Minkä verran 12-vuotiaan elämään saa puuttua?
Alan olla ihan kusessa tuon teinin kanssa. Koulusta tuli viestiä että pitäisi tarkkailla lasten whatsapp kirjoittelua mutta eihän tuo perkeleen kakara anna koskea sen puhelimeen. Haistattelee vaan.
Otin puhelimen pois kunnes suostuu antamaan pääsykoodin.
Miten tässä nyt kuuluu toimia? Kai minulla nyt on oikeus päästä katsomaan mitä tuon ikäinen LAPSI puhelimellaan touhuaa? Ei muiden vanhemmat kuulemma ole näin kusipäitä.. Onko?
Kommentit (15)
Kaupoista löytyy puhelimia, joilla voi soittaa mutta ei muuta. Vaihda lapsen puhelin tällaiseen, kunnes haistattelut loppuu, ja saatte sovittua pelisäännöt watsappin seurantaan.
12 v on vielä niin nuori, että jos et nyt pidä puoliasi, olet täysin kädetön 15-vuotiaan kanssa.
Saat vanhempana tutkia lapsesi puhelimen, jos siihen on painava syy. Ja kyllä tuossa tilanteessa itse ainakin tutkisin puhelimen. Myös meidän lapsen luokassa on opettaja puhunut näistä sopimattomasta käyttäytymisestä somessa, joten olemme kyllä yhdessä puhelinta käyneet läpi.
Ja 12 v ei ole teini, äläkä kohtele lasta sellaisena.
Nurkkaan ajaminen ei koskaan toimi
On. Silloin kun puhelimen saivat, tehtiin säännöt selviksi. Meillä on oikeus milloin tahansa ratsata puhelin, muuten se lähtee.
Lapset nyt 10&13.
Ei ole tarvinnut kuin kerran lukea viestit molemmilta. Tulevat itse näyttämään usein ja kertovat asioistaan.
Sä et anna sitä puhelinta. Selität saman asian aina kun alkaa kiukuttelu, olet alaikäinen, minä maksan laskut, koulusta tuli viesti, muidenkin vanhemmat on kusipäitä, pitää tietää kenen kanssa viestittelet ja mitä, jne.
Vierailija kirjoitti:
Nurkkaan ajaminen ei koskaan toimi
Kotinurkka on parempi kuin putkan nurkka. Toisten rääkkääminen netissä on alhaista, sille on ihan oikein laittaa stoppi.
Eikö teistä lapsilla ole mitään oikeutta yksityisyyteen? Oletteko oikeasti sitä mieltä, että tuollainen orwellilainen kyttäys on paras tapa kasvattaa? Eihän lapsi opi tuosta muuta kuin kätkemään jälkensä.
Vierailija kirjoitti:
On. Silloin kun puhelimen saivat, tehtiin säännöt selviksi. Meillä on oikeus milloin tahansa ratsata puhelin, muuten se lähtee.
Lapset nyt 10&13.
Ei ole tarvinnut kuin kerran lukea viestit molemmilta. Tulevat itse näyttämään usein ja kertovat asioistaan.Sä et anna sitä puhelinta. Selität saman asian aina kun alkaa kiukuttelu, olet alaikäinen, minä maksan laskut, koulusta tuli viesti, muidenkin vanhemmat on kusipäitä, pitää tietää kenen kanssa viestittelet ja mitä, jne.
Eli tulevat näyttämään puhelimen kun se on viritetty näyttökuntoon, jotta et ihan heti ole tarkistamassa oma-aloitteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teistä lapsilla ole mitään oikeutta yksityisyyteen? Oletteko oikeasti sitä mieltä, että tuollainen orwellilainen kyttäys on paras tapa kasvattaa? Eihän lapsi opi tuosta muuta kuin kätkemään jälkensä.
Tämän tyyliset kasvattajat ovat ärsyttäviä. Ummistavat silmänsä kaikilta lapsen tekemisiltä ja heidän lapsensa tekevät kaikenlaista ilkeää muille ja ovat kotonaan niin viatonta. Kiinni jäädessään syyttävät muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän tyyliset kasvattajat ovat ärsyttäviä. Ummistavat silmänsä kaikilta lapsen tekemisiltä ja heidän lapsensa tekevät kaikenlaista ilkeää muille ja ovat kotonaan niin viatonta. Kiinni jäädessään syyttävät muita.
Ei, vaan meillä keskustellaan ja kunnioitetaan lasta ja hänen rajojaan. Nähdään enemmän vaivaa kuin helppo ja orjamoraalia opettava puhelinkyttäys.
Vierailija kirjoitti:
Sitä oikeutta yksityisyyteen ei käytetä muiden rääkkäämiseen.
Joo, valvonta toimii meilläkin, ja se on siinä vaiheessa kerrottu, kun älypuhelin on käteen annettu. Jonkun kerran olen joutunut juurikin noita wa viestejä meillä käymään läpi, opettajan pyynnöstä. Lapsilla on myös automaattitallennus pilveen kuvatiedoistoista, joten jokaikinen wa ja instagram kuva on tallessa niin, että meillä vanhemmilla vain on niihin tiedostoihin pääsy. Samoin puhelimissa on paikantimet päällä, ei niinkään valvonnan takia vaan siksi, että hukkunut puhelin löytyisi. Tätä toimintoa tarvitaan noin 1x kuukaudessa,kun puhelin on milloin missäkin auton penkin välissä... ihan sama mitä mieltä lapsi tästä käytännöstä on, puhelin on mun maksama ja liittymä on mun nimissä ja maksama, ja lapsi on mun holhouksessa, jos tarve tulee, puhelin käydään läpi. Meillä tosin toimii sisarusvalvontakin, 5 vuotta vanhempi isoveli huomasi ekaluokkalaisen pikkuveljen puhelimella sopimattoman pelin, poisti sen ja piti saarnan veljelle ihan omatoimisesti. Jonka jälkeen toi pojan ja puhelimen mun ja isänsä eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelimen ratsaaminen ei estä kiusaamista, kaikkia ihmisiä kunnioittava kasvatus estää. Kaikkein tärkeintä on, että vanhempi itse puhuu muista ihmisistä kunnioittavasti, esimerkin voima kasvattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelimen ratsaaminen ei estä kiusaamista, kaikkia ihmisiä kunnioittava kasvatus estää. Kaikkein tärkeintä on, että vanhempi itse puhuu muista ihmisistä kunnioittavasti, esimerkin voima kasvattaa.
Puhelin ratsataan siinä vaiheessa, kun tulee palautetta koulusta, että muita kunnioittava kasvatustapa on epäonnistunut. Vielä ei ole tullut tarvetta. Ap teki aivan oikein tehdessään selväksi ettei kiusaaminen käy.
Teit ihan oikein.