Nämä kiinnostavat, koska hinta-laatusuhde ok ja voi vaihtaa, jos eivät sovellukaan itselle.

Onko jollakulla kokemuksia Malm-rungosta, Askvoll-rungosta, Kopardal-rungosta, Nesttun-rungosta tai Trysil-rungosta? Onko kestävä? Nitiseekö? Ylipäänsä myös kokemukset metallisista sängynrungoista kiinnostavat :) Myös muiden kauppojen hienoja ja minimalistista (mutta jämeriä ja silti edukkaita) sängynrunkoja saa vinkata. Itse en löytänyt miltei mitään alle 300 euron hintaisia OK-näköisiä ja -laatuisia parisängynrunkoja. Ainoastaan IKEAsta löytyi nuo.

Käytättekö joustin- vai vaahtomuovipatjaa? Mitä olette tykänneet? Minkä merkin/mallin olette ostaneet? Kokemuksia IKEAn MALVIK-vaahtomuovipatjasta? Kiinteä vai puolikiinteä?

Itselläni on todella pirullinen häntäluukipu ja miehellä selkäkipu ja nyt olisi hankinnassa uusi sänky. Nykyinen on IKEAn vanha runkopatjasänky, joka on varmaan ollut ostaessa halvin malli. Minulla on ennestään jo viskoelastinen ihan laadukas petari ja normaalit vaahtomuovipatjat. Vaahtomuovipatjat ovat olleet itselläni ennen tätä sänkyä käytössä jo useamman vuoden, joten uusien ostaminen voisi olla järkevää. Nyt mietin, että kannattaisiko ostaa IKEA:sta MALVIKIN vaahtomuovipatja. Onko jollakulla kokemuksia siitä?

Joustinpatjaakin olen miettinyt, mutta jotenkin en ole varma uskonko siihen, että ne pysyvät oikeasti muodossaan. Tuntuu myös, että kovatkin velloo. Toisaalta taas liian kova voi kai olla pahaksi selkävaivaiselle. Mietin myös, josko jousi olisi aiheuttanut tuon häntäluukivun, koska se alkoi ihan itsestään ja on kestänyt jo miltei koko sen ajan kun olen tuossa sängyssä nukkunut.

Ajatuksena ostaa siis 2 kpl 80 x 200 patjaa sängynrunkoon. Hinnan oltava kohtuullinen, koska olemme opiskelijoita :) Runko- tai jenkkisänkyä emme halua.

Oudon ristiriitaisia vinkkejä selkävaivaisille on patjojen suhteen. Osa puoltaa kovaa futonia ja vaahtomuovia ja osa taas keskipehmeää joustinpatjaa (mm. uudet tutkimukset). Mihin muut selkäongelmaiset olette päätyneet?

Kiitos avusta!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malvik patja minulla ja vaimolla kahden vuoden käytön jälkeen aivan loppu. Hanurin kohdalla semmoinen kuoppa johon kierähtää jos koittaa patjan reunalla olla.

Vierailija
2/9 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikean joustinpatja on ok, siihen päälle joku Tempurin kopio memory foam petauspatja, esim Jyskistä. Selkäkipuiselle hyvå tuo memory foam. Suht edullisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös Malvikin vaahtomuovipatja joka aivan kuopalla.Ei sovi ainakaan runkopatjojen päälle

Muuton yhteydessä nukuin tällä patjalla tovin lattialla,ja silloin siinä oli jopa ihan ok nukkua kun ei voinut mennä määräänsä enempää kuopalle.

Mutta en kyllä tätä patjaa suosittele.

Vierailija
4/9 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kiinteät Malfors-patjat (2x80) ja niiden päällä se toiseksi halvin memory foam-petauspatja. Yhdistelmä ei ole mikään pehmein mutta oma selkäni pysyy tosi hyvin kuosissa. Niska tai selkäranka eivät enää kipeydy päivän mittaan ja herään joka aamu ilman jumeja.

Tajusin itse että kova patja sopii minulle kun kerran jouduin olosuhteiden pakosta nukkumaan paljaalla matolla. Heräsin kuin fysioterapeutilla käyneenä! Eka viikko kovan sängyn kanssa alaselkä oli herätessä hellänä, tuntui että lihakset olivat yrittäneet kannatella minua koko yön. Nyt ongelmaa ei enää ole. Kovalle sängylle ei myöskään voi rojahtaa tai hypätä kun vastassa on kiinteä möykky.

Vierailija
5/9 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 140cm Brimnes-sänky jossa laatikot. Kätevä, mutta lopulta jotenkin huteran tuntuinen Ei ole kyllä hajonnut toistaiseksi kovassakaan käytössä (suurimman osan ajasta nukun kyllä yksin) ;-)

Patjana mulla on Matrand, jota ei kai enää myydä, se oli Morgedalista seuraavaksi kalliimpi versio. Sijauspatjana Tromsdalen, sitäkään ei enää myydä jostain syystä. Muistan että se oli Ikean petareista kallein mutta otin sen koska siinä oli eniten luonnonkuitua. Oikein hyvä kombo on ollut viimeiset kaksi ja puoli vuotta. Joten sori mutta patjainfosta ei ole kauheasti apua.

Noin yleensä olen todennut että Ikealta saa ihan hyvää jos ei ota sitä halvinta vaihtoehtoa. 

Vierailija
6/9 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolestuttaa nämä kyselyt - Sillä jos on kropassa jotain vaivaa, niin menetkö halvalle poppamiehelle, vai menetkö kalliimmalle asiantuntevalle lääkärille? Se riippuu siitä että haluatko oikeasti parantua. Nyt kun jollain on kropassa vaikeuksia ja pitäisi valita sopiva sänky niin ei varsinkaan silloin pidä säästellä patjassa ja tyynyssä ja ostaa halvimmista humpuukki kaupasta kuten sotkistaaskoistajyskeistämaskuista ja ikeasta. Ne tuotteet ovat siellä halpoja syystä. Ne on tehty ihmisille jotka eivät "halua parantua" koska haluavat laittaa rahat johonkin muuhun elämässään kuin terveyteen. Ne halpikset on sopivia nuorille joilla ei ole yhtään rahaa, ostavat halpaa laastariksi siihen elämän tilanteeseen, kunnes alkaa tienata ja voi ostaa järkevämmin. Ne halvat on max parin vuoden käyttöön koska ne on suunniteltu niin heikoiksi ja tehty halvimmista materiaaleista. Eikä se pari vuotta käyttöä ole edes siedettävää vaan halpuus tuntuu mukavuudessa. Ne halpatavarat vaan eivät sovellu pitkäaikaiseen käyttöön koska niiden idea on olla nättejä ja heikkoja ja halpoja - mikä on kertakäyttökulttuuria, kaatopaikkojen täytettä ja mereen kellumaan - älä tue tätä. Mutta silti moni ajattelee että jos ne minun kohdalla olisivatkin hyvät, ja sitten menee ja pussaa rupisammakkoa ja toivoo että siitä tulee halpa mutta hyvä sänky - ei tule. Summa summarum: satsatkaa itseenne ja hyviin yöuniin terveyttä edistävillä laatutuotteilla, joita saa laatuliikkeistä. Jos raha ei riitä heti koko summaan niin tässä on järkevää ostaa rahoituksella koska laadukas sänky ja tyyny -yhdistelmä tuo pitkäkestoista hyötyä ja terveyttä. Sitten kun hankkii vaikka Tempurit niin ihmettelee että miksi ei aikaisemmin hankkinut... siksi kun piti säästää väärästä kohdasta - omasta terveydestä ja jaksamisesta.

Vierailija
7/9 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

köyhän ei kannata ostaa halpaa kirjoitti:

huolestuttaa nämä kyselyt - Sillä jos on kropassa jotain vaivaa, niin menetkö halvalle poppamiehelle, vai menetkö kalliimmalle asiantuntevalle lääkärille? Se riippuu siitä että haluatko oikeasti parantua. Nyt kun jollain on kropassa vaikeuksia ja pitäisi valita sopiva sänky niin ei varsinkaan silloin pidä säästellä patjassa ja tyynyssä ja ostaa halvimmista humpuukki kaupasta kuten sotkistaaskoistajyskeistämaskuista ja ikeasta. Ne tuotteet ovat siellä halpoja syystä. Ne on tehty ihmisille jotka eivät "halua parantua" koska haluavat laittaa rahat johonkin muuhun elämässään kuin terveyteen. Ne halpikset on sopivia nuorille joilla ei ole yhtään rahaa, ostavat halpaa laastariksi siihen elämän tilanteeseen, kunnes alkaa tienata ja voi ostaa järkevämmin. Ne halvat on max parin vuoden käyttöön koska ne on suunniteltu niin heikoiksi ja tehty halvimmista materiaaleista. Eikä se pari vuotta käyttöä ole edes siedettävää vaan halpuus tuntuu mukavuudessa. Ne halpatavarat vaan eivät sovellu pitkäaikaiseen käyttöön koska niiden idea on olla nättejä ja heikkoja ja halpoja - mikä on kertakäyttökulttuuria, kaatopaikkojen täytettä ja mereen kellumaan - älä tue tätä. Mutta silti moni ajattelee että jos ne minun kohdalla olisivatkin hyvät, ja sitten menee ja pussaa rupisammakkoa ja toivoo että siitä tulee halpa mutta hyvä sänky - ei tule. Summa summarum: satsatkaa itseenne ja hyviin yöuniin terveyttä edistävillä laatutuotteilla, joita saa laatuliikkeistä. Jos raha ei riitä heti koko summaan niin tässä on järkevää ostaa rahoituksella koska laadukas sänky ja tyyny -yhdistelmä tuo pitkäkestoista hyötyä ja terveyttä. Sitten kun hankkii vaikka Tempurit niin ihmettelee että miksi ei aikaisemmin hankkinut... siksi kun piti säästää väärästä kohdasta - omasta terveydestä ja jaksamisesta.

^ Spot on. Tietenkään ihan aina ei vaan yksinkertaisesti raha riitä, mutta totta on myös se että monesti paras tapa säästää on se, että ostaa kunnollisen eikä uutta huonoa vähän väliä.

Vierailija
8/9 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän tässä on miettinyt. Tempur on kallis. Ja mitä kokemuksia on lukenut, puolet sanoo että hyvä tai loistava, ja toinen puolisko että täys paska.

Takuu ei vissiin Tempurilla ainakaan pelaa. Miksi maksamaan paskasta paljon jos saa halvemmallakin. 

Vierailija
9/9 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvään sänkyyn ja patjaan kannattaa panostaa! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan