Määrittele yleissivistys
Mitä pitää tietää/osata, jotta voisi toimia suvereenisti yhteiskunnassa? Minulle tuli mieleen seuraavat:
- päättelevä, yhdistelevä, kriittinen lukutaito
- taito kirjoittaa erilaisia asiatekstejä (kirje, työhakemus, mielipideteksti jne.)
- tyydyttävä suullinen kielitaito englannissa
- perustiedot poliittisesta järjestelmästä ja ajankohtaisista asioista, kyky tehdä äänestyspäätös
- perustiedot maanosista ja valtioista ja väestöstä
- perustiedot evoluutiosta ja eliöiden jaottelusta ja ekosysteemeistä
- taito käyttää nettiä tiedonhakuun ja arjen asioihin
- tekstinkäsittelyohjelman käyttö
- perustiedot oikeasta ravinnosta ja sen koostumuksesta
- perustiedot ihmisen psykofyysisestä kehityksestä ja kasvatuksesta
- käytöstavat, etiketin hallinta
- perustiedot median toiminnasta ja erilaisista viestimistä
- käsitys oman kansan ja mielellään oman maanosankin historiasta
- ja kulttuurista (esim. taidehistorian alkeet)
- perustiedot talouselämästä, esim. käsitteet korko, pankkitoiminta, pörssi jne.
- peruslaskutoimitukset, tilavuuden, painon, pinta-alan, nopeuden käsitteet
Kommentit (8)
Olen samoilla linjoilla kanssasi, mutta itse otan mukaan vielä yhden tärkeän tekijän: "sydämen sivistys" - kyky empatiaan, toisen kunnioittamiseen ja yhteistyöhön.
Pystyy keskustelemaan monipuolisesti myös muista asioista kuin pop-kulttuurista.
Tää ei nyt liity aiheeseen mutta mitä sydämen sivistys on? Mulla sitä ei ilmeisesti ole kun en tiedä.
Ja miksi melkein joka kerta kun joku vaatii sitä, hän kirjoittaa sydämmen sivistys?
Vierailija kirjoitti:
Olen samoilla linjoilla kanssasi, mutta itse otan mukaan vielä yhden tärkeän tekijän: "sydämen sivistys" - kyky empatiaan, toisen kunnioittamiseen ja yhteistyöhön.
Itse lisäisin tähän vielä elämänkoulun
Varmaan ihan peruskoulussa opittu asia. Voi kun muistaisi kaikki maantiedon, historian ym. mitä peruskoulussa opetettiin.
Täällä oli hyvä määritelmä, muutenkin hyvä blogi:
1. Itsestäänselvyydet. Tämä kattaa asioita, joiden oppimiselta ei voi välttyä, jos yhtään pitää silmiään ja korviaan auki. Tiedon puutteen paljastamisella voi munata itsensä, mutta tuskin kukaan saa mitään erityisiä sivistyspisteitä, jos kertoo itsensä munanneelle vaikkapa että kukaan ei synnytä kentaurivauvoja juotuaan hevosen siemennestettä.
2. Yleissivistys, eli ylemmän määritelmän mukaan erikoisalan perustieto. Asioita, jotka on helppo oppia, mutta joiden oppiminen vaatii edes vähän kiinnostusta ja oma-aloitteisuutta. Yleissivistäjän ongelma on se, hän pitää näitä juttuja kategoriaan 1 kuuluvina, koska ei tajua tai välitä, etteivät kaikki ole perehtyneitä samoihin asioihin.
3. Sivistys. Erikoisalan korkeampi tieto, jota yleissivistäjä toki mielellään esittelee, mutta ei kehtaa vaatia muilta. Ehkä siksi, koska on itsekin vasta hiljattain asian oppinut ja/tai on vähän epävarma, ja toisaalta siksi, koska jos se muuttuisi kakkostason tiedoksi, hänen oma suhteellinen sivistystasonsahan laskisi.
4. Käsittämätön nörttipaska. Tämä kattaa yleissivistäjän oman erikoisalan tiedot, jotka ovat hänen kyvyilleen liian vaativia, tai muiden erikoisalojen kolmostason tiedot. Näitä ei kenenkään tarvitsekaan tietää.
En missään nimessä halua vastustaa nippelitiedon opettelua tai levittämistä, mutta sen voi tehdä myös niin, että ei tule samalla sormi pystyssä pätemään, että kyllähän kaikkien pitäisi tämä tietää, kun kerran minäkin tiedän.
Ei mitään "yleissivistystä" ole olemassakaan. On toki asioita, jotka kaikki tietävät, ja sitten on asioita, jotka kaikkien olisi hyvä tietää, mutta ei elämä ole mitään Trivial Pursuitia. Kyllä sen tietää sanomattakin, että jokainen pitää itseään fiksuna tyyppinä, turha sitä on erikseen korostaa. Itse itseäni lainaten:
Vierailija kirjoitti:
Tää ei nyt liity aiheeseen mutta mitä sydämen sivistys on? Mulla sitä ei ilmeisesti ole kun en tiedä.
Ja miksi melkein joka kerta kun joku vaatii sitä, hän kirjoittaa sydämmen sivistys?
Älä huoli, sen puuttuminen on varmasti ihan yleistä meillä av:laisilla.
Nykyään se tuntuu kansankielellä tarkoittavan lähinnä välinettä, jolla nostaa itsensä jonkun toisen yläpuolelle, joka ei tiennyt juuri sellaista nippelitietoa, jonka sinä satuit sillä kerralla tietämään.